Haflinger x Fjord in Portugal?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
soan29
Berichten: 1
Geregistreerd: 04-03-20

Haflinger x Fjord in Portugal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 13:46

Hi allemaal,
Ik heb een haflinger kruising fjord die in Nederland geboren en getogen is. Ik ga naar Portugal emigreren en ik wil hem natuurlijk heel graag meenemen. Maar ik weet eerlijk gezegd helemaal niet of dit überhaupt kan in de warmte. Het is meestal rond de 25 graden en in de zomer kan het oplopen tot 40 a 50 graden. Hij heeft een redelijk dunne vacht en ik ga hem natuurlijk scheren. En er is waar ik ga wonen genoeg schaduw.
Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen.
Laatst bijgewerkt door soan29 op 04-03-20 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Haflinger x Fjord in Portugal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:48

Met voldoende water en hooi lijkt het mij geen probleem. Of je paard moet zware astma ofzo hebben dat hij last krijgt van de warmte maar normaal lijkt het mij geen probleem

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:49

De zomers hier worden ook warmer en warmer, 40 graden hebben we afgelopen jaar hier in brabant ook aangetikt ;) Vond het paard dat leuk (ik heb een haf)? Nee! Maar met water en schaduw redden ze zich wel. 25 graden is natuurlijk prima te hebben.
Slimste is te verhuizen in de winter, zodat ze kunnen wennen. Vacht past zich wel aan. Juist niet de zomervacht scheren. De vacht reguleert veel.
Ow, en zorg ALTIJD voor plekken in de schaduw en voor voldoende drinkwater, maar dat spreekt voor zich.
Let ook op het voer: in veel landen is 'weidehooi' niet de norm, en is bijvoorbeeld een combinatie van stro en luzerne het normale ruwvoer. In dat geval zul je voor een overgangsperiode wel hooi mee moeten nemen denk ik.

Texasstar
Berichten: 9
Geregistreerd: 04-03-20
Woonplaats: Frankrijk

Re: Haflinger x Fjord in Portugal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:22

Het lijkt mij dat een paard voldoende aanpassingsvermogen heeft dat ze zich uiteindelijk prima aan kunnen passen. En inderdaad met de zomerse temperaturen hier in Nederland tegenwoordig denk ik dat een gelijkmatiger klimaat zoals daar misschien nog wel makkelijker is dan de extreme verschillen zoals hier in NL.

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:01

Ik woon in Spanje en ken hier ook een tinker. Die heeft het uiteraard warm in de zomermaanden, maar verder gaat dat heel oke.
Het moeilijkste lijkt me niet de warmte maar de overgang in voeding. Portugal is (net als Spanje) best groot dus het is niet overal hetzelfde, maar hier waar ik woon is er gewoon geen gras. Paarden houden is dan echt anders.
Hooi is wel te krijgen, maar de meeste paarden eten hier in ieder geval deels alfalfa. Die overgang van dieet lijkt me best pittig.
Overigens ook de ondergrond wbt rijden. Als ik zie hoe mijn Spaanse paarden hier als berggeiten over de rotsen hopsen... dat hadden mijn Nederlandse pony's ze echt niet nagedaan.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 15:26

Ik verplaats dit topic naar Haflingers.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Haflinger x Fjord in Portugal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 15:33

Zal aan het paard liggen...
Hoe doet je paard het nu met warmte?
Ik heb een haflinger x Groninger merrie die in Portugal heel gelukkig zou zijn qua klimaat.
Die gaat heel goed in de warmte en vindt dat heerlijk. Heeft er weinig last van.
Onze raszuivere Groninger daarentegen vindt het niet fijn zo warm.

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 15:34

Super Guus van Jolanda Adelaar, ook een Fjord, heeft in Italië gewoond. Dat ging volgens mij prima. Ik zou wel een scheerapparaat kopen dat je hem kan helpen als hij het te warm heeft met een dikke vacht.

thequeensmum
Berichten: 3512
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Haflinger x Fjord in Portugal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 15:57

Misschien bokker Lusitana eens vragen? Zij heeft meerdere paarden en woont in Portugal

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Haflinger x Fjord in Portugal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 16:09

Ik denk dat als het paard kon kiezen hij het veel liever koeler en groener heeft.
40 tot 50 graden, extreem weer, hittegolven. Je zit toch een stuk zuidelijker.

Ik zou het mijn lief niet aandoen en het een aangenamer leven hier gunnen. Houden van is soms loslaten. Ik denk dat je pony je dankbaar zou zijn als dat zou kunnen. Het is voor altijd he, niet alleen voor een vakantie.