[HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
horsii
Berichten: 7591
Geregistreerd: 06-11-05

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 12:14

Wanneer komt de dierenarts weer. Mbt de hormoon problemen?

Kyr is ook te dik haha. Wel al stuk afgevallen op de nieuwe stal.
Voor droog in slowfeeder net nu. En 250gr cavalor fibre force per dag ivm de magnesium powder.
Peep morgen nog drie weken aan de hand stappen. Daarna twee weken onder 't zadel en dan nieuwe echo vd pees.

Met kyr vd week naar 't strand gewandeld. Ze vond het erg spannend helemaal alleen maar wax wel braaf.

[ img ]
[ img ]

En peepje
[ img ]

Afrika's Pé Pé & Afrika's Kyra


Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 12:23

horsii schreef:
Kyr is ook te dik haha. Wel al stuk afgevallen op de nieuwe stal.
Voor droog in slowfeeder net nu. En 250gr cavalor fibre force per dag ivm de magnesium powder.


Maar dit zou dus wel een tekort kunnen zijn ;) Fiber Force moet je echt heel veel van voeren om aan de juiste mineralen te komen. Dan moet je volgens de productsheet al wel een kg voeren sowieso.

horsii
Berichten: 7591
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 14:44

Dat moet van bijna alle krachtvoer als je de richtlijn vd zak volgt. Kyr krijgt het puur en alleen voor de magnesium.
Verder hebben ze beide de paard natuursteen weer nu ze niet meer in de Hit actief stal staan, daar doen ze het altijd super op.

Afrika's Pé Pé & Afrika's Kyra

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 14:49

horsii schreef:
Dat moet van bijna alle krachtvoer als je de richtlijn vd zak volgt. Kyr krijgt het puur en alleen voor de magnesium.
Verder hebben ze beide de paard natuursteen weer nu ze niet meer in de Hit actief stal staan, daar doen ze het altijd super op.


Klopt, dat moet inderdaad van al die zakken. Mizora hier op bokt kan heel goed uitleggen waarom dat zo is en heeft tabellen met de benodigde hoeveelheden aan mineralen/ vitaminen.
Daarom voer ik een vitaminekorrel als basis naast mijn hooi, zodat die behoefte vast 'afgedekt' is. Aan die kilo's krachtvoer kom ik namelijk absoluut ook niet, maar daarom krijgt ze wel een 100gram VS200 als basis.

horsii
Berichten: 7591
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 16:59

Vitamine brok heb ik opgegeven, haha.
Ze vreten ze niet. Zoveel geprobeerd..

Dit is de steen, hier doen ze 't goed op.

[ img ]

Afrika's Pé Pé & Afrika's Kyra

Kirania
Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 23:24

Mooie foto's weer zeg! Ik heb even het fut niet om te reageren op alles, dat is voor de volgende keer, maar hier is het eigenlijk een spiraal recht naar beneden, zeg maar. Het AMH hormoon is gecheckt en is perfect binnen normale waarden, haar andere bloedwaarden zijn ook nagenoeg perfect, maar... Leverwaarden zijn duidelijk gestegen. De cortisone doet niet zijn job zoals ik dat verwacht had. Het helpt een beetje, ja, de afgrond in haar ribben is niet meer degoutant scherp, maar ze krampt nog steeds haar buik pijnlijk bijeen en hij staat nog steeds zo hard als een overpompte skippybal. Ze is duidelijk rustiger, maar nu met de cortisone lijkt het haast alsof ze gedrogeerd is. De dierenarts belde en vroeg me om de cortisone uit te geven tot het op is, maar daar ben ik toch echt wel te bang voor vrees ik. Dat zou pas op zijn binnen een week of meer, en ze is in de zomer al hoefbevangen geweest... daarnaast geeft het niet het resultaat dat het zou moeten geven. Iedereen zegt altijd, ja, cortisone fikst alles even kort en dan heeft je paard even rust. Maar dit is gewoon helemaal niet waar bij haar, want lo and behold, ze staat daar gewoon nog te krampen. Ze is nog steeds helemaal buiten adem van 20 minuten stappen in heuvelachtig gebied. En als de cortisone op is over naar de ventipulmin... maar die twee achtereen terwijl de eerste duidelijk niet werkt naar behoren lijkt mij echt doodeng. Dat zijn echt zware middelen, en naargelang haar echo, endoscopie, nog meer echo's en haar röntgen is er gewoon niks in de longen. Niks.

Ondertussen valt ze distels in de weide aan alsof ze bezeten is. Elke keer als ze een nieuw stuk weide krijgt en daar staan grote distels in (of nieuwe, of droge, of groene, of dorre, het maakt echt niet uit) dan ziet ze die en is het net alsof er in haar vizier enkel die distels bestaan. En dit is niet het gezellige "ze prutst er de bloemetjes af", neenee, ze eet distels van twee meter van boven tot en met de wortel helemaal op. Gezellig kan je zeggen, valt minder op te ruimen, maar toch bizar toevallig dat ze hogere leverwaarden heeft en dan ook nog distels opvreet alsof het haar laatste avondmaal is.

Ik ben het gewoon even lichtelijk beu. School valt nu ook gewoon steeds verder achter, want ik zit nu in een limbo. Ik weet dat als het dit jaar nog aansleept, het niet lang meer gaat duren voor het te laat is. Gewoon rust, dat wil ik, rust. En als er nu nog iemand zegt dat ik dan maar moet stoppen met zoeken als ik rust wil, dan mogen ze van mij toch een eind ophoepelen. "Zet ze op pensioen, valt niks meer aan te doen".

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 08:34

Kirania schreef:
Mooie foto's weer zeg! Ik heb even het fut niet om te reageren op alles, dat is voor de volgende keer, maar hier is het eigenlijk een spiraal recht naar beneden, zeg maar. Het AMH hormoon is gecheckt en is perfect binnen normale waarden, haar andere bloedwaarden zijn ook nagenoeg perfect, maar... Leverwaarden zijn duidelijk gestegen. De cortisone doet niet zijn job zoals ik dat verwacht had. Het helpt een beetje, ja, de afgrond in haar ribben is niet meer degoutant scherp, maar ze krampt nog steeds haar buik pijnlijk bijeen en hij staat nog steeds zo hard als een overpompte skippybal. Ze is duidelijk rustiger, maar nu met de cortisone lijkt het haast alsof ze gedrogeerd is. De dierenarts belde en vroeg me om de cortisone uit te geven tot het op is, maar daar ben ik toch echt wel te bang voor vrees ik. Dat zou pas op zijn binnen een week of meer, en ze is in de zomer al hoefbevangen geweest... daarnaast geeft het niet het resultaat dat het zou moeten geven. Iedereen zegt altijd, ja, cortisone fikst alles even kort en dan heeft je paard even rust. Maar dit is gewoon helemaal niet waar bij haar, want lo and behold, ze staat daar gewoon nog te krampen. Ze is nog steeds helemaal buiten adem van 20 minuten stappen in heuvelachtig gebied. En als de cortisone op is over naar de ventipulmin... maar die twee achtereen terwijl de eerste duidelijk niet werkt naar behoren lijkt mij echt doodeng. Dat zijn echt zware middelen, en naargelang haar echo, endoscopie, nog meer echo's en haar röntgen is er gewoon niks in de longen. Niks.

Ondertussen valt ze distels in de weide aan alsof ze bezeten is. Elke keer als ze een nieuw stuk weide krijgt en daar staan grote distels in (of nieuwe, of droge, of groene, of dorre, het maakt echt niet uit) dan ziet ze die en is het net alsof er in haar vizier enkel die distels bestaan. En dit is niet het gezellige "ze prutst er de bloemetjes af", neenee, ze eet distels van twee meter van boven tot en met de wortel helemaal op. Gezellig kan je zeggen, valt minder op te ruimen, maar toch bizar toevallig dat ze hogere leverwaarden heeft en dan ook nog distels opvreet alsof het haar laatste avondmaal is.

Ik ben het gewoon even lichtelijk beu. School valt nu ook gewoon steeds verder achter, want ik zit nu in een limbo. Ik weet dat als het dit jaar nog aansleept, het niet lang meer gaat duren voor het te laat is. Gewoon rust, dat wil ik, rust. En als er nu nog iemand zegt dat ik dan maar moet stoppen met zoeken als ik rust wil, dan mogen ze van mij toch een eind ophoepelen. "Zet ze op pensioen, valt niks meer aan te doen".


Een stijging in de leverwaarden kan goed duiden op verborgen / ingekapselde lyme. Dat bleek het bij mijn vorige te zijn althans. Duidelijk leverbeeld.

Distels bedoel je brandnetels mee? Of echt distels?
Brandnetel helpt tegen voorjaarsmoeheid, bloedarmoede en huiduitslag, is goed voor haar en huid, helpt urinezuur uit het lichaam te verwijderen en is daardoor een geneesmiddel tegen jicht, artrose en reumatoíde artritis, is goed tegen hooikoorts, goed tegen broze nagels/hoeven, kraakbeenslijtage en osteoporose en helpt bij plasproblemen.

Distel... Mariadistel is een enorm goede detox voor de lever, werkt ontgiftend op de lever en kan ook gebruikt worden bij een te zware dosis medicijnen. Tevens helpt het bij te lage bloedruk, hoofdpijn, migraine, vermoeidheidsklachten en helpt het de spijsvertering te bevorderen.

Aan akkerdistel worden dergelijke eigenschappen niet toegekend, maar ook niemand heeft ze nog ontkracht als hebbende een 'minder geconcentreerde versie' van de werking van mariadistel. Dus met enig voorbehoud kun je wel aannemen dat ze akkerdistel om dezelfde reden eten als mariadistel.

Ik vermoed zomaar dat ze - indien het aanbod er is - zich ook tegoed zal doen aan kleefkruid. Kleefkruid werkt bij neuspoliepen, keelamandelontsteking, blaasontsteking, hepatitis, geïrriteerde prostaat, waterzucht, nierziekten, chronische uitslag, leverziekten...

Ook kan de wortel van smalle weegbree helpen bij nier- en leverproblemen.

Als je de kans hebt: laat ze dan eens flink grazen in een goed met 'onkruid' begroeide berm. Hoe meer soorten onkruid, hoe beter. Ze weten zelf over het algemeen echt heel goed wat goed voor ze is, en bovenstaande soorten vind je eigenlijk altijd wel terug in bermen en langs akkerranden.

Wilde kamille vind je ook vaak terug en wilgentakken zijn als natuurlijke pijnstiller écht zo gek nog niet...

Kirania
Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 10:01

Netels eet ze enkel gedroogd, het zijn inderdaad echt de echte naalderige distels die ze opeet. In een berm is het inderdaad echt interessant, als je haar laat gaan eet ze vanalles. Klisruid wel niet, daar trekt ze echt haar lip wat voor op, haar code voor 'vieeees' :') ze eet graag bramen, allerlei bomen, eikels zolang ik haar ken ( en echt eikels, ze tikt haar hoef tegen eentje in het bos en opeens staat ze als een bloedhond de grond af te snuiven). Daarnaast groeit er ook wilde kamille in onze weide idd, en die vermassacreert ze ook. We hadden een hele mooie strook wilde kamille deze zomer, maar ze heeft die er echt consequent uitgetrokken. Voor de rest eet ze van zowat elke boom. Ze is uiterst zot van populieren :Y)

Ik heb die kleikuur wel twee weken gegeven zoals je zei! Zouden daarom haar leverwaarden stijgen plots?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 10:03

Kirania schreef:
Ik heb die kleikuur wel twee weken gegeven zoals je zei! Zouden daarom haar leverwaarden stijgen plots?


Dat zou héél goed kunnen ja. Dan moet haar lichaam het nu opruimen en pakt ze mogelijk daarom nu veel netels.

Kirania
Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 10:43

Hmmm, eens zien of ik dan niet (weer) een supplement vind ervoor om haar te helpen. Ze reageert wel het beste op duitse kruidenmengelingen, op die van NL en BE kon ik evengoed mijn geld in de blender steken, daar zag je totaal geen verschil van :')

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 10:52

Kirania schreef:
Hmmm, eens zien of ik dan niet (weer) een supplement vind ervoor om haar te helpen. Ze reageert wel het beste op duitse kruidenmengelingen, op die van NL en BE kon ik evengoed mijn geld in de blender steken, daar zag je totaal geen verschil van :')


'Deutsche Grüntlichkeit' hè ;)

Je zou deze twee kunnen proberen:
https://www.rwdh.nl/diervoeders/bergsie ... ver-500gr/
https://www.rwdh.nl/diervoeders/bs-krau ... ie-nieren/

Of over een andere boeg, ook een goed merk:
https://www.rwdh.nl/diervoeders/dodson- ... row-herbs/
https://www.rwdh.nl/diervoeders/paard-d ... k-thistle/
https://www.rwdh.nl/diervoeders/paard-h ... el-nettle/

Kirania
Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 12:27

Die ga ik eens bekijken! :j

Ik ben net terug van Lana en Wakko, en ik was aangenaam verrast... Gisterenavond had ik ze dus dat stuk met die giga distels gegeven, vandaag was daar (natuurlijk, hoe kan het anders) niks van over. Ze moet echt minstens één kilo aan dat spul binnengewerkt hebben, dat stuk stond vol met distels. Ik weet dat 'onze kleine' distels die nog rechtstaan sowieso niet zo graag eet, dus hij zal niet hebben meegeholpen. Foto's ter bewijs -

[ img ]
Dit is hoe de distels in het volgende stuk erbij staan - foto's op schouderhoogte getrokken. Echt groot, dus. De distels in het stuk waar ze nu op staan waren talrijker en iets hoger.
Maar daar... Daar is enkel dit van overgebleven.

[ img ]
Ik heb acht zulke grote distelbasissen gevonden :Y)

Punt is dus dat haar flanken plots wel heel vol stonden. Ze staat nu vier dagen op cortisone. Ze krampt nog steeds, maar ze ziet er duidelijk wat minder 'ik heb pijn en laat mij nu maar gewoon gerust' uit.

Dit was gisteren:
[ img ]

En dit was vandaag
[ img ]

Het lijkt allemaal niet zo heftig, maar je moet vooral kijken naar de 'golf' in haar flanken in de eerste foto. Vandaag ziet ze er ook tijdens rondwandelen in de weide een stuk minder kramperig uit.

Dus, is het de cortisone die nu begint te werken, of is het haar obsessie met distels? :(:) Het is altijd zo zoeken...

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 12:29

Het één hoeft het ander niet uit te sluiten. Een mix tussen natuurgeneeskunde / fytotherapie die ze zelf kiezen en wetenschappelijke geneeskunde die wij opleggen, kan ook heel goed precies de juiste mix zijn :)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 08:51

Eergisteren even bezig geweest met kaaklijn, oren en benen wat 'strakker' maken weer. Dus de piek-haartjes eraf. Gelijk een stuk strakkere 'look' weer.

Gisteren haar nieuwe deken opgelegd. Staat goed, toch? :D

Vanmiddag komt de zadelpasser weer, heel benieuwd of wintec dan wil passen... fingers crossed!
[ img ]
[ img ]

Lenexa
Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:05

Horsii, heerlijke foto's op het strand!

Kirania, wat een gedoe he met Lana. Hopelijk begint het nu met combinatie van zelf de distels opeten en de cortisone weer beter te worden. Om moedeloos van te worden als je alles probeert en niets lijkt te helpen.

Skippy, leuk paars en roze. Helemaal mijn kleuren :) Doortje ziet er weer netjes uit, Rox lijkt wel een holbewoner als je die er naast zou zetten..

Hier gaan we best lekker, de laatste weken loopt ze goed en zit ze goed in haar vel. Gister dagje iets minder, maar ze vind in het donker in de buitenbak nog een beetje spannend. Nu was ze geschrokken van een eend die in of uit het water sprong en daar is ze dan de hele tijd mee bezig. Sinds deze week is het natuurlijk weer vroeg donker dus voor ons beide even wennen. Onze grote buitenbak ligt midden in de weilanden en is er om heen dus echt pikdonker. En we hadden voor maandag nog niet in het donker gereden want vorig jaar winter durfde ik nog niet in deze bak.
Van het weekend nog even showen voor het scheren:
[ img ]

Dinsdag nog even snel wandelen voor het donker:
[ img ]

En deze is echt een typische Roxy foto, woeste smerige haren en complete focus op wat ik aan het doen ben ( kindje is even uit foto geknipt):
[ img ]

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 08:03

Lenexa schreef:
Skippy, leuk paars en roze. Helemaal mijn kleuren :) Doortje ziet er weer netjes uit, Rox lijkt wel een holbewoner als je die er naast zou zetten..


Op papier is het een blauw met roze haha, maar hij lijkt inderdaad meer paarsig dan écht blauw. Het zijn overigens niet echt mijn kleuren, maar het staat haar wel tof :D

Lenexa schreef:
Hier gaan we best lekker, de laatste weken loopt ze goed en zit ze goed in haar vel. Gister dagje iets minder, maar ze vind in het donker in de buitenbak nog een beetje spannend. Nu was ze geschrokken van een eend die in of uit het water sprong en daar is ze dan de hele tijd mee bezig. Sinds deze week is het natuurlijk weer vroeg donker dus voor ons beide even wennen. Onze grote buitenbak ligt midden in de weilanden en is er om heen dus echt pikdonker. En we hadden voor maandag nog niet in het donker gereden want vorig jaar winter durfde ik nog niet in deze bak.


Dat is hier ook altijd weer even wennen hoor, kouder weer, stuk donkerder... Ik train het liefst met daglicht, dus als het even kan ben ik er in de middag (meestal lukt dat). Doortje is - zeker als ze alleen is, ook wel echt kijkerig in het donker.

Lenexa schreef:
En deze is echt een typische Roxy foto, woeste smerige haren en complete focus op wat ik aan het doen ben ( kindje is even uit foto geknipt):
[ [url=m/w17Kxu.png]Afbeelding[/url] ]


Ow, heerlijk dit :D

Wij hebben gister de zadelpasser gehad. Wonder boven wonder lijkt Wintec te blijven liggen én comfi voor ons te zijn.
Ik krijg het zadel nu als testzadel een paar dagen, stuurt ze vandaag op, zodat ik ook nog even wat serieus kan trainen met zijgangen en een sprongetje om te kijken of het dan nog werkt voor ons beiden.
Ik zat overigens zelf het lekkerst in de Wintec Isabell Cair, de 500 zette mij meer in stoelzit. Zal ook eens niet zo zijn dat de duurste het fijnste is haha :')

Lenexa
Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 19:33

Skippy, hele weekend nieuwe zadel kunnen testen? Hopelijk nog steeds voor jullie beide comfortabel!

Hier ging het weekend met alles eigenlijk minder goed dan gehoopt. Zaterdag les, ze liep niet echt heel lekker dus dat was jammer. Weer lastig van haar rechterschouder af te krijgen, het ging al een paar weken goed dus klein tegenvallertje. Maar ook dat is leerzaam.
Vandaag was het plan op pad te gaan met de trailer, dat was een andere trailer dan we de afgelopen weken hebben geoefend dus ze ging weer niet |( . Uit eindelijk liep ze er weer netjes op, maar blijven staan ho maar. Dus hebben we dat nog maar een paar keer geoefend en hebben we het weggaan met de trailer plan maar laten gaan. Ze lijkt het ook beter te doen met mij alleen ipv hulp van m'n vader dus ga van de week even met de trailer van m'n stalgenootje en haar oefenen. Hopelijk helpt dat nog weer iets. We gaan gewoon weer verder.
Wel lag ze zaterdag overdag heerlijk op stal te slapen:
[ img ]

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 08:14

@Lenexa, ja, het hele weekend kunnen testen, maar pfffff, de bodem was zó nat! Zaterdag toch maar in de bak gereden in de modder.
Gisteren uiteindelijk achter een stalgenootje en haar menwagen aan naar het ponyclub terrein hier in de buurt. Dat is overigens enorm vervallen hoor, dus de rijbak ligt er niet meer ;) Maaaaaarrrr, je mag er wel rijden op het gras en dat ligt een stuk hoger dan de omliggende vijvers, waardoor het echt wel prima te doen was daar.
Dus de zadeltest goed doorstaan: zonder aan te singelen vanaf de grond opstappen én op een soort buitenritje achter mijn stalgenoot aan - met een menwagen ook nog, wat Doortje nog niet kende.
Ze loopt er ruimer onder vanuit de schouder en ik zit zelf gecentreerder in het zadel, dus beide doelen zijn behaald. Zadel wordt voor me besteld in het bruin, hopelijk duurt dat niet ál te lang... :)

Wat vervelend dat ze niet graag de trailer op gaat nog steeds... Ook niet met een vriendje de eerste keren? Een vriendin van mij neemt haar shet altijd mee de eerste keren bij nieuwe, jonge of onzekere paarden. De shet vindt meegaan prachtig (die hoeft ook nooit te werken, die gaat mee, ergens even grazen en mee terug... ;) ) en die stelt daarmee de andere die mee is gerust...

Lenexa
Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 11:20

Fijn dat het zadel goed is, dan kunnen jullie beide week extra lekker aan de slag als hij er straks is. En brave Doortje achter de menwagen aan!

Die trailer ja, ze loopt er super op. Ik kan mee lopen de trailer op, kan buiten blijven staan. Kan ook van buiten naar binnen lopen dat maakt haar allemaal niets uit. Gister andere trailer vond ze dus weer even raar, maar dat was 2 keer doen en het was weer prima. Maar zodra die stang komt is het hard achteruit. Terwijl ik echt niet zomaar die stang er op gooi, we hebben de laatste 2 sessies juist geoefend met rommelen bij der achterhand. Stang niet erin maar wel langs de trailer halen, aan 1 kant erin klikken, billen ff kriebelen. Ging allemaal goed. Vorig weekend heb ik de stang er nog een paar keer in gehad. Ze loopt dan wel naar achter en is niet superblij dat ze er dan niet uit kan, maar ze is niet in paniek ofzo. Liep daarna er ook gewoon weer in. Het jammere is dat de oefen trailer en de stal trailer beide wat ouder zijn, je bent dus ook gewoon wat aan het prutsen voor de stang erin zit. Ik denk nl dat als we 6 keer de stang erachter doen en haar even een minuutje laten staan ( met wat lekkers ) dat ze er over heen is.
De trailers van stal zijn 1,5 paardstrailers dus dan kan er niemand bij helaas.
Maar stalgenootje gaf aan ook haar trailer eens te proberen en die kun je met 1 paard ook laden zonder auto ervoor. En we zouden dan eventueel ook een keer kunnen proberen met haar Fjord erbij of dat helpt. Echte vriendinnen zijn ze niet, maar ze kennen elkaar iig wel goed..

Gelukkig hebben we geen doel of iets waarom ze echt erop moet. Als het echt nood aan de man is lukt het wel, maar daar heb ik in de toekomst niets aan. Dus we oefenen nog even lekker verder.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 11:24

Als er écht nood is, kun je ze zelfs nog een beetje sedatie geven en laden. Dat hebben we met mijn vorige ooit gedaan. Beetje sederen, blinddoeken, laden, alles dicht, doek eraf en gauw gaan. Maar dat is niet wat je wil natuurlijk...
De aversie tegen de stang komt meestal voort uit een gebrek aan 'gevoel van controle over de situatie' bij het paard, dat is bij de meeste paarden het moeilijkst stuk van laden inderdaad.

Lenexa
Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 22:37

Wat een heerlijke dag vandaag, koud maar in de zon echt genieten. Jullie ook genoten?

Ik heb vrijdag een buitenrit gemaakt met een stalgenoot, ze was fris maar braaf genoeg. We waren naar een nieuw gebied dus dat was erg leuk. Helaas ook daar 2 sluizen voor veerooster heen en dus ook weer 2 terug. Dat is toch nog steeds wel een dingetje, ze gaat nu gewoon hoor maar ze vind het nog wel erg spannend.
Zaterdag was eindelijk de clinic kort teugelen, was heel leuk. Vond het nog best lastig waar te lopen en waar je handen te houden. De instructeur vond haar mooi gebouwd maar wel een met een karakter. Bij het dragen werd ze wel snel geïrriteerd, ze moest natuurlijk langzaam draven dus daar had ze een duidelijke mening over. Ik had me twee keer ingeschreven dus bij de tweede les zei de instructeur ook al, stop maar want ze zit nu aan haar max. Ze snapte nog niet alles en dan ook nog langzaam en goed luisteren is ook lastig :D
Daarna ging ik nog even wandelen en daar was ze niet te doen, wegspringen, bokkesprongen om me heen. Snuivend met een dikke nek, staart omhoog dribbelen, het leek wel een wilde hengst. Ze was echt alle andere paarden aan het opfokken, druk spook.
Vandaag ook een heerlijke buitenrit gemaakt, ook wel weer erg fris en dus wat schrikkeriger en erg voorwaarts maar goed te doen. Moest gewoon iets meer opletten, maar zo lekker in die zon op pad.

[ img ]

Zijn ze bij jullie nu ook frisser of valt het mee?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 08:35

Klinkt als een fijn weekend Lenexa!

Doortje was vooral zaterdag écht heel erg heet en wakker. De rijbak was verzopen, dus ik wilde een stukje de weg op, maar ze was heel kijkerig, en weigerde verder te gaan dan de buren. Dus uiteindelijk voor de deur van de buren op een strookje gras wat op en neer gereden tot ze alles losliet en toen toch maar terug naar huis. Risico's opzoeken hoeft ook niet...
Gisteren was de bak weer stuk beter, dus wat dressuurmatig werk gedaan. Ik wil haar écht scherper hebben aan het been, dus vooral daarop gefocust. Het technische werk doet ze super, maar soms doet ze net of mijn benen niet bestaan. Heel vervelend. Dus echt daarop gefocust. Uiteindelijk geëindigd met een fijn voorwaarts paard die schouderbinnenwaarts op vier sporen pakte met behoud van tempo, takt en buiging, dus ik was tevreden. Hoop wel oprecht dat het weer een beetje droger wil worden, want ik ben echt wel heel erg klaar met al die regen en de bijbehorende natte bodem steeds...

Kirania
Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 16:20

@Skippy, oh, wat staat ze er goed bij! Netjes zeg. Wat goed dat de wintec past en leuk zit voor beiden, dat is echt geluk hebben. Maar ja, dat dure... _O- Soms moet je inderdaad even gewoon zoveel doen als je kan en dan het een andere keer proberen wel, het is niet gemakkelijk... Dat de benen nonexistent zijn herken ik spijtig genoeg ook tijdens dressuurmatig werk. Maar net als jij echt klaar met dit weer, waar is de zon... Koude vind ik niet erg, maar die wind en regen mogen ver weg blijven.
@Lenexa, een eend, meen je 't :') Hier springt een fazant recht in mijn gezicht in het zadel en ik schrik me te pletter terwijl Lana nog nét niet met haar ogen rolt. Wat ziet ze er geschoren schattig uit! De holbewoner vibe herken ik wel :Y) Fingers crossed dat het gewoon steeds beter gaat met het trailerladen, de aanhouder wint! Accepteert ze wel bv. een leadrope rond haar poep? Superrustige foto ook, zo aan de rivier.

Hier, tja. Wat valt erover te zeggen. Ik ben gewoon echt, oprecht bang om erop te gaan zitten. Niet van "Oh, ze is super wild, dat wordt je dood" etc, maar ik ben gewoon bang dat ik deze keer haar longen kapotrij of dat ze uit haar eigen energie haar lijf kapotmaakt. Ik weet nochtans 100% zeker dat het niet haar longen zijn. Die zever hebben we ondertussen gehad. Paarden die slecht ademen hebben ironisch genoeg niet altijd last van, surprise, hun longen.

Want, dit is er gebeurd sinds ik terug de reguliere dierenartsen en een homeopate langs liet komen;

1) Echo van baarmoeder en eierstokken. Alles in orde. DA zei "Je geeft ze gewoon niet genoeg" en raadde 1.5 kilo per dag aan, minstens. Daarbij zei hij "Een paard op die leeftijd speelt echt niet meer, hoor."
2) Onderzoek door nieuwe DA. Luisteren naar longen, luisteren naar geluid in darmen. Niks leek verkeerd, ze vond geen probleem. Je zag haar gewoon, tja, krampen. Een week op cortisone, twee weken op ventipulmin. De cortisone hielp iets, de cortisone was voorbij, we begonnen aan de ventipulmin en bam, ze ging terug naar haar pre-cortisone toestand. Krampen, gat in haar flanken, ik zit dagelijks te hopen dat ik haar deken niet moet afdoen want ik wíl het niet zien.
3) Homepate blijkt nutteloos. Zegt dat ze niets kan doen zonder diagnose.

Anderhalve week geleden ben ik gaan kijken voor een leversupplement, maar die dat aangeraden waren kwamen niet tot in België. Toen dacht ik aan Ewalia en de mensen die zo gelukkig waren van die supplementen. 47 geweldige reviews. De slechte leverwaarden, de gele vlekken in haar vacht die niet normaal waren. Het was duur. Maar ik heb de kuur van 6 weken besteld.

Donderdag kwam de leber-nierensaft aan, wat ik ook prompt begon te geven. Het is doping-positief voor de FEI (2 dagen), er zitten geen conserveermiddelen in en bestaat volledig uit kruiden. Het ruikt hemels en mijn moeder vroeg meteen of ze die toevallig niet voor mensen maakten _O- Lana valt haar eten aan als nooit tevoren en maakt daarbij ook nog eens een hoop geluidjes. Ze moet wachten op haar eten tot ze gekalmeerd is van mij, dan krijgt ze het (kwestie van niet overrompeld worden door 600 kilo) en terwijl ze achteruit gaat en haar hoofd wegdraait (want zo doet ze béter haar best, vind ze) blijft ze zachtjes brommen in anticipatie op haar voer.

Haar nieuwe Shires deken past haar geweldig, maar opnieuw durf ik het er amper af te halen. Ik durf er niet onder te kijken. Ik wil het ergens ook gewoon niet zien, hoe niets werkt en hoe ik haar dag in, dag uit zie pompen. Hoe haar vlekken niet weggaan. Hoe haar vacht ruw aanvoelt. Op zaterdag, dag nummer twee (officieel) nam ik foto's.

Dit zijn haar vlekken.
[ img ]
[ img ]
De vlekken die je ziet zijn geen vuil, geen stof. Haar vacht is daar daadwerkelijk gelig dof verkleurd. Ze heeft normaalgezien wel appeltjes (op haar buik) maar dit zijn geen "goede" appeltjes, als je het mij vraagt.

Ze vindt de track tussen de weides geweldig, en zij en Wakko gebruiken hem als renbaan. Actief zijn ze genoeg, ze staan er geen van beiden verdrietig bij. Als dit stuk weide op is (misschien nog een week?) gaan ze naar de andere weide die vol staat met twee soorten distels en netels. Nooit zo gelukkig geweest om onkruid _O-

Het punt is dus dat ik niets durf te doen met haar. Ik denk gewoon dat ik het verpest. Ik heb nu wel een trailer gekocht, maar hem verzekerd krijgen en dat papierwerk... ik versta er niets van. Mijn ouders ook niet :') Ik denk dat het haar enorm goed zou doen, want ze is gek op de trailer en ze is gek op avontuur. Ze is de paden hier thuis grondig beu, en ik kan het haar niet kwalijk nemen.

[ img ]
Hier nog een mooie foto inclusief flankgat maar wel met mooie wolken op de achtergrond :)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 08:37

@kirania wat een zorgen zeg! Ik vind haar niet eens mager ogen, gewoon niet fit. En inderdaad: ademhalingsproblemen hoeven niet uit de longen te komen. Die kunnen ook uit een gespannen maag of middenrif komen, die kunnen vanuit pijn komen, dat kan zelfs vanuit het hart komen.
Ik hoop dat het supplement iets gaat helpen! Gewoon een tijdje blijven geven als kuur, zeker als ze er zo in duikt :)

Kirania
Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 09:12

Dat is het inderdaad he, dik genoeg, maar gewoon niet fit. Blijkbaar gaat dat er niet in bij DA's, dan is het ofwel "Ze is te mager" of "Ze is te dik" :')


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers