jeuk bij de staart

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MarryLize
Berichten: 10
Geregistreerd: 25-10-18
Woonplaats: Rijsenhout

jeuk bij de staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-20 10:17

onze fjord schuurt erg heeft jeuk enboven aan bij de staart aanzet weet iemand daar een oplossing voor,of een middel om te gebruiken


Gimme_Joy
Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:19

Jeuk aan de staart is vaak een aanduiding van te rijk gras, of last van mugjes. Je zou de staartaanzet kunnen wassen met teatree shampoo. (er bestaat ook een middeltje dat heet sweetitch)

Maar ga vooral ook even kijken naar het rantsoen, en probeer de suikers eruit te halen.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

MarryLize
Berichten: 10
Geregistreerd: 25-10-18
Woonplaats: Rijsenhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-20 10:21

Gimme_Joy schreef:
Jeuk aan de staart is vaak een aanduiding van te rijk gras, of last van mugjes. Je zou de staartaanzet kunnen wassen met teatree shampoo. (er bestaat ook een middeltje dat heet sweetitch)

Maar ga vooral ook even kijken naar het rantsoen, en probeer de suikers eruit te halen.



dank je wel voor het antwoord ze lopen inderdaad nu in de wei ,we gaan er op letten en opzoek naar het middel,en geen suiker !

Gimme_Joy
Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: jeuk bij de staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 14:45

Goedzo! Hopelijk helpt het wat. Vliegendeken is ook nog een optie, maar dat is vaak als het warm en windstil is (tegen de schemering) van belang als hij last heeft van die mugjes.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 14:56

Misschien dat er ook bruikbare tips en ervaringen voor jou te vinden zijn in dit topic: [MD] [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Daarnaast, tip van mij met zomer-eczemer in de weide: als het even kan proberen uit te vogelen waar de jeuk vandaan komt. Zomer-eczeem bijvoorbeeld komt soms pas op latere leeftijd tot uiting, of wordt elk jaar een beetje erger waardoor het in het begin nog niet goed herkent werd. Het is ook niet altijd het geval dat een paard dan de typische jeuk aan manen en staart heeft, ook op de buik kan een zomer-eczemer enorme jeuk krijgen bijvoorbeeld. Sommige paarden krijgen vooral op 1 plek klachten (die van mij heeft bijvoorbeeld duidelijk meer jeuk op de buik). De ene zomer-eczemer reageert heel goed op middel x, bij een andere helpt het totaal niet. Dat is dus lastig, en maakt dat je vaak lang aan het uitproberen bent voor je iets vind dat echt lijkt te werken. Probeer daarom niet teveel in 1 keer te veranderen als je gaat uitproberen/testen, omdat je anders dus niet weet waar het effect vandaan komt.

Maar zoals Gimme-Joy schreef kan jeuk ook door andere zaken komen. Een heftige reactie op een insectenbeet bijvoorbeeld, reactie op iets in de voeding waar ze minder goed tegen kunnen. Soms worden paarden jeukerig als hun algehele gezondheid/afweer niet zo best is, bijvoorbeeld wanneer er sprake is van een flinke worminfectie. Sommige paarden zouden ook jeukeriger worden van bijvoorbeeld luzerne. Maar mijn zomer-eczemer doet het juist weer heel goed op een vitaminebrok op basis van luzerne. Het is dus tot op het irritante af erg specifiek helaas. :')

Wat vaak een typisch verschil is tussen zomer-eczemers en niet-zomer-eczemers is de periode waarin de jeuk aanwezig is. Een paard met zomer-eczeem zal in de winter nauwelijks klachten laten zien, die juist in het voorjaar weer op komen en gedurende de zomer erger worden. Als je wel zomer-eczeem vermoed is het trouwens belangrijk dat je, wanneer je gebruik wilt maken van een eczeemdeken, dat je deze in het begin van het voorjaar op doet en niet meer af doet tot de warme dagen voorbij zijn. Het klopt dat in de winderige periode er minder vliegjes zijn, maar een paar beten is genoeg om de jeukreactie te triggeren. Met als gevolg dat ze soms de deken kapot gaan schuren waardoor deze minder goed tot niet beschermd (en jammer van je portemonnee).

Voel je vrij en welkom om in het topic dat ik deelde ook je vraag te stellen en rond te kijken/mee te lezen. Er is een verzameling aan ervaring te vinden, maakt het wellicht niet makkelijker een antwoord te vinden, maar geeft wel veel opties. :j
Laatst bijgewerkt door Serenity350 op 18-05-20 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Van slungelige gup naar stoere zwarte hengst!
It's nice to be important, but it's more important to be nice.

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: jeuk bij de staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 14:58

Wellicht heel simpel gedacht : Is de anus/vagina (indien merrie) etc wel schoon ? Wanneer daar vuil zit of zand etc kan dat jeuken en kunnen ze ook gaan schuren, dan gaat je staart eraan omdat ze eronder willen schuren.
Verder had mijn paard het de eerste week weiland ook, daarna niet meer.

MarryLize
Berichten: 10
Geregistreerd: 25-10-18
Woonplaats: Rijsenhout

Re: jeuk bij de staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-20 16:18

alle maal bedankt voor het mee denken we gaan er mee aan de slag ,zal tzt laten weten hoe het gaat het zijn 2 ruinen ,1 van 7 jaar en 1 van 2 jaar,heb andere shampo besteld Sweetitch dus we gaan het zien mooi weer nu om te rijden geniet er van en pas goed op elkaar

linda2008
Berichten: 4248
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 09:41

Het algemene verharingsproces kan ook jeuk geven, wormen worden vaak vergeten en ook goed mogelijk zijn bijvoorbeeld mijten... mogelijk kun je DA dectomax laten spuiten zodat je de meeste parasieten kunt uitsluiten. Succes!

Edit; mijn merrie wil staart en manen nog wel eens schuren als ze hengstig is. Hormonale veranderingen kunnen dus ook een rol spelen. (Edit edit; ik zie dat het om ruinen gaat :') )

geerke
Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: jeuk bij de staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 13:49

Je paard word wel af en toe ontwormd? Het kunnen ook aarsmaden zijn.

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

MarryLize
Berichten: 10
Geregistreerd: 25-10-18
Woonplaats: Rijsenhout

Re: jeuk bij de staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-20 14:18

bedankt allemaal ben inmiddels ieder week de staart en aanzet aan het wassen ,en zo te zien kwam het inderdaad door het nieuwe gras en kleine vliegjes die er in zaten ,dank jullie allemaal een fijne zomer gewenst .goret Marry


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers