[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
link2thepast
Berichten: 189
Geregistreerd: 20-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 18:09

Isa_Sofie schreef:
Kan je de verschillende secties met elkaar kruisen? En zo ja, waar schrijf je ze dan in: die van de moeder of van de vader? Gewoon uit nieuwsgierigheid :o


Ja hoor, dat kan. Mocht je willen fokken vanuit het perspectief van de NWPCS dan loop je wel tegen het feit, dat als de nakomeling niet binnen het kader van het fokplan valt, het niet altijd veel waardering zal opleveren. Foktechnisch kan het wel interessant zijn omdat je dus vrij makkelijk "nieuw" bloed binnen kan brengen in alle secties, behalve sectie A.

Ouders Nakomeling
A x A =A
A x B =B
A x C =C
A x D =C
B x B =B
B x C =C
B x D =C or D
C x C =C
C x D =C or D
D x D =D
Verder kan het zijn dat een maximale stokmaat per sectie nog zorgt voor een overschrijving naar een andere sectie.
BRON

In a true dialogue, both sides are willing to change



link2thepast
Berichten: 189
Geregistreerd: 20-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 08:04

Kabayo schreef:
Ok duidelijk :D

Hebben jullie evt tips waar ik wel met hem heen kan gaan? Om evt goedgekeurd te worden?


Voor de stamboeken die vanuit het engelse perspectief werken, bestaat het "goedkeuren" niet zoals ik denk dat jij dat bedoelt. Voor de WPCV/WPCS vraag je een deklicentie aan, bij het NWPCS heet dit dan weer een "basisboek licentie" Een show zoals de Dragon geeft geen waarde richting het stamboek in de zin van "keuring", het geeft wel de waardering van de betreffende jury aan.Voor keuringen waar een keurmeester een oordeel geeft over verschillende kenmerken kun je terecht bij stamboeken die zijn gebaseerd op de vroegere paardenwet zoals het NWPCS, NRPS en de duitse stamboeken. De belangrijkste vraag is denk ik wat je uit een goedkeuring wilt halen ( waardering, dekbrevet, ect ) en bij welk stamboek wil je graag dat de veulens ingeschreven kunnen worden.

In a true dialogue, both sides are willing to change

link2thepast
Berichten: 189
Geregistreerd: 20-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 09:02

Nietsmar schreef:
Nu ik 'echt' ga kijken zie ik inderdaad dat er binnen de verschillende secties ook wel totaal verschillende pony's aangeboden worden. Zijn er bepaalde dingen die echt ongewenst zijn? Omdat ik in de toekomst ook wil fokken?

Heb volgende week een menles bij iemand met een Welsh A <3

Wow Anke, 3 weken is echt wel lang!


bont/pinto of als het daarop lijkt. Kijk goed naar in wel boek/register bij welk stamboek jouw toekomstige merrie is ingeschreven en kijk waar je een eventueel veulen zou kunnen/willen inschrijven. Moet er bij registratie een "maiden mare DNA" worden gedaan? Is dan van beide ouders het DNA bekend?

Maar bovendien : gezondheid. Zijn er bij jouw toekomstige merrie, of de ouders daarvan, gezondheids- of gedrachsproblemen bekend?

In a true dialogue, both sides are willing to change

link2thepast
Berichten: 189
Geregistreerd: 20-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 16:10

cp112 schreef:
Dus alleen even een dna profiel voor de merrie bij overschrijven? Dat ben ik wel gewend is bij ons bij het ICS (cobs/tinkers) ook zo. Verllicht dna anders wordt er qua afstamming ook niks overgenomen.


Wat is het grote verschil tussen de 2 stamboeken dan?

In een ander topic heb ik juist op de hoofdlijnen geprobeert een uitleg te geven: Linkje

Praktisch voor het DNA : Beide stamboeken werken met het principe dat het vastleggen van het DNA alleen bij het eerste veulen geld dat bij het betreffende stamboek wordt geregistreerd. Indien je dus een oudere merrie hebt die al het eerste veulen had VOOR deze regels er waren en je registreert voor het eerst een veulen bij het andere stamboek dan is dat dus een "eerste veulen" en hoort daar een vastlegging van het DNA bij.

In a true dialogue, both sides are willing to change

link2thepast
Berichten: 189
Geregistreerd: 20-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 09:28

StalMelyn schreef:
Cp112, het wpcv is geen stamboek maar een vereniging. Ze geven shows op de Engelse stijl. Het nwpcs is echt een stamboek en werkt dus met regionale keuringen waar je premies kan behalen en eventueel door kan stromen naar de nationale keuring.


Zou je me daar in wat meer kunnen uitleggen? Beide organisaties zijn verenigingen van fokkers waarbij in beide gevallen een stamboom wordt bijgehouden. Beide verenigingen zijn door de RVO erkende fokkerij organisaties en beide verenigingen kunnen nederlandse paspoorten uitgeven.

er zijn verschillen op gebied van registratie waarbij het WPCV zeer strict heeft gehouden aan het moederstamboek en het NWPCS hier anders mee omging. ( Welsh en Internation register vs. Veulenboek en Stamboek ). En er zijn verschillen op gebied van selectie, zoals je al aanhaalde. Imho is het ook helemaal prima als iemand zich prettiger voelt bij het een of het ander.

In a true dialogue, both sides are willing to change

link2thepast
Berichten: 189
Geregistreerd: 20-11-07

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 10:07

Ik weet niet of " doofpot" de lading dekt maar ik geloof wel dat het voor jou zo voelt. Helaas worden er soms pijnlijke fouten gemaakt en kost het veel energie om dat te herstellen. Makkelijk is het niet om het een plek te geven en gewoon de draad weer op te pakken.

Persoonlijk, voor mij, is de reis van het werken naar een show toe belangrijker geworden dan de show zelf. De ontwikkeling, het balanceren. Heel voorzichtig alles er aan doen om mijn pony zijn beste zelf te laten zijn.

In a true dialogue, both sides are willing to change

link2thepast
Berichten: 189
Geregistreerd: 20-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 16:29

Inspectiedagen zijn ook minder omslachtig, alhoewel de opzet in basis natuurlijk nog wel hetzelfde is met rondstappen, opstellen en draven aan de hand. Het voordeel is dat je niet later nog een keer een eind moet rijden met alle poespas die erbij komt kijken, mocht je predicaten en de plaatsingsvolgorde waarderen.

Misschien is het afgelopen jaar iets veranderd maar de laatste keer was het zoals gebruikelijk eerst de meten, schetsen en veterinair. Als alles dan goed is dan later de baan in voor het stappen en individueel draven aan de hand. Er is geen plaatsing, dus opstellen in catalogus volgorde ( nummering ). Predicaten worden dan uitgedeeld.

Er is dus gewoon stamboekopname, wat op zich een mooie baseline is omdat er geen erfelijke gebreken zichtbaar mogen zijn en afwijkingen/omissies in de aftekeningen in het paspoort kunnen worden aangepast. Verder is het ook gewoon gezellig :-) maar dat zal in Sevenum ook zijn.

Voor zowel een regionale keuring als een inspectiedag is het dus belangrijk een pony gezond en voldoende getraind voor te stellen. Zelf zie ik in de voorbereiding daar niet heel veel verschil in. Als je alleen voor de stamboekopname gaat, dan maakt het dus niet heel veel uit waar je heen gaat.

In a true dialogue, both sides are willing to change


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers