[HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 22:24

Het was inderdaad heerlijk weer om met de paarden bezig te zijn vandaag.
Wij hadden een andere missie en dat was trailer laden. Toen ik haar kocht liep ze makkelijk de trailer op, maar liep ze er nog sneller af. Na 3 keer hebben we dus gewoon de klep gesloten, bilstang van binnen uit erin gedaan en 3 uur naar huis gereden. En sindsdien niet meer op de trailer gestaan. Ze is geen fan.
Dus vol goede moed vandaag proberen, als ze een middelvinger had gehad had ik deze veelvuldig mogen zien.
Ze loopt tot aan de klep en dan geen stap meer. Met wat lekkers loopt ze best mee tot halverwege en daar wordt het spannend dus dan loopt er weer uit.
Ik heb zelf ook niet zoveel ervaring met trailer laden dus volgend weekend gaat een stalgenoot die grondwerkles geeft het met haar oefenen. Ik ben een weekend weg dus dan kan ze hopelijk mijn geklooi weer een beetje rechttrekken. We komen er vast, maar vandaag nog ff niet 8-)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 07:32

@lenexa fijn dat je zadel weer in orde gemaakt is, gaat hopelijk met trainen ook gemak geven!

@balou welkom! Wat een flinke kudde zo zeg! Ik zou niet weten waar ik de tijd vandaan moest halen :x

@kirania wat balen van de ruiterpaden zeg! hier zijn ze gewoon zand, wel de bospaden met boomwortels natuurlijk, maar dat heeft weinig met onderhoud te maken: het is toch primair een bos ;) Maar de echte ruiterpaden, de brede voor galop, zijn wel echt goed.

@wendy ik doe inderdaad ook lange lijnen in de bak over het algemeen. Super leuke afwisseling!

@lenexa lastig als ze de trailer niet meer ingaan he? Ik heb het met mijn vorige paard gehad. Die was wel heel extreem overigens hoor, die was niet bang, die wilde gewoon niet. Die hebben we ooit moeten sederen, blinddoeken en er gewoon op moeten duwen... :')

Hier een beetje een dubbel weekend...
Zaterdag TOP getraind, gewerkt aan de aanzet tot schoolhalt. Vond ze onwijs gaaf om te doen en hinnikte ook heel schattig zo half binnensmonds en ging het uit zichzelf aanbieden daarna.

Afbeelding

Zondag helaas wat minder: ik kwam op stal en kreeg de melding "Doortje is niet zuiver, of ja, in elk geval loopt ze stijf". Dat werd dus direct mijn plannen aanpassen. Niet trainen, maar aan de longe kijken waar ze precies stijf is. Daarna stevig masseren. Ze was een klein beetje stijf op de rug en ze had een flinke spierknoop op de aanhechting van de bilspier aan haar rug. Dat allemaal losgemaakt en daarna weer aan de longe. Ruimte in de pas was toen weer absoluut terug, maar beweging nog niet helemaal vloeiend. 's Avonds weer teruggeweest, toen nog een keer aan de longe en ze liep nog echt niet helemaal fijn. Nu heb ik dus fysiotape in mijn auto liggen, om de boel te tapen. Haar kniebandje verspringt weer - deed dat bandje toen ze drie was ook wel eens. Hopelijk als ik het in de tape zet en haar daarmee ga longeren over balkjes dat het weer beter gaat. Het verzamelde werk kan even in de koelkast weer tot ze weer fijn in haar lijf zit. Ze is natuurlijk ook pas 5 uiteindelijk, dus groeipijntjes en dingetjes blijven dan nog wel af en toe de kop opsteken...

PeerAppel

Berichten: 3943
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 11:10

xtamarak, jammer dat er in de omgeving niet echt iets is om rustig te rijden... Ook op zondagmiddag? Vind er dan altijd zoveel mensen op de been.
Wendy, ja bij Kayenne stond het zoooooo gaaf <3
Lenexa, fijn dat je wel een trailer kunt huren van stal! Scheelt al. Prachtig hoofdstel! Fijn zo'n galoppad. Kun je ook heel mooi op schakelen. Heb je weer profijt van in de bak
Skippy01, wat leuk dat je zo fijn hebt kunnen trainen met WE onderdelen! Hebben jullie die gewoon op stal?
Kirania, wat ziet ze er weer netjes uit! Heerlijk alles weer wit wat wit hoort. <3
Lenexa, Roxy is inderdaad al een beetje wollig!
Kirania, ik zie de vetjes wel zitten inderdaad := :')
Skippy01, met wat voor bit rijd jij? Is dit je samengestelde olive pad? Staat haar goed! Ik heb ook contact gezocht met een zadelmaker voor het testen van een Ghost zadel, maar ik wacht even tot ze een beetje een route heeft omdat ze niet echt naast de deur zit.
xMarizka, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Leuk dier zeg!
Lenexa, fijn dat Roxy het zo goed doet op buitenrit! Mooie oortjesfoto!
Kirania, oh geweldig dat je met beide paarden gaat buitenrijden! Lijkt me zo gezellig he hahaha.
Balou_k, welkom! Knappe Haflingers heb je! En wat heb je ze onwijs mooi gehuisvest.
Lenexa, fijn dat je zadel weer aangepast is. Hij is niet voor niks gekomen dus. :D Stoute Roxy hahaha. Wel herkenbaar, vooral bij de vorige. Zo hard draven dat ze tactfouten gaat maken en dan er "per ongeluk" invallen. Monroe is nog te gehoorzaam daarvoor. Die gaat wel hard draven, maar met "kalm" en "nee" blijft hij keurig draven met 18 km/u. :+
Kirania, fijn dat het met de DA gelukt is. Gedoe zeg. Heerlijk een ritje van 15 km. En die paden. :oo Daar kun je toch helemaal niks mee?
Wendy, wat zit Kayenne nog mooi in d'r vacht!
Balou_k, jij ook lekker van die grintpaden zie ik. :')
Lenexa, he wat balen van het laden. Hopelijk kan je stalgenoot er wat mee!
Skippy01, balen van het dubbele weekend. 5 is natuurlijk ook nog erg jong, dus soms goed om een stap terug te doen. Hopelijk is ze gauw weer goed!


---

Hier een beetje een onverwachtse twist. Monroe is verhuisd. Hij staat nu op een heerlijke paddock paradise met 5 ruinenmaatjes. De kennismaking ging gister al heel goed en voorzichtig. Ga vandaag weer heen om te kijken.
Hij kijkt heel anstig, maar we waren met een halster aan het zwengelen om zijn oortjes naar voren te krijgen. :Y)

Afbeelding

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 11:22

PeerAppel schreef:
Skippy01, wat leuk dat je zo fijn hebt kunnen trainen met WE onderdelen! Hebben jullie die gewoon op stal?

Skippy01, met wat voor bit rijd jij? Is dit je samengestelde olive pad? Staat haar goed! Ik heb ook contact gezocht met een zadelmaker voor het testen van een Ghost zadel, maar ik wacht even tot ze een beetje een route heeft omdat ze niet echt naast de deur zit.

Skippy01, balen van het dubbele weekend. 5 is natuurlijk ook nog erg jong, dus soms goed om een stap terug te doen. Hopelijk is ze gauw weer goed!


---

Hier een beetje een onverwachtse twist. Monroe is verhuisd. Hij staat nu op een heerlijke paddock paradise met 5 ruinenmaatjes. De kennismaking ging gister al heel goed en voorzichtig. Ga vandaag weer heen om te kijken.
Hij kijkt heel anstig, maar we waren met een halster aan het zwengelen om zijn oortjes naar voren te krijgen. :Y)

[ [url=m/en9OtH.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ow heeeeerlijk, een PP! Wil ik ook! (We kijken om ons heen wel hoor, en nachten op stal zoals nu is natuurlijk ook echt prima, maar er zijn wel wat verbeterpunten op stal, dus ik kijk wel verder)

WE onderdelen 'hebben' we in die zin op stal, dat steeds wel iemand iets heeft meegenomen en de rest knutselen we in elkaar met andere dingen. 'Brug' is een pallet met een plaat erop, 'Hek' is een voerschep met een touw eraan en twee hindernisstaanders. Dat soort dingen ;)

Ik rijd met 2 verschillende bitten: soms met een ongebroken watertrens. En anders met een dubbelgebroken bauchertrens. Wat er spectaculair uitziet, maar eigenlijk het meest subtiele systeem onder de zon is: je hebt nooit een hefboom, het ligt super stabiel in de mond doordat het bakstuk aan een apart ringetje vastzit, het helpt met laterale buiging door het stukje tegen de wang, maar gaat nooit 'in de knoop' met je hoofdstel wat een kneveltrens wel eens wil doen. Ik ben super blij met het bestaan hiervan en snap niet dat het in NL niet zo'n bekend bit is, in Engeland zie je het veel meer.

deze versie heb ik: https://www.agradi.nl/shires-bauchertre ... el-rvs.htm maar ze zijn er ook met koper en zo.

Mijn pad is inderdaad die ik zelf heb samengesteld van Grandeur. Super fijne kwaliteit en de kleur vind ik gewoon echt gaaf op haar :D Welke zadelpasser heb je benaderd met Ghost? Er zijn er meerdere die hem hebben: Buitenzinnig, Boomloos Zadelpasservice, Freehorse passervice en in Belgie Beter Boomloos.

Ja, echt heel dubbel,dus even stapje terug en fingers crossed dat het gauw weer ok is. Kan er heel slecht tegen als mijn beesten iets mankeren.

PeerAppel

Berichten: 3943
Geregistreerd: 06-09-11

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 11:50

Jaaaa vind het zo fijn! Ook met prachtige schuilstal. Denk niet dat hij gaat schuilen, maar dan kan het wel en schiet ik niet meer 's nachts met regen wakker van: "oliebol, Monroe staat in de regen". Een PP hoefde van mij niet perse, want de wens was: 24/7 buiten met schuilmogelijkheid. Dus als het iemand was geweest met een stuk wei, een paddock en een schuilstal, dan was het ook prima.
Wat leuk van die creatieve stalgenootjes! Wissel je de bitten dan ook? Waar gebruik je welke voor?
Hij is mooi geworden! Ik heb BuitenZinnig benaderd. Denk dat zij nog het meest dichtbij zit voor mij (Groningen). Ik heb interesse in het proberen van een Roma of een Quevis. Zal dan echt voor endurance zijn, dus dan is de Quevis aan de ene kant wel mooi, maar aan de andere kant qua zweetbenen niet zo. Ben benieuwd of je dat oplost met een lange pad. Fenders vind ik niet mooi, dus daar begin ik niet aan. Ik ben benieuwd of het op Monroe past ivm zijn korte rug. Pas zelf gelukkig wel in een Piccolo, dus dat scheelt al.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 11:54

@peerappel Doortje is 1,50 en ik heb de normale maat Ghost erop liggen. Doortje is compact/ vrij kort in de rug. Weet niet of dat een indicatie geeft, maar zal wel passen meestal :)
Ik heb de korte zweetbladen ook gehad, had zelf geen last van zwetend paard , maar had er bij het paard voor Doortje wel een meer zadelvormige pad onder ('normaal' zadelvormig), dat hielp vast. Doortje had er een westernpad onder toen, onder de quilty, maar die was net zadelmak, dus dat was nog geen zweetwerk ;)

Als ik naar buiten ga heb ik het ongebroken bit erin en voor springen ook. Dat hoofdstel heeft een neusriem en kaakriem en voor mijn gevoel heb ik dan iets meer te vertellen. Is psychisch hoor ;)
Met veel zijgangen heb ik de baucher erin, dan heb ik lateraal iets meer invloed.
En bij working equitation is het net welke ik het eerste in mijn handen heb eigenlijk haha.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 22:19

Skippy, hoe was het met Doortje vandaag? Liep ze weer wat beter? Zo leuk dat jullie helemaal gevonden hebben wat ze echt leuk vind om te doen en dat jij dat ook leuk vind.

Peer, heerlijk nieuw plekje voor Monroe. Voelt hij zich al helemaal thuis? Kun je vanaf daar ook goed trainen voor endurance? Wat is eigenlijk het voordeel mbt een boomloos zadel? Ik kijk ook altijd om me heen voor andere stallen maar nadeel in de randstad is dat eigenlijk alle stallen wel iets hebben of gewoon echt te ver rijden is. Op mijn eigen stal wordt nu een loopstal gebouwd, ik hoop zo dat ze daar een merrie groep van maken. Alle andere groepsstalling in de regio zijn ruinen helaas.

Kirania, ze heeft nu de een na wijdste boom erin zitten. De gele, ik weet niet wat voor maat dat is. Ik heb de witte ook gekregen om te bewaren, dan kan ze die er evt ooit weer inzetten. Ik zag aan de afdruk die we altijd krijgen dat Rox 6 cm dikker is geworden in 9 maanden. Ik hoop dat daar iets van spier bij zit O:)

Vandaag best lekker gereden, heb met het nieuwe bitloze hoofdstel gereden. Dat ging redelijk, ze snapte het nog niet helemaal. Ik kan best wat dingen op m'n zit rijden maar sommige dingen snapt ze met een hoofdstel met bit toch beter. Dan vond ze dit toch wel wat vreemd, maar dat mag. Het aangalopperen ging super goed! Ben 5 keer aangesprongen, alle keren binnen 3 passen van de eerste hulp in galop. Dat heeft ze al tijden niet gedaan, dus daarin heeft het zadel al geholpen. Ik denk met de buiging ook maar om dat goed te vergelijken had ik eigenlijk even haar normale hoofdstel moeten gebruiken. Vrijdag eindelijk weer les, hebben we ook echt weer even nodig.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 07:14

Lenexa schreef:
Skippy, hoe was het met Doortje vandaag? Liep ze weer wat beter? Zo leuk dat jullie helemaal gevonden hebben wat ze echt leuk vind om te doen en dat jij dat ook leuk vind.

Peer, heerlijk nieuw plekje voor Monroe. Voelt hij zich al helemaal thuis? Kun je vanaf daar ook goed trainen voor endurance? Wat is eigenlijk het voordeel mbt een boomloos zadel? Ik kijk ook altijd om me heen voor andere stallen maar nadeel in de randstad is dat eigenlijk alle stallen wel iets hebben of gewoon echt te ver rijden is. Op mijn eigen stal wordt nu een loopstal gebouwd, ik hoop zo dat ze daar een merrie groep van maken. Alle andere groepsstalling in de regio zijn ruinen helaas.

Kirania, ze heeft nu de een na wijdste boom erin zitten. De gele, ik weet niet wat voor maat dat is. Ik heb de witte ook gekregen om te bewaren, dan kan ze die er evt ooit weer inzetten. Ik zag aan de afdruk die we altijd krijgen dat Rox 6 cm dikker is geworden in 9 maanden. Ik hoop dat daar iets van spier bij zit O:)

Vandaag best lekker gereden, heb met het nieuwe bitloze hoofdstel gereden. Dat ging redelijk, ze snapte het nog niet helemaal. Ik kan best wat dingen op m'n zit rijden maar sommige dingen snapt ze met een hoofdstel met bit toch beter. Dan vond ze dit toch wel wat vreemd, maar dat mag. Het aangalopperen ging super goed! Ben 5 keer aangesprongen, alle keren binnen 3 passen van de eerste hulp in galop. Dat heeft ze al tijden niet gedaan, dus daarin heeft het zadel al geholpen. Ik denk met de buiging ook maar om dat goed te vergelijken had ik eigenlijk even haar normale hoofdstel moeten gebruiken. Vrijdag eindelijk weer les, hebben we ook echt weer even nodig.


Doortje liep gelukkig wel iets beter, maar nog niet zoals ik haar wil hebben. Heb haar in de tape gezet en zo over balkjes gelongeerd. Ze deed het braaf, gaf geen verzet of tekenen van pijn, ging ook echt paar keer in speelmodus, maar ze liep niet vloeiend. Daar baal ik van, ik hou van vloeiend ;) Hopelijk vandaag weer wat beter, en anders mag donderdag mijn trainster meekijken als we aan de hand werken...

Voordeel van boomloos is dat het zich makkelijker laat aanpassen vaak, en zich vormt naar de rug, waardoor je geen bruggend effect krijgt. Natuurlijk heeft het ook nadelen: het verdeelt gewicht minder goed, dus echt zwaardere ruiters raden ze het nog steeds voor af, en voor paarden met een sterk opliggende ruggengraat, zul je heel goed moeten kijken of het werkt. Een goede pad met inlages is bij de meeste zadels ook echt wel aan te bevelen. Inmiddels zijn er ook veel merken die een beetje 'ertussenin' zitten: die hebben dan een lederen boom en een verstelbaar of vervangbaar kopijzer, en daarmee eigenlijk het beste van beide werelden. Bij de meeste van die hangt er ook een leuk prijskaartje aan overigens. Ik ben zelf met boomloos aan de slag gegaan toen de merrie die ik vroeger reed een perfect passend boomzadel had. Kwam uit iedere meting. Maar ze wilde er niet onder lopen. Toen zijn we eens gaan testen wat boomloos deed, bij haar barefoot arizona. En ineens wilde ze wél lopen.
Daarna met mijn ruin een boomzadel gekocht weer, en dat ging top, maar hij groeide eruit en omdat hij nog echt geen tekenen gaf van klaar zijn met groeien (achteraf is hij nog 10 !! centimeter gegroeid tussen zijn derde en zijn vijfde en dat was alleen in de hoogte...), wilde ik boomloos voor hem. Toen heb ik puur op de gok een ghost quilty overgenomen. En hij vond het eigenlijk wel prima. Ik ook, want dan hoefde ik niet iedere paar maanden in een nieuw zadel te investeren ;)
En voor Doortje heb ik datzelfde zadel gebruikt, maar de kussens werden wel wat minder, en ipv nieuwe kussens te kopen, heb ik t zadel verkocht en passervice laten komen, waar we barefoot, hidalgo en ghost probeerden. Ze liep toen toch weer het fijnste onder Ghost.
Nu is ze inmiddels 5,5 en zou ik een boomzadel kunnen overwegen, maar zou ook gerust naar andere merken/modellen boomloos kunnen kijken. Op dit moment zou ik wel willen proberen: Karlslund (boomloos), Kieffer Move (dat is het boomloze model van Kieffer, thermoplastisch aanpasbaar), Heather Moffett Flexee (lederen boom met vervangbaar kopijzer) en Startrekk dressuur. Ellende is dat de boomloos zadelpasservice die laatste 3 heeft, maar de eerste niet. Kifrahorse heeft de eerste 2, maar de rest niet. Buitenzinnig heeft alleen de eerste... Nou, dat schiet qua passervice al lekker op zeg maar haha. (En ze zitten alle drie niet in de buurt, dus een consult plus reiskosten is niet goedkoop, als ze alledrie moeten komen, heb ik er al bijna een zadel uit...)

Bitloos is voor veel paarden even wennen ja! En sommige wennen er helemaal niet aan, net als sommige niet aan een bit kunnen wennen. Ik denk dat het wel goedkomt hoor, als het vooral het 'niet snappen' is :) Doortje vindt druk op haar neus niet echt tof, kaptoom, sidepull en touwhalster dendert ze onder het zadel dwars doorheen. Kaptoom gaat aan de hand goed, maar touwhalster en stalhalster dendert ze als ze wil óók zo doorheen. Met bit is ze op 2 pinken te rijden. Ik heb de vorige 2 bitloos gereden tot ze uitgewisseld waren, maar Doortje ben ik vorig jaar toch met bit gaan rijden al. Maakte ons leven een stuk prettiger, want dan liet ze zich beter begeleiden en duwde ze haar neus er niet zo hard uit. Maar de vorige 2 paarden waren bitloos echt super fijn te rijden. Ik had ze wel beiden het fijnste op een bosal overigens.

Bovenste hier was bitloos, onderste paar maanden later met bit. En dit doet ze - in mindere mate - nog steeds als ik bitloos wil rijden: neus eruit. En nou mag haar neus er best uit: voorwaarts neerwaarts, maar ze drukt hem dan echt 'eruit eruit'.
Afbeelding

PeerAppel

Berichten: 3943
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 15:57

Skippy01, Monroe is echt kort-kort. Maar we gaan het zien als Buitenzinnig langskomt.
Lenexa, ik heb het idee dat hij nog wel moet wennen, maar ik denk ik ook. Al voelt het wel als een warm bad. Ben ontzettend prettig verwelkomt en Monroe ook.
Ik denk dat ik prima kan trainen. Nog steeds niet zoals op de Veluwe, maar je moet ook geen Veluwe in oost Groningen verwachten. :Y) Lastig in de randstad zitten. Lijkt mij helemaal niks. Krijg ook beroertes van de stallingsprijzen daar. :+ Skippy01 kan je beter uitleggen over de boomloze zadels. Ik wil er puur 1 omdat ik lekker zacht wil zitten en omdat de flexibiliteit, close contact en de smalle zit (bij Ghost dan) me aanspreken.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 08:27

@peerappel wat fijn dat je nieuwe stal zo goed voelt! een warm welkom is veel waard!

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 10:25

@Balou, jouw PP wil ik wel! :p Wat een leuke omgeving ook (even het grind wegkijkend, ik denk dat ik inmiddels allergisch ben, hihi).

@Wendy, wat een prachtige piste zeg, en ze ziet er zo goed uit! Altijd fijn dat langelijnen :D

@Lenexa, Ik ben erg benieuwd naar de grondwerkles! Van Warwick Schiller kreeg ik altijd mee dat we het moeilijk moesten maken buiten de trailer (dus cirkeltjes werken) en dan mochten ze op de klep en in de trailer een dutje doen en rusten. Functioneert super! Met een quarter die nooit in de trailer ging heeft dat goed gewerkt. Lana is anders, die ziet een trailer en die denkt als een overexcited hond "Doe open, doe open, doe open, ik wil weg komaan, VOORUIT MET DE GEIT" :') Wow, de een na wijdste boom? Ik denk dat Lana momenteel een W heeft, er zitten zelfs nog twee stappen boven! Maar dat is ook mede door haar spierverlies van vorige jaren, stomme bloedwormen.
Superfijn dat het rijden ook goed ging zo. Bitloos is voor de meeste paarden die bit gewend zijn inderdaad echt even wennen.

@Skippy, Woohoo, die brede voor galop zou ik ook wel willen, onze paden zijn max 1.5 meter breed als we geluk hebben, als ze breder zijn zitten er voren van tractors in waar je nog zelf je been in zou breken :(:) Wat een leuke foto trouwens! Wel echt extra balen dan dat het nadien zo slecht gaat... ik ken het gevoel van er slecht tegen te kunnen. Instant nachtmerries dat ik ze de volgende dag dramatischer slecht ga vinden en dergelijke. Je hebt precies wel echt een plan om het aan te pakken, ik zou veel hulpelozer zijn. Super! :j
Ik heb denk ik nog zo'n bauchertrens liggen hier, het is inderdaad niet bekend en geraak er maar vanaf :') Sowieso nooit kunnen testen want mevrouw heeft mondmaat 13.5 :p
Boomloos is soms inderdaad een zorgenkindje. Soms werkt het, soms niet. Zelfs met een hele hoop inlages en pads te testen ging het gewoon niet. De hele draagoppervlakte van het zadel was gewoon wit op Lana... Zag er vreselijk uit, ben zo blij dat dat eruit gegroeid is. Van de Karlslund heb ik veel goede dingen gehoord! Doortje steekt er inderdaad wel erg haar neus uit met bitloos zeg :o Zo zie je maar dat ieder paard zo zijn eigen voorkeuren heeft. Snap dat hele anti-bit debat niet zo goed, gewoon anti stang en trens :Y)

@PeerAppel, met beide paarden buiten is inderdaad wel echt gezellig, al is het soms wel moeilijk met een shet die zegt "nee, ik WIL niet" :Y) Nu zijn de paden zelfs zo erg met de regen (je zou beter verwachten) dat ik echt gedoemd ben met mijn slechtpassende hoefschoenen. Monroe ziet er weer even koddig uit als altijd, wat een gezichtje <3 Een PP dan nog. Trouwens, de quevis raad ik af, die heb ik ook getest en zelfs met een groter dekje is dat zweetbenen op en top!

Hier gisteren gaan rijden in de gietende regen, het stopte gewoon niét. Voordeel is wel dat Lana altijd heel erg ijverig is in de regen en ze dus veel beter afkoelt met haar giga warme vacht. Ik had een bommetje onder mijn poep. Maar ja, de hoefschoenen moesten aan vanwege de rotte paden, en ik wordt iedere dag minder fan van de floating boots. Ik heb ze al jaren, maar erg weinig gebruikt omdat ze dan toch beter ging lopen zonder en het grind aankon. Maar nu is het echt gewoon geen doen meer... en dan zit je daar met je hoefschoenen die bij elke iets snellere galop spontaan rond je oren vliegen of blijven plakken in de modder. Ze gaan niet eens open - de rubber is gewoon veel te beweeglijk. Ze flopt die er gewoon zó uit. Ze heeft in haar enthousiasme sowieso de neiging zichzelf dramatisch aan te tikken, dus verliezen we ze nog sneller.

Afbeelding
Dit was de enige foto die het overleefd heeft, meteen daarna zei mijn gsm (en dus ook mijn kaart, we deden net een nieuwere route die ik nog niet uit mijn hoofd ken) doei. Had nog 50 procent, maar sloot zichzelf weer doodleuk af. Niets mee aan te vangen. :n Ik ga terug kaarten moeten printen, zeg ik dan, maar dat is ook weer zo lastig...

Het was ook echt extra rot gisteren, want niet alleen was mijn gsm dood, mijn vader was dus al ongerust omdat hij me niet kon bereiken, en de bussen rijden hier nooit op tijd. Aldus de bus in mijn zeiknatte, druipende kledij genomen en terug thuisgeraakt. Maar dat niet alleen! Nee, blijkbaar dacht een uil dat mijn zadelkamer wel erg handig en gezellig was om zijn avondeten op te eten. Dus wat lag er op al mijn mentuig, mijn prolite singel, mijn hoofdstellen? Juist. Muis-ingewanden zo ver het oog reikt. Dat, en overal dus explosieve vogelsch*t want dat moest ook gewoon op mijn spullen. Ik heb mijn singel echt zitten schrobben, zo blij dat het meeste materiaal dat daar lag van kunststof is... Ik kreeg de stront al amper uit de naden van de singel. Om nog maar te zwijgen van de ingewanden... Ieuw, ieuw, ieuw. Dit weekend plaatsen we de bovenste "barn door", om het hopelijk wat moeilijker te maken voor die grote uil om zich op mijn spullen te gaan verschansen. :evaw:

Afbeelding
Nog een lekker ongunstige foto, maar mijn DA zei dat ze "Niet zo dik was, hoor" O:) Omdat je haar ribben kan voelen. Ja, ze heeft dan ook niet veel toplijn meer na vorig jaar, maar dat ze vet is ben ik wel heel zeker van hoor :')

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 10:35

@kirania dat gevoel inderdaad: dat je ze mogelijk nog slechter gaat vinden de dag erna. Gelukkig staat ze op de wei met 2 rustige tinkerdames en is de wei lang, dus kan ze gewoon rechtuit haar ding doen. En inderdaad: meestal heb ik wel een plan (ik ben opgeleid masseur en heb paar cursussen biomechanica enzo achter de rug, dus ben niet helemaal blanco gelukkig :) ) en daarnaast heb ik een goede vriendin die óók volledig opgeleid masseur is, samen komen we vaak een heel eind.

Anti-bit is ook niet echt nodig denk ik, ook met bitloos kun je je paard slopen ;) Stangbitten op zit vind ik ook niet erg, maar stang-en-trens past vaak gewoon niet.

wat een ellende als je hoefschoenen steeds uitvliegen! Ik ken dat merk niet, maar ben er niet zo in thuis ook...

En bah bah bah bah wat een smerigheid, ingewanden van muizen op je spullen! De katten eten hier gelukkig de muizen gewoon op, en mijn tuig ligt in een afgesloten kast!

Ze is inderdaad wel aan de forse kant ja! Mijn dierenarts vindt die van mij al aan de forse kant haha

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 11:00

Wauw, wil je ineens verhuizen naar hier? :D Dat lijkt me inderdaad best handig, zo'n achtergrond te hebben. Bij mij stopt het bij cross-fibre massage, en daar hebben ze best deugd van, maar voor sommige dingen is het echt niet genoeg. Mijn shet heeft echt moeite met zijn schouders vanwege een oude kwetsuur en daar moet toch echt de osteo eens naar komen kijken. Lana heeft gelukkig geen problemen op dit moment, die loopt lekker hard nu. Soms iets té :') Maar daarom heb ik ook wel liever mijn touwhalster om voor buitenritten ipv mijn sidepull. Touwhalster is iets harder van maak, is zo'n amerikaans stevig touwhalster dat zowat in haar hoofdvorm vast zit zeg maar. Werkt een beetje als een minibosal en reageert ze veel fijner op als we westerngericht rijden zoals op buitenrit. Werkt ook goed voor dressuur, maar dat gaat toch echt schuren op haar neus zo met constant contact. Dat is inderdaad echt zo'n optoming waar je je paard mee kunt slopen, zeg maar.

Met stangbitten heb ik ook niet zo'n probleem eigenlijk. Reageerde Lana vroeger goed op, het was enkelgebroken en dubbelgebroken dat ze iets had van "Wat is dit nu" :')

Brrr, misschien moet ik ook maar wat zwerfkatten lokken naar de stal... we hadden dat in de eerste stal. Zijn op een dag komen aanlopen en die bleven daar. Op onze andere weide hebben we halftamme konijnen, maar die gaan niet veel muizen vangen vrees ik. _O-

En dat dus ja. Ze woog toen ze er echt scharminkel uitzag (mager, toplijn weg, last met ademen) al 570 kilo. Geen idee wat ze nu weegt, maar minder zal het niet zijn.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 11:31

Haha, verhuizen wil ik bést, maar ben wat lastig in waarnaartoe ;)

Doortje is het vooral qua optoming niet eens met enkelgebroken bitten. Bitloos vindt zij best ok: ze luistert er gewoon niet naar ;) Dubbelgebroken en ongebroken gaat hier prima. En 'stang' vind ik het dan pas als er scharen aanzitten ipv trensringen, dus een Kimblewick is de overgang van trens naar stang (als beide te gebruiken afhankelijk van teugelvoering).

pff, 570 kg ja? Denk dat Doortje rond de 500-520 zit nu... En die vind ik al flink haha

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 15:59

Kirania schreef:
En dat dus ja. Ze woog toen ze er echt scharminkel uitzag (mager, toplijn weg, last met ademen) al 570 kilo. Geen idee wat ze nu weegt, maar minder zal het niet zijn.

