Boomloos inrijden. Welk zadel?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lovelymirrie
Berichten: 36
Geregistreerd: 24-03-09

Boomloos inrijden. Welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-22 15:47

Mijn haf van bijna 2 jaar (1-4-2020) is nog lang niet toe aan inrijden. Maar uiteraard ben ik mij al lang en breed aan het oriënteren op het zadel wat het beste bij hem past. Maar wat dus ook bij mij zal passen! Want ik moet er met mijn bips op gaan zitten :)

Ik ben er over uit dat het een boomloos zadel gaat worden omdat ik graag vrij zit en de beweging van mijn paard goed wil voelen (ik rij ook het allerliefste zonder zadel).

Welk zadel zijn jullie mee begonnen? Ik wil een nieuw zadel gaan aanschaffen maar velen zeggen verstandig te zijn met een goed 2e hands zadel omdat ze nog zoveel gaan groeien en spieren die gaan groeien. Maar zijn dit dan niet voornamelijk de zadels met boom?

Ik heb al oude topics gevonden maar zou graag een up-to-date topic willen die over 2021/2022 gaat!

Ik hoop dat dit een fijn topic wordt waarin ieder zijn/ haar mening mag geven zonder aangevallen te worden *\o/*


Anastasia24
Berichten: 2703
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 15:51

Boomloos moet natuurlijk ook passen. De eerste pasjes zijn hier met de wintec zadel gedaan, toen is er een boomloos passer gekomen en hebben we een Ghost besteld. Deze past goed, schuift geen centimeter(Waar ik wel bang voor was met het inrijden\doorrijden en vreemde sprongen, dus houd dat in je achterhoofd. De meeste boomloze zadels schuiven toch wel flink).
Dus uit ervaring kan ik je een Ghost aanraden mits passend(Je hebt verschillende merken, vormen, etc, laat hier gewoon even een passer voor komen, dan zit je gelijk goed). Na wat onderzoek vond ik de trekker ook een mooi zadel, dus misschien dat dat ook een optie voor je is.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

pillow
Berichten: 7785
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 15:58

Een passer laten komen voor een 2 jarige heeft geen nut. Gewoon een jaar wachten dan kun je beter zien welk model hij krijgt en wat voor zadel er op kan. Zadelmak maken met een boomloos zadel zou ik absoluut niet doen. Dat krijg je nooit zo vast dat het goed stabiel ligt en niet kan draaien.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

kiki1976
Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Boomloos inrijden. Welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 16:27

Ik heb mijn tinker x haflinger ingereden met een Barefoot Chayenne.
Beviel prima, maar moet wel zeggen dat ze ook niet raar heeft gedaan. Niet bokken, steigeren etc

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

tjaakje
Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: Boomloos inrijden. Welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 17:27

Heel herkenbaar, ik was al op zoek naar het ideale zadel toen mijn bink nog een veulen was. Uiteindelijk is hij ingereden met een tweedehands Barefoot. Absoluut niet mijn droomzadel. Toen hij eenmaal ingereden was, heb ik een passer laten komen en kwamen we bij het zadel uit wat voor hem en mij perfect was. Dit zadel had ik niet zo kunnen kiezen toen hij nog niet ingereden was. Dus ik wil je adviseren: kijk voor het inrijden naar een zadel wat goed en stabiel op hem ligt en ga pas voor je droomzadel als je hem ook echt goed kunt testen op je paard.

Handgemaakt in Nederland: twisted en slanted stijgbeugels. www.groningstuig.nl

Azmay
Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 17:50

pillow schreef:
Een passer laten komen voor een 2 jarige heeft geen nut. Gewoon een jaar wachten dan kun je beter zien welk model hij krijgt en wat voor zadel er op kan. Zadelmak maken met een boomloos zadel zou ik absoluut niet doen. Dat krijg je nooit zo vast dat het goed stabiel ligt en niet kan draaien.


Mwah ik heb menige rodeo uit gezeten met mijn Bob Marshall en Freemax western :+

De Ghost Buttera zat ook erg stabiel overigens.
Schuivende zadels heb ik alleen nog gezien bij niet goed afgestelde, niet geschikt voor het model paard of verkeerde singel/pad erbij.

Ik zou wel eens zien of je bij iemand anders een rondje op wat modellen kan zitten. Sommige mensen zitten namelijk als een huis op een BF Arizona en ik heb constant het gevoel dat ik met zadel en al van mijn paard donder. De freemax western voelde voor mij als een boomzadel. Per merk zit het heel anders maar ik geniet zo van het voelen wat die rug onder mij doet.

amyz
Berichten: 6910
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 17:55

pillow schreef:
Een passer laten komen voor een 2 jarige heeft geen nut. Gewoon een jaar wachten dan kun je beter zien welk model hij krijgt en wat voor zadel er op kan. Zadelmak maken met een boomloos zadel zou ik absoluut niet doen. Dat krijg je nooit zo vast dat het goed stabiel ligt en niet kan draaien.


Beleerd met Bob Marshall en dat ligt prima hoor. Wel in het begin even met borsttuig just in case, maar niet 'nodig' gehad. Op zich ook geen gekkigheid gehad, maar toen ze laatst een temper tantrum had om springschoenen bleef ie ook perfect liggen. Zonder borsttuig en nog niet eens goed aangesingeld :+

lovelymirrie
Berichten: 36
Geregistreerd: 24-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-22 20:11

Bedankt voor al de antwoorden! Ik wil natuurlijk het beste voor zijn rug en lijf. We hebben nog even de tijd om het uit te zoeken. Na het wennen en inrijden komt over een paar jaar wel het beste zadel voor ons 2.

Blijft toch wel een mooi discussie punt over wat nou het beste is :D

iina
Berichten: 52
Geregistreerd: 04-05-23
Woonplaats: Westerlo (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 11:55

Ik heb verschillende paarden ingereden met barefoot en dat ging goed maar ze hebben wel niet stom gedaan zeg maar.. als ze niet goed passen en ze gaan bokken en springen zal je wel aan de buik hangen haha... Dus laat beste een passer komen. :)

Paarden,-honden,-huwelijksfotografie: http://www.footprintsoflove.be | Insta:@footprintsoflove

pillow
Berichten: 7785
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:04

iina schreef:
Ik heb verschillende paarden ingereden met barefoot en dat ging goed maar ze hebben wel niet stom gedaan zeg maar.. als ze niet goed passen en ze gaan bokken en springen zal je wel aan de buik hangen haha... Dus laat beste een passer komen. :)

Dit topic is meer dan een jaar oud. Denk je dat je opmerking nog nut heeft?

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:16

Een goede boomlooszadelfitter is wel lastig te vinden in NL. Mijn boomlooszadel leek perfect te liggen totdat de DA deze te strak vond bij de schouders. Dus je moet ook daarmee echt opletten.

pillow
Berichten: 7785
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 21:16

Evamarie schreef:
Een goede boomlooszadelfitter is wel lastig te vinden in NL. Mijn boomlooszadel leek perfect te liggen totdat de DA deze te strak vond bij de schouders. Dus je moet ook daarmee echt opletten.

Voor jou geldt hetzelfde dit is een oud topic, neem aan dat TS het ondertussen wel opgelost heeft.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

pmarena
Berichten: 48063
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Boomloos inrijden. Welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 21:25

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar TS inmiddels voor gekozen heeft :)

Voor de eerste stapjes inrijden zou ik zelf voor iets simpels kiezen, tweedehands (weer goed te verkopen) dat een makkelijke pasvorm heeft, en de ruiter aanspreekt qua vrijheid / steun die het zadel biedt. Dan zie je na dat zadelmak maken wel verder omdat je dan daadwerkelijk wat zadels kan gaan proberen op je paardje en wellicht al een beetje een idee hebt wat je precies anders wilt dan bij je simpele zadeltje :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 bezoekers