Krachtvoer voor haffies?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarleenM

Berichten: 1857
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: Gronau (Duitsland)

Krachtvoer voor haffies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 22:17

Hallo,
Ik ben op dit moment bezig met de aankoop van een haflinger, deze krijgt uiteraard hooi, maar ik zelf vind dat hij een behoorlijk uitgebreid pakket aan krachtvoer krijgt en was eens benieuwd wat jullie je haffies zoal aan krachtvoer geven.

Deze krijgt een hand basisbrok, een hand muesli, ongeveer een halve schep lucerne, magnesium en knoflookpoeder, dit krijgt hij 2x oer dag. Met grote regelmaat krijgt hij ook nog een halve koek erdoor.

Wordt gewoon recreatief gereden.

elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 22:31

Mijn hafje wordt recreatief gereden. Qua krachtvoer krijgt ze handje luzerne en pavo Vital met een klein beetje lijn zaad olie erdoor. Daar doet ze het prima op.

AnnemiekvM

Berichten: 8247
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 22:33

Tommie (met actief pensioen) krijgt 4 keer per dan een hand brok, 1/4 schep lucerne en magnesium.
Verder staat hij overdag op het land en krijgt hij in de zomer 4 keer voordroog en in de winter 5 keer. Dan krijgt hij ook nog Pavo vital.

Toen hij nog actief aan het werk was kreeg hij ongeveer 1 kg brok per dag.

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 22:34

Vitamine brokje van Marstall en handje muslie per dag en onbeperkt droog hooi in hooinetten. Paard word 3 keer gereden per week en 1 keer gelongeerd.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Krachtvoer voor haffies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 22:45

Die hand basisbrok en muesli zouden beter vervangen kunnen worden door een vitaminebrokje of een balancer.
Nu krijgt hij wel de smaak, maar kwa inhoud eigenlijk net niks.

Mijn ene haf die niet veel meer doet en dik wordt van lucht, ondanks een slecht - versleten - gebit, krijgt ook alleen maar 100 gram pavo vital als daadwerkelijk krachtvoer.

En na een keer een actievere bosrit krijgt hij voor de lekker een hand muesli, maar dan meer als beloning dan dat het daadwerkelijk iets doet voor zijn voedingsbehoefte.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Krachtvoer voor haffies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 22:58

Mijn haflinger heeft een hele tijd alleen 300 gram vitamine brok gehad per dag (vitalbix), tot ik merkte dat ze wel wat extra's mocht/nodig heeft, toen ben ik 300 gram muesli die laag in suikers/zetmeel is gaan voeren (ook van vitalbix). Nu vind ik dat ze in het werk toch weer net dat beetje extra mist dus ben ik sinds deze week begonnen met daarbij zo'n 200 gram bietenpulp te geven met daar olie doorheen.
Mijn uiteindelijke plan is nu om 200 gram bietenpulp met 100 mL olie per dag te geven en daarbij de 300 gram vitaminebrok, ik wil de muesli proberen weg te laten.
Ook krijgt ze 3 schepjes magnesium per dag, vanwege hoge spierspanning.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Krachtvoer voor haffies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 23:20

Mijn tinker x haflinger had ik eerder altijd op een vitamine korrel maar uiteindelijk had ze er niet voldoende meer aan in de trainingen en wedstrijden.
Halve schep Pavo Sportfit met een flinke hand lucerne, en hier doet ze het super op. Wanneer ze net wat meer moet hebben (langdurige energie, ze wordt hier niet veel heter van)krijgt ze er zwarte haver mix bij
Hier doet ze het super op.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Krachtvoer voor haffies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 07:53

Mijn haflinger krijgt marstall force (vitaminebrok), muesli om te mengen en magnesium. Na een flinke rit ook slobber, zonder graan, gebaseerd op grassen, kruiden en lijnzaad.
Hij loopt 4/5 keer per week, waaronder minimaal 2 flinke buitenritten > 2,5 uur door heuvelachtig landschap.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Krachtvoer voor haffies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 08:15

Mijn haflingers lopen normaal gesproken 1 a 2 uren per dag (lespaarden op mijn kleine lesgeefstal), krijgen GEEN krachtvoer, maar een vitaminebrok (vitalbix dc).
Krachtvoer hebben ze echt niet nodig, ze hebben meer dan genoeg aan vitalbix dc, met het verharen geef ik lijnzaadolie erbij.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Krachtvoer voor haffies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 08:48

Sommige paarden hebben wel iets meer nodig dan de ander. Blijf naar het paard kijken :j

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Krachtvoer voor haffies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 08:52

Doortje krijgt hooi, en victorious secret 200 vitaminekorrel. En dat vul ik naar behoefte aan met een muesli - maar dat is nooit heel veel. De basis is dus hooi + vitaminekorrel.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 09:10

De mijne krijgt gras/hooi en ze krijgt elke dag een bekertje Pavo Vital met anderhalve schepje magnesium.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 09:19

Amanda schreef:
Sommige paarden hebben wel iets meer nodig dan de ander. Blijf naar het paard kijken :j


Precies dit. Mijn 3 jarige Haf krijgt een halve kilo all-round brok van Horsefood per dag. Met daarnaast nog extra vitamines en mineralen. Maar dat is meer omdat ze in korte tijd 2x een lange reis had en ze daarop, en de stress van 2x verhuizen in korte tijd erg afgevallen was. Ze kwam zelfs van 1 kilo per dag. Ik ben dus alweer aan het afbouwen.
Kijk naar het paard en wat het nodig is.

margaret18

Berichten: 193
Geregistreerd: 14-06-15
Woonplaats: Spierdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 18:33

Mijn Haflinger krijgt 2x 1/4 kg Pavo podo grow, vanwege het hoge eiwit gehalte en twee keer 3/4 kg Pavo sportfit muesli. Verder onbeperkt hooi en overdag in de wei. Rondom een endurancewedstrijd krijgt hij lucerne 1 kg per keer.

xLiez

Berichten: 1892
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Krachtvoer voor haffies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 18:38

De mijne krijgt cavalor fiberforce met de vitalbix daily complete!

noukie12
Berichten: 355
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 19:18

Ik geef Marstal force vitamine brok.
En pavo sports muesli na het rijden.
Ze heeft zat energie. Ik begin nu met een hand luzerne extra en een lijnzaad olie.


Afbeelding

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 19:33

even vragen waarom die haflinger dat allemaal krijgt?

een aanvullende vitaminekorrel is anders ook prima :j

Mando

Berichten: 15692
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 20:02

Hij krijgt halve schep cavalor perfomix en in de ochtend en kwart schep cavalor muesli met zijn Gluco balance, magnesium en aspirine en een hand grasmix.
1x pw slobber en dagelijks 2 oude harde boterhammen als voorzorg tegen zand.
Werkt 5x per week, 2 dagen vrij

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Re: Krachtvoer voor haffies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 18:33

Boterhammen tegen zand? Dat heb ik nog nooit gehoord......