[HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:25

@xmarizka dat is haflinger logica denk ik: springen = leuk, dus dan zijn ze gemotiveerd. Werkt bij Doortje ook leuk altijd, als ze geen zin heeft in dressuurwerk: zet maar een obstakel of sprong in de bak, probleem 99% van de tijd opgelost ;)
Fijn dat jullie op die manier toch lekker hebben kunnen rijden :j

xMarizka
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:39

Ja hij stond echt stil om te staken en heb het toch kunnen ombuigen. Hij bleef er zondag weer in hangen, maar vandaag was het eigenlijk best snel klaar. Ik ben heel lief van mijzelf, maar heb geleerd toch een harde stem op te zetten om te laten weten dat zijn plan een slecht plan is. (Meer dreigen dan doen) En dan denkt hij wel van oeh, volgens mij moet ik luisteren. Dus ik leer nog iedere dag hoe ik hem moet rijden haha

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 08:53

Wat goed Skippy en Marizka!
Fijn dat het met Doortje steeds beter gaat buiten, zolang ze maar te controleren blijft bij een schrik reactie is dat niet zo erg. Soms schrikken ze van niks -O-
Marizka, slim om het om te buigen naar iets wat hij wel leuk vind! Roxy is meestal prima te motiveren, maar als ik merk dat ze er geen zin in heeft gaan we ook wat anders doen. Zolang ze het niet elke keer aangeeft vind ik het prima om daar hier en daar rekening mee te houden.
Gister ook even gereden, maar de bak was erg nat. Ik kwam ook tijdens een plensbui, Rox is niet bang voor water maar ze wil er toch liever niet door heen. Dat was dus geen succes, we zijn lekker buiten een stuk gaan stappen op de dijk.

Ze is alweer een paar dagen erg onrustig, zaterdag nieuw paard in de kudde. Een jaarling, die heeft de baas geadopteerd waardoor Roxy even 2 dagen niet in de buurt mocht komen. Sinds gister mag ze ook weer in de buurt komen. En gister een nieuwe haflinger, daar had ze het ook erg druk mee. Ik hoorde al dat ze elkaar flink aan het trappen waren. Die ander heeft achterijzers dus dat hoor ik liever niet. Helaas vrijdag nog weer een nieuwe erbij, ik hoop dat het dan wel een keer klaar is. Ze staan echt met een mega grote groep, wat niet zo erg is als er niet elke keer nieuwe paarden bij komen.

PeerAppel

Berichten: 3942
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:31

@Maessie, jeetje dat is schrikken! :oo Gelukkig bleven je merrie en veulen wel gewoon in de wei, maar arme Maestro! Velina is knap <3 Dekje staat ook goed
@Skippy, wat fijn dat het zo goed ging. Schrikreacties kan. Ze zal vanzelf meer zelfvertrouwen opbouwen. Beeldmateriaal ziet er goed uit. Nog wel wat gespannen haha, maar dat is vanzelfsprekend.
@Lenexa, wat lief met die zweep! Valt inderdaad mee. Misschien ook wel gewoon gas? Dat filmpje :')
@Marizka, leuke foto's. Lekker vrolijk koppie inderdaad!
@Mi_Amore, hier een brede Haf van 1,46 waar ik prima op pas met 1,71.
@Lenexa, balen van het weer inderdaad! Fijn in juli weer lessen volgen. Kun je weer verder!
@Skippy01, wat lief zo springen! Knap dat Doortje dat zo lief doet met dat meisje.
@Lenexa, gefeliciteerd met je trekauto! Gaaf hoor! Nu kun je op reis met Roxy.
@Skippy01, knap zo zonder trainer! Je klinkt heel positief, super! Stoere foto in galop.
@Marizka, slimme oplossing dan zo! :')
@Lenexa, lastig die nieuwe paarden. Zorgt toch altijd voor onrust inderdaad.

--

In de winter gingen Monroe en ik weleens met een vriend + zijn mountainbike op buitenrit. Hadden we al een hele tijd niet meer gedaan, maar nu moest het maar weer eens. Had er al 2,5 week niet meer op gezeten, maar gelukkig kan Monroe helemaal niet tellen, dus die geeft daar niks om. Was zadelen, opstappen en gaan. Mooi weer 7 km gereden. :D

Afbeelding

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 22:42

PeerAppel, lekker hè die paarden waar je gewoon weer op kan stappen zonder te hoeven nadenken of dat wel kan. Lekker rondje weer gemaakt!

Ik ben vandaag extra trots, wij hebben ons eerste echte bitloze buitenritje gemaakt. Ze was rete druk, vond veelste veel spannend en de draf was vrij rap. Maar we hebben het overleefd en zelfs leuk gehad. Rem werkte net zo goed als met bit, ook met wat draf op de terugweg dat het maar net aan draf bleef reed ik haar eigenlijk best makkelijk terug naar stap. Ze moest bijna bij huis even op de foto als bewijs, dat was nog het lastigste van de hele rit. Ze blijft buiten ook erg lastig stilstaan met opstappen, terwijl ze het prima kan. Ik moet het alleen 5x zeggen en terugzetten voor ze het ook doet. Hoe zou ik dat nog kunnen oefenen? Ik voel me altijd een beetje voor aap staan . ' Nee, hier stil staan,Ho. Roxy hier. Niet 2 stappen verder. Ho Roxy. Godsamme Rox niet een stap opzij zetten. Blijf staan. Nee blijf staan. HO. Terug. Terug. Niet je billen opzij. Ho. Mensen stappen zelfs wel eens van de fiets om haar vast te houden. .
Afbeelding

PeerAppel

Berichten: 3942
Geregistreerd: 06-09-11

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 22:59

Ja heerlijk! Zo wilde ik het ook. Heb geen zin in gekke capriolen als ik door een drukke periode wat minder tijd heb gehad om te rijden.
Fijn dat ze braaf was met rijden! Dat niet willen stilstaan is wel vervelend. Misschien te laat om nog aan te leren, maar ik heb Monroe aangeleerd dat hij bij het opstappen zich niet mag verroeren tot hij een snoepje krijgt. Ik stap dus rustig op, doe mijn andere beugel goed, ga ff goed zitten, geef hem een snoepje en dan kan het commando "voorwaarts" komen en mag hij lopen. Zo ook bij afstappen aangeleerd. Stond hij netjes stil, dan kreeg hij een snoepje als ik er weer naast stond. Ik stap wel op met een krukje trouwens. Kan wel vanaf de grond hoor, maar vind dat niet helemaal eerlijk, dus beperk dat tot het absolute minimum.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 06:32

Ik stap ook altijd op met iets, op stal kan ze ook prima stil staan als ik erop ga. Maar buiten moet ze dus naast de boomstronk/picknickbank/stoeprand staan en dat is blijkbaar veel lastiger.. Ik zeg het niet goed, ze weet donders goed dat ze daar moet staan maar ze kiest er voor om het anders te doen. Ze kan bij 3 stappen verder net bij het gras bijvoorbeeld of als ze der billen wat draait kan ze net de schapen zien. Als ik haar een paar keer terug zet en een keer m'n stem verhef kan ze het namelijk wel. Misschien kan ik het buiten met wat korrels biks proberen, ze heeft eigenlijk echt geen snoepjes nodig. Kan dat om dat alleen buiten te belonen of moet ik dan op stal ook? Ik ga haar leren inparkeren maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen 8-)

PeerAppel

Berichten: 3942
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 09:47

Oh ja, dat lukt mij ook niet hoor! Dan raakt ie in paniek omdat dat niet gebruikelijk is. Ik vermijd op- en afstappen tijdens buitenrit zoveel mogelijk en als het wel moet, dan stap ik weer even vanaf de grond op.

Ik kwam een filmpje tegen vorig jaar waarbij een Amerikaanse westernruiter tips gaf voor het opstappen. Wat ik vooral heb onthouden is om je lijf echt heel dichtbij het zadel te houden. Ik vouw nu dus echt mijn knie naar Monroe's neus, terwijl ik mijn lijf echt al tegen het zadel duw. Kan het filmpje zo even niet vinden.

Sindsdien schuift mijn zadel minimaal tijdens het opstappen en heb het idee dat Monroe ook amper last heeft van me, zelfs als ik vanaf de grond moet komen.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:15

Als het echt moet kom ik er vanaf de grond ook wel op, maar liever niet. Mijn zadel blijft niet heel erg lekker liggen als ik er met al mijn gewicht aanhang.
Meestal als ik eraf moet is er wel iets in de buurt zodat ik er weer makkelijk op kan komen. Dat is het voordeel van ( zeker in het begin ) er snel afstappen, ik heb alle opstapjes wel gevonden in de buurt 8-)
Ik moet eraf bij het park aangezien we daar door een sluis langs de wildroosters moeten, ze is echt nog niet zover om dat vanaf het paard te gaan oefenen dus als ik 'rondje park' ga dan moet ik er 4 keer af om door sluizen te gaan. Nu hebben ze bij al die sluizen boomstammen neergelegd zodat ruiters kunnen opstappen. Maar dan moet ze er wel naast blijven staan. Het is vooral een stuk gehoorzaamheid, merk ik. Misschien dat dan net iets lekkers voor netjes stil blijven staan de truc is. Dat geef ik een hele goede kans namelijk :Y)

xxxmh

Berichten: 3482
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 14:27

Is ze eindelijk opgeknapt van de hoef bevangen had ze van de week een hele dikke wang. Da erbij en er zat een wond wat is gaan ontsteken in haar mond. Nu antibiotica en 2x daags spoelen.. Is zo niet haar jaar dit jaar. Ze heeft nooit wat en nu voor de 3e keer dit jaar wat: in maart is er een tumor vast gesteld in haar oog, begin juni hoefbevangen en nu die wond in haar mond :(


Afbeelding

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 15:38

@xxxmh jeetje, beterschap! Klinkt niet goed :n

@lenexa je kunt prima alleen buiten belonen met snoep hoor. Ze leren snel wat wel en wat niet met eten wordt beloond. Ik heb er wel een woord aan gekoppeld: 'juist'. Als ik 'juist' zeg, krijgt ze een snoepje. Zeg ik bijv 'goed zo' of 'braaf', dan niet. Bij juist mag ze dus ook stoppen en een snoepje aannemen. Bij braaf moet ze gewoon doorgaan met lopen. dat onderscheid zat er zo in.

xJurdyWonanx

Berichten: 4049
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 18:26

Ik kom me (weer) melden hier als dat mag. Heb als stille meelezer wel hier gespiekt, maar zelf al lang niets gepost. Zelf afgelopen jaar een pechjaar gehad met Wonan, maar ben hem nu sinds een half jaar weer aan het oppakken. Sinds een maand of 2 zijn we serieus aan het rijden gegaan (lees max 3 keer per week haha).

Afbeelding
Afbeelding

Xxxmh wat een pech heb je zeg.. Het zijn ook nog best heftige dingen die ze heeft. Hopen dat het snel over gaat en het dan voor de komende jaren goed blijft gaan.

xxxmh

Berichten: 3482
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 18:28

xJurdyWonanx schreef:
Ik kom me (weer) melden hier als dat mag. Heb als stille meelezer wel hier gespiekt, maar zelf al lang niets gepost. Zelf afgelopen jaar een pechjaar gehad met Wonan, maar ben hem nu sinds een half jaar weer aan het oppakken. Sinds een maand of 2 zijn we serieus aan het rijden gegaan (lees max 3 keer per week haha).

[ [url=m/msaNZI.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/EUMsI0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Xxxmh wat een pech heb je zeg.. Het zijn ook nog best heftige dingen die ze heeft. Hopen dat het snel over gaat en het dan voor de komende jaren goed blijft gaan.


Jaa gelukkig is het niet mijn eigen paard maar mijn bijrijdpaard. Op dat soort momenten ben ik blij dat ik geen eigen paard heb.

xJurdyWonanx

Berichten: 4049
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Heerlen

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 18:32

Kan ik me goed voorstellen ja.
Ik denk dat mijn bijrijdster vorig jaar ook blij was hihi. Eerst jaar terug verdenking hoefbevangen en later spierbevangen. Gelukkig beide niet het geval en trok het rustig aan weg en liep hij weer goed. En vorig jaar veel last gehad van hoefzweren, maar na een half jaar op en af zijn we daar nu vanaf gelukkig.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:13

Ik heb een beetje een dilemma, ik ben best tevreden over de stal waar ik sta. Wat is echt een nadeel vind is dat ze maar 4 uur buiten komen, ma-zat. Er komt een groepsstalling voor merries naar geen idee wanneer. Faciliteiten zijn super, opties tot buitenrijeen goed maar wel altijd eerst 20-30 min stappen. Als het goed is krijgen we eind 2020 een aansluiting op de ruiterpaden. Nu heb ik een andere stalling gevonden, stuk goedkoper. Winter scheelt het 150 euro pm zomer 130. Paarden gaan 6 uur naar buiten met ruwvoer en mag zelf hooi afwegen en in hooinet voeren( grote plus), faciliteiten stuk minder maar wel een bak en longeerring. Buitenrij opties, 1 optie maar wel een rondje van bijna 2 uur op 10-15 min stappen. Daar komen we nu ook met enige regelmaat.

Ik zou haar graag inde groepsstal hebben op mijn huidige stal maar wie weet wanneer die klaar is. Daarbij maak ik me toch wat zorgen over het onbeperkt eten. Straks zit ik daarop te wachten en is het nog niks voor ons.

Ik vind het vooral vervelend om haar te moeten verhuizen omdat ze hier haar maatjes heeft. Wat zouden jullie toch de doorslag doen geven om te verhuizen?
Ik heb nog meer vragen uitstaan bij andere stallen maar wat zou jou de doorslaggevende druppel geven?
Ik dacht zelf ik wacht op de groepsstalmaar ben zo bang dat dat nog meer dan een jaar duurt en ik wil liever niet nog een hele winter met maar 4 uur buiten.

xJurdyWonanx

Berichten: 4049
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Heerlen

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:56

Dat weghalen van de huidige groep zou ik me niet zo druk om maken. Ze maken net zo gauw weer vriendjes op een nieuwe plek. Is meer ons menselijke gevoel haha.
Ik moet even schakelen omdat je zegt 4 (en evt 6 uur) buiten, maar hele dagen en 24/7 is bij jullie vast niet de standaard?
Ik zou zelf kiezen voor de andere stal. Scheelt veel in maandlasten dus dat is fijn, maar vooral langer buiten en meer controle op wat ze aan ruwvoer krijgen.
Je kunt nog gewoon rijden en buitenrijden en als je een kleiner stukje wil rijden, kun je altijd een stuk heen en weer omdraaien bijv.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:09

Nee hele dagen is hier helaas zeer beperkt al dan niet onmogelijk. Daarom zou ik haar graag op mijn huidige stal in de toekomstige groepsstal willen. Misschien moet m'n eerste stap meer duidelijkheid vragen aan de stalbaas wat het plan daarvoor is. Nu blijft dat vaag.
4 uur is bij ons in de regio al meer dan standaard. Van mei tot okt staan ze 24/7 op het land, maar dat kan bij de andere stal dus ook.
Ik ben zo bang dat ik haar nu verhuis en dat ik over een half jaar/jaar/wanneer die stal klaar is spijt krijg en weer terug wil of mijn plek op de wachtlijst kwijt ben voor de groepsstal. Eigen klanten zullen voor gaan bij de instroom van die stal.. Terwijl ik ook bang ben dat de groepsstal toch niet helemaal voldoet aan mijn verwachtingen. Dilemma's!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:37

Ik ben nu met paard (2 verschillende paarden) in totaal 4x verhuisd in 5 jaar. Ze wennen echt wel snel hoor! Daar zou ik me niet druk om maken.

Doortje staat op een locatie waar ze in de winter 7u buiten komen en in de zomer 10u. We hebben een buitenbak en longeercirkel. En een afspuitplaats met koud water. Meer faciliteiten zijn er niet. Het bos op 20min stappen. Waarbij je langs drukke wegen moet. Ik sta hier prima, vooral voor mijn paard! Meer uren gras in de zomer en ik kan haar rollen. Minder uren buiten en ze wordt knettergek denk ik. Ik zou niet te lang nadenken: 4 uurtjes buiten is echt weinig, zondag komen ze dus bij jou helemaal niet buiten? Pittig! Haffies zijn toch wel buiten-paarden...
Groepsstalling klinkt ideaal, maar als je daar nog lang op moet wachten, kun je mss al twee jaar lol hebben op een nieuwe plek waar ze in elk geval overdag meer buiten komt ;) (en evt terug verhuizen kan hè, als je op goede voet weggaat, is bij ons ook wel gebeurd)

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 22:30

Ze komt op zondag wel buiten, dat regel ik zelf door onder andere zelf uren op stal te zijn. En onderling regelen, maar dan staat ze regelmatig alleen ipv in een groep. En het is wel altijd gedoe.
Ik ga morgen ook nog een andere stal bellen, die klinkt eigenlijk nog beter. Stallen met uitloop, maar dan staan ze alleen of van 9 tot 17 in groepspaddock en zomer hele dag wei. Kan alleen geen prijzen zien en je kan er niet buitenrijden. Ik ga ook maar eens wat andere stallen nog bezoeken dan weet ik vast wat de beste keuze is. Voor nu staat ze toch buiten :)

Galuppy0546
Berichten: 179
Geregistreerd: 17-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 06:26

In kom mij hier even melden :')

Ik ga vanavond kijken bij een haffje

Hebben er mensen ervaring met de lijn

AbelxArioso

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 08:15

@galuppy welkom! Wat leuk! Geen ervaring met die lijn helaas, dus daar kan ik je niet mee helpen. Alvast veel plezier vanavond!

Galuppy0546
Berichten: 179
Geregistreerd: 17-03-20

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 08:45

Dankjewel :'D
ik ook niet, dus ik dacht misschien dat hier bokkers zitten (bokkers hebben immers toch geen blad voor hun mond) die mij wat verder kunnen informeren.


Een 5 jarige ruin ^^.

xJurdyWonanx

Berichten: 4049
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Heerlen

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 09:08

Hier helaas ook geen aanvullende informatie voor je, maar ik wil je wel veel succes en plezier wensen!
Hopen dat het een succesverhaal is :D

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 09:13

Galuppy0546 schreef:
In kom mij hier even melden :')

Ik ga vanavond kijken bij een haffje

Hebben er mensen ervaring met de lijn

AbelxArioso

Welkom! Spannend, veel succes! :j

Mi_Amore

Berichten: 14838
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 21:04

xJurdyWonanx : zo wat een knap ding heb je onder je billen zeg! Hoe groot is ie?
Lenexa: goh, dat is een moeilijk iets natuurlijk :( Wat mij de doorslag zou geven is het geluk van het paard, hoe goed voelt zij zich daar? Is er geen andere mogelijkheid tot meer buitenzetten? Met een rollenbeurt met stalgenoten ofzo? Heb je al eens gehoord bij de staleigenaars en je zorgen aan hen uitgesproken?

Mijn paarden staan 24/7 buiten. Voor hen een luxe, voor mij soms een ramp :')
Eigen piste aangelegd, maar met regen/hitte staan zij dus lekker te vreten/chillen en doe ik niks buiten mest scheppen en kijken hoe mooi ze zijn :)

@Galuppy0546: ooh wat fijn, hoe ging het? Hier ook geen kennis van deze lijn, maar je kan eens horen bij het haflingerforum op Facebook?

Ik ben sinds februari wat veulentjes aan het kijken, veel veulens gezien, als in: véél veulens gezien.
Echter niet veel veulens waarvoor ik in de auto gestapt ben, ik weet nogal wat ik wil :')

Gisteren bij 2 veulentjes gaan kijken en eentje heeft mij wakker gehouden, eentje van B.lickfang.
Iemand ervaring met deze hengst of een idee welke kwaliteiten hij doorgeeft?

Ik was vooral op de terugweg ook imméns onder de indruk van de fokker. Alle vragen werden eerlijk beantwoord, en geloof mij, ik heb een brutale vraag gesteld, en dat schept zo veel vertrouwen.

Ik vrees dat dit wel eens wat kan worden.