Wooow 570?! Die van mij was op haar dikst ongeveer 515 en toen moest er echt wel 50kg af := Hoe groot is die van jou?

Die van mij ging een hele tijd heel goed op haar dubbel gebroken neue schule bitje, maar de laatste tijd hadden we constant ruzie. Afgelopen week voor de lol eens mijn bitloze hoofdstel uit de kast gepakt en ze liep mega goed! Zelfs zo goed dat ik er wel bijna mee durf te starten. In het L2 ook al een keer gedaan en toen mooie winstpunten gereden. Maar vind het in het M2 tussen de paarden toch wel spannend :D .
Maar om alles te checken toch wel een afspraak gemaakt met de tandarts en dan kan die ook even naar haar hoofstel en bit kijken :) .

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 21:21

Skippy, dat heb ik inderdaad al vaker gehoord! Wel fijn dat dubbelgebroken dan wel prima gaat. Ze woog toen inderdaad 570, geen idee wat ze nu weegt. Ze is zowel bijgekomen in vet als in spier, ookal is het niet veel bovenop haar rug. Ik merk wel dat ze met de regen wat last krijgt, de spieren aan haar ruggengraat staan helemaal opgespannen. Haar ruggengraat is op dit moment gewoon een plat dak. Misschien toch voor de zekerheid een regendeken opdoen morgen... Vind het alleen zo jammer dat het dan een deel van haar manen afschuurt.

Lana is zo'n 148 cm volgens haar boekje, maar zelf heb ik haar nog niet gemeten :P Ze oogt wel erg groot als je ernaast staat, vooral als er geen warmbloed naast staat. We vermoeden dat ze eerder een kruising is dan een volle haf, aangezien haar gewrichten gewoon zo giga zijn, en haar hoofd is ook echt enorm. Heeft ook veel meer sok dan de gemiddelde haf, en véél grotere hoeven, oeps. Toen een vriendin er met een viering naast stond met haar krielkipje aka kwpner met die prinsessenvoetjes... ja, dat past gewoon in je hand zo'n hoef, en dan is dat paard 1m70 :')

Flicka, supertof dat ze het bitloos zo goed deed! Soms is het echt gewoon alles eens omgooien he. Ik ben zo jaloers op jullie, bitloos kunnen starten... Lana reageert écht niet op bit, ze negeert dat echt gewoon straal. Of ik zou haar helemaal opnieuw met bit mogen opleren om maar te mogen starten in de dressuur :') De tandarts is wel even een goede check up ja!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 07:13

@flicka wat fijn dat je daar voor open staat en dan gewoon bitloos start - en super dat je naar haar luistert ook daarin. Tandarts is altijd fijn ter controle uiteraard. Hier ook jaarlijks tandarts op bezoek :) Nu gepland voor november.

@Kirania hoe schuurt ze haar manen dan af onder een regendeken? Doortje heeft regendekens zonder hals of met halve hals en dat schuurt echt geen manen af... heb jij er een hele hals op liggen?

1,48 is geen kleintje natuurlijk, maar Doortje met 1,50 ongeveer weegt echt minder dan dat. Toen ze kwam was ze echt wel schraal en woog ze niet meer dan 400kg denk ik. Die tijd hebben we ruimschoots gehad, ze was toen ook nét twee weken drie.
Kan inderdaad natuurlijk dat je een kruising hebt waar iets zwaarders doorheen zit. Is ze geïmporteerd uit Duitsland? In die hoek zitten natuurlijk ook de schwarzies. Mijn stalgenoot heeft een schwarzie en hoewel die qua hoogte maar een centimeter of 5 meer heeft dan Doortje (hij is rond de 1,55/1,56) , weegt hij zéker 100 kg meer (momenteel wel 150 meer denk ik, hij is vét na de zomer) en zijn zijn hoeven ongeveer 1,5 keer zo groot als Doortje's ponyvoetjes....
Nou is Doortje redelijk modern, maar niet hyper-atletisch gefokt (Stakkato x Allacher, en ze lijkt vooral heel sterk op de Allacher-kant/ haar moederlijn), dus er zullen genoeg nog véél lichtere/ fijnere haffies zijn.
Zo heel grof en ouderwets zie je ze daarentegen niet veel meer, een enkele fokker die daar toch op teruggrijpt wel en gewoon "echte haflingers" wil fokken zoals vroeger, dus dát kan natuurlijk ook nog, dat Lana van zo'n fokker komt?

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 07:53

@Skippy, ze heeft geen hals, maar haar manen komen echt helemaal tot aan het puntje van haar schoft en net waar de rand van het deken ligt krijgt ze dan altijd zo ongeveer een klein 'gat' tussen haar manen. Niets dramatisch gelukkig. :P Van haar verleden weet ik enkel dat ik ze gekocht heb van een particulier die ze al 5j alleen op de weide had staan, en in haar boekje zat nog ergens een nummer op een Post-it met daaronder haar naam. Op goed geluk dat nummer gebeld een paar jaar geleden, maar nooit meer van teruggehoord. Ik ga eens moeten zoeken naar dat nummer en opnieuw bellen. Destijds kreeg ik een dame aan de telefoon die zowat huilend vroeg hoe het met haar ging, blijkbaar hadden zij haar gekocht toen ze drie was (zij waren zelf van Genk) en ze hadden haar van een bijna blinde man... Die koetste? Ik dacht echt dat ze aan het lachen waren, maar blijkbaar... :') En hij had haar weggedaan omdat ze blijkbaar een te lastig karakter had om veilig op te leren. Ze was te onstuimig voor haar statuur, blijkbaar. Ik zou supergraag veulenfoto's van haar vinden, maar waar... Wie was haar eerste eigenaar? :))

Doortje vind ik inderdaad echt tussenin ogen zeg maar, heel leuk om te zien! Niet te smal, niet te breed, gewoon in orde. De heel erg smalle haffi's zijn niets voor mij :')
Het enige dat ik weet van de vorige eigenaars is dus dat het unaniem was - ze was lief, maar een 'k*tpaard' want ze was heeeeeel dominant en liet zich blijkbaar niet goed trainen. Wat ik zou geven om de fokker te vinden!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 08:14

Ah, op die manier. Soms wil een schoftbontje aan je deken wel helpen... :)

Dat is altijd vervelend, als je niet meer de hele geschiedenis kunt achterhalen. Doortje heb ik recht van de fokker gekocht, dus daar heb ik zelfs de geboortefoto's van...
Van mijn vorige wist ik wie de fokker was, waar hij gestaan had na de fokker, en degene daarna waar ik heb weer van gekocht heb als driejarige. Na mij is hij naar een dame gegaan van mijn leeftijd. Eigenaar voor en na mij heb ik nog contact mee. Dame ná mij heeft hem inmiddels ook verkocht, en nu ben ik hem 'kwijt', geen idee waar hij staat. Was overigens geen makkelijk paard, echt eentje die werk moest hebben, een soort border collie ;) hij was een allround gefokte paint horse, en werkte met koeien bij de eigenaar na mij, dat beviel hem veel beter dan bij mij 'gewoon' werken.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 11:18

Roxy is het laatst gemeten op 1,49, ik zou wel eens haar opnieuw willen meten en ook willen wegen.
Ik denk dat ze nu ook rond de 525 zit. Toen ik haar kocht was ze wel meer naar sport type maar had ze alsnog mooie dikke haflinger billen. Dus ook eerder beetje er tussen in denk ik. Ze neigt nu wel meer naar het oude model dan zou moeten 8-).

Flicka, wat fijn dat ze bitloos eigenlijk ook gewoon goed loopt! En waarom ook niet bitloos starten, als zij er net zo lekker onder loopt.

Kirania, ik heb Roxy ook al onder een deken staan hoor, de manen zijn vorig jaar netjes heel gebleven gelukkig. Gewoon een 0grams regendekenje, net even de regen en wind tegenhouden. En ik hoop dat het de groei van de wintervacht iets remt, maar dat is wellicht wat naïef.

Ik ben telkens een beetje in dubio, Roxy staat al sinds 1 mei volledig op de wei. Daar is dus geen schuil mogelijkheid. Maanden rende ze in volle galop de wei op bij terug brengen, dat is nu al een paar weken dat ze gewoon langzaam weg loopt. Maar nu de laatste ruime week blijft ze bij het lijntje staan kijken tot ik echt bijna uit het zicht ben. Ik weet wel hoe het komt want er is minder te eten en 2 van haar 3 maatjes zijn van de weide af. Het liefst heb ik haar tot het einde van het weideseizoen buiten want het alternatief is het winterschema en dat is maar een paar uur per dag buiten. Als straks het winterschema in volle gang is staat ze in de wintergroep en kan ik met die eigenaren vaak weer regelen dat we elkaars paarden extra buiten zetten. Maar dat is nu nog niet. Kortom ik wil haar zo lang mogelijk buiten, lijkt me voor haar ook het lekkerst. Echt koud is het niet en ze loopt met een regendeken zodat ze redelijk droog blijft. Maar als ze me dan zo zielig staat na te kijken zou ik haar het liefst lekker warm in stal zetten met een berg hooi.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 11:26

Lenexa schreef:
Ik ben telkens een beetje in dubio, Roxy staat al sinds 1 mei volledig op de wei. Daar is dus geen schuil mogelijkheid. Maanden rende ze in volle galop de wei op bij terug brengen, dat is nu al een paar weken dat ze gewoon langzaam weg loopt. Maar nu de laatste ruime week blijft ze bij het lijntje staan kijken tot ik echt bijna uit het zicht ben. Ik weet wel hoe het komt want er is minder te eten en 2 van haar 3 maatjes zijn van de weide af. Het liefst heb ik haar tot het einde van het weideseizoen buiten want het alternatief is het winterschema en dat is maar een paar uur per dag buiten. Als straks het winterschema in volle gang is staat ze in de wintergroep en kan ik met die eigenaren vaak weer regelen dat we elkaars paarden extra buiten zetten. Maar dat is nu nog niet. Kortom ik wil haar zo lang mogelijk buiten, lijkt me voor haar ook het lekkerst. Echt koud is het niet en ze loopt met een regendeken zodat ze redelijk droog blijft. Maar als ze me dan zo zielig staat na te kijken zou ik haar het liefst lekker warm in stal zetten met een berg hooi.


Kan ook 'rust' zijn: in het begin rende Doortje na werken altijd weg, spanning van de trainingen moest eruit. Na een tijdje stapte ze weg en nu blijft ze gewoon lekker bij de draad staan tot ik zeg 'zo, ga nu maar spelen!' en dan wandelt ze rustig weg. Liefst wil ze mij bij haar kudde, ze wil graag dat ik mee wandel naar haar vriendinnen. Maar ze accepteert wel dat het over het algemeen blijft bij dat ik even aan het begin vd wei met haar kroel voor ik weg ga. Soms ga ik wel even socializen op de wei met haar en de dames, vindt ze duidelijk fijn. Misschien is dat bij jouw dame ook zo?

xMarizka
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 13:20

Even een update van Silver
Hij doet het echt goed, hij staat er nu anderhalve week en stond gisteren te kroelen met een andere pony <3
Hij mag bij de hooibalen en is de makkelijkste pony in de kudde hihi

Omdat meneer drie maanden stil heeft gestaan is zijn conditie en bespiering weg. Ben begonnen met longeren. Nou, daar kwam de draak naar boven }:)
Wat een monster :')
Gisteravond longeerles gehad en ik kan er aan werken. Het is natuurlijk typisch haflinger haha
Dus eerst spiertjes opbouwen en met een leenzadel rijden want zonde om nu een zadel aan te schaffen :=
Afbeelding

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:05

@skippy, wow, wat een verkoophistorie! Dat border collie gehalte begrijp ik wel, hier is dat hetzelfde. Alles moet snel snel en alles moet veel. :') ik ga eens kijken of ik een zachter bontje kan vinden om op het deken te naaien.

@lenexa, oeps, voor een modernere haflinger idd niet ideaal :D Zo'n weide zonder schuilstal is inderdaad niet alles. Hier hebben ze een grote, maar mevrouw vind dat de 4.5x4.5 meter toch echt van haar is en Wakko moet dan maar met zijn poep buitenstaan. Maar als het deken goed waterdicht is denk ik niet dat ze het zo erg vind, toch?

@xMarizka, wat een knapperd is het toch! Hopelijk past het leenzadel goed en kan je alsnog wat rijden, al denk ik dat longeren ook moet helpen. Ik heb goede ervaringen met zo'n 'stretchband' voor achter de billen! Maakt ze net wat bewuster van hun achterste :Y)

Hier was het na de uil in mijn stal toch net wat anders. Paarden in de voederkamer... Lana had het slotje open gefrunnikt en ze hebben zich dus allebei gewoon vol zitten vreten. Hooi a volonté, er zijn twee balen weg. Daarnaast ook dik de helft, minstens, van mijn 10 kg voerzak van krämer. Er staan nog steeds equifyt zakken met graan in, dus die wil ik echt zo snel mogelijk weg hebben zodat alles terug in mijn vuilbakken past. Ik heb zoveel voer geprobeerd voor haar lastige maag, maar nu zit ik er dus mee... Ze hebben allesinds geluk gehad. Liever dat ze in het eten kruipen met gehakt gras en grasbrok dan in de rest, aka bietenpulp, slobber, graan graan graan. :n

Bon, zo stond ze er dus bij.

Afbeelding

Alsof ze totaal niet van plan was het opnieuw te proberen. :') Ze stonden allebei zo opgeblazen als het kon. Zij had duidelijk buikpijn maar dat heeft ze zowat altijd, nu gewoon erger. Wanneer een maagpatiënte teveel eten fret... Gelukkig geen koliek verschijnselen tot laat in de avond gisteren, dus ze gaan straks mogen lopen. En ik dus ook, want wakko's koets gaat nog niet :(:)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:16

@Marizka naast longeren werkt gericht werken aan de hand ook heel fijn om spieren op te bouwen! Dus aan de hand al doen wat je onder het zadel zou doen, zoals slangenvoltes, voltes, gebroken lijnen, wijken, stelling vragen etc. Geeft veel bewustwording van de spieren en je bouwt er mooie spieren mee op, waar alleen longeren soms wat eenzijdig is qua spieropbouw.

@kirania jeetje, dat is wel een heeeeeele flinke hoeveelheid voer die ze naar binnen gewerkt hebben! Dat hooi is niet zo erg, maar brok/muesli... pfoe! Hopelijk loopt het met een sisser af, en gauw alles in tonnen doen!

Wij hadden gisteren weer les dressuur aan de hand. Super fijn gewerkt een het verplaatsen van gewicht naar de achterhand door een beetje te 'schommelen' zelf en af strijken met het zweepje, dus echt letterlijk aaien met het zweepje vanaf de schouder/schoft naar de achterkant van de rug en dan mijn energie ook naar de achterhand verplaatsen. En voila, na een paar pogingen liep ze daarna onwijs veel soepeler weg, met meer lengte in de bovenlijn én meer paslengte. Daarna nog gewerkt aan schoudervoor en travers aan de hand. Het was super modderig, dus we hebben uiteindelijk op de erfverharding gewerkt in stap vooral, maar dat ging eigenlijk prima.

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:03

Kirania schreef:
Flicka, supertof dat ze het bitloos zo goed deed! Soms is het echt gewoon alles eens omgooien he. Ik ben zo jaloers op jullie, bitloos kunnen starten... Lana reageert écht niet op bit, ze negeert dat echt gewoon straal. Of ik zou haar helemaal opnieuw met bit mogen opleren om maar te mogen starten in de dressuur :') De tandarts is wel even een goede check up ja!

Ja echt super leuk! Bij ons wilde het ook nooit.. maar heb het er gewoon een jaar bij gelaten en nu ging het opeens hartstikke goed! Ze sprong gister zelfs haar eerste goede eenvoudige wissel *\o/*

Kirania schreef:
Hier was het na de uil in mijn stal toch net wat anders. Paarden in de voederkamer... Lana had het slotje open gefrunnikt en ze hebben zich dus allebei gewoon vol zitten vreten. Hooi a volonté, er zijn twee balen weg. Daarnaast ook dik de helft, minstens, van mijn 10 kg voerzak van krämer. Er staan nog steeds equifyt zakken met graan in, dus die wil ik echt zo snel mogelijk weg hebben zodat alles terug in mijn vuilbakken past. Ik heb zoveel voer geprobeerd voor haar lastige maag, maar nu zit ik er dus mee... Ze hebben allesinds geluk gehad. Liever dat ze in het eten kruipen met gehakt gras en grasbrok dan in de rest, aka bietenpulp, slobber, graan graan graan. :n

Oh neeee wat schrikken zeg! Hopelijk valt het mee -O-
Ze stond er wel heel sneu en schuldbewust bij.. :( Hopelijk geen koliek!


xMarizka schreef:
Even een update van Silver
Hij doet het echt goed, hij staat er nu anderhalve week en stond gisteren te kroelen met een andere pony <3
Hij mag bij de hooibalen en is de makkelijkste pony in de kudde hihi

Omdat meneer drie maanden stil heeft gestaan is zijn conditie en bespiering weg. Ben begonnen met longeren. Nou, daar kwam de draak naar boven }:)
Wat een monster :')
Gisteravond longeerles gehad en ik kan er aan werken. Het is natuurlijk typisch haflinger haha
Dus eerst spiertjes opbouwen en met een leenzadel rijden want zonde om nu een zadel aan te schaffen :=
[ [url=m/CNeN6M.jpg]Afbeelding[/url] ]

Aaah wat super dat het zo goed gaat! Silver is echt leuk! <3 Veel succes en ben benieuwd naar meer updates :D