Haflinger aanschaffen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Haflinger aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 09:06

Een vriendin van mij heeft me gevraagd haar in het najaar te helpen met het aanschaffen van een haflinger.

Nu heb ik wel wat verstand van kwpners en quarters, maar niet van haflingers.

Vooraf doe ik altijd graag wat vergelijkend warenonderzoek.

Wie kan mij een korte "samenvatting" geven van het ras.

Zijn er erfelijke ziektes waar ik op moet letten of die je kan laten testen?

Welke bloedlijnen zijn interessant als we een familiepaard zoeken en welke juist niet?

Het zal geen sportpaard worden.

Zijn er adresjes die aan te raden zijn of waar ik weg moet blijven (dat laatste graag alleen per pb).

De bedoeling is een 2 jarige aan te schaffen en het zijn tijd te geven.

Alvast bedankt!

Unicornetto
Berichten: 2385
Geregistreerd: 16-04-09

Re: Haflinger aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:14

Mijn veulen (geen Haflinger overigens) staat bij de Kymmelshof. Hier hebben ze veel jonge Haflingers staan. Wie weet hebben zij iets wat ze zoekt. :)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:22

Er komt inderdaad erfelijk een oogaandoening voor. Dat is wel iets om op te letten. Ik durf zo niet te zeggen welke bloedlijn precies, maar het kwam bij één lijn vaker voor begreep ik... Ook lijkt eorth iets vaker voor te komen bij haflingers dan gemiddeld. Daarnaast is pssm1 wel interessant om in je achterhoofd te houden - er wordt (nog) niet volop op getest binnen de haflingerfokkerij.

Er zit een flink verschil in karakter ook tussen de lijnen. Ik heb zelf een Stakkato x Allacher merrie, en ik heb al een paar keer gehoord dat Stakkato niet altijd de nuchterste geeft. Ze is inderdaad een stuk kijkeriger dan de haffies die ik vroeger reed, maar zeker niet stout.

Voor informatie over bloedlijnen kun je altijd contact opnemen met Hans vd Berg, zij hebben en / of weten altijd wel paarden te koop die voldoen.

Mijn merrie komt van een kleinschalige fokker af, maar die gaan inmiddels grotendeels over op kwpn-ers en hebben dus geen haflinger veulens meer. Anders had ik je hen van harte aangeraden. Fijne mensen, ook achteraf nog geïnteresseerd. De hengsten van Hans zijn veelvuldig aanwezig in hun fokkerij.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Haflinger aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:28

Bij het kwpn begint de naam met de letter horend bij het geboortejaar. Bij Haflingers krijgen hengsten de eerste letter van hun vader. Je hebt op die manier de A lijn, N lijn, S lijn enz.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:31

Rex_Rolfo schreef:
Bij het kwpn begint de naam met de letter horend bij het geboortejaar. Bij Haflingers krijgen hengsten de eerste letter van hun vader. Je hebt op die manier de A lijn, N lijn, S lijn enz.


Er vergis je niet: er is een S-lijn én een ST-lijn, om het simpel te houden ;)

We hebben:
A
B
M
N
S
ST
W

De B-lijn is in NL niet erg breed vertegenwoordigd. Ik weet zelf alleen Bergquell te noemen.

Bij merries is naamgeving vrij. Hoewel de fokker van mijn dame de merries allemaal met de A liet beginnen. Oma Aurelia, Mama Aurora, mijn dame Adora.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 14:46

Is de oogziekte ergens aan te herkennen of te testen?

Welke lijnen zijn over het algemeen braver dan de andere?

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:57

ClauH schreef:
Welke lijnen zijn over het algemeen braver dan de andere?

Ik denk dat het moeilijk is daar iets over te zeggen. Elk paard heeft namelijk ook een moeder en om inteelt te vermijden is dat vaak een andere lijn dan de vader.

Bovendien is het voor een belangrijk deel opvoeding, zeker ook bij Haflingers. Zonder opvoeding kunnen ze -ik trek het wat algemeen, weet ik- nogal lomp zijn en over je heen lopen. Met een consequente opvoeding heb je er super fijne paarden aan. Kijk maar naar wijlen James en nu Nick van Chasey. Dat was resp is een superfijne gezinshaflinger. Omdat Chasey tijd en moeite in de opvoeding heeft gestoken _/-\o_

Dat is misschien wel even belangrijk, mocht je vriendin een Haflinger willen omdat ze een paardje zoekt die braaf geboren is dan kon ze wel eens van een koude kermis thuis komen. Het zijn over het algemeen hele fijne paarden, ze zijn redelijk makkelijk op te voeden maar dat moet je wel doen. En dat betekend soms ook dat je iets kordater voet bij stuk moet houden dan bij een super sensibel paard.

Voordeel als je een keer wat te sterk corrigeert is dat een Haf het je niet drie weken kwalijk neemt. Die schudt een keer met z'n manen en zegt "oké, oké, als je het echt meent ben jij de baas" :+

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Haflinger aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:05

Bij een oudere haflinger is hoefbevangenheid vaak een probleem én zomereczeem als je het paard in de winter koopt.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Haflinger aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:10

Heeft je vriendin ervaring met paarden?
Zo ja, goede keuze om met een jong dier te beginnen. Zorg dat je weet wat het verleden is (als in: zorgeloos bestaan gehad, zo min mogelijk verleden dus).
Consequentie is enorm belangrijk bij een haflinger.

In lijnen ben ik absoluut niet thuis. Wat ik wel zou adviseren is om bij een ervaren fokker te gaan kijken en daar groepen met diverse leeftijden en bloedlijnen te gaan bekijken. Laat je daar goed informeren. Hans vd Berg is al genoemd. Ik heb zelf geen ervaring met hem, maar ik lees alleen maar lof over zijn kennis en kunde.

Verder is het goed te realiseren dat het meestal sobere dieren zijn en over het algemeen ook sober gehouden moeten worden. 24/7 op de wei is vaak niet zo'n goed idee. Die manier van huisvesten moet wel mogelijk zijn :j

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:15

Ik kan je ook Hans vd Berg aanraden, en dan duidelijk aangeven wat je zoekt.

En verder is elke Haflinger ook weer anders, ik heb recentelijk mijn 3e gekocht (bij Hans) en dat is weer een heel ander paard. Overigens ook een Stakkato, maar ik vind dr juist helemaal niet kijkerig en wel nuchter. Zo lang er geen eten in het spel is tenminste :+ .

Waar ik absoluut op zou letten voor een gezinspony is eentje die zowel sociaal met andere paarden als ook in contact met mensen is opgegroeid, maar niet 'vertroeteld' is zeg maar. Belangrijk bij Haflingers is wel een duidelijke opvoeding, en wat gevoel voor humor :D .

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:17

Ik heb er zelf eentje uit de A lijn (moeder uit de M lijn), over het algemeen een heel vriendelijk en nuchter beestje. Tegenwoordig heb je wel echt de sporttypes en de 'oude' types. Misschien ook fijn om daarin even te kijken wat het meeste aanspreekt.

pipsqueak
Berichten: 112
Geregistreerd: 29-01-16
Woonplaats: omg Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:23

Je zou in de komende maanden eens op keuringen (KVTH en/of NHPS) kunnen gaan kijken en daar met mensen/fokkers praten.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:29

Ik zou zelf voor de aankoop de haflinger laten testen op de ziekte PSSM1. Qua bloedlijnen moet je vooral kijken en oordelen hoe het paard zelf is en hoe die zelf reageert op onverwachte bewegingen plus loop eens een klein stukje langs de weg om te kijken hoe hij of zij daarop reageert. Let goed op of de manen niet zijn afgeschuurd in de maantop of bij de staartwortel omdat dit kan duiden op zomereczeem.

Koudbloeden moeten wel bij je eigen karaktereigenschappen passen omdat ze nogal eigenwijs zijn. Er zijn zekers te weten leuke haflinger te vinden die goed in de sport presteren plus werkwillig zijn. Het hangt er ook helemaal vanaf wat je eigen ambities zijn. Qua opvoeding moet jezelf stevig in je schoenen staan omdat ze anders een loopje met je nemen en eigenzinnig worden in hun karakter.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Haflinger aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:32

Eigenwijs en eigenzinnig valt wel mee. Ze zijn gewoon reteslim en je moet heel duidelijk grenzen aangeven. Ze zijn van het type: zoeken continu de mazen in de wet :))
En dat wordt wel snel als eigenwijs gezien, maar dat vind ik niet helemaal terecht. Een haflinger neemt de ruimte die jij 'm geeft :j

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 16:00

Dat is zeker waar Amanda maar dit ras wordt voornamelijk opgevoed door zemelaars hoe wij dat altijd noemen en daar kunnen ze zekers te weten heel vervelend van worden in hun karakter!

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Haflinger aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 16:04

Absoluut. Maar dat is niet eigenwijs. Dat is gewoon heel slim :D
Ik heb ook zo'n exemplaar. Geef 'm een vinger.... :x
Maar met een goede opvoeding is het gewoon een braaf dier. Helaas wel met een verleden, dus in gedrag nogal neurotisch en extreem verlatingsangst. Maar goed, dat heeft weer niets met opvoeding te maken.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 17:01

Ervaring is er genoeg, voor een deel bij haar, voor een nog groter deel bij mij.

Pony komt bij mij te staan bij Shetlander en quarter dus er wordt al sober gevoerd.

Ze hebben voor nu de zorg voor de Shetlander, dus consequent zijn en omgaan met humor is ook geen probleem ;-)

Voor wat betreft opvoeding en stamboom, ik snap dat stamboom niet alles is.

Maar ik zou bijvoorbeeld een Jazz (kwpn) of Listo (quarter, heb ik toevallig zelf 1) niet direct aanraden als gezinspony.

Samenvatting : ervaring en huisvesting zijn in orde :-)

Nu nog een leuke gezinspony vinden. Tijd genoeg maar voorbereiden is niet geheel onbelangrijk....

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Haflinger aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 17:08

Ik zou gewoon kijken naar wat je aanspreekt.

Kwa lijnen heb ik niet idee dat de ene frisser is dan de ander. Heb wel eens gehoord dar ST lijners pittig zijn.. ik heb een STer maar is toch echt best flegmatiek.. zal die wel van z’n moeders kant hebben (m lijner)

Maar de lijnen van vroeger zegt niks over nu (mijn haf is 20)

Dus kijk wat je aanspreekt kwa karakter en wat t aanbod is.

maitestar23

Berichten: 658
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 17:32

Ik heb mijn Haflinger gekocht bij Stal van Steenbergen en ben daar ontzettend blij mee.
Van lijnen e.d heb ik geen verstand dus daar kan ik je niet bij helpen. Maar wat ik nu wel weet is dat de opvoeding die ze bij de vorige eigenaren gekregen hebben ontzettend belangrijk is.
Menda is dus ontzettend goed opgevoed, is zo'n beetje de braafste van stal met alles en omdat ze altijd in een kudde heeft gestaan is ze ook met andere paarden nog eens heel erg makkelijk. En die basis is wel heel fijn merk ik nu in de praktijk, want hoe lief ze ook is blijft het wel een Haflinger :+
Dus mijn advies is vooral kijken of de basisopvoeding er goed in zit, dan kan je eigenlijk alle kanten met ze op.

Shenavallie
Berichten: 11575
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 17:34

Ik had er een uit de W-lijn en later laten dekken door een A-lijn. Ze had nergens last van, alleen als veulen een keer parasieten in haar vacht omdat ze bij kreupelhout op het land stond. Geen oogproblemen en gewoon een super trouw, maar ook eigenwijs dametje (als iedereen links gaat, ga ik rechts). Ik heb heel veel plezier van haar gehad en ik mis haar nog steeds. Dus dat geeft ongeveer aan hoeveel impact een Haflinger op je kan hebben. :j

Mando

Berichten: 15692
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 17:43

Ik heb er al 13 jaar 1 uit de M-lijn en ik heb best mijn handen vol aan hem gehad.
Pubertje geweest tot zijn 8e dus ik moest heel consequent zijn met hem. Nee is ook nee.
Verder heb ik er een vriend voor het leven aan over gehouden.
Humor en nog steeds ondeugend.

Dus mocht je zo'n portret tegen komen... zorg dat je een berg humor op zak heb anders ga je het niet leuk vinden.

Ik heb de mijne in België gekocht van iemand die naar Nederland terug wilde en haar jongste van toen net 4 wilde verkopen.
Dus ik kreeg hem totaal groen.

Ik weet inderdaad dat oogproblemen nog wel voor kunnen komen en je moet erg opletten met voer het zijn en blijven sobere paarden.

Waar ze bij ons onbeperkt hooi voeren krijgen de overige paarden een flinke bult maar de mijne de helft anders wordt hij te dik.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 18:32

@ClauH; dat is een kwestie van opvoeden mijn paard is ook van Jazz en laat zich probleemloos uitstappen door mijn nichtje van 5 jaar oud. Ze is heel voorzichtig en lief met kleine kinderen in de omgang. Ze is aan mij verkocht als een moeilijk paard met gedragsproblemen. Zo zie je maar weer dat je van elk paard iets moois kunt maken als jezelf over goede capaciteiten en kennis beschikt. De afstamming zegt niet altijd wat over het karakter. Ik vind het maar kort door de bocht dat wanneer het een Jazz, Zapatero, Gribaldi, Apache, is dat men meteen het paard al veroordeeld heeft plus afgeschreven heeft op basis van de afstamming.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Haflinger aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 19:07

Ik schrijf ze zeker niet af en kies er zelfs bewust voor omdat ik zelf liever een wat gevoeliger paard heb.

Het gaat hier echter om "in het algemeen". Ik ben me er van bewust dat er uitzonderingen zijn.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 08:29

ClauH schreef:
Is de oogziekte ergens aan te herkennen of te testen?

Welke lijnen zijn over het algemeen braver dan de andere?


Als het al beginnend is wel: je ziet vaak het derde ooglid onregelmatig worden. Als je geluk hebt, is het het enkel het derde ooglid en dat is een relatief simpele ingreep. (Google even op plaveiselcelcarcinoom haflinger, krijg je er wel afbeeldingen van, ook hier op bokt wel topics).

Qua lijnen: de echte échte hete lijnen zoals een listo... daar hoef je niet zo bang voor te zijn. Een 'hetere' haflinger is wat loperiger, of wat kijkeriger. Op mijn wat kijkerige haf zou ik nog steeds een kind van 5 weg laten stappen hoor. Maar het is wat je zelf zoekt ook: stikbraaf en je kunt er een bom naast afsteken, of nét wat meer pit erin.
Wat al gezegd is: je hebt humor nodig bij een haflinger. Veel humor :+ Ze zijn slim en ze zijn (uitzonderingen daargelaten) lekker voedsel-gemotiveerd en voedsel-georiënteerd. Hier eentje die van rondjes in de bak dressuurmatig niet per se blij wordt. Maar zet hindernissen in de bak - springen of working equitation of trail, het maakt niet uit, als het de bak maar opleukt - en ze is er helemaal bij. Aandacht, fanatisme. Dressuurmatig werk leuk maken, is een kwestie van motiveren (snoep doet wonderen, ik clicker-train alles erin hier qua dressuurmatig werk)

En zoals gezegd: je dingen langdurig kwalijk nemen: de meesten niet. Ik heb een échte échte échte merrie. En die neemt me nooit iets kwalijk. Ook de ruin bij ons op stal wiens eigenaar gewoon niet per se heel handig is: hij blijft het keurig proberen voor haar.
Mijn paint had daar meer moeite mee, die 'eiste' echt dat je het goed deed en anders was hij wel degelijk boos op je. Dan is zo'n haf een verademing hoor :D

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Haflinger aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 09:54

Klinkt goed Clau!

Humor. Ja, absoluut noodzakelijk _O-
Mijn instructeur pist nog steeds in zijn broek bij het begin van de les. Mij haf werkt echt zijn lijstje truukjes af. En aan het eind zie je 'm denken: hmmmm, oliebol, trukendoos leeg. Okeeeeeeeeee *zucht*
En dan wordt hij meestal retefanatiek en gaat hij super werken. Maar het begint wel even onder protest. Ik bedoel, stel dat het niet per sé hoeft. Dan doe je het liever niet toch? :+

Voedsel doet het ook goed. Met name gras. En wel nú. Of jij nu op zijn rug zit of er naast loopt of niet. Dat maakt echt niet uit. :+

Qua gevoeligheid vind ik het wel een lastige. Ik denk dat ze enorm vergevingsgezind zijn, maar vaak ook enorm onderschat. De meeste haflingers zijn binnenvetters en dan lijken ze wel koel en braaf, maar soms is het ook gewoon stoïcijns in zichzelf gekeerd. Nu weet ik dat ik best een uitzondering heb met neurotisch gedrag. Maar daarom denk ik dat het goed is om voor een jong dier te gaan als de ervaring er is. Dan weet je in ieder geval wat de voorgeschiedenis is en kun je zelf de opvoeding doen :j
Overigens is die van mij echt wel braaf hoor, durf er ook een kind op te zetten. Hij is bomproof. Maar soms kan ineens de knop op. Ik zal hem dan ook nooit voor de volle 100% vertrouwen.