Snoopy’s afscheid

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Snoopym14
Berichten: 1
Geregistreerd: 30-09-19

Snoopy’s afscheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-19 23:31

Afgelopen zomer, 6 augustus 2019, heb ik afscheid genomen van mijn pony Snoopy. Hij was ongeveer 25 jaar en ik heb hem laten inslapen. Ik wil dit delen op bokt omdat ik veel heb gehad aan ervaringen van andere mensen op dit forum om zelf tot mijn besluit te komen.

Zijn gezondheid begon vanaf 2016 af te takelen. Hij stond altijd 24/7 buiten met ‘s winters een deken om, maar vanaf toen kreeg hij het steeds sneller koud als hij nat werd van de regen en ‘moest’ hij dus ook op stal. Dat jaar ontstonden er ook problemen in zijn mond: een gezwel op zijn tandvlees en EOTRH (groei van tandcement). Uiteindelijk is dat gezwel uit zichzelf verdwenen, wat ik nog steeds heel bijzonder vind, en is de tand inclusief cement verwijderd. Vanaf dat moment begon hij steeds minder goed door de winters te komen. Hij viel elke winter meer af en kreeg luizen. De zomers waren prima en hij was ook nog hartstikke levendig en gelukkig, alleen de winters werden moeilijker.

Deze winter in februari ongeveer viel hij ineens heel sterk af. In mei voelde ik ineens een bultje van ongeveer 1,5 cm doorsnee op zijn wang. Ik heb toen de dierenarts direct gebeld. Ze kon niet heel veel zeggen over het bultje, maar ze dacht dat het niks ernstigs zou zijn, misschien een bloeduitstorting en het zou waarschijnlijk vanzelf weggaan. Ze had ook zijn tanden gedaan en gaf aan dat ongeveer 50% van zijn tanden zo erg was versleten dat ze eigenlijk niet meer werkten. Toen dacht ik al, dit is niet goed.

3 weken later was dat bultje onwijs gegroeid, en was het ongeveer 10 cm in doorsnee. De dierenarts heeft toen een biopt genomen, maar daar kwam niks uit behalve ontstekingscellen. Ze zei dat het waarschijnlijk een tumor was, omdat de bult zo snel gegroeid was en bestond uit holtes met bloed erin, en geen pus ofzoiets. Ik wist op dit moment dat het einde wel in zicht was.

Mijn keuze heb ik gemaakt omdat ik Snoopy niet nog een winter wilde laten doormaken. Geweekt voer was een optie, maar ik bedacht me dat het mij zelf heel naar lijkt als ik niet meer normaal zou kunnen eten, maar moet leven op pap. Daarnaast wist natuurlijk niemand hoelang hij nog door zou kunnen met die tumor op zijn wang. Hij at nog prima gras en was nog vrolijk, maar er zat wel een onwijze bult op de zijkant van zijn hoofd. Ik wist dat het dit jaar voor de winter ging worden, en waarschijnlijk eerder als hij duidelijk last ging krijgen van die bult. Daarnaast had ik in augustus (twee maanden na het biopt) een vakantie van twee weken gepland staan, en dat gaf me helemaal geen goed gevoel als ik hem zo achter moest laten. Het had zomaar kunnen gebeuren dat hij ineens slecht zou gaan eten, en dat ik niet bij hem had kunnen zijn met inslapen. Daarbij kwam nog dat ik op dat moment zomervakantie had tot en met augustus, en daarna zou school weer beginnen.

Ik heb alle redenen toen besproken met de dierenarts, en zij gaf me volledig gelijk. Zij zag ook een oude pony die gevochten had om de vorige winter door te komen en een grote bult op zijn wang had. Zij zei dat het onvermijdelijk zou zijn, nu of over een paar maanden, maar dat niemand kon zeggen hoe hij er over een paar maanden nog bij zou staan als hij dat al zou redden. Als voor het einde van de zomervakantie voor mij beter uitkwam, was dat een prima reden om het dan te doen. Paarden hebben ook geen besef van leven of dood zoals wij hebben. Ze denken niet van ‘Ik wil dit of dat nog doen in het leven’ en ze hebben niet door dat de laatste weken de laatste zijn (in ieder geval in een situatie als deze). Daardoor gaf het Snoopy totaal geen stress, terwijl pijn en honger door de tumor wel stress geven.

Dat was eind juni, toen heb ik de afspraak gepland op 6 augustus. Hij had toen nog ruim een maand waarin hij 24/7 op het land stond met zijn paardenvrienden en ik elke dag nog van hem genoten heb, en hij alle slobber die hij zich kon voorstellen gekregen heeft. Het was het moeilijkste wat ik tot nu toe ooit gedaan heb, maar ik heb er wel een goed gevoel bij. Ik ben dankbaar dat ik hem een mooie laatste tijd zonder stress heb kunnen geven en een heleboel leed heb kunnen besparen.

Ik hoop dat als iemand dit leest die twijfelt of die de goede keuze maakt, of niet weet wat nu te doen, hiermee een beetje verder geholpen is. De keuzes die je kan en moet maken zijn soms niet heel duidelijk en vaak wel moeilijk, dus ik hoop dat mijn ervaring wellicht een beetje helpt.


[ img ]

xPareltje
Berichten: 934
Geregistreerd: 14-02-18

Re: Snoopy’s afscheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 23:37

Veel sterkte! :(:)

Je hebt het het wel heel erg mooi verwoord, knap om deze beslissing te nemen voor je pony.

Mondy
Berichten: 11769
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Snoopy’s afscheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 17:28

Heel veel sterkte :(:)

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

rien10
Berichten: 14362
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Snoopy’s afscheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 18:26

Sterkte. Naar om je maatje te moeten missen.

silvia58
Berichten: 1824
Geregistreerd: 05-07-10

Re: Snoopy’s afscheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 18:44