Taxatietopic Fjorden (max 2 foto's!)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Taxatietopic Fjorden (max 2 foto's!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 18:26

Het is wel een mooie grote. Maar een tweejarige kun je nog niets mee gaan doen.Over een jaar kun je er veel meer voor krijgen dan nu denk ik.

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Re: Taxatietopic Fjorden (max 2 foto's!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 18:29

Ik zou er wel 3000 voor vragen :j

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Taxatietopic Fjorden (max 2 foto's!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 14:00

Tja, dan ben ik ook wel benieuwd!

Heidi
Ynskje (v. Holmar) x Karant
2011 (exacte datum weet ik ff niet uit m'n hoofd)
Merrie
Loopt aangespannen en onder de man


Is bekend met marathon, vaardigheid dressuur (zowel voor de wagen als onder de man), springen en eventing. Geen officiële wedstrijden gereden, wel oefenwedstrijden, loopt ook zo het water in en weigert eigenlijk nooit met springen/crossen.

Ze is verkeersmak, ook met groot verkeer. Kan alleen op buitenrit, braaf in het bos. Kan wat uurtjes alleen staan maar staat liever met een vriendje/vriendinnetje

Heidi is braaf met rijden maar heeft wel veel looplust.
Ze neemt wel makkelijk het gevoel en de spanning van de ruiter over, dus als jij bang of onzeker bent, zal zij dat ook worden en is ze wat minder braaf.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

MarcellaDB

Berichten: 83
Geregistreerd: 14-12-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 14:26

Ik wil mij hier ook wat meer in verdiepen. Aangezien ik nu ook een Merrie heb. En het fokken toch ook een beetje begint te kriebelen :D

De prijzen.
Udo: 2500,-
Heidi: 3500,- a 4000,-

Maar misschien ben ik ook nog een beetje oude prijzen gewend.

Ik ben ook erg benieuwd wat mij fjorden waard zijn in deze tijd.

Dolfin (2007)
Stedjeblakken X Manus uit 2007
Stokmaat 148cm
M2+9
3x NL kampioen bij het stamboek, zowel exterieur en onder het zadel.

Verkeersmak, trailermak, dierenarts en smidmak.

Zeer rastypische!
Afbeelding

Afbeelding


Olivia (2018)
Lyckängs Tempo X Manus
Stokmaat verwacht ik ook rond de 148cm
Onbeleerd
Braaf bij de smit en kent het meelopen aan het halster.
Erg aanhankelijke lieve merrie.

Beschikt over een grijs gen.

Afbeelding

Afbeelding

Brand los haha! :j

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 15:11

Heidi: 3750
Dolfin: 4500
Olivia: 3250

MarcellaDB

Berichten: 83
Geregistreerd: 14-12-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 19:03

@Amber_ bedankt voor je bericht!

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Taxatietopic Fjorden (max 2 foto's!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 18:43

Nou zeg die Dolfin vind ik wel meer waard.Minstens 8000 . Ik zou er 6000 voor geven omdat ik de huidige prijzen gewoon over de top vind alhoewel zo'n paardje het zeer zeker waard kan zijn.

Anoniem

Re: Taxatietopic Fjorden (max 2 foto's!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 18:49

Dolvin 4800

Olivia 2800

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 19:24

anjali schreef:
Nou zeg die Dolfin vind ik wel meer waard.Minstens 8000 . Ik zou er 6000 voor geven omdat ik de huidige prijzen gewoon over de top vind alhoewel zo'n paardje het zeer zeker waard kan zijn.



Dat ga je er echt niet voor krijgen. Ja het zou mooi zijn haha :') *\o/* als het een merrie was geweest had ik hem (/haar) duurder gemaakt.

Als 2 goedgekeurde dekhengsten al niet makkelijk weggaan voor die 5750 ;)

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 21:59

Leuk dat het topic weer een beetje levend is.

Ik heb 2 fjorden;

Lars
Ruin
Gio x Zortin
5 jaar oud.
1.40
Brunblak

Gouden karakter. Werkt heel graag voor je en zou perfect zijn voor lange ritten door het bos maar ook als kinderpony of instelling voor mensen met beperking oid. Heel erg braaf voor onzekere ruiters en kinderen. In de bak is hij super relaxt maar in het bos is hij helemaal in zijn element en kan hij wat pittiger zijn. Je kan uren met hem tutten. Helaas heeft hij zomereczeem en is hij gevoelig voor gras.

Afbeelding

Afbeelding


Rissa van den Bosdries
Merrie
Almgimt x Brijol
5 jaar oud
1.46
Ulsblak

Rissa is een super lieve zachtaardige merrie met een prachtig karakter. Ze is super braaf en echt bomproof. Trailerladen, vreemd terrein, buitenritten, strand, bos, met alles is ze super braaf en rustig. Ze is geschikt voor alle ruiters want naast dat ze super braaf is, werkt ze heel graag en heeft hele mooie gangen. Rissa is super gezond en heeft nog nooit wat gemankeerd. We beginnen deze maand met wedstrijden ohz.


Afbeelding

Afbeelding

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 22:03

Dolfin: €4500,-
Vind hem heel leuk :D Knap wat je al met hem bereikt hebt.

Olivia: €1500,-
Doet mij niet zoveel maar is waarschijnlijk wel meer waard.

Heidi: €3000,-
Udo; €2000,-
Zorro; €2750,-

Ivorna; €3000,-
Knappe meid <3

Palm; €4000,- Als hij net zo braaf is als zijn halfzus dan is hij goud waard.

linda2008

Berichten: 4253
Geregistreerd: 30-03-08

Re: Taxatietopic Fjorden (max 2 foto's!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 08:16

Hmm Amber, geen idee of ik het daarmee eens ben :o
Ik zou voor Dolfin zo 5000 euro over hebben. Als hij iets jonger was, had ik 5500/6000 misschien ook wel gehaald. Terwijl ik de 2 goedgekeurde hengsten niet interessant vond voor dat geld. Het is natuurlijk maar wat je zoekt, ik hoef geen hengst voor de sport, en die hengsten hadden behalve een abop nog niets gelopen... een fjord in het M2 is een knappe prestatie en zegt veel over het kunnen en willen van een dier :j
Zo blijft het natuurlijk altijd een beetje “wat de gek er voor geeft”. Als een paard precies aan je wensen voldoet heb je er iets meer voor over, zéker nu ze zo schaars zijn ;)

Olivia zou ik zoals elke 2 jarige brun rond 2500 zetten. Dat ze grijs draagt, is voor mij als ruiter niet interessant. Daarnaast is ze niet getest dus je weet het niet zeker.

Lars, no offence :o zou ik voor 1000 euro zelf nog niet willen hebben vanwege zijn eczeem. Maar dat zegt niet dat hij ook maar 1000 waard is natuurlijk :P ik denk dat er best mensen zijn die rond 2500 euro willen betalen...

Rissa, vind ik persoonlijk juist wel weer heel leuk! Maar geen NL papier denk ik ? Ik vind 4500 euro toch wel netjes gezien haar kleur, leeftijd, merrie, etc. Als ze in de dressuur iets zou behalen zou voor mij persoonlijk de waarde snel stijgen.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 10:45

Ik zou zelf ook nooit meer een fjord met eczeem kopen.. Maar ik kocht hem toen hij 6 maanden oud was dus ik wist het niet. En om die reden ga ik hem ook nooit verkopen. Als ik zie hoe andere eczeem fjorden eruit zien soms. Pff nee dat hou ik liever in eigen hand. En Rissa heeft inderdaad Belgisch papier. Wat maakt dat uit voor de waarde?

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 11:53

Wij zijn het wel vaker niet eens haha. Ik denk dat de prijzen voor die GGK hengsten reëel is, omdat ze wel GGK zijn maar geen sport lopen. Zouden ze dat lopen zouden ze idd veel meer waard zijn. (*over die 10) Dan zal ik zo het dubbele vragen. Nog wel meer als iN meerdere discipline s lopen.

Blijft het feit dat ze het wel waard zijn, je gaat niet een GGK hengst verkopen als "ruin" qua bedrag. Dat de nieuwe eigenaar gecastreerd voor de sport, snap ik dan wel weer heel goed.

Maar je zegt het zelf al, jij kijkt als ruiter en niet als Fokker.

linda2008

Berichten: 4253
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 20:16

Amber_ schreef:
Wij zijn het wel vaker niet eens haha. Ik denk dat de prijzen voor die GGK hengsten reëel is, omdat ze wel GGK zijn maar geen sport lopen. Zouden ze dat lopen zouden ze idd veel meer waard zijn. (*over die 10) Dan zal ik zo het dubbele vragen. Nog wel meer als iN meerdere discipline s lopen.

Blijft het feit dat ze het wel waard zijn, je gaat niet een GGK hengst verkopen als "ruin" qua bedrag. Dat de nieuwe eigenaar gecastreerd voor de sport, snap ik dan wel weer heel goed.

Maar je zegt het zelf al, jij kijkt als ruiter en niet als Fokker.


En hier ben ik het dan wel weer mee eens ;) :P hihi
Het niet altijd met elkaar eens zijn is ook helemaal niet erg (vind ik). Zoveel mensen, zoveel meningen. Ik hou er wel van als iedereen zich durft uit te spreken :j

En daar ben ik het inderdaad mee eens. De prijs voor die twee hengsten was natuurlijk super reeel :j maar als je een rijpaard zoekt, heb je dat er misschien niet voor over. Terwijl je als fokker weer weinig “waarde” in een ruin ziet. Dat maakt taxeren ook altijd zo lastig. Waar een paard voor de ene persoon wel 10.000 euro waard is, is het voor een ander misschien totaal niet wat hij zoekt waardoor die persoon er nog geen 5000 euro voor over zou hebben...

XApple, dat is inderdaad het risico als je jong koopt. En ik zou Raika er ook nooit voor weg doen als ze nu eczeem zou ontwikkelen. Dus ik begrijp je heel goed. Ik vind het persoonlijk alleen wel een hell om mee om te gaan, dus voor mij daalt de waarde van een eczemer heel snel. Maar zoals hierboven ook uitgelegd; dat zegt niet dat hij niet meer waard zou zijn... :)

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Re: Taxatietopic Fjorden (max 2 foto's!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 21:07

True *D

MarcellaDB

Berichten: 83
Geregistreerd: 14-12-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 11:38

Lars: 1500,-
Waarscheinlijk voor jou meer waard.
Maar ook ik zou geen zomereczeem kopen.

Rissa: 3000,-
Ik vind haar erg leuk!
Als ze predicaten haalt en straks iets verder opgeleid is zal ze echt een stuk meer waard zijn! <3

@Amber_ en @linda2008 ik snap jullie beiden. Amber kijkt idd meer vanuit een fokkers oogpunt. En ja dan heb je aan een ruin niet zo veel :=

Ik kijk net als Linda meer vanuit een ruitersoog. Ik sta bijvoorbeel op een pension stal.. dan wordt het ook al lastiger om een hengst te houden.
En grote ruinen met een goed papier zijn op het moment erg schaars.

Toch had ik voor een Merrie met de zelfde eigenschappen ook meer betaald.. want hoe leuk als je er dan een goed veulen uit kan fokken.

Natuurlijk is het wat de gek er voor geeft :))

Gelukkig is Dolfin voor mij zoveel meer waar dan het geld <3

Vind het wel heel interesant jullie meningen! Ook omdat ik mij nu wat meer in de fokkerij aan het verdiepen ben :)*

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Re: Taxatietopic Fjorden (max 2 foto's!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 11:41

Ja als merrie zit je al snel aan 1000 bovenop :j wat leuk Marcella! Plannen voor volgend jaar? :))

linda2008

Berichten: 4253
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 11:46

Amber_ schreef:
Ja als merrie zit je al snel aan 1000 bovenop :j


Wat ik dan wel ook weer logisch vind :j
Ik vind het verschil in prijs van een hengst- en merrieveulen ook relatief weinig... of ligt dat aan mij?
Een merrie heeft nou eenmaal eerder meer mogelijkheden (fok/rijden) dan een hengst... want aan een ruin heb je in fokkerij niets, en een dekhengst is vaak niet makkelijk te combineren met de sport. Al zijn er natuurlijk bewijzen (oa Gio) dat het wel kan, maar dat is niet voor iedereen weggelegd...

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 11:56

Je ziet inderdaad weinig verschil in prijs tussen merrie- en hengstveulens. Ik denk dat dat ook komt doordat er minder vraag is naar een specifiek geslacht nu het gebruiksdoel veranderd is (meer recreatie/sport dan fokkerij). En over het algemeen is een (uiteindelijke) ruin vaak stabieler in de omgang dan een merrie. Ik heb zelf altijd merries gereden maar hoop stiekem op een hengstveulen volgend jaar :D

linda2008

Berichten: 4253
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 12:00

Finnea schreef:
Je ziet inderdaad weinig verschil in prijs tussen merrie- en hengstveulens. Ik denk dat dat ook komt doordat er minder vraag is naar een specifiek geslacht nu het gebruiksdoel veranderd is (meer recreatie/sport dan fokkerij). En over het algemeen is een (uiteindelijke) ruin vaak stabieler in de omgang dan een merrie. Ik heb zelf altijd merries gereden maar hoop stiekem op een hengstveulen volgend jaar :D


Ja daar zit ook wat in natuurlijk :j
Ik ben een “merrie-mens”, maar dat komt juist door het grillige, ik hou daar van. Hoewel ik nu natuurlijk ook een hengstveulen heb gekocht... dus misschien heb ik gewoon geen voorkeur meer :P beide heeft voor- en nadelen...

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Re: Taxatietopic Fjorden (max 2 foto's!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 16:13

Toch zou idd meer over hebben voor een merrie veulen :j.