Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Sjelle
Berichten: 1378
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 08:21

jackyline schreef:
patricia73 schreef:
Mijn haflinger is pn/p1 getest. Vader windspiel moeder Angelina. Helaas..... Maar moet zeggen dat ik hem weer aardig op de rit heb. Gelukkig. Jammer genoeg zijn er nog vroeg mensen die ik het vertel en toch hun haf niet laten testen. Vriendin van mij heeft het wel gedaan en ook die had is pn/p1. Nordsee x midas.



Ik heb ook een Windspiel dochter.
Was t zo dat de 1e pn de vader is en de 2e de moeder?
Pn/pn



Nee helaas niet bij n p1 weet je alleen dat het van 1 ouder komt maar niet van welke. Bij p1 p1 dus van beide ouders.

Nichelle Z1+3
Merci M1+2
Merilynn L2+3

Haflingerstalvantsteengoed


Sjelle
Berichten: 1378
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 08:25

Rizette schreef:
Ik weet niet hoe dat zit met de volgorde Jackyline. Maar hierboven reageren allerlei mensen maar wat is er dan door julie getest P1 en P2 of nog meer of alleen P1 ?. Het wordt zo heel onduidelijk wat jullie gedaan hebben. Wel heel erg leuk dat jullie het willen delen.



Topic betreft tot nu toe over pssm1

Nichelle Z1+3
Merci M1+2
Merilynn L2+3

Haflingerstalvantsteengoed

Bloemmeke
Berichten: 1129
Geregistreerd: 24-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 02:10

Kom per toeval op dit topic uit. Wij hebben ook een dochter van Windspiel.. Is het zo dat pssm1 altijd door gegeven wordt? Of kun je ook "geluk" hebben dat een nakomeling geen pssm heeft? Heb al online gezocht maar wordt er niet echt wijzer van. Mogelijk kan iemand in dit topic mij duidelijkheid verschaffen.

Cato, Haflingermerrie van 3-5-2015. Sinds 25 januari 2019 van ons
Volg haar op www.instagram.com/insta.cato

cp112Jarig
Berichten: 14721
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 03:03

Bloemmeke schreef:
Kom per toeval op dit topic uit. Wij hebben ook een dochter van Windspiel.. Is het zo dat pssm1 altijd door gegeven wordt? Of kun je ook "geluk" hebben dat een nakomeling geen pssm heeft? Heb al online gezocht maar wordt er niet echt wijzer van. Mogelijk kan iemand in dit topic mij duidelijkheid verschaffen.




Wanneer een paard n/p1 is draagt het dus 1 gen (heterozygoot) dat betekent dat dit paard 50% kans heeft om het door te geven.

Bij p1/p1 draagt het paard beide genen (Homozygoot) en zal 100% zijn p1 gen doorgeven.

Een paard kan er maar 1 doorgeven.

Dus stel je hebt een Homozygoot Pssm1 hengst - p1/p1 en die zet je op een vrije n/n merrie, dan komt er altijd p1/n uit.

Dat is dus p1/p1 X n/n = 100% p1/n

Verder :

P1/n X p1/n = 50% p1/n - 25% p1/p1 - 25% n/n.

P1/n X n/n = 50% p1/n - 50 % n/n

P1/p1 X p1/p1 = 100% p1/p1

N/n X n/n = 100% n/n

Conclusie, nooit fokken met een positief getest paard.

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.

Bloemmeke
Berichten: 1129
Geregistreerd: 24-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 03:17

cp112 schreef:
Bloemmeke schreef:
Kom per toeval op dit topic uit. Wij hebben ook een dochter van Windspiel.. Is het zo dat pssm1 altijd door gegeven wordt? Of kun je ook "geluk" hebben dat een nakomeling geen pssm heeft? Heb al online gezocht maar wordt er niet echt wijzer van. Mogelijk kan iemand in dit topic mij duidelijkheid verschaffen.




Wanneer een paard n/p1 is draagt het dus 1 gen (heterozygoot) dat betekent dat dit paard 50% kans heeft om het door te geven.

Bij p1/p1 draagt het paard beide genen (Homozygoot) en zal 100% zijn p1 gen doorgeven.

Een paard kan er maar 1 doorgeven.

Dus stel je hebt een Homozygoot Pssm1 hengst - p1/p1 en die zet je op een vrije n/n merrie, dan komt er altijd p1/n uit.

Dat is dus p1/p1 X n/n = 100% p1/n

Verder :

P1/n X p1/n = 50% p1/n - 25% p1/p1 - 25% n/n.

P1/n X n/n = 50% p1/n - 50 % n/n

P1/p1 X p1/p1 = 100% p1/p1

N/n X n/n = 100% n/n

Conclusie, nooit fokken met een positief getest paard.


Bedankt voor je uitleg!

En idd fokken met een positief getest paard lijkt me logisch! Bij ons overigens niet aan de orde.
Onze haflinger heeft (nog) nergens last van en is ook niet getest. Las dat een nakomeling van Windspiel positief getest is. Dus vandaar mijn lichte ongerustheid.

Cato, Haflingermerrie van 3-5-2015. Sinds 25 januari 2019 van ons
Volg haar op www.instagram.com/insta.cato

laran
Berichten: 700
Geregistreerd: 16-04-08
Woonplaats: Lellens

Re: Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:40

Zijn er eigenlijk haflinger hengsten getest?

Anoek Palleti Bente Hugo

maessie
Berichten: 5741
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 18:26

In duitsland zijn al wel verschillende getest, en hier in nl weet ik ook meerdere.

16-09-2017 Brend <3
Maestro Z1+retired& VelinaM2
http://www.haflingerdressuurstal.nl

KarinL
Berichten: 718
Geregistreerd: 03-10-07
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:58

laran schreef:
Zijn er eigenlijk haflinger hengsten getest?

Ik weet dat de hengsten van Gino Verplancken en Charlotte getest zijn en vrij verklaard zijn.
Vanuit het stamboek zou daar meer bekendheid over mogen geven...

NK Koudbloeden Eventing 28 augustus 2016 in Renswoude met training vooraf
http://www.dahwest.nl[/color]
Annika, haflinger: SGW paarden: B en Z1

Minke van de Bekenpieper: SGW B en M1
Pearl van de Feaoramore: in opleiding

Sjelle
Berichten: 1378
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Flevoland

Re: Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:08

Ook die van de fam. Smeltink stal het leestenschhof worden getest en zijn vrij.

Nichelle Z1+3
Merci M1+2
Merilynn L2+3

Haflingerstalvantsteengoed

Kim_97
Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Re: Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 23:34

Hoihoi,

Na verschillende pagina’s terug te hebben gelezen ben ik toch enorm aan het twijfelen geraakt, vandaar mijn bericht waar ik graag jullie advies over zou willen horen.
Ik heb mijn Haflinger in 2014 gekocht. (nu 12 jaar oud.)

- Zij heeft de laatste 4 jaar altijd op een zandpaddock gestaan, soms aan de hand laat ik haar wat gras eten. (bewuste keus dat zij niet op de wei komt, aangezien ze snel te dik wordt.)
- Ze is altijd gevoelig geweest voor koliek, heeft 3x een behoorlijke (zand)koliek aanval gehad, verder ook vaak last van haar darmen/buik. (opgeblazen buik, lusteloosheid, veel gerommel hoorbaar, veel kleine beetjes mesten, soms flapperen met haar lippen.) wanneer zij meer dan 2 dagen stilstaat is dit direct zichtbaar.
- Altijd een wat ongeduldige pony geweest, laatste weken toename van veel schrapen en onrust tijdens poetsen en opzadelen.
- 2x behoorlijk spierbevangen geweest (2016 en 2019/2020) zonder duidelijke oorzaak.
- Laatste weken heeft ze momenten van verminderde eetlust. (hooi).
- Op het moment is ze in principe hersteld van spierbevangenheid, loopt nu niet kreupel, ,maar voor mijn gevoel ook niet helemaal lekker/los. (is hiervoor vorige week gemasseerd, waarbij ze ook enorm vast zat in haar lichaam (veel stress en harde spieren voelbaar) het verschil na het masseren is zeker voelbaar, maar nog niet zoals het moet zijn) Voornamelijk rechtsom, voelt soms alsof ze soms kreupel(?) loopt, maar dat loopt ze niet. (spierprobleem?) (ze duwt haar achterhand dan meer naar buiten en voorhand naar binnen, ze wil niet buigen achter schouders, ribbenkast rotatie mist.)
- Heeft altijd veel geplast. Maakt niet uit waar ze staat (grasbodem, zandbodem, asfalt, grind) minimaal 1x tijdens het rijden, vaak 2x.
- Heeft in het verleden heel veel gebokt, al was dit waarschijnlijk echt uitproberen. (doorrijd periode).
- Ze heeft in principe een hele goede conditie, maar wel altijd heel snel en veel bezweet.
- Laatste paar weken is ze ook wat schrikachtiger dan dat ik van haar gewend ben.
- In 2017 algeheel bloedonderzoek laten doen (op dat moment geen symptomen), uit bloedonderzoek kwamen geen bijzonderheden.

(nadat haar spierbevangenheid in 2019/2020 onder controle leek en we weer rustig aan het opbouwen waren, zijn we van stal verhuisd, hier leek het in eerste instantie beter te gaan, maar nu toch weer zelf gemengde gevoelens omdat ze niet zichzelf is.)

Op dit moment maken we voornamelijk buitenritten, dat voelt goed en fijn. Wanneer ik haar in de bak oppak voelt het niet zoals het hoort, maar we kunnen er dus ook niet de vinger op leggen waar het precies aan ligt.

(De ouders van mijn Haflinger zijn niet bekend (alleen vanaf foto) dus het is niet na te gaan of ouders eventueel bekend zijn met PSSM1/2)

Vrouwke & Noa <3

Eleeke
Berichten: 2028
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 00:42

Een heel kort antwoord :testen. 40 haren uit de manen. Met wortel, opsturen en 2 weken later weet je het.

Eleeke
Berichten: 2028
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 00:42

Eleeke schreef:
Een heel kort antwoord :testen. 40 haren uit de manen, met wortel, opsturen en 2 weken later weet je het.

lovehaffie
Berichten: 893
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:03

Door dit topic mijn Windspiel zoon ook laten testen, zijn uitslag is N/N! Gelukkig werd toch beetje ongerust toen ik hier las over Windspiel nakomelingen

(L) Wimbley
Haflinger Wimbley onder het zadel!
Altijd al een mooie film gewild van je paard of iets anders?! LAvideo Wij doen het graag voor een leuke prijs!

Maartje1990
Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:18

lovehaffie schreef:
Door dit topic mijn Windspiel zoon ook laten testen, zijn uitslag is N/N! Gelukkig werd toch beetje ongerust toen ik hier las over Windspiel nakomelingen


Ik ook, vader is arachon maar vader moeder is windspiel wil haar toch ook laten testen.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

lovehaffie
Berichten: 893
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:25

Mijne is dus een zoon van Windspiel, vader van moeders is Alcantara. Voor de volledigheid pak van me hart dat het n/n is...

(L) Wimbley
Haflinger Wimbley onder het zadel!
Altijd al een mooie film gewild van je paard of iets anders?! LAvideo Wij doen het graag voor een leuke prijs!

Bloemmeke
Berichten: 1129
Geregistreerd: 24-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 23:33

lovehaffie schreef:
Door dit topic mijn Windspiel zoon ook laten testen, zijn uitslag is N/N! Gelukkig werd toch beetje ongerust toen ik hier las over Windspiel nakomelingen


Wat een fijn nieuws!

Cato, Haflingermerrie van 3-5-2015. Sinds 25 januari 2019 van ons
Volg haar op www.instagram.com/insta.cato

Kim_97
Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 09:43

Kim_97 schreef:
Hoihoi,

Na verschillende pagina’s terug te hebben gelezen ben ik toch enorm aan het twijfelen geraakt, vandaar mijn bericht waar ik graag jullie advies over zou willen horen.
Ik heb mijn Haflinger in 2014 gekocht. (nu 12 jaar oud.)

- Zij heeft de laatste 4 jaar altijd op een zandpaddock gestaan, soms aan de hand laat ik haar wat gras eten. (bewuste keus dat zij niet op de wei komt, aangezien ze snel te dik wordt.)
- Ze is altijd gevoelig geweest voor koliek, heeft 3x een behoorlijke (zand)koliek aanval gehad, verder ook vaak last van haar darmen/buik. (opgeblazen buik, lusteloosheid, veel gerommel hoorbaar, veel kleine beetjes mesten, soms flapperen met haar lippen.) wanneer zij meer dan 2 dagen stilstaat is dit direct zichtbaar.
- Altijd een wat ongeduldige pony geweest, laatste weken toename van veel schrapen en onrust tijdens poetsen en opzadelen.
- 2x behoorlijk spierbevangen geweest (2016 en 2019/2020) zonder duidelijke oorzaak.
- Laatste weken heeft ze momenten van verminderde eetlust. (hooi).
- Op het moment is ze in principe hersteld van spierbevangenheid, loopt nu niet kreupel, ,maar voor mijn gevoel ook niet helemaal lekker/los. (is hiervoor vorige week gemasseerd, waarbij ze ook enorm vast zat in haar lichaam (veel stress en harde spieren voelbaar) het verschil na het masseren is zeker voelbaar, maar nog niet zoals het moet zijn) Voornamelijk rechtsom, voelt soms alsof ze soms kreupel(?) loopt, maar dat loopt ze niet. (spierprobleem?) (ze duwt haar achterhand dan meer naar buiten en voorhand naar binnen, ze wil niet buigen achter schouders, ribbenkast rotatie mist.)
- Heeft altijd veel geplast. Maakt niet uit waar ze staat (grasbodem, zandbodem, asfalt, grind) minimaal 1x tijdens het rijden, vaak 2x.
- Heeft in het verleden heel veel gebokt, al was dit waarschijnlijk echt uitproberen. (doorrijd periode).
- Ze heeft in principe een hele goede conditie, maar wel altijd heel snel en veel bezweet.
- Laatste paar weken is ze ook wat schrikachtiger dan dat ik van haar gewend ben.
- In 2017 algeheel bloedonderzoek laten doen (op dat moment geen symptomen), uit bloedonderzoek kwamen geen bijzonderheden.

(nadat haar spierbevangenheid in 2019/2020 onder controle leek en we weer rustig aan het opbouwen waren, zijn we van stal verhuisd, hier leek het in eerste instantie beter te gaan, maar nu toch weer zelf gemengde gevoelens omdat ze niet zichzelf is.)

Op dit moment maken we voornamelijk buitenritten, dat voelt goed en fijn. Wanneer ik haar in de bak oppak voelt het niet zoals het hoort, maar we kunnen er dus ook niet de vinger op leggen waar het precies aan ligt.

(De ouders van mijn Haflinger zijn niet bekend (alleen vanaf foto) dus het is niet na te gaan of ouders eventueel bekend zijn met PSSM1/2)


Wij hebben onze testuitslag binnen. Vrouwke blijkt inderdaad Drager te zijn van PSSM1. :(


[ img ]

Vrouwke & Noa <3

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 10:27

Goed dat je haar toch hebt laten testen. Niet de uitslag die je had gewild, wel fijn dat je nu bevestiging hebt en dat je Vrouwke nu goed kunt begeleiden.

janouk
Blogger
Berichten: 17850
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 12:37

Balen Kim. Goed dat je hebt laten testen.
Succes met zoeken naar het juiste management op stal voor Vrouwke

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Jberlage
Berichten: 1
Geregistreerd: 23-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:29

Sjelle schreef:
Ik wil dit topic ook graag een schopje geven. Inmiddels komen er steeds meer berichten over pssm bij haflingers. Ik als Fokker van de haflinger verdiep me hier in en wil het graag wat meer in beeld krijgen.
Zelf heb ik mijn dieren gelukkig vrij getest echter weet ik van dichtbij hoe groot de blijvende ellende kan wezen van pssm.
Graag hoor ik (mag natuurlijk ook privé) welke dieren / afstamming bekend zijn met pssm1 of 2.
Bvd


Ik heb een Haflinger gehad met pssm1 Nassau x allacher.

2023 Nassau schijnt negatief getest te zijn. Dus komt dan vanaf de moeders kant.
Laatst bijgewerkt door Jberlage op 21-03-23 00:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Kim_97
Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 23:12

Kim_97 schreef:
Kim_97 schreef:
Hoihoi,

Na verschillende pagina’s terug te hebben gelezen ben ik toch enorm aan het twijfelen geraakt, vandaar mijn bericht waar ik graag jullie advies over zou willen horen.
Ik heb mijn Haflinger in 2014 gekocht. (nu 12 jaar oud.)

- Zij heeft de laatste 4 jaar altijd op een zandpaddock gestaan, soms aan de hand laat ik haar wat gras eten. (bewuste keus dat zij niet op de wei komt, aangezien ze snel te dik wordt.)
- Ze is altijd gevoelig geweest voor koliek, heeft 3x een behoorlijke (zand)koliek aanval gehad, verder ook vaak last van haar darmen/buik. (opgeblazen buik, lusteloosheid, veel gerommel hoorbaar, veel kleine beetjes mesten, soms flapperen met haar lippen.) wanneer zij meer dan 2 dagen stilstaat is dit direct zichtbaar.
- Altijd een wat ongeduldige pony geweest, laatste weken toename van veel schrapen en onrust tijdens poetsen en opzadelen.
- 2x behoorlijk spierbevangen geweest (2016 en 2019/2020) zonder duidelijke oorzaak.
- Laatste weken heeft ze momenten van verminderde eetlust. (hooi).
- Op het moment is ze in principe hersteld van spierbevangenheid, loopt nu niet kreupel, ,maar voor mijn gevoel ook niet helemaal lekker/los. (is hiervoor vorige week gemasseerd, waarbij ze ook enorm vast zat in haar lichaam (veel stress en harde spieren voelbaar) het verschil na het masseren is zeker voelbaar, maar nog niet zoals het moet zijn) Voornamelijk rechtsom, voelt soms alsof ze soms kreupel(?) loopt, maar dat loopt ze niet. (spierprobleem?) (ze duwt haar achterhand dan meer naar buiten en voorhand naar binnen, ze wil niet buigen achter schouders, ribbenkast rotatie mist.)
- Heeft altijd veel geplast. Maakt niet uit waar ze staat (grasbodem, zandbodem, asfalt, grind) minimaal 1x tijdens het rijden, vaak 2x.
- Heeft in het verleden heel veel gebokt, al was dit waarschijnlijk echt uitproberen. (doorrijd periode).
- Ze heeft in principe een hele goede conditie, maar wel altijd heel snel en veel bezweet.
- Laatste paar weken is ze ook wat schrikachtiger dan dat ik van haar gewend ben.
- In 2017 algeheel bloedonderzoek laten doen (op dat moment geen symptomen), uit bloedonderzoek kwamen geen bijzonderheden.

(nadat haar spierbevangenheid in 2019/2020 onder controle leek en we weer rustig aan het opbouwen waren, zijn we van stal verhuisd, hier leek het in eerste instantie beter te gaan, maar nu toch weer zelf gemengde gevoelens omdat ze niet zichzelf is.)

Op dit moment maken we voornamelijk buitenritten, dat voelt goed en fijn. Wanneer ik haar in de bak oppak voelt het niet zoals het hoort, maar we kunnen er dus ook niet de vinger op leggen waar het precies aan ligt.

(De ouders van mijn Haflinger zijn niet bekend (alleen vanaf foto) dus het is niet na te gaan of ouders eventueel bekend zijn met PSSM1/2)


Wij hebben onze testuitslag binnen. Vrouwke blijkt inderdaad Drager te zijn van PSSM1. :(


[ [url=m/1MLrDQ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Helaas gisteren ook de uitslag van van de PSSM2 test gekregen, waarbij mijn gevoel bevestigd werd: N/P2. :(

Vrouwke & Noa <3

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 17:12

Dus van PSSM 1 èn 2 ? Pfieuw :( . En hoe combineer je dat qua voeding ?

Don't take anything for granted

Kim_97
Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Re: Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 17:39

We zijn al een jaar aan het revalideren vanwege spiervezelschade in haar been. Nu we weten dat ze P2 heeft, is het wellicht een blijvende schade. :( |(
Vanuit de P1 kreeg ze al Vitalbix daily Complete en magnesium. (Verder kwam ze niet op de wei, staat overdag op de paddock). Nu voor P2 krijgt ze 3aminozuren, vitamine E erbij. En misschien nog eiwitten,maar daar ben ik voorzichtig mee.

Vrouwke & Noa <3

Sjelle
Berichten: 1378
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Flevoland

Re: Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:52

Vreselijk kim gewoon beide.. Sjeej. Hoop je haar goed kan managen en samen nog fijne dingen mogen doen!
Sterkte voor je hafje en bedankt je het deelt..

Nichelle Z1+3
Merci M1+2
Merilynn L2+3

Haflingerstalvantsteengoed

janouk
Blogger
Berichten: 17850
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 20:45

@kim wat een ellende. Arme Vrouwke en jij :(:)

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers