[HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 09:19

Kirania schreef:
Dat is het inderdaad he, dik genoeg, maar gewoon niet fit. Blijkbaar gaat dat er niet in bij DA's, dan is het ofwel "Ze is te mager" of "Ze is te dik" :')


Ik vraag me oprecht af wat voor dierenartsen jullie hebben zeg...
Hier zien ze dat écht wel...


Kirania
Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 09:27

Voornamelijk oude garde of "Ik heb in Gent gestudeerd" wat bijna direct vertaalt naar "Ik heb alles nageaapt van mijn zeer biased cursussen en heb nu zelf geen andere mening" :j We hebben maar één universiteit voor diergeneeskunde. Het is echt belachelijk. Misschien moet ik gewoon emigreren om aan de bekrompenheid te ontkomen :Y)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 09:43

Wij ook maar één universiteit diergeneeskunde hoor, Utrecht ;) Maar bijscholingen zijn wel evident, toch?

Kirania
Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 09:45

Aha! Blijkbaar maken de bijscholingen hier niet echt uit. Ik snap het zelf niet echt, want een schrale warmbloed pikken ze er zo uit, maar een schrale haflinger is blijkbaar reden tot twijfel van het schraal zijn?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 09:52

Ik snap het op zich wel eigenlijk: ze tonen vaak niet mager, maar onbespierd. En vaak zijn haflingers wel paarden die bij een recreant staan die er niet fanatiek dressuurmatig mee werkt, dus krijg je vaker onbespierde bovenlijnen en onbespierde halsjes en billen. Als ze dan niet máger zijn, maar puur schraal, is dat de eerste logische gedachtegang.
Dan wordt er vooral gekeken naar wormen, tanden en een bloedonderzoekje en verder is het toch vaak 'ga maar eens gewoon serieus trainen bij een goede trainer om er spier op te krijgen'.

Natuurlijk is dat obv vooroordelen, maar die komen wel ergens vandaan... :)

Kirania
Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 10:07

Dat is een feit, zo ken ik er best veel in de regio. Het probleem is, zij hebben dikke haflingers met een toplijn :') Geen prachtige, maar er is iets. Weet je dat de tanden zelfs nog maar twee keer bekeken zijn door DA's hier? En ik heb er acht gehad ofzo. Tandarts komt om de twee jaar, die is trouwens ontzettend blij met hoeveel spul mijn monsters in hun mond durven steken. Netjes slijt, zegt hij dan :') Hij komt binnenkort wel terug, mag hij weer langzaam rondjes achteruit doen _O-

Wormen worden niet bekeken hier. Tanden dus amper, en bloedonderzoekje is de standaard. Dat serieus trainen heb ik al een paar keer gehad, maar ook al "Je hebt ze kapotgetraind, ze luistert té goed dus nu zit je met het probleem dat paard er uit depressie slecht uitziet". Ik heb echt al heel wat gehoord. Ik ben ook "bekend" in de regio vanwege mijn trektochten en onnozele buitenrijregime waar ook mijn shet aan moet geloven, dus als ik ze dat vertel kijken ze eens en zeggen ze "Ja maar, het is duidelijk dat het niet genoeg is"

ik: *kijkt naar paard dat 100 km per week doet* Ah ja? :')

Lenexa
Berichten: 603
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 11:21

Wat een gedoe Kirania, vooral omdat je zelf weet dat het niet goed is. Zijn het wel ook echt paardenartsen die komen? Ik merk bij ons op stal dat ze ook wel echt voorkeur hebben naar bepaalde artsen in de buurt, zeker voor bepaalde dingen die er mis zijn.
En anders haar op de nieuwe trailer laden en naar een kliniek rijden waar je wel vertrouwen in hebt? Dan maar een keer meer geld uitgeven, als deze 'kleine' bezoeken en opties zijn uiteindelijk ook hartstikke duur.

Kirania
Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 13:16

Ze is inderdaad al naar een kliniek geweest, maar aangezien geen dierenarts iets vindt, de homeopaat niets vind en de kliniek uiteindelijk gewoon maagzweren vond... Ik heb het geld niet om de rest van het land af te gaan :') ik kan ook niet komen op een onderzoek dat ze nog niet gedaan hebben.

Vandaag op mijn tanden gebeten en gewoon een kleine 7 km gaan rijden met haar. Vreemd genoeg was haar buikomvang (of op z'n minst bij de singel) serieus afgenomen. Waar ik het maar op het derde gat kreeg aan beide kanten krijg ik het nu op gat vier aan beide kanten, met gemak. Ze heeft niet gereden in de tussentijd en krijgt ook geen ander voer... Dus ik weet niet goed wat daar aan de hand is. De gaten in haar flank zijn erger als haar darmen leger zijn. Op buitenrit was ze dan weer erg vlot, op een manier van oortjes naar voor en gaan. Niet op een stressy wijze, ze hing eigenlijk gewoon de toerist uit. Wilde op elk erf eens gaan kijken moest ze mogen, keek alles met giga interesse aan. Op dat vlak dus wel erg leuk, dus daar ga ik zeker op letten de komende weken... Want dit is gedrag dat ze al heel lang niet vertoond heeft (normaalgezien oortjes naar opzij, een beetje slap, nukkig) vandaag kon ik geen foto nemen zonder oortjes naar voor.

[ img ]

Dit is hoe het er anders uitziet -
[ img ]

_Tristan
Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 23:10

Inderdaad Kirania, zeker op letten.
Heb een drukke periode op dit moment met school en werk dus vandaag wegens tentamen geen tijd gehad om te rijden. Wel even in de bak aan de hand gestapt en het grote voordeel is dat hij nu op deze stal overdag gewoon buiten in de paddock staat dus daar kan hij ook nog in rond lopen plus sociaal contact met de fries waarmee hij de paddock deelt. Geeft toch een hoop rust in mijn hoofd.

~ Belle & Tristan ~
@HaflingerTristan

Kirania
Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 00:05

Oei, stond hij dan afgezonderd eerder? Lijkt mij inderdaad wel rust te geven ja :j Veel succes nog als je nog tentamens hebt!

_Tristan
Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 00:17

Dankjewel! Ik had vandaag mijn laatste tentamen dus dat heb ik weer achter de rug..

Hij stond vroeger ook wel samen maar toen moest ik hem zelf buiten of binnen zetten en dat buiten zetten gebeurde ook niet standaard elke dag. Dat zorgde onbewust toch voor een hoop stress.. Als het dan op stage of school iets uitliep was ik met mijn hoofd alleen maar bij de paarden, zeker als het slecht weer was.. Dat ik ze zo snel mogelijk binnen moest zetten en voeren maar nog helemaal naar huis moest reizen.
Ik zette daardoor op sociaal gebied ook heel erg veel opzij en nu begin ik wel het besef te krijgen op welke manier me dat eigenlijk beperkt heeft. Ik was steeds bang dat ze de hele dag binnen stonden of dat ik te laat zou zijn voor het binnen zetten en voeren.

Nu worden die taken allemaal geregeld door de stal zelf, ze gaan in de ochtend in koppels naar buiten, allemaal hun eigen paddock. Dan krijgen ze s'middags in de paddock nog een lunch met luzerne en wat brokken, eind van de middag gaan ze weer naar binnen en worden ze gevoerd in de stal.
Nu ik werk is het zo fijn dat ik niet aan die tijden vast zit, ik ga soms gewoon na het eten even om de stal te doen en eventueel te rijden.

~ Belle & Tristan ~
@HaflingerTristan

Kirania
Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 00:30

Oh, wat rot zeg :( Lijkt mij zo'n heisa, ik kan perfect begrijpen dat je daar dingen voor opzij zette en er continu aan moest denken. Veel fijner zo, met een goede regeling en duidelijke afspraken! Zal jullie beiden goed doen :(:)

Kirania
Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 20:13

Even update, ik denk dat ik eens een berichtje stuur naar Ewalia en anderen met de situatie om te zien of zij nog met ideeën zitten. Nu is het wel maar de eerste week op het supplement, maar gewoon om toch nog extra te polsen als dit weer mislukt.

Ritje was vrij kalm, ze keek amper op van vrachtwagens eigenlijk. Geen permanent oortjes naar voren geval als vorige keer. Buik terug wat gezwollen en ze beet weer tijdens het aansingelen. Maar het is vooral haar halve hyperventilatie-attacks die me zorgen baren. Ik kwam thuis na een halfuur rustig uitstappen (ernaast gestapt) en ze was echt helemaal buiten adem. Ze had hoogstens wat gedraafd tijdens de rit, een klein handgalopje van 100 meter. Ze ademt dan echt opeens heel kort, oppervlakkig en snel.

[ img ]
Hier een still van het filmpje.

Nog steeds gezonde longen zonder bijgeluiden... En tja, de endoscopie was ook vrij vlekkeloos.

Lenexa
Berichten: 603
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 21:12

Tristan, fijn een nieuw plekje. Als hij zich er lekker voelt en het jouw ook helpt in je time management is het een fijne oplossing en hoef je je daar ook niet druk over te maken. Ik betaal daarom ook (veel) geld voor mijn stalling, maar alle nodige dingen worden nu gedaan ( behalve zondag) en alles wat ik doe is extra.

Kirania, wat zegt de da als je filmpjes stuurt als ze zo kortademig is? En een keer in NL naar een kliniek brengen? Als je er een zou vinden waar je vertrouwen in hebt? Je hebt een nieuwe trailer toch?

Gister dacht ik los te gaan springen, deed ze 4 keer braaf en daarna ging ze helemaal los. Ze heeft denk ik 10 min van de ene kant van de bak naar de andere kant gesjeesd als een of ander wilde hengst op merrie jacht. En een lol dat ze had, maar mooi die hindernis niet over. Drukke gedoe werd me niet door alle andere paardeigenaren in dank afgenomen dus nog 1 keer er wel over heen en maar op het erf uitstappen. Mijn doel met los springen was haar energie eruit te krijgen, dus ja ik had het ook veel eerder kunnen afkappen maar dit werkte ook dus prima.

Vandaag heerlijk buitengereden, ze was heen echt zo ontzettend braaf. Super net tempo draf, galop netjes, luisterde zelfs heel goed toen ik langzamer vroeg vanwege blubber stukje. Terug daarin tegen hebben we echt nog moeite, als ik dan draaf draaft ze zo hard dat ze in galop wil vallen. Dan moet ik echt streng met m'n hand zijn om dat te reguleren. En daar hou ik niet zo van, maar als ik het niet doe doet ze lekker haar eigen gang. We stappen dus veel (bijna alles) zodra we huiswaarts gaan maar hoe zou ik dat beter kunnen oefenen? Dat ze een normaal tempo aan houdt of iig de gevraagde gang? Heen is ze iig al zoveel beter geworden kwa tempo, als we alleen zijn dan.

[ img ]

plutolover
Berichten: 11704
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 10:01

ow leuk een kletsstopic :D

mag ik mij ook aanmelden :D

zelf heb ik 2 haflingers 1 van 21 genaamd stanley en 1 van 1.5 genaamd maximus

ik zelf ben 32 jaar en volg de instructeurs opleiding Academisch rijkunst (ben niet van de labels maar zelf noem het dressuurmatig trainen vanaf de grond) Zit nu in mijn 2e en laatste jaar. Heb stanley tot de M1 gereden. Maar kent oefeningen van M2. Rij geen wedstrijden meer.

En dan heb ik nog een 1.5 jarige haflinger genaamd Maximus. hij staat lekker in de opfok. Ik ken hem vanaf dat hij nog geen 24 uur oud was. Eigenlijk al toen hij nog bij moeders in de buik zat. alleen wisten we nog niet wat het was. Hij is gefokt door @measi hier op bokt (weet even niet of ik haar boktnaam goed typt)

En heb ik voor de fun een eigen Youtube kanaal:
https://www.youtube.com/c/HaflingersStanleyMaximus

Maximus
[ img ]

stanley
[ img ]

Denise_Storm
Berichten: 2369
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 10:19

Heee, dat is leuk en gezellig! Ik volgde wel het dressuurhaflinger topic al, maar gezien de wedstrijden even op een laag pitje staan, vind ik het wel gezellig om hier mee te lezen en kletsen! De trainingen gaan nu wel heel fijn, maar zodra het woord wedstrijd om de hoek komt kijken, sla ik dicht. Echt mijn probleem dus en ik vond het niet eerlijk tegenover Storm. Dus voorlopig lekker trainen.

Storm is nu 11 jaar (februari 12) en inmiddels 8 jaar bij ons. We hebben hem als familiepaard gekocht, dus mijn moeder, zusje en broertje rijden hem ook. We zijn nu L1 dressuur met een aantal winstpunten. We proberen vooral zoveel mogelijk te genieten en vinden buitenritjes dan ook heerlijk.

Storm is tijdelijk van “dressuur”haflinger veranderd in een kerstcadeau...


[ img ]

[ img ]


Zijn er hier meer haflingers die de challenge aan durven te gaan? :D

[PF] Challenge: maak een kerstcadeau van jouw paard!

Storm in de Lente: [ITP] Storm in de lente: bloesemdroom komt uit!
http://www.swiffershoeve.nl - Dierenopvang bij ziekte van dier en mens
Haflinger Storm B+13 L1+5

Lenexa
Berichten: 603
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:01

Welkom Plutolover en Denise_Storm, leuk als jullie mee kletsen.
Plutolover wat ziet Stanley er nog heerlijk jong uit! En jonkies zoals Maximus zijn altijd schattig. Wij hebben sinds gister een nieuwe haflinger op stal, ze is pas 3,5 en ze is echt klein. Ik denk dat ze niet hoger is dan 1,30 ofzo. Echt een mini versie.

Denise, wat is Storm braaf! Dat gaat bij de mijne echt niet lukken _/-\o_ die blijft daar echt niet rustig voor staan. Ik denk dat ik wellicht een rol om de buik/rug krijg en dan houdt het wel op.

plutolover
Berichten: 11704
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:33

leuke challange denise haha

ja stanley denk ook vooral nog dat hij 10 is ofzo.. moet hem vaak even helpen herineren dat hij wel beetje op zijn lijf moet letten haha.

Maximus is denk ik al net zo groot al stanley kwa hoogte. Stanley is 1.40 en verwachte stokmaat van max is 1.50

Wil heel miscchien maximus met 2 al naar de stal van stanley brengen (loopt ook 24/7 buiten in een kudde) Dan kan ik echt vergelijken haha.

StillAngel
Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:16

Leuk!! Wat een geweldige foto in dat kerstpak, inderdaad een heel braaf paard! Meer haffies is alleen maar tof. Stanley ziet er trouwens heel snel uit zeg. Doet ie dat ook als je op hem rijdt of rijdt je niet meer?

Ik heb mijn 2de clubles gehad gisteren, echt leuk om lid te zijn van de vereniging. Ik heb nog een hoop te leren haha.

[ img ]

[ img ] heerlijk koppie, even lekker genieten van de zon na de les.

Connie, oftewel in leuke buien: sponsje :D I will never forget you! Mijn lieve konijntje voor altijd in mijn hart..
01-09-2001
30-05-2010

Tanja_14
Berichten: 504
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 13:14

StillAngel schreef:
Leuk!! Wat een geweldige foto in dat kerstpak, inderdaad een heel braaf paard! Meer haffies is alleen maar tof. Stanley ziet er trouwens heel snel uit zeg. Doet ie dat ook als je op hem rijdt of rijdt je niet meer?

Ik heb mijn 2de clubles gehad gisteren, echt leuk om lid te zijn van de vereniging. Ik heb nog een hoop te leren haha.

[ [url=m/CGrAKr.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/MBI4jX.jpg]Afbeelding[/url] ] heerlijk koppie, even lekker genieten van de zon na de les.


Heee Angela! Jij ook hier :j Wat lekker dat jullie al aan het lessen zijn bij de ponyclub!

Dilayla van het Esdorp M2+6, B+10

plutolover
Berichten: 11704
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 13:43

StillAngel: haha dit was eerste keer weiland. Normaal is hij zo flegmatiek als wat haha. wou dat hij met rijden zo snel was. MEt rijden voelt hij zich wel 'opa' :P of is hij juist heel slim bespaard hij zijn energie om de rest van de dag andere paarden te vervelen :P

nee hoor hij is altijd al wat flegmatiek 'liever lui dan moe' met rijden hhaha. Maar hij doet wel verder zijn best zolang het allemaal met repect gaat en zoals meneer het wilt. Hij heeft niet het makkelijkst lijf.

kort gebouwd, korte benen, dikke nek erop, geen sterk achterhand (alhowel hij wel kan steigeren in een rijdende trailer op zijn 21e :P, en mij halve hart verzakking bezorgdt omdat hij zo nodig met 1 been over de voorstang heen gaat. Gelukkig kan hij zich wel herstellen :P ) hij staat regelmatig in de trailer.. maar hij was nu gewoon boos dat hij er weer in moest... terwijl we nog wel naar 'huis' gingen haha.

Echt ik kan een boek over dat paard schrijven. Hij is zo giga slim. in zijn koppie vind hij pas zware oefeningen leuk om te doen.. maar zijn lijfje kan dat niet haha. Springen mag niet meer... ivm zijn atrose.. Dus springen we maar over de boomstammen die in de hitactief stal liggen (soort paddock paradise) uit stilstaad want tja dan ben je sneller bij de mij. eromheen lopen kost moeite :P

oja en vorige week stond hij in het voerhok.. En voerhok is niet groot! dus moest hij in zn achteruit er weer uit :+ WAnt tja hij krijgt noooooit eten!!

ik ben zo blij dat hij zich nog niet gedraagd als een echte oude opa. haha moet alleen hem tegen zich zelf beschermen. zijn speelmaatje is een 10 jarige tinker, die had van de week de hals stuk (hals stuk zit vast met klittenband aan de andere deken, bucas dekens) van stanley in zn mond. Alles nog heel. En stanley keek echt zo van IK WAS HET NIET!!!

Dus ik hoop dat Maximus en Stanley straks vriendjes worden.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 08:40

Welkom @plutolover en @denise_storm! Plutolover ken ik wel van werken aan de hand topics en inderdaad, van het volgen van het dressuurhaflinger topic. Wij starten niet, dus ik klets daar niet mee, maar ik lees wel mee :)

@stillangel fijn dat de clubles je bevallen is. Een hoop te leren hebben we altijd allemaal, toch?

Doortje mocht gisteren naar de tandarts. Ik voelde al eventjes dat mijn aanleuning niet perfect was en toen ze afgelopen dagen haar hoofd begon te kantelen met rijden, wist ik genoeg. Gelukkig stond de tandarts al gepland voor gisteren. Ze had wat haken op haar kiezen, haar tanden zijn weer 'uitgelijnd' ook. Ze is inmiddels wel uitgewisseld, maar er zat een fragmentje van een dop vast tussen haar nieuw kies en haar tandvlees, dus ik geloof gelijk dat dat ook niet echt lekker was voor haar. Inmiddels alles weer op zijn plek en we kunnen er hopelijk weer even tegen. Nieuwe zadel komt als het goed is vandaag binnen, dus dan zijn we er klaar voor!


xMarizka
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 09:16

Gisteren ook hier de tandarts langs.

Arme Silvertje.. Wat een dag.. De arme Silver heeft een overbite, golvende tanden, haakjes en een tandje getrokken. Hij had zijn wolfstandje nog en die was mega groot. De tandarts was echt gefascineerd naar zijn gebit aan het kijken en was verbaasd dat het tandje zo groot was. En het feit dat hij 12 jaar is en zijn wolfstand niet eerder getrokken is. Hij is er nu gelukkig uit en zal hij daar ook geen last meer van krijgen met zijn bit. Want kan me voorstellen dat het enorm pijn heeft gedaan want het bit zit precies daar. Ze zei dat hij een lange tijd geen onderhoud heeft gehad en mag hij over een halfjaar weer zodat het op orde blijft. Op 2 december komt ze zijn gebit even checken om te kijken of het goed heelt. Ik heb afgesproken dat ik tot die tijd niet met bit ga rijden.
Tijdens de behandeling:
[ img ]

Iemand hier ervaring mee? Ik vind het ergste nog dat dit bij de keuring door de dierenarts (tevens tandheelkunde gestudeerd) dit niet heeft bemerkt op het keuringsrapport. Ik ga hier wel wat van zeggen. Ik had hem toch wel genomen, maar dan wist ik wat er aan de hand was.

Silver <3
Volg ons op Instagram: @little.silver.boy

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 09:24

Heel veel paarden van mensen van de oude stempel worden niet bijgehouden wat betreft tanden, dus ik verbaas me hier niet over nee.
Mijn merrie komt van een goede fokker met oog voor welzijn, maar ook daar zijn dingen die je niet in de hand hebt. In haar geval stond ze in de opfok ver van huis, en hebben ze haar daar 1x niet ge-ent, dus ik kon de hele basisenting + booster + booster 2 opnieuw doen. En in de opfok is ze ook te kort bekapt, en dus op een ijzer gezet om maar niet pijnlijk te lopen. Niet nodig te zeggen dat ze de smid niet leuk vond toen ze kwam. Dat ligt dan niet bij de fokker, maar bij het opfokadres. Heeft helemaal geen zin om daar stennis over te maken.
Mijn vorige paard is overigens ook klinisch gekeurd en had enorme tandproblemen toen hij kwam. Flinke gaten in zijn wangen, etc. Dierenarts kijkt alleen naar de tanden om te kijken of er over de leeftijd niet gelogen is - grofweg - en verder is dat niet hun werk bij een klinische keuring.

xMarizka
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 09:55

Skippy01 schreef:
Heel veel paarden van mensen van de oude stempel worden niet bijgehouden wat betreft tanden, dus ik verbaas me hier niet over nee.
Mijn merrie komt van een goede fokker met oog voor welzijn, maar ook daar zijn dingen die je niet in de hand hebt. In haar geval stond ze in de opfok ver van huis, en hebben ze haar daar 1x niet ge-ent, dus ik kon de hele basisenting + booster + booster 2 opnieuw doen. En in de opfok is ze ook te kort bekapt, en dus op een ijzer gezet om maar niet pijnlijk te lopen. Niet nodig te zeggen dat ze de smid niet leuk vond toen ze kwam. Dat ligt dan niet bij de fokker, maar bij het opfokadres. Heeft helemaal geen zin om daar stennis over te maken.
Mijn vorige paard is overigens ook klinisch gekeurd en had enorme tandproblemen toen hij kwam. Flinke gaten in zijn wangen, etc. Dierenarts kijkt alleen naar de tanden om te kijken of er over de leeftijd niet gelogen is - grofweg - en verder is dat niet hun werk bij een klinische keuring.


Ik heb zelfs contact met degene die Silver heeft ingereden. Die zei tegen mij eerder al dat hij bij hun ieder halfjaar naar de tandarts ging. Waarom is die tand toen niet getrokken? :?
Nouja, ik ga niemand de schuld geven. Ik heb het laten verhelpen. Tandarts zei al, je krijgt er misschien wel een heel ander paard voor terug. Ik hoop stiekum dat het staken nu langzaam minder wordt!

Silver <3
Volg ons op Instagram: @little.silver.boy


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 23 bezoekers