Met welk bit rijden jullie je haflinger?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
pantuf
Berichten: 3244
Geregistreerd: 01-11-07

Re: Met welk bit rijden jullie je haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 19:54

ik rij met een k&k dubbel geboken africhtings bit, en tot nu toe gaat dit hardstikke goed


haflingertje
Berichten: 5355
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Nuth

Re: Met welk bit rijden jullie je haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 19:55

chloek schreef:
ik rij met een k&k dubbel geboken africhtings bit, en tot nu toe gaat dit hardstikke goed


Hetzelfde bitje... ideaal

Never give up on the things that make you smile!
If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

Jeanneee_
Berichten: 2893
Geregistreerd: 05-01-08

Re: Met welk bit rijden jullie je haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:40

die van mij reed ik eerst met een enkel gebroken bitje, maar daar is hij echt te sterk voor! Nu rijd ik met een stang, maar daar gaat hij weer tegen in verzet.. Dus waarschijnlijk ga ik binnenkort een k trens proberen..

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Re: Met welk bit rijden jullie je haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:21

Het is onzin dat haflingers "sterker" in hun mond zijn dan andere paarden, het is maar net hoe hij gereden wordt...

Ik rij mijn haf bitloos (touwhalster/stal halster) en vroeger met een dubbelgebroken watertrens.

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Re: Met welk bit rijden jullie je haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:55

Jeanneee_ schreef:
die van mij reed ik eerst met een enkel gebroken bitje, maar daar is hij echt te sterk voor! Nu rijd ik met een stang, maar daar gaat hij weer tegen in verzet.. Dus waarschijnlijk ga ik binnenkort een k trens proberen..


Een paard wat voor sterk is wordt niet correct gereden.
We hebben allemaal geleerd dat de motor achter zit,daar rem je dus ook op je zit,en het bitje enkel gebruikt wordt als communicatiemiddel.
Heb je het idee dat je dier voor sterk is dan moet je dus beter leren rijden.Dat betekent achter gas geven,je dier moet dus op je been voorwaarts gaan,en voor los laten.
Zo kan ie zich eenvoudig weg niet sterk maken.
Het grijpen naar een ander middel veranderd niets aan je rijtechnisch kunnen.
Tip dan ook gaan lessen.

En als aanvulling op de vraag,een type bit is eigenlijk niet zo heel belangrijk,wel dat je zelf de hulpen goed kunt geven,je dier dit begrijpt en dat je door de juiste training,stalling,voer er een evenwichtig paard van maken.

Jeanneee_
Berichten: 2893
Geregistreerd: 05-01-08

Re: Met welk bit rijden jullie je haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 13:14

dagmach schreef:
Een paard wat voor sterk is wordt niet correct gereden.
We hebben allemaal geleerd dat de motor achter zit,daar rem je dus ook op je zit,en het bitje enkel gebruikt wordt als communicatiemiddel.
Heb je het idee dat je dier voor sterk is dan moet je dus beter leren rijden.Dat betekent achter gas geven,je dier moet dus op je been voorwaarts gaan,en voor los laten.
Zo kan ie zich eenvoudig weg niet sterk maken.
Het grijpen naar een ander middel veranderd niets aan je rijtechnisch kunnen.
Tip dan ook gaan lessen.

En als aanvulling op de vraag,een type bit is eigenlijk niet zo heel belangrijk,wel dat je zelf de hulpen goed kunt geven,je dier dit begrijpt en dat je door de juiste training,stalling,voer er een evenwichtig paard van maken.


tsja dat kun je wel allemaal makkelijk zeggen, maar jij kent mijn paard niet en je kunt dus moeilijk hier iets over zeggen is mijn mening..

en trouwens heb ik 2 keer per week les ;-)

nynkeline
Berichten: 2748
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Met welk bit rijden jullie je haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 20:03

Ik heb mijn haflinger altijd met een enkel gebroken bitje gereden. Alleen op verzoek van mijn instructrice vandaag toch eens een dubbelgebroken bitje uit de kast gepakt. En ik vondt dat ze dr lekker op liep, dus morgen maar even ééntje kopen :)

