Dressuurhaflinger

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Marije_jiplover
Berichten: 25293
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 16:59

Standaard onbeperkt ruwvoer en afhankelijk van de kwaliteit van ons ruwvoer en de hoeveelheid gras die er staat nog een halve tot hele kg grasbrok van Hartog en een halve schep, dus ca 400 gram Pavo Natures Best.
Na arbeid (bostraining) komt daar 250 tot 500 gram (droog gewogen) geweekte bietenpulp bij en 250-500 gram Pavo Topsport.

Na een dressuurtraining kijk ik hoe zwaar die training was en wat voor weer 't was, of die alleen een beetje topsport erbij krijgt of ook nog bietenpulp.
Na een training waarin hij veel zweet krijgt hij ook zout/electrolyten.

En hij krijgt vitamine E/selenium L lysine bij van Naf.

Ons debuut zaterdag ging goed, de eerste 2 winstpunten zijn binnen! [ img ]

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


plutolover
Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 21:24

Hier krijgt Stanley equilin balancer (met fanatiek trainen ook de basic) dat zorgt ook voor beter darmbalans en daardoor beter voedselopname en daardoor ook meer energie zonder heet te worden, en dan dieetmix van subli maar dit is meer om z’n suplimenten te mengen

Stal_Fiore
Berichten: 9340
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 23:55

Faitherr schreef:
Wat voeren jullie jullie haflingers? Ik voer mijn haflinger al heel lang vitalbix, en ben daar heel tevreden over. Echter merkte ik dat ze wel wat meer kon gebruiken naarmate we intensiever begonnen te trainen. Heb meerdere muesli's ernaast geprobeerd maar merkte daar niet zoveel van. Voer nu sinds een tijd bietenpulp met olie voor energie bij, en daarnaast krijgt ze 200 gram bodybuilder van mijten, ze is daardoor wel wat energieker maar omdat ze van zichzelf redelijk flegmatiek is mis ik toch nog wat pit. Heb vandaag een zak pavo sportsfit gehaald om te proberen, hoor daar veel wisselende verhalen over dus we proberen het maar eens. Echter gaat zij wel snel jeuken.
En ruwvoer niet te vergeten, in de winter krijgt ze onbeperkt hooi uit een slowfeeder en in de zomer sochtends en savonds een strook hoog uitgebloeid gras. Het hele jaar rond staat ze 24/7 buiten


Heb je ook de active+ geprobeerd van Vitalbix? Mooie muesli. Mijn pony deed het er erg goed op

~ Noalie ~ Razzle ~
~ Myrtle ~ *voor altijd in mijn hart*

https://www.instagram.com/hinnikendgoud.zilver


Faitherr
Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 00:13

Bedankt voor de reacties! Leuk om te lezen wat jullie voeren!
Stal_Fiore, jaa die heb ik inderdaad ook een tijd gegeven. Vond ik inderdaad ook wel heel fijn. Echter miste ik daarop nogsteeds dat extra scherpe randje.
Ze staat nou een paar dagen op de Pavo sportsfit en werd gister al bijna de wei door gesleurd omdat ze schrok. Ik heb wel het idee met wandelen etc dat ze energieker is, zeker voor deze temperaturen. Morgen vroeg gaan we trainen dus ik ben benieuwd!

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 13:30

Mijn haffie krijgt hooi en gras en zo nu en dan een beetje basisbrok. Niks bijzonders dus en heeft het altijd goed gedaan (in de sport en nu recreatief). Staat lekker in een kleine kudde in een paddockparadise terrein en eigenlijk altijd buiten (op noodweer na). Denk dat naast voeding ook naar huishouden gekeken moet worden wat betreft de energie van je paard.

Hoe gaat het met jullie haflinger? Hier merk ik dat er alweer een vachtje overheen komt nu de dagen korter worden. Beetje jammer dat de temperatuur niet daalt.. Hij heeft altijd zo snel wintervacht terwijl die van mijn moeder bijna gehele winter mooi dun in het haar blijft. Grappig die verschillen.

Het opnieuw aanvragen van startkaart is dit jaar wel mislukt.. Eerst corona en nu ben ik zwanger. Vrees dus dat het niet meer gaat gebeuren. Twijfel nu ook wel beetje over wat ik ga doen met het rijden.

miriammiddel
Berichten: 279
Geregistreerd: 18-10-08
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 11:58

Lees net dat het nog onzeker is of deze koudbloedenwedstrijd door kan gaan in Exloo, gezien tegenvallende deelname. Zou zo zonde zijn als zulke wedstrijden gaan verdwijnen, die van het tinkerstamboek zijn ook allemaal al gestopt vorig jaar...


[ img ]

- Wicardo van de Rythpluim (2010) Intermediaire I startgerechtigd + winnaar kür op muziek zware klasse dressuur EK Haflingers Oostenrijk 2021 - plots overleden nov. 2021
- Stiletto van de Rythpluim (2014) > ZZZ+1 & reservekampioen middenklasse dressuur EK Haflingers Oostenrijk 2021
- Atomist van 't Groentenhof (2018) > M2+22
- Altruïst van de Rythpluim (2019) > L2+3

Spenk
Berichten: 21738
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 14:02

Tja ik start net zo lief regulier :)

Flicka12
Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 14:02

Oh wat zonde! Helaas voor ons best ver :=

Super jammer dat er eigenlijk bijna niks meer van de haflingers in het noorden van het land. Oudega was eerst regelmatig, Vinkega ook.. maar beide niet meer :(

Flicka (Silberstern x Master Imladris) B+10 L1+12 L2+12 M1+11 M2+11 Z1+3

plutolover
Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 14:06

in utrecht is ook zeeeeeeer weinig tot niks...

miriammiddel
Berichten: 279
Geregistreerd: 18-10-08
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 15:16

Ik start zowel regulier als op koudbloedenwedstrijden, ook puur de sfeer en het leren kennen van mensen met andere koudbloeden vind ik persoonlijk erg gezellig en sfeervoller! Voor ons is Exloo ongeveer 50 minuten, maar moet zeggen dat ik voor zulke wedstrijden graag iets langer onderweg ben :)
Als er niemand meer komt, zullen zulke wedstrijden namelijk helemaal niet meer georganiseerd worden ben ik bang.....

- Wicardo van de Rythpluim (2010) Intermediaire I startgerechtigd + winnaar kür op muziek zware klasse dressuur EK Haflingers Oostenrijk 2021 - plots overleden nov. 2021
- Stiletto van de Rythpluim (2014) > ZZZ+1 & reservekampioen middenklasse dressuur EK Haflingers Oostenrijk 2021
- Atomist van 't Groentenhof (2018) > M2+22
- Altruïst van de Rythpluim (2019) > L2+3

Spenk
Berichten: 21738
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 15:50

Ik vind dat er op zulke wedstrijden vaak onrealistische punten gegeven worden. Ik krijg graag wat we waard zijn... En niet strooien met punten. Dus ik start enkel nog regulier :) .

hollie
Berichten: 910
Geregistreerd: 02-06-07
Woonplaats: winterswijk-miste

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:30

Nou Yvank dan nodig ik je graag in oost uit, ik rijd regulier hogere punten dan op de koudbloed en de haflinger wedstrijden.

Denk dat de meesten de Haflingers hier behoorlijk goed voor elkaar hebben en bij ons de competitie onderling erg hoog is.
Heb totaal geen idee dat er met punten gestrooid wordt.

Spenk
Berichten: 21738
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 17:18

Ik heb het toch over koudbloedwedstrijden in regio Drenthe ik noem oost west of zuid niet eens? Ik vind nog weer een verschil zitten in koudbloed en haflinger hoor. Ik woon in Drenthe dus nee kom niet naar oost :D waarom zou ik als ik elke week 3x in de buurt starten kan wat ik net zo leuk en gezellig vindt.

Ik heb ook een fjord heel fanatiek gestart en op koudbloed standaard 4 winst al ging de proeven nog zo slecht en dat zag ik daar veel meer. Niveau was ook niet bijster hoog. Dus ik vind dat ik na jaren op die betreffende wedstrijden best mag zeggen dat ik vind dat ik daar onrealistisch hoge punten kreeg.

Zoals Flicka aangeeft zijn hier geen haflingerwedstrijden meer dus inderdaad dan blijft regulier over en doe ik dat :) ik ga geen uur rijden voor een wedstrijd. En bovendien start ik ook kwpn-ers dus is net zo makkelijk ik met ze naar één wedstrijd kan.

miriammiddel
Berichten: 279
Geregistreerd: 18-10-08
Woonplaats: Leek

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 20:18

Moet eerlijk zeggen dat ik het er ook niet mee eens ben, dat er met punten gestrooid wordt,
ook niet in Noord. Althans de laatste jaren. Rijd vaak dezelfde punten op koudbloeden /haflinger- wedstrijden dan op reguliere wedstrijden.

- Wicardo van de Rythpluim (2010) Intermediaire I startgerechtigd + winnaar kür op muziek zware klasse dressuur EK Haflingers Oostenrijk 2021 - plots overleden nov. 2021
- Stiletto van de Rythpluim (2014) > ZZZ+1 & reservekampioen middenklasse dressuur EK Haflingers Oostenrijk 2021
- Atomist van 't Groentenhof (2018) > M2+22
- Altruïst van de Rythpluim (2019) > L2+3

mignonne2403
Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-05-13

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 09:07

Exloo is voor mij ook iets van een uur, opzich te doen maar valt in hetzelfde weekend als oefencross Sappemeer helaas.
Ik zag ook een wedstrijd in Gieterveen van de KVTH, even afwachten of ik kan ivm werk maar daar wil ik misschien wel heen, meer mensen?
Ligt heel erg aan de locatie of er met punten gestrooid wordt of niet, Haflinger Event is dat wel een beetje zo, terwijl ik dat hier in het Noorden of in het oosten niet echt heb. Rij verder alleen regulier nu eigenlijk omdat er niets anders is ook, vind de sfeer altijd leuk op haffie wedstrijden, en dat je veel bekenden tegen komt.

Marije_jiplover
Berichten: 25293
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 09:20

Exloo is voor mij echt veel te ver, maar ik woon dan ook in regio Oost.
En daar vind ik sommige wedstrijden al erg ver weg voor 2x 5 minuten dressuur :o
Ik vind tot 3 kwartier rijden voor dressuur eigenlijk wel ver genoeg, voor de endurance rijd ik wel t hele land door, maar dan ben je ook een hele dag onder de pannen (of meer), dat vind ik wat anders.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Stal_Fiore
Berichten: 9340
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 11:08

Helaas voor ons ook veel te ver weg.
Anders hadden we het zeker leuke gevonden om mee te doen.
Hebben ook in de winter mee gedaan aan de koudbloeden&haflinger wedstrijden in Hoogvliet. Was ook best een stukkie rijden voor ons (Leiden).
Jammer dat er niet wat dichterbij dit soort competities zijn.

~ Noalie ~ Razzle ~
~ Myrtle ~ *voor altijd in mijn hart*

https://www.instagram.com/hinnikendgoud.zilver

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 21:37

Stille meelezer hier. Wat voeren jullie je fanatieke dressuurhaflinger? :)

Poekkie
Berichten: 7340
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 21:45

Hallo allemaal!

Had mij lang geleden even kort voorgesteld (zonder foto helaas, lukt me niet op gsm), en eindelijk is het dan zo ver dat we ook eens ons eerste wedstrijdje gaan meedoen! Een oefenproef op het einde van deze maand. Duimen maar.
Momenteel gaat alles vrij goed maar zijn mijn grootste werkpunten de draf-galop overgang en het houden van genoeg impuls. Mijn hafje is liever lui dan moe ;)

P.s. deze belg wijkt binnenkort ook uit naar nederland voor een ride en run. Zijn er nog die starten met een hafje? Wij gaan voor de 10 km.

Qua voeding: ik geen pavo inshape sinds kort (350 g) aangevuld met cavalor nutri support en verder in de nacht een afgewogen portie hooi en in de dag mag hij de strookbegrazing verder afknabbelen. Mijn paardje loopt minstens 4 dagen per week, meestal 5 a 6 en doet daarbij Alles wat: springen, dressuur, longeren, wandelen aan de hand en buitenritten.

Paardengek in hart en nieren!

Suprice_Iris
Berichten: 1854
Geregistreerd: 08-01-09
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 22:07

Ooit heb ik mij hier volgens mij al eens gemeld en ik lees al lang stil mee maar misschien is het leuk toch eens wat actiever te worden hier.

Ik ben Romana en mijn knappe blonde heet Tailermade van de Kymmelshof, voor mij is het Swift :P
Ze is in mijn bezit vanaf 3,5 jaar en inmiddels is dat al weer 3 jaar.
We zijn de klasses doorgevlogen en starten inmiddels Z1 en hebben in onze eerste 2 wedstrijden ook al 2 winstpunten mee mogen nemen, dus ik vind dat we nu hier wel thuis horen ;)
[ img ]

Qua voer ben ik ook een beetje zoekende. Had haar op een halfje basisbrok en pavo vital staan maar ze werd wat dikkig. Nu bezig met de eerste zak pavo in shape maar vind d’r wat mat worden, ben er dus nog niet helemaal over uit..

Tailermade van de Kymmelshof

janouk
Blogger
Berichten: 17848
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 22:08


Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 22:23

Dank jullie wel! Ik vind het ontzettend lastig, we hebben een nieuwe haflinger en die is gewend op zijn oude stal 1,5 kilo hippostar basisbrok te krijgen. Op stal voeren ze van een ander merk basisbrok. Maar ik vind er allemaal zoveel zetmeel in zitten en vraag mij af of 1 of 1,5 kilo niet teveel is. Hij gaat 5/6 dagen in de week aan het werk (buitenrijden, springen, dressuur, longeren, etc).

Maar in èèn keer zijn hele voerschema plots om te gooien naar bijv. Vitalbix daily complete met als aanvulling vitalbix active of eventueel basisbrok lijkt mij ook niet goed.

Flicka12
Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 10:26

Suprice_Iris, Welkom! Super knappe haf heb je! Gaaf dat het zo goed gaat in het Z! in welke omgeving starten jullie? :))

Wauw Janouk! Gaaf op de heide <3

Lastig hé dat voer.. ik voer dagelijks 70gr pavo vital, en na een zware training vaak een beetje electrolyten slobber. Heb niet het idee dat ze echt meer nodig heeft. Verder alleen (zo goed als) onbeperkt hooi en geen gras.

Flicka (Silberstern x Master Imladris) B+10 L1+12 L2+12 M1+11 M2+11 Z1+3

Marije_jiplover
Berichten: 25293
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 10:55

Ik voer 100 gram Vital en 350 gram natures best als onderhoud op rustdagen, naast onbeperkt voordroog.
Op dagen dat ik dressuurmatig train wordt de natures best verdubbeld en als 't heel warm is komt er dan ook 250 gram bietenpulp bij met zout. Dan wordt z'n totale portie krachtvoer geweekt.
Op dagen dat we voor endurance trainen voer ik het meest. Afhankelijk van de intensiteit van de training krijgt hij dan 850 gram natures best en 850 gram topsport en 500-750 gram bietenpulp.
De natures best krijgt hij dan meestal voor de training droog en de topsport week ik met de pulp mee.
Hij loopt 3-5x per week onder het zadel, waarvan 1-3x dressuurmatig en 2-4x in het bos.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 20:46

Bedankt voor het delen van jullie voerschema’s!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers