Welke maat eerste ruiter voor welsh van 1.24m?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Siesje80

Berichten: 217
Geregistreerd: 02-05-11

Welke maat eerste ruiter voor welsh van 1.24m?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 14:23

Op dit moment men ik alleen met mijn pony (welsh a, uit de maat gegroeid), maar ik zou hem graag ook laten berijden. Zelf kan ik er op rondstappen en draven, maar da's geen gezicht en ook niet fijn.
Hij is verder niet echt onder het zadel beleerd.

'k Ben van plan om een "advertentie" te plaatsen en eens te kijken wat daar voor reactie op komt. Ervaring en durf zijn belangrijk, maar op welke leeftijd/lichaamslengte moet ik me richten?

Getup

Berichten: 8267
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 12:46

Siesje80 schreef:
Op dit moment men ik alleen met mijn pony (welsh a, uit de maat gegroeid), maar ik zou hem graag ook laten berijden. Zelf kan ik er op rondstappen en draven, maar da's geen gezicht en ook niet fijn.
Hij is verder niet echt onder het zadel beleerd.

'k Ben van plan om een "advertentie" te plaatsen en eens te kijken wat daar voor reactie op komt. Ervaring en durf zijn belangrijk, maar op welke leeftijd/lichaamslengte moet ik me richten?



op onze welsh rijdt een meisje van 9. die van ons is 1m17. Zou me niet op kindjes jonger als 8-9 richtjen....
Afbeelding

Koper123
Berichten: 30
Geregistreerd: 28-04-15

Re: Welke maat eerste ruiter voor welsh van 1.24m?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 12:58

Dit licht aan de persoon, als je iemand van 9 erop zet die super bang is heeft dit niet veel zin. En als je een geschikt ruitertje van 7 tegenkomt die niet bang is en wel durft te vertellen wat de pony wel en niet mag kan dit best wel goed! :j Maar let wel op een pony luistert vaak beter als er iemand op zijn rug zit met wat meer gewicht. :o Dit hoeft dus geen zwaar persoon te zijn maar iemand van 11 a 12 jaar kan ook nog wel als diegene niet te lang is... En dan je je naar 1,5 jaar ongeveer zeggen dat de pony nu ook wel klaar is voor wat onervarenere ruitertjes klaar is ;)
Ik weet ook niet of je pony al wat ouder of wat jonger is daar moet je natuurlijk ook rekening mee houden... :+

Getup

Berichten: 8267
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Welke maat eerste ruiter voor welsh van 1.24m?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 13:00

tuurlijk ligt het aan de persoon. Ik zou gewoon wat rondvragen.
Maar als ik ging zoeken, ging ik niet persé op zoek naar n echt jong kindje.

DWensink
Berichten: 500
Geregistreerd: 08-01-14
Woonplaats: Groenlo

Re: Welke maat eerste ruiter voor welsh van 1.24m?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 20:21

Ik ben 19 jaar oud, 1,56klein en weeg 46kg. Ik maak veel van zulke kleintjes zadelmak en rij ze aan. Hoor vaak van mensen dat ze toch willen dat dit gebeurt door iemand met ervaring. Nu moet ik wel zeggen dat ik ze echt niet langer rij dan nodig is. Ik ben er toch iets groot voor en onder kleine ruitertjes komen deze ponys veel beter tot hun recht.

Siesje80

Berichten: 217
Geregistreerd: 02-05-11

Re: Welke maat eerste ruiter voor welsh van 1.24m?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 22:52

Dank jullie! Laatst heeft er een (vrij groot) meisje van 10 op gereden en dat ging op zich goed. Groter moeten ze niet zijn. Maar ik ben het met jullie eens dat een meisje van 7 toch meestal niet de ervaring heeft om ze echt door te rijden.
Cosmo is ruitermak en laat zich aardig rijden, maar kent natuurlijk de commando's nog niet echt.

jwl

Berichten: 1674
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: leiden

Re: Welke maat eerste ruiter voor welsh van 1.24m?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:56

Ik zou gewoon een kleine lichte volwassene of een wat ouder kleiner iemand voor zoeken
Die zijn heus wel te vinden
Iets aan de lange kant is imo handiger dan iemand die niet ervaren genoeg is

Eilinora

Berichten: 11913
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Welke maat eerste ruiter voor welsh van 1.24m?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 23:34

Ik had een vrouw van 32 die de A merrie reed met doorbeleren.
Paste heel mooi.

Er zit dus niet echt een leeftijd aan vast maar meer een lengte.

Zou toch maximaal 1.55 aanhouden.

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 23:37

men vriednin is 1,60 en die rijd op een smalle pony van 1.25 en dat past ook.

licht denk ik ook maar net wat voor ruiter je hebt en hoe ze het gewend is.
me zus kreeg een pony werd er meerdere malen afgebokt en wouw gelijk stoppen met het rijden. ik moest als jonger meisje er dan maar op en ik vond het super en een jaar later kon ik lezen en schrijven met de pony.
me zus is gewoon al banger aan gelegd.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 23:50

Ik heb een smalle pony van 1,30 en ben zelf 1.67 en 58 kg.
Het is niet ideaal maar het kan, als hij stout is durf ik er zo op te klimmen in elk geval.
Ideaal is het niet en rijden ben ik niet heel goed meer in lichamelijk, maar beter een handige ruiter iets te lang als dat het niet goed gebeurt..

Ik heb mazzel een klein ruitertje te hebben die niet bang is, pony is betuigd, ruitermak maar niet bekend met beenhulpen.
Dat leert hij nu van een kleine gup die nog niet eens het lichtrijden bevestigd heeft op de manege.
Het klikt zo goed en ze kan heel goed streng zijn als het moet, zeg doe A en ze doet A, ideaal.
Pony is ook lief voor haar en vliegt er niet vandoor, maar denk niet dat hij zomaar luistert, ze leren letterlijk van elkaar.
Hij leert de beenhulpen en luisteren naar kinderen, en zij leert consequent zijn en een leider zijn voor een knap eigenzinnige pony.

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 00:31

Je kunt inderdaad ook een volwassene zoeken. Ik ben zelf 23, 1m60 en heel slank, en word af en toe gevraagd om een tijdje een kleinere pony door te rijden omdat het soms lastig is om een geschikt kind ervoor te vinden.

Edit: ik ben wel Belgische, in Nederland is het misschien lastiger om mini-volwassenen te vinden :+