Veulen aankopen

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
jaimy10
Berichten: 1704
Geregistreerd: 14-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Veulen aankopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-16 09:58

Dag lieve bokkers *\o/*

Donderdag is het eindelijk zover, mijn eigen KWPN ruin moet helaas noodgedwongen met vervroegd pensioen/ te functioneren als recreatie paard (loopt ZZzwaar) Toen begon het toch te kriebelen om 'alvast' een veulentje aan te schaffen, waar ik lekker mee kan knuffelen wandelen ect. Ik kies bewust voor een veulentje omdat ik per september een eigen sportschool heb, aangezien ik geen flauw idee heb wat dit me gaat kosten qua tijd.. Heb ik gekozen voor een veulentje die ik in principe kán wegzetten (ze gaat staan in de opfok bij mijn paard op stal, zo kan ik ze lekker beide de aandacht geven die ze willen en horen te krijgen).

Het fjordenvirus..... Ooit aan begonnen en je komt er niet meer van af.. Voor mijn KWPNer heb ik een fjord gehad, en wat voor 1 <3
Maar goed, het is toen gelopen zoals het toen moest gaan.

En nu? Nu ben ik dus toch weer opzoek naar een fjord maar dit keer een veulentje.. Mijn vraag aan jullie; waar letten jullie op? Is dit bij fjorden weer anders als bijv een KWPNer? Hengst/merrie wat heeft JULLIE voorkeur? (Gewoon leuk om te weten en wáárom?)

Ik heb er 3 op het oog, ze staan bij B. v den Berg. Gaat om nakomelingen van Nico, Manus en Gio.
Ik wil graag 1 die rond en het liefst hoger als 150 word. Aangezien ik zelf 180 ben.
Zijn er meer langere bokkers onder ons met een fjord? Zo ja ben benieuwd naar de fotos en maten hihi :Y)

Bedankt alvast!


Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!
Berichten: 16190
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Veulen aankopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 10:01

Ik ga je even volgen! Ik wil ook graag een fjord maar ben zelf ook langer dan 180. Hoop dat je wat vind!

jaimy10
Berichten: 1704
Geregistreerd: 14-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: Veulen aankopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-16 10:10

[ img ]

[ img ]


Dit was mijn vorige fjord.. Rond de 150 en ik 180.. Ben benieuwd naar meer!

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!
Berichten: 16190
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Veulen aankopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 10:11

Wauw. Wat een beauty :wow:

jaimy10
Berichten: 1704
Geregistreerd: 14-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-16 10:14

Maureen95 schreef:
Wauw. Wat een beauty :wow:


Mis em nog steeds -O-

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!
Berichten: 16190
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Veulen aankopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 10:17

Snap ik wel ja. Wil heel graag ook een fjord die ik op kan leiden in de dressuur. Lijkt me zo gaaf :D

oly
Berichten: 76
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 10:25

Calypso ongeveer 1 meter 48 met ik er op ongeveer 1meter78
Vader ansgar Skellerod

[ img ]

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 17:43

Naar mijn mening is het erg lastig om in te schatten hoe groot een veulen uiteindelijk gaat worden. Er zijn grote fjorden, maar verreweg de meeste veulens gaan niet boven de 1.50 worden. Dat gezegd hebbende is grootte niet de enige factor of je op een fjord past, i.m.o. Je kunt groter lijken op een grotere, rank gebouwde fjord dan op een minder grote maar brede fjord. En dan bedoel ik uiteraard geen te dikke fjord, maar eentje die wat breder van bouw is. De breedte is nog belangrijker dan die drie cm. schofthoogte. Verkijk je daar niet op.

Zelf heb ik alleen maar merries, mijn voorkeur zou ook zeker uitgaan naar een merrie met het oog op fokkerij, maar dat is voor jou niet zo van toepassing geloof ik. ;)
De moeder en vader moeten mij aanspreken en in mijn geval heb ik ook wel eens voorkeur voor bloedlijnen, maar dat speelt ook bij veel mensen niet echt een rol.
Je zou ook nog kunnen kijken naar predicaten of andere prestaties van de ouders, het zegt misschien niet meteen iets over dit specifieke veulens, maar het kan een indicatie zijn.

Neem je tijd. Het is verleidelijk om voor het veulen te gaan dat meteen in je broekzak kruipt, maar bekijk ook de anderen goed. Meestal is er toch wel een die je het meest aanspreekt!! :j

http://www.bvandenberg.nl
Emas (Topas x Reinar) en Fjella (Manus x Halldor).
Tea (Halldor x Brusvein) 17-05-1998 - 7-12-2016.
Jeskim (Zidar x Damsig) 21-5-1989 - 25-9-2015.

Renske_W
Berichten: 13840
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Veulen aankopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 17:49

Wat leuk!
Hier van de sportpaarden (kwpn) naar een haflinger veulen gegaan.
Vroeger begonnen met een haflinger en na de verkoop geroepen dat ik weer een haf wou.
Hier gekozen voor een merrie, kan ik er in de toekomst wellicht een veulen bij fokken.

Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand × Windspiel
On top fan it Resihof, Amazing star van Beauvoorde × Matcho van de Bosrand

Amber_
Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 17:56

Oh spannend hè haha :)) de zoektocht is ook erg leuk!

Ik ben de eigenaar van Gio, gekocht als 5 maanden oud veulen. Dus ik ben uiteraard beetje bevooroordeeld haha. Gio was geen groot veulen, uiteindelijk wel 1 52 gelukkig.

Je kan vooral kijken naar de ouders, broers en zussen. Verder is het toch echt afwachten :D hou je ons op de hoogte?!

Overigens heb ik zelf ook 2 veulens gekocht. Die komen eind oktober. Een Tempo en Gio veulen!

Fjunicorn Meadow en FjorYou: Fjorden kleur fokkerij.
Volg onze Rod, Gra en Gull dames op Facebook!
Insta: http://www.instagram.com/amber__1989

Nymeria
Helen Langehanenberg fan
Berichten: 5656
Geregistreerd: 10-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 18:10

Qua maat is het echt afwachten vrees ik. De ouders van de mijne zijn aanzienlijk groter dan mijn fjordsel is gebleven… Fotootje:
[ img ]
Ik zelf 1.70m en Dragan is 1.39m.
Mijn voorkeur gaat overigens uit naar een hengst (danwel later ruin), maar ik ben gewoon geen merrie-mens. Die zijn me veel te eigengereid. Mijn ruin is echt een knuffelkont en dat is wat ik zocht. Hij was wel al 3 toen ik hem kocht, dus dat is wat makkelijker inschatten hoe ze dan zijn qua karakter.

Ben benieuwd waar je mee thuis komt, super leuk!

Dragan! <3

jaimy10
Berichten: 1704
Geregistreerd: 14-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-16 19:23

Amber_ schreef:
Oh spannend hè haha :)) de zoektocht is ook erg leuk!

Ik ben de eigenaar van Gio, gekocht als 5 maanden oud veulen. Dus ik ben uiteraard beetje bevooroordeeld haha. Gio was geen groot veulen, uiteindelijk wel 1 52 gelukkig.

Je kan vooral kijken naar de ouders, broers en zussen. Verder is het toch echt afwachten :D hou je ons op de hoogte?!

Overigens heb ik zelf ook 2 veulens gekocht. Die komen eind oktober. Een Tempo en Gio veulen!


Ja ik wist dat je op et forum zat wou je al een appje doen! Micach het veulen van Gio die bij B van den berg staat... Daar heb k echt me oog op laten vallen!! Heb je die al gezien? Wat denk jij ervan!

Je boft maar met zo een prachtig paard! Mijn voorkeur gaat echt naar dat veulentje uit.. Helaas is de moeder 145

Amber_
Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Re: Veulen aankopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 19:29

Wat lief van je. Jaa ik vind mooi dier haha... moeders ook zeker! Mooie lijn! Gio zijn moeder is ook maar 1 44, vaders is 1.48. Dus heb mazzel haha. Ik geloof ook altijd dat goed voer een hoop doet :j

Fjunicorn Meadow en FjorYou: Fjorden kleur fokkerij.
Volg onze Rod, Gra en Gull dames op Facebook!
Insta: http://www.instagram.com/amber__1989

jaimy10
Berichten: 1704
Geregistreerd: 14-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-16 19:33

Amber_ schreef:
Wat lief van je. Jaa ik vind mooi dier haha... moeders ook zeker! Mooie lijn! Gio zijn moeder is ook maar 1 44, vaders is 1.48. Dus heb mazzel haha. Ik geloof ook altijd dat goed voer een hoop doet :j


Ja daar ben ik ook van overtuigd!
Sinds ik 'uit' de fjorden ben hou ik jullie wel in de gaten.. 'Ooooooit neem ik een Gio veulen' haha! :D
Vind dat veulen onwijs mooi, heb je em al gezien? Als je wat informatie hebt over zijn nakomelingen? Ben zo benieuwd! Ga donderdag kijken maar denk wel dat me keuze stiekem gemaakt is <3

Jilly
Berichten: 810
Geregistreerd: 09-05-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 20:21

Lijkt me zo leuk, zo'n zoektocht! Mijn fjord is me 10 jaar geleden 'in de schoot geworpen'. Het veulen uit mijn verzorgmerrie destijds. Ben suuuper blij met hem, maar bv. qua afstamming eentje die absoluut niet op m'n wishlist stond...

Als ik nu op zoek zou gaan naar een veulen zou ik een héle hoop eisen/voorkeuren hebben. Behalve het veulen zelf, hecht ik ook veel belang aan de ouders (vooral de moeder).
Misschien heb je er wat aan :D :

- hengst (om uiteindelijk te ruinen, ben geen merriemens en heb geen fokambitie)
- stevig type, verwachte maat rond de 1.45 of groter
- stoer / open karakter
- voorkeur voor een veulen wat kan opgroeien met andere veulens
- ouders moeten me aanspreken qua uiterlijk en karakter, ze moeten gezond zijn en er goed uitzien/goed verzorgd zijn
- moeder die het veulen al wereldwijs kan maken, maw eentje die al wat gezien en gedaan heeft en geen uberfokmerrie die alleen maar vreet en veulens groot brengt
- daar hangt ook aan vast: een fokker die veel met z'n paarden bezig is en een goede basis mee geeft
- veulen moet min. 5 maanden bij de moeder mogen blijven
- predicaten van de ouders vind ik niet echt belangrijk, maar de kwaliteit wel (geen toevallige combi van een standaard merrietje met de hengst van achter de hoek)
- voorkeur voor een doenbare afstand om af en toe te kunnen gaan kijken in afwachting van het afspenen


Uiteindelijk moet je ook wel gewoon ergens voor vallen en worden sommige eisen wellicht minder belangrijk. Maar ik denk dat het moeilijk is om niét in love te zijn met zo'n snoezig klein wolletje. Toch proberen verder te kijken dan dat :+

jaimy10
Berichten: 1704
Geregistreerd: 14-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-16 20:30

Jilly schreef:
Lijkt me zo leuk, zo'n zoektocht! Mijn fjord is me 10 jaar geleden 'in de schoot geworpen'. Het veulen uit mijn verzorgmerrie destijds. Ben suuuper blij met hem, maar bv. qua afstamming eentje die absoluut niet op m'n wishlist stond...

Als ik nu op zoek zou gaan naar een veulen zou ik een héle hoop eisen/voorkeuren hebben. Behalve het veulen zelf, hecht ik ook veel belang aan de ouders (vooral de moeder).
Misschien heb je er wat aan :D :

- hengst (om uiteindelijk te ruinen, ben geen merriemens en heb geen fokambitie)
- stevig type, verwachte maat rond de 1.45 of groter
- stoer / open karakter
- voorkeur voor een veulen wat kan opgroeien met andere veulens
- ouders moeten me aanspreken qua uiterlijk en karakter, ze moeten gezond zijn en er goed uitzien/goed verzorgd zijn
- moeder die het veulen al wereldwijs kan maken, maw eentje die al wat gezien en gedaan heeft en geen uberfokmerrie die alleen maar vreet en veulens groot brengt
- daar hangt ook aan vast: een fokker die veel met z'n paarden bezig is en een goede basis mee geeft
- veulen moet min. 5 maanden bij de moeder mogen blijven
- predicaten van de ouders vind ik niet echt belangrijk, maar de kwaliteit wel (geen toevallige combi van een standaard merrietje met de hengst van achter de hoek)
- voorkeur voor een doenbare afstand om af en toe te kunnen gaan kijken in afwachting van het afspenen


Uiteindelijk moet je ook wel gewoon ergens voor vallen en worden sommige eisen wellicht minder belangrijk. Maar ik denk dat het moeilijk is om niét in love te zijn met zo'n snoezig klein wolletje. Toch proberen verder te kijken dan dat :+


Jou lijstje komt écht overeen met de mijne! Wat leuk :o

Ja ik moet de 'klik' hebben en dat kan al van een foto zijn, dat ik zie dit word hem/haar! Ik ben nu weeeer op een ruin gevallen terwijl ik een merrie ook leuk had gevonden. En waar ik heel erg verliefd door geworden ben is de kleur..

Ik moet niet te enthousiast worden maar denk dat ik dat 'helaas' al ben haha :Y)

Feelsoproud
Berichten: 914
Geregistreerd: 26-07-07
Woonplaats: Antwerpen,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:09

Ik heb 'in mijn jonge jaren :D ' ook altijd fjorden gehad.Er dan 15 jaar tussenuit geweest(zowel het spring als dressuurwereldje geprobeerd) en nu toch terug overstag gegaan en terug een fjordje gekocht.

Ik heb nog een Kwpn'er waar ik dressuur mee rijd(Z2)en wilde dus ook wel een fjord om met de tijd de sport in te gaan.Ik hoef er echt geen hoog niveau mee te rijden,maar ik wil er wel veelzijdig en sportief mee bezig zijn.
Mijn eerste gedacht was dan ook een hengst of ruin omdat ik die over het algemeen toch net iets sportiever vind.Of misschien lopen er gewoon minder fjordenmerries actief onder het zadel?

Wat heb ik gekocht...een merrie(jaarling)!!Ik kom gewoon steeds weer bij merries uit.Had ik met mijn grote paarden ook al.Steeds weer dacht ik:"nu koop ik een ruin!",en steeds weer was het een merrie.
En stilletjes ben ik ook al aan het uikijken naar leuke hengsten voor binnen enkele jaren :o .

Ik heb vrij veel info verkregen over de moederlijn via facebook,en een telefoontje naar de fokker van de moeder.Het fjordenwereldje is klein,en ik heb de indruk dat de meeste fokkers wel erg behulpzaam zijn en ook eerlijk wat betreft de positieve/negatieve kanten van hun fokstam(uitzonderingen gaan er altijd zijn natuurlijk).

de mijne komt trouwens uit een stam die over het algemeen niet zo heel groot zijn,1m42-1m44.Ik ben zelf 1m69,dus dat zou in principe groot genoeg zijn.

TafDef81
Berichten: 29
Geregistreerd: 14-03-16
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 23:09

Wat leuk dat je op zoek bent naar een veulen!! Ik was dat tot 2 weken terug ook. Ik ben uitgekomen bij een heerlijk brutaal hengstenveulen met Gio als papa! Heel veel suc6 met je zoektocht.. Ben benieuwd .

XxDiandraxX
Berichten: 3976
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 15:56

Leuk dat je weer op zoek gaat naar een fjord. Of je er mooi op past is echt dier afhankelijk en heeft idd ook met de breedte van het dier te maken.

Dit ben ik bijvoorbeeld op mijn 2 fjorden..

[ img ]

[ img ]


Ter info, deze 2 fjorden schelen 10cm met elkaar..

Maldu(v. Lyckangs Tempo X Sonja v. Jarbo)
Reesa (Lavi X Sitske van den Bosdries v. Almglimt)
Yuna van de Vossenberg (v. Gamleskolens Thule X Maldu)

AaronYve
Berichten: 10502
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 16:02

Ik ben zelf 1.78 en mijn super schat is 1.44
Past er goed op omdat hij breed is, kom er dus niet onderuit. Hem hem als veulen gekocht en heb eigenlijk nooit gedacht van als hij maar groot wordt.
Tegenwoordig zoekt iedereen naar een grote fjord maar ik denk dat je beter kunt kijken naar wat bij je past. Qua bouw en karakter.