_Zsazsa_
Berichten: 4479
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Met welk bit rijden jullie je haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:35

ik rijd hem lekker op een simpele bustrens omdat hij daar makkelijk op loopt. moet zeggen dat hij met zijn 3 jaar al heel goed naar mijn zit luisterd. hoef alleen maar te sturen in zn mond. :+

haffiem
Berichten: 547
Geregistreerd: 08-07-07
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Met welk bit rijden jullie je haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:18

Ik reed mijn haf eerst op een K&K dubbel gebroken aurigaan bitje. Hier liep hij niet goed, altijd achter de loodlijn en zo gauw als je iets vraagt ging hij hard lopen. Liet je de teugels in een boog hangen was er niets aan de hand. Hij was ook altijd met zijn mond onrustig. Heb een aantal andere soortenbitten geprobeerd, maar dat werkte ook niet. Nu rijd ik bitloos. Dat gaat goed. Alleen jammer dat je er nog geen wedstrijden (dressuur) mee mag rijden.

Take Time to Enjoy The Simple Things in Life

VanHuisUit
Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Re: Met welk bit rijden jullie je haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:02

Stan rijdt bitloos. En ik ben met een watertrensje aan het oefenen zodat ik buiten met het trensje in kan rijden. Helaas durf ik dat hier, midden in Rotterdam, niet aan zonder bit ;-)

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

VanHuisUit
Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Re: Met welk bit rijden jullie je haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:02

Stan rijdt bitloos. En ik ben met een watertrensje aan het oefenen zodat ik buiten met het trensje in kan rijden. Helaas durf ik dat hier, midden in Rotterdam, niet aan zonder bit ;-)

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

suusie_18
Berichten: 7
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: eenrum

Re: Met welk bit rijden jullie je haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:27

ik rij hem met een dubbel gebroken bit en dan een dikke. alleen blijft hij hier wel erg sterk bij hoor..

groetjes

Dynamic sam dressuur l2+1, springen b+14, SGW B+8

Anoniem

Re: Met welk bit rijden jullie je haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 15:43

ongebroken trens heel lekker zacht bit minder scherp als enkelgebroken

blauwe_bes
Berichten: 15
Geregistreerd: 21-10-07
Woonplaats: Den Horn

Re: Met welk bit rijden jullie je haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 22:14

gewoon een watertrensje!! ben ik wel heel blij mee ze pakt het bit wel snel vast maar ik vind niet dat je daardoor een zwaarder bit moet hebben als ze het bit dan vastpakt is mijn haflinger meestal wel heel sterk maar meestal los ik dit op door haar wat meer teugel te geven en verder geheel op mijn zit te gaan rijden na 2x had ze door dat het dus niets hielp om het bit vast te pakken en nu doet ze het zelden!!

Jasia
Berichten: 6754
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Met welk bit rijden jullie je haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 22:17

Ik rijd mijn paard sinds kort met een dubbelgebroken watertrens, de dunnere versie van HH.. En ze reageert er super op! Voor het eerst sinds ik haar heb schuimt ze ! :))
Of ik rijd zonder bit :P

Eerst reed ik op een enkelgebroken bitje, de wat dikkere..

Noeni
Berichten: 3251
Geregistreerd: 20-12-05

Re: Met welk bit rijden jullie je haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 09:09

Dubbelgebroken watertrens 13,5cm ;)

kallipooh
Berichten: 1639
Geregistreerd: 25-03-08
Woonplaats: Cambridge, UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:40

[Oud bericht verwijderd]
Laatst bijgewerkt door kallipooh op 27-09-23 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Magic59
Berichten: 16
Geregistreerd: 25-04-08

Re: Met welk bit rijden jullie je haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 19:40

}:0 Ik heb sinds afgelopen weekeind een nieuwe Haflingerruin van 9 jaar oud.Hij is net een beer zo sterk...heeft in enkel-dubbel-vier, en zesspan gelopen..altijd voor in de kop.Nu rij ik hem onder het zadel...wel met een stang..anders denk ik niet dat ik hem zou kunnen houden.Magic is mijn derde Haflinger en mijn ervaring is inderdaad dat Haflingers heel koppig kunnen zijn en dan hun eigen kracht gebruiken om hun zinnen door te drammen.Magis is wel verder goed beleerd en 100 % mak in het verkeer, maar zo onder het zadel wil die toch nog wel eens de andere kant uitgaan dan ik. }:0
Groetjes ..Eva

tjalk
Berichten: 1752
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: heesch

Re: Met welk bit rijden jullie je haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 19:41

1 keer gebroken bit

Liefde is net zoals in je broek poepen. Iedereen ziet het alleen jij hebt dat heerlijke gevoel :j

Wesseltje
Berichten: 2174
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:51

Geen bit, en als er een bitje in komt dan een dubbelgebroken watertrens.
Laatst bijgewerkt door Leo op 09-12-10 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Nieuwe reacties verwijderd gezien dit een oud topic is.

Lovetime
Berichten: 36
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 17:32

Ik reed mijn haf met dubbelgebroken watertrensje en dan de gouden Omdat ze meer gaat zabbelen, ze liep door het bit heen ookal kregen we veel prive les, zitlessen martingaal etc. Werkt soms alsnog niet als ze heet is of word. Buiten zat er al helemaal geen rem op, na een paar springlessen ( alleen maar controle springlessen met wat balkjes) liep ze al mijn instructeur omver!
Er zat geen rem op! ;(
Dus uiteindelijk over gegaan op pelham ( ook in medeweten van instructeur ( springinstructeur+beredenpolitieman) :j hij kwam er zelf mee en sinds dien is het een wereld van verschil, ik heb haar meer in de hand en iik verzet het kinkettingkje wanneer nodig is! Er zit een rem op! Laatst probeerde ik weer het oude bitje maar nee hoor, was mevrouw het niet mee eens, in galop niet stoppen dus vanaf gesprongen en laten rennen, meteen pelham gepakt en even laten merken Dat in het niet met die actie eens was!
Het gaat nu een heeel stuk beter in de trainingen en buiten is ze een poeppie! *\o/*
IK RIJDT HAAR NIET MET DUBBELE TEUGELS GEWOON BIJZETSTUKJE BIJ DE TEUGELS EN AAN HET BIT MEG EEN TEUGEL ERAAN!
[ img ]


Sorry voor typfouten, ( typ dit vanad mijn telefoon )

Mizora
Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Met welk bit rijden jullie je haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 17:42

Jammer dat je haar niet met dubbele teugel rijdt, nu kan je niet grotendeels op de trens rijden (bovenste ring) en dan alleen wanneer het nodig is de stang erbij pakken. Met tussenstukje werk je altijd met stang en trens in. De pelham is namelijk een stang-en-trens met één mondstuk.

Ik rij alles met dubbelgebroken kneveltrens en lage neusriem of micklem multibridle. De groninger, het damespaard, de tuiger en in het verleden ook de haflinger.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Lovetime
Berichten: 36
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 18:29

Mizora schreef:
Jammer dat je haar niet met dubbele teugel rijdt, nu kan je niet grotendeels op de trens rijden (bovenste ring) en dan alleen wanneer het nodig is de stang erbij pakken. Met tussenstukje werk je altijd met stang en trens in. De pelham is namelijk een stang-en-trens met één mondstuk.

Ik rij alles met dubbelgebroken kneveltrens en lage neusriem of micklem multibridle. De groninger, het damespaard, de tuiger en in het verleden ook de haflinger.

Mizora schreef:
Jammer dat je haar niet met dubbele teugel rijdt, nu kan je niet grotendeels op de trens rijden (bovenste ring) en dan alleen wanneer het nodig is de stang erbij pakken. Met tussenstukje werk je altijd met stang en trens in. De pelham is namelijk een stang-en-trens met één mondstuk.

Ik rij alles met dubbelgebroken kneveltrens en lage neusriem of micklem multibridle. De groninger, het damespaard, de tuiger en in het verleden ook de haflinger.


Ik snap niet helemaal wat je bedoelt , kan je het nog duidelijker uitleggen :j
Misschien valt het kwartje dan *D

Laurievc
Berichten: 4406
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 18:34

Lovetime schreef:
Mizora schreef:
Jammer dat je haar niet met dubbele teugel rijdt, nu kan je niet grotendeels op de trens rijden (bovenste ring) en dan alleen wanneer het nodig is de stang erbij pakken. Met tussenstukje werk je altijd met stang en trens in. De pelham is namelijk een stang-en-trens met één mondstuk.

Ik rij alles met dubbelgebroken kneveltrens en lage neusriem of micklem multibridle. De groninger, het damespaard, de tuiger en in het verleden ook de haflinger.

Mizora schreef:
Jammer dat je haar niet met dubbele teugel rijdt, nu kan je niet grotendeels op de trens rijden (bovenste ring) en dan alleen wanneer het nodig is de stang erbij pakken. Met tussenstukje werk je altijd met stang en trens in. De pelham is namelijk een stang-en-trens met één mondstuk.

Ik rij alles met dubbelgebroken kneveltrens en lage neusriem of micklem multibridle. De groninger, het damespaard, de tuiger en in het verleden ook de haflinger.


Ik snap niet helemaal wat je bedoelt , kan je het nog duidelijker uitleggen :j
Misschien valt het kwartje dan *D

Als je op 2 teugels rijdt kan je eigenlijk op je trensteugel rijden (= bovenste teugel = geen hefboom) en als het nodig is je andere teugel met hefboom erbij nemen. Met verbindingsstukje werk je altijd met hefboom maar dit is soms niet nodig.

Ik rijd ook met dit bit, maar in NL mag je (zeker tm klasse M springen) niet starten zonder het verbindingsstukje. :)

Lovetime
Berichten: 36
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 09:49

Jammer dat je haar niet met dubbele teugel rijdt, nu kan je niet grotendeels op de trens rijden (bovenste ring) en dan alleen wanneer het nodig is de stang erbij pakken. Met tussenstukje werk je altijd met stang en trens in. De pelham is namelijk een stang-en-trens met één mondstuk.

Ik rij alles met dubbelgebroken kneveltrens en lage neusriem of micklem multibridle. De groninger, het damespaard, de tuiger en in het verleden ook de haflinger.

Jammer dat je haar niet met dubbele teugel rijdt, nu kan je niet grotendeels op de trens rijden (bovenste ring) en dan alleen wanneer het nodig is de stang erbij pakken. Met tussenstukje werk je altijd met stang en trens in. De pelham is namelijk een stang-en-trens met één mondstuk.

Ik rij alles met dubbelgebroken kneveltrens en lage neusriem of micklem multibridle. De groninger, het damespaard, de tuiger en in het verleden ook de haflinger.
[/quote]

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt , kan je het nog duidelijker uitleggen?
Misschien valt het kwartje dan
Als je op 2 teugels rijdt kan je eigenlijk op je trensteugel rijden (= bovenste teugel = geen hefboom) en als het nodig is je andere teugel met hefboom erbij nemen. Met verbindingsstukje werk je altijd met hefboom maar dit is soms niet nodig.

Ik rijd ook met dit bit, maar in NL mag je (zeker tm klasse M springen) niet starten zonder het verbindingsstukje.



Ik snap het! Ik heb een nieuw doel voor 2017 :D
ik heb nu al een aantal keren alleen op de trens gereden en dat gaat van een luie dakje! Ik ben alleen wel bang als we dan gaan springen of op buitenrit daar niet genoeg aan heb, dus dat doe ik dan nog met het extra verlengingsstukje, ik ga even overleggen met mijn instructeur of die dat wil leren aan me, alleen wel even nog een tweede teugel erbij kopen!
het zal wel heel erg moeiljjk zijn, ( ik ben 13 ) maar het lijkt me wel wat!
Heel erg bedankt voor de tips!
[ img ]
Zoals je ziet heb ik alleen in de binnenbak met trens gereden, wel beetje gevaarlijk als ik geen rem heb..
Maar binnenkort komt er waarschijnlijk een tweede teugel bij!
ik doe dit ook alleen maar in de binnenbakken en wanneer er zowieso een iemand in de stallen is


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers