[HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:42

@Skippy, inderdaad! Alles in tonnen gaat niet, hier ligt gewoon veel te veel eten dat getest werd en "erger" bevonden werd dan het eerste, dus ja, dan zit je ermee. Joepie :') Nog eens iets op facebook plaatsen ervoor denk ik...

@Flicka, spannend, de eerste eenvoudige wissel! :D Dat is altijd superfijn om zo'n vooruitgang te zien. Ze waren inderdaad allebei best sneu, maar tegelijkertijd was het vooral Lana die, als ze moest bewegen van mij om te zien of ze niet spontaan acuut HB stonden, giga met haar hoofd stond te zwaaien in dat arrogante loopje van haar :')

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:52

Kirania schreef:
@Skippy, inderdaad! Alles in tonnen gaat niet, hier ligt gewoon veel te veel eten dat getest werd en "erger" bevonden werd dan het eerste, dus ja, dan zit je ermee. Joepie :') Nog eens iets op facebook plaatsen ervoor denk ik...


Wat je niet gebruikt gewoon eens op Facebook zetten ja... Of in een van de voertopics op Bokt... Ik kan het meestal wel kwijt aan een vriendin die vooral jonkies en oudjes heeft staan en dus niks wat echt in training staat, dus die kunnen mijn 'sobere' voer wel hebben. En dan wat je wél gebruikt in tonnen stoppen! :+
(Ik heb 2 voertonnen en een paar losse balen hooi liggen, en alle porties zitten in afgesloten bakjes bij ieder paard voor de stal, dus ze kunnen in principe hooguit aan het ruwvoer als ze bij ons ontsnappen uit de stallen - iedereen heeft voertonnen staan die ook echt dicht zitten)

Balou_k

Berichten: 14053
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 11:25

Hier is verder ook geen paddock Paradise in de buurt, daarom maar zelf gecreëerd. :+

Qua tijd, mijn man doet ook erg veel omtrent de verzorging, daarbij heb ik een pensionklant die gratis staat in ruil voor een voerbeurt en dagelijks het water bijhouden en twee kruiwagens mesten. Dat scheelt natuurlijk al een hele hoop!

We zijn dit jaar begonnen, hebben in juni de weide opgeleverd gekregen. Het was gewoon een groot niet omheind vlak met veel gras en vooral onkruid. We willen nog verharde paden en verharde plaatsen maken. Dit kost alleen tijd en vooral ook geld. De omheining alleen al is zo'n +/- €5000,- Ik denk niet dat ik dat precies wil uitrekenen, dat laat ik aan mijn man over.

Nobel rij ik zowel bit als bitloos, met bit rij ik met een dubbelgebroken HH of een Myler level 2. Ik merk weinig verschil. Het is alleen fijn om hem soms op bit te nemen als we wat actievers gaan doen, dan kan hij nog wel eens lekker heet worden en grapjes uithalen. Het blijft natuurlijk een Haflinger he.

Ik zie ook natte paardjes en oortjes foto's, herkenbaar. :D

Dressuurmatig ben ik niet bezig met Nobel, dat vindt zijn lichaam en geest niet zo leuk. Ik wil met Boellie in de toekomst wel dressuurmatig bezig gaan.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 14:03

Lana kijkt helemaal niet schuldig anders Kirania <3 inderdaad zo snel mogelijk overige voer weg wat niet in tonnen past. Dit zou Rox heel erg motiveren om die deur open te blijven breken.. gelukkig geen verdere gevolgen dan wat logische buikpijn na dat eet festijn.

Goed bezig Flicka, fijn als alles een beetje op zijn plek blijft vallen.

Jullie hebben een heerlijk plekje Balou, inderdaad in het begin flink investeren maar daar hopelijk heel wat jaar plezier van. Met zo'n kudde ben je uiteindelijk dan wel beter en goedkoper uit.

Ik heb vanmorgen eindelijk weer les gehad, ging wel fijn. Ze loopt alweer een stuk beter gelukkig. Ze loopt nog steeds graag op het rechter voorbeen maar ze kan in ieder geval weer een ronde volte maken. Fijn om die bevestiging te krijgen hoe belangrijk een goed passend zadel is. En om te weten dat er heel duidelijk wordt aangegeven wanneer het niet lekker zit. Nu weet ik ook sneller te schakelen als ze dingen aangeeft.
Na de les stond ze even in de algemene box voor de weide paarden en ze wilde erg graag een hapje van mijn broodje. Eerlijk zullen we alles delen:

Afbeelding

Balou_k

Berichten: 14053
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 14:16

Ghehe, geinig foto!
Fijn dat de les goed ging.

PeerAppel

Berichten: 3942
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 17:28

Skippy01, fijn toch, zo'n duidelijke voorkeur voor met bit. Ik wil Monroe binnenkort ook eens proberen bitloos.
Kirania, regen = gratis koelwater! Als je eenmaal nat bent kun je niet meer natter worden. Weggaan met regen doe ik meestal niet, maar als het begint tijdens het rijden en ik heb gewoon mijn jas aan etc dan vind ik het niet zo heel erg. Hoeveel km heb je ongeveer gereden? Getver wat een nare smerige verrassing in je zadelkamer.
xMarizka, oei een lekker eigenwijs exemplaar?
Kirania, jeetje wat een pech zeg. En niet slim van je pony's!
Lenexa, ahhh lieve foto! <3

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 18:40

Ik lees alles mee maar ben vaak zelf stil :o ben ook meer een mobiele gebruiker van Bokt en dan is reageren op iedereen lastiger.

Nog steeds superleuk om jullie te volgen, vooral ook de fotos erbij <3

Met mijn haf gaat het ook goed (12 jarige lieve merrie), gisteren naar de tandarts geweest maar mevrouw bleef stug en eigenwijs (zelfs met de verdovingsgel). Leek wel of ze erna pas inkakte, haha. Heb ik erna een uur met haar in de bak mogen lopen omdat ze toen wel rustig bleef .

Zit ook met een zadelprobleem, heb haar sinds april met bijpassend (goed en nagekeken) zadel maar we pakken nu serieus dressuur op sinds 2 maanden en ze past door haar mooie spieren het zadel niet meer. Meh, zelfs witte haartjes. Volgende week donderdag komt de zadelpasser weer, waarschijnlijk moet er gewoon een nieuw zadel komen.

Wat voor zadel hebben jullie erop? Ik heb een kleinere haflinger met weinig schoft en een rechte en korte rug met goede billen (haha). En mijn grotere billen moeten er ook nog in passen, dat is vaak het dingetje..(42/44)

Balou_k

Berichten: 14053
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 19:00

Hier een Thorowgood T8, met extra brede boom. Aangepast door de zadelmaker. Gewone niet de COB.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 22:45

StillAngel, ik heb een kent & masters. Ik vind het een heel fijn zadel, geen hele diepe zit en losse wrongen. Ik heb ook geen kleine billen en pas hiermee toch in een 17inch zadel. En in dit zadel kan de boom aangepast worden bij dikker of dunner worden.

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 09:09

Aaah zadelproblemen... wat een ellende -O-
Hier ook heel lang problemen gehad, en heb er toen voor gekozen om naar de CountryMill in Nijkerk te gaan, suuuper kundige mensen en mega veel keus!
Voor ons dik 2,5 uur rijden met trailer, maar het is nu wel goed! Dus ik zou het iedereen aanraden.
Ik heb trouwens een kentaur Aphrodite 17,5 inch met wijde boom. Het lastige was dat ze maar een heel kort draagvlak heeft dus het zadel maar kort mocht zijn en ik ben vrij lang :=
Afbeelding

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 07:17

@Lenexa fijn dat je les goed ging en dat je verbetering merkt met het zadel! Leuke foto, boefjes zijn het, die haffies ;)

@stillangel witte haartjes op één plek of gewoon overal witte haartjes waar het zadel ligt? In dat laatste geval kan het ook de combinatie van je dekje en wrijving zijn en is dat vaak op te lossen met een zachter/ gladder dekje.
Ik heb zelf een Ghost op Doortje liggen, wat een super comfi zadel is, boomloos wel, maar waar nu ze wat meer mag verzamelen ikzelf in naar voren gegooid word en daardoor zij net schoudervrijheid mist. Dus hier ook op zoek binnenkort... Beetje reële prijzen vind ik wel belangrijk, meer dan zeg maar 1500 wil ik echt niet uitgeven. Nou is Doortje niet heel breed, heeft ze wel iets van schoft, maar niet spits of lang, heeft ze een rechte rug, geen modelletje 'bijzettafel' en ik zelf heb maat 38/40, dus ik voorzie niet heel veel problemen. En ik heb blijkbaar een dure smaak haha, want alles wat ik mooi vind, is nieuw zo'n 2500-3000 euro... oepsie ;)

@flicka prachtig zadel heb je, maar mijn god, wat een wrongen. Met mijn slechte knieën is dat echt iets waar ik niets mee kan :') (plus, mijn instructeurs vermoorden me als ik zulke wrongen heb, centered riding enzo...)

Wij hebben dit weekend alleen maar gewerkt aan het aan de hand verplaatsen van gewicht naar de achterhand. En dat geeft Doortje zo'n "endorfine rush" dat ze aan een stuk door staat de geeuwen, afkauwen, tong uitsteken, uitschudden en nog meer geeuwen... Daarna wil ze eigenlijk ook niet terug de wei in, maar wil ze méér. Grappig wel, want voor haar is het een soort fysiotherapie, terwijl het ook een enorm fijne en simpele oefening is in de aanzet naar meer verzameling. Ze loopt na de oefening ook direct ruimer, met meer lengte in de bovenlijn. Gaaf!

Tantie die dus niet op de wei bij haar vriendinnen wil blijven, maar nóg eens mee wil...
Afbeelding

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 16:25

Skippy01 schreef:
@flicka prachtig zadel heb je, maar mijn god, wat een wrongen. Met mijn slechte knieën is dat echt iets waar ik niets mee kan :') (plus, mijn instructeurs vermoorden me als ik zulke wrongen heb, centered riding enzo...)

Wij hebben dit weekend alleen maar gewerkt aan het aan de hand verplaatsen van gewicht naar de achterhand. En dat geeft Doortje zo'n "endorfine rush" dat ze aan een stuk door staat de geeuwen, afkauwen, tong uitsteken, uitschudden en nog meer geeuwen... Daarna wil ze eigenlijk ook niet terug de wei in, maar wil ze méér. Grappig wel, want voor haar is het een soort fysiotherapie, terwijl het ook een enorm fijne en simpele oefening is in de aanzet naar meer verzameling. Ze loopt na de oefening ook direct ruimer, met meer lengte in de bovenlijn. Gaaf!

Tantie die dus niet op de wei bij haar vriendinnen wil blijven, maar nóg eens mee wil...
[ [url=m/g2Wywg.jpg]Afbeelding[/url] ]


Haha... valt best mee toch :Y) Rij nu een KWPN'er erbij en dat zadel heeft nog veeeeul dikkere wrongen. Maar goed dit is ook ongeveer één van de enige zadels wat pastte dus had niet zoveel te kiezen :')

Wat een grappige reactie van Doortje zeg! Zo zie je maar hoeveel dat met zo'n paard doet.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 07:38

Ik ben ook gewoon echt zo iemand die niet tegen kniewrong kan dus ;) Dijwrongen vind ik ideaal, wel stabiliteit wanneer nodig, maar nooit dat mijn knie in een positie wordt gezet, want dan loop ik gewoon letterlijk niet meer (weet ik helaas uit ervaring).

Ja, Doortje is altijd héél duidelijk en héél expressief, dus je weet bij haar gelijk wat ze ervan vindt, positief en negatief, en ze geeft ook altijd hele duidelijke releases. Heerlijke pony :D

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 09:50

Hier even wat pech helaas.... gister naar de tandarts voor controle. Blijkt dat een voortand van Flicka helemaal diagonaal door midden is (zit nog wel vast). Hele gebitsbehandeling was verder al klaar. Dus ze moest gisteravond blijven en vanochtend wordt ze eraan geopereerd :( Mocht er niet bij zijn maar mag haar als alles goed gaat gelukkig vanavond weer ophalen! <3
Word continu op de hoogte gehouden door foto's dus dat is wel fijn, maar zit toch niet helemaal gerust op mn werk -O-

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 10:18

Oei, beterschap voor Flicka!

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 10:19

Flicka, jeetje wat balen! Hoe heeft ze dat voor elkaar gekregen? Snap heel goed dat je dan niet lekker zit, je bent met de gedachte toch ergens anders.
Nog even wachten op dat je straks bericht krijgt dat alles goed is gegaan en dat ze (hopelijk) vanavond gewoon weer lekker naar huis mag. :7

Rox heeft zondag trailerladen geoefend tijdens mijn weekend weg. Ze heeft er 3 uur over gedaan, maar Rox loopt nu wel zelf de trailer op zodat je zelf bij de klep kan blijven staan. We moeten nog wel even verder oefenen want echt leuk vind ze het nog niet. Maar dat gaat lukken. Stalgenootje is ook met haar paard extra aan het oefenen en stelde al voor om straks af en toe samen met de trailer even weg te gaan. Klein stukje met de auto, dan samen lekker ritje en weer naar huis. Geen lange stukken in de trailer maar wel elke keer wat leuks doen. Op 15-30 minuten rijden zitten we op strand, bij het bos dus dat zou heel leuk zijn.
Gister lekker gereden, heb mijn beugels een gaatje langer gedaan. Beter voor mijn houding maar ik rij liever met iets kortere beugels. Ik ga het toch proberen een paar keer, korter kan altijd weer.

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:25

Net bericht gekregen dat het allemaal goed is gegaan! :D Zelfs nog ene extra vergroeide merrietand er mee uitgehaald. Ze is wel compleet platgespoten omdat het anders niet lukte. Maar ze mag vanavond weer mee naar huis, paar dagen aan de pijstillers en dan moet het weer goedkomen! :j

Niet voor de zwakke maag :Y)
Spoiler:
Afbeelding

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:30

Fijn dat het goed gegaan is! Nu even bijkomen en dan weer lekker hooi knagen :)

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:10

Oke, even bijbenen,want mijn gsm is verzopen dit weekend en ik was dus even vrij afgesneden van de wereld (kan mijn laptop niet bepaald overal mee naartoe nemen omdat het een grote gaming-laptop is, en ik heb weinig tijd thuis, dus de isolatie was voltooid :') )


@Skippy, inderdaad gedaan, maar niemand moet ze hebben :P Typisch. Misschien moet ik ze gewoon gratis weggeven... Maar dat vind ik dan weer zo zonde. Tegelijkertijd staan ze wel in de weg, maar alsnog. En wat gaaf met Doortje zeg! Mag ik op les komen? :+
@Balou, handig dat je pensionklant zo goed meehelpt! Beter inderdaad niet teveel nadenken over de kosten... :+
@Lenexa, pwah, die kijkt permanent onschuldig denk ik, nog extra onschuldig als ze dingen aan het doen is waarvan ze weet dat het niet mag. Een vriendin zei dat ik teveel emotie aan haar toeschreef en dat ze "Toch helemaal niet zo'n gezichten kon trekken" maar het tegendeel is waar vanuit mijn biased opinion :7 Goed passende zadels doen inderdaad echt erg veel!
@PeerAppel, Ik denk toen zo'n 18 km, dit weekend was het maar zo'n 12 km of net wat minder vanwege de gigantische stortbuien die we de laatste tijd krijgen. We lachen allemaal thuis dat ik vroeger zo'n voorstander was van "puur natuur" en paardje zonder deken buitenlaten met schuilstal, maar nu zijn beide pony's gewoon echt rotverwend. Deken gaat erop zodra haar rugspieren wat samen beginnen te knijpen van de kou van 24/7 in de regen te staan. En plots staat ze dan gewoon nooit meer in de schuilstal :') Rijden met dit weer is wel echt heel rot, alles is zo zeiknat (25 l/m² vandaag alleen al) dat het in de velden gewoon schaatsen is. Niet dat het Lana veel kan schelen, maar ik wil graag nog ietwat levend thuiskomen, hahaha.
@StillAngel, lijkt me best eng, zo'n verdoofd paard! :o Aangezien ik een haflingerkruising heb met een vrij lange rug en ikzelf maat 38 ben, vrees ik niet dat ik veel kan helpen, maar wij rijden met een Tekna!
@Flicka, oei, die is echt erg kort! := En wow, wat een tand! Da's toch even schrikken als je zoiets hoort.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:19

Weinig foto's beschikbaar ter update (het regent hier al nonstop sinds begin vorige week :x ) omdat ik de gsm niet wilde beschadigen, dus dan steek je die in de zak van je regenjas en denk je dat hij veilig is... tja, niet dus :') New phone, new me, zeggen ze toch?

Afbeelding
We hebben ons desondanks vorige week in de zeldzame stukjes tussen de buien door wel kunnen amuseren, maar ik maak me weer zorgen. Ze valt met dit weer weer dramatisch veel in. Iedereen lacht altijd als ik zoiets zeg, want "Maar ze is zo dik, dat is onmogelijk", maar ik kan letterlijk mijn hand achter haar ribben steken als ze weer invalt na een rit. Ze is nog steeds happy en wilt alles doen, maar tegenwoordig lijkt ze op een trager pitje te functioneren weer. Geen galopjes naar het gras. Over het algemeen gewoon vrij suf... Ik hoop dat als ik haar scheer (in jachtpatroon) dat het eindelijk gedaan is met die miserie, maar ik verwacht het eigenlijk niet. Haar regendeken ligt op aangezien haar rugspieren in de regen dus de neiging hebben helemaal te verkrampen, of op z'n minst de rugspieren die ze nog heeft.

Ik dacht dat dressuur an sich zou helpen met haar bespiering, maar ze loopt helemaal zo fout niet op buitenrit en wij wonen in erg heuvelig gebied, dus je zou wel verwachten dat er iets bij zou komen. Echter blijft het zo goed als nihil... maar ik durf haar eigenlijk niet echt te testen voor PSSM. Ik ben stiekem toch wel bang wat eruitkomt, want als ze PSSM2 heeft, wat ik eerder verwacht van haar vergeleken met sommige symptomen, heeft ze geen baat bij die eerste test. Ach ja. Eerst die lebendhefe uitvoeren binnen de komende maand en half en dan kijken waar we staan. Als er dan geen verschil is, ga ik over op eiwitten en aminozuren bijvoeren...

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:31

Kirania schreef:
Weinig foto's beschikbaar ter update (het regent hier al nonstop sinds begin vorige week :x ) omdat ik de gsm niet wilde beschadigen, dus dan steek je die in de zak van je regenjas en denk je dat hij veilig is... tja, niet dus :') New phone, new me, zeggen ze toch?

[ [url=m/ylDO85.jpg]Afbeelding[/url] ]
We hebben ons desondanks vorige week in de zeldzame stukjes tussen de buien door wel kunnen amuseren, maar ik maak me weer zorgen. Ze valt met dit weer weer dramatisch veel in. Iedereen lacht altijd als ik zoiets zeg, want "Maar ze is zo dik, dat is onmogelijk", maar ik kan letterlijk mijn hand achter haar ribben steken als ze weer invalt na een rit. Ze is nog steeds happy en wilt alles doen, maar tegenwoordig lijkt ze op een trager pitje te functioneren weer. Geen galopjes naar het gras. Over het algemeen gewoon vrij suf... Ik hoop dat als ik haar scheer (in jachtpatroon) dat het eindelijk gedaan is met die miserie, maar ik verwacht het eigenlijk niet. Haar regendeken ligt op aangezien haar rugspieren in de regen dus de neiging hebben helemaal te verkrampen, of op z'n minst de rugspieren die ze nog heeft.

Ik dacht dat dressuur an sich zou helpen met haar bespiering, maar ze loopt helemaal zo fout niet op buitenrit en wij wonen in erg heuvelig gebied, dus je zou wel verwachten dat er iets bij zou komen. Echter blijft het zo goed als nihil... maar ik durf haar eigenlijk niet echt te testen voor PSSM. Ik ben stiekem toch wel bang wat eruitkomt, want als ze PSSM2 heeft, wat ik eerder verwacht van haar vergeleken met sommige symptomen, heeft ze geen baat bij die eerste test. Ach ja. Eerst die lebendhefe uitvoeren binnen de komende maand en half en dan kijken waar we staan. Als er dan geen verschil is, ga ik over op eiwitten en aminozuren bijvoeren...


Als het goed is, is het nu in Amerika mogelijk ook pssm 2 te testen met bloed en/of haar, dat weet ik niet precies, maar zou je dierenarts moeten weten of het pssm forum. Dan hoef je geen biopt te nemen van de spier en kun je 1 en 2 gelijktijdig laten testen. bij haflingers is pssm 1 volgens mij meer voorkomend dan pssm 2 wel.
Als je symptomen herkent, is testen niet per se verkeerd, want dan kun je daar je voer op aanpassen. Voor pssm 1 is dat een verhoogde behoefte aan magnesium, vitamine E en selenium en voor pssm 2 een verhoogde behoefte aan hoogwaardige eiwitten geloof ik?

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:14

Skippy, daarom ben ik dus heel terughoudend om te testen, want ze heeft geen symptomen... "zelfs" de dierenartsen in de kliniek keken haar vreemd aan. Ze heeft geen spierspasmen, nooit echt problemen met haar spieren behalve toen ze bloedwormen had, ik dat niet wist, en ze door pure uitputting begon te trillen over heel haar poep. Maar dat zou elk paard doen op dat moment, gok ik zo. Ze ademt ook alsof ze pijn heeft, heeft ook echt heel veel maagproblemen die niet opgelost raken, maar niemand kan er wat aan doen. Een dierenarts stelde vorig jaar voor om een hele cortisonenkuur op te starten, maar dat vergif wil ik koste wat het kost niet in mijn paard :P Niet als ze al gevoelig is aan HB. Longen zijn zelfs helemaal uiteen gehaald bij wijze van spreken. De rest ook. Wat er ook mis is, het is blijkbaar onvindbaar...

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 09:47

Kirania schreef:
Skippy, daarom ben ik dus heel terughoudend om te testen, want ze heeft geen symptomen... "zelfs" de dierenartsen in de kliniek keken haar vreemd aan. Ze heeft geen spierspasmen, nooit echt problemen met haar spieren behalve toen ze bloedwormen had, ik dat niet wist, en ze door pure uitputting begon te trillen over heel haar poep. Maar dat zou elk paard doen op dat moment, gok ik zo. Ze ademt ook alsof ze pijn heeft, heeft ook echt heel veel maagproblemen die niet opgelost raken, maar niemand kan er wat aan doen. Een dierenarts stelde vorig jaar voor om een hele cortisonenkuur op te starten, maar dat vergif wil ik koste wat het kost niet in mijn paard :P Niet als ze al gevoelig is aan HB. Longen zijn zelfs helemaal uiteen gehaald bij wijze van spreken. De rest ook. Wat er ook mis is, het is blijkbaar onvindbaar...


Wat een vreemd verhaal als ze toch best veel losstaande symptomen heeft zeg!
Maag problemen zou je kunnen starten met een kuur Audevard Ekygard. Dat is geen troep gelukkig :) Is niet goedkoop, maar mijn vorige paard had ook wat klachten die bij elkaar niet verklaarbaar waren en die heb ik toen een tijd op een kuur hiervan gehad. Je doet er wel even mee, 2x20 gram per dag geloof ik, en de emmer is 2400 gram.

Spierspasmen kunnen van bloedarmoede zijn van de wormen, maar ook van een seleniumtekort bijvoorbeeld, of van een magnesiumtekort (is dat ooit onderzocht? wij hebben er eentje op stal gehad met een gecombineerd tekort selenium en ijzer, die hebben ze toen op dubbele dosis pavo vital gezet een tijdje).

Daarnaast kan het ook nog een probleem zijn in de hormoonhuishouding die eea op tilt maakt. De hypofyse kan over- of onderactief zijn... (helaas, ook ervaring mee, mijn vorige maakte ondanks castratie nog veel testosteron aan, die hebben we paar keer getest met paar uur ertussen, weet het niet meer precies, maar een dierenarts zou dat moeten weten. Bij een merrie is testosteron niet het meest logisch, maar oestrogeen of progesteron kan wel een probleem geven natuurlijk. Dan kan monnikspeper of frambozenblad bijvoorbeeld als een uitkomst zijn.)

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:57

Ja, dat is het rotte... Alles is gecheckt. Acht DA's, een kliniek. Ik ga gewoon een homeopathische DA erbij halen, ik ben het echt beu. Ik kan haar niet stilzetten omdat ze dan nog veel sneller achteruit zal gaan, zoals al eerder gebeurd is, maar ze zit echt in stasis, zeg maar. Monnikspeper doet niks. Ekygard heeft ze gehad, net als pronutrin, net als maag support, net als Omeprazole en sucralfaat en kruiden en braamblad en zowat alles onder de zon... Er is al vier a vijf keer bloed getrokken, waarden blijven hetzelfde. Geen tekorten, niks... Dus je tast echt in het donker. Zelfs haar longen hebben geen schade, maar ja, hoe verklaar je haar lastig ademhalen... Op Instagram maar een oproep geplaatst van, als jullie willen helpen, mijn commissions staan open met korting (ik teken al sinds ik een potlood vast kan nemen) maar ipv hulp op die manier krijg je langs alle kanten 'adviezen' waarvan je al op voorhand zei dat je ze geprobeerd had. Zucht :')

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 12:07

Gek misschien, maar geef haar eens 2 weken lang dagelijks bij elke maaltijd een eetlepel groene leem, en laat dan na die 2 weken eens bloed trekken op lyme... Ook al eens met het bijltje ingekapselde lyme gehakt, en groene leem 'ruimt zooi op', waardoor je lyme wel eens kunt ontkapselen en dan wél terugvindt in het bloed.