Aaron
Elmar
Lucky

Jodi93
Berichten: 1631
Geregistreerd: 10-10-11

Re: Veulen aankopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 14:54

Met een veulen blijft het zoals meerderen hierboven al zeggen gokken wat de maat word.
Grootte van de ouders geeft inderdaad niet altijd garantie op een groot veulen.

Je kan bijvoorbeeld misschien kijken voor een jaarling/twenter. Die zijn al wat verder in ontwikkeling en kun je vaak een aardige gok wagen.
Wil je perse een veulen dan blijft het giswerk.

Ik ben zelf in het bezit van een 1,54 cm grootte fjord. (beide ouders 1,50 cm)
Vader van de mijne is Ansgar Skellerod uit een Prisca moeder.

Ikzelf ben 1,67cm.

Even wat foto's van mijn fjord ter vergelijking met de anderen :)
[ img ]
[ img ]
[ img ]

♥ Albasini van het Kesterveldhof (verkocht)
♥ Floria - Carla (Oscar x Ekstein) (verkocht)
♥Floyd (Ansgar Skellerod x Kaspar) (verkocht)
rip HARRY Y;( 11-01-2012)

jaimy10
Berichten: 1704
Geregistreerd: 14-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-16 16:08

Jodi93 schreef:
Met een veulen blijft het zoals meerderen hierboven al zeggen gokken wat de maat word.
Grootte van de ouders geeft inderdaad niet altijd garantie op een groot veulen.

Je kan bijvoorbeeld misschien kijken voor een jaarling/twenter. Die zijn al wat verder in ontwikkeling en kun je vaak een aardige gok wagen.
Wil je perse een veulen dan blijft het giswerk.

Ik ben zelf in het bezit van een 1,54 cm grootte fjord. (beide ouders 1,50 cm)
Vader van de mijne is Ansgar Skellerod uit een Prisca moeder.

Ikzelf ben 1,67cm.

Even wat foto's van mijn fjord ter vergelijking met de anderen :)
[ [url=m/sZdOCt.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/PHSnUZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/xg272j.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ja daar heb je gelijk in! Maar ik kies bewust voor een veulen, gezien mijn paard die langzamerhand met 'pensioen' gaat op enkele buitenritjes na! Zo kan ik van beide nog optimaal genieten en allebei de tijd geven die ze verdienen.. Ik wil geen vervanging voor mijn paard maar een opvolger! Maar goed, je hebt gelijk het word gokken!

Ik ga donderdag naar 2 veulens kijken! Allebei van Gio, ik ben benieuwd :j

Sjolvir
Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Veulen aankopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 17:26

Hoe was het donderdag? Waren ze leuk qua karakter of niet? Want dat is toch hetgene waar je bij een jonkie wel op moet vallen, want beweging en uiteindelijke uiterlijk is ook wel soort van verrassing.

Veulen blijft toch een gok.
Heb zelf een merrie van 1.47 en de hengst was net zo groot geloof ik, en daar kwam een 1.40 uit, geweldig dier, maar voor mij echt te klein.
Ben geen merrie mens, maar beiden zijn merrie en geen lastposten gelukkig in dat opzicht.
Karakter van die kleine is wel zo gaaf dat dat compenseert voor gebrek aan maat, nou ja... soort van... maar moet zeggen vind het geen gezicht met mij erop. (maar aangezien ik haar nog heb, is het wel de bedoeling ook de minitaxi uiteindelijk gewoon te gaan starten)

Foto met roze gebakje is mijn 1.40.
Oh.. ik ben 1.84 nogwat.
[ img ]

En foto met haar moeder en mij, zij is dus 1.47.
[ img ]

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

jaimy10
Berichten: 1704
Geregistreerd: 14-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: Veulen aankopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-16 07:54

Ja! Ik ben wezen kopen.... En gekocht :+

Was gelijk verkocht aan het '2de' veulen. Onwijs knap ding maar ook echt zó lief...

[ img ]
[ img ]

Nymeria
Helen Langehanenberg fan
Berichten: 5656
Geregistreerd: 10-02-05

Re: Veulen aankopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 07:59

Wat een leukerd!! Van harte gefeliciteerd en heel veel geluk!

Dragan! <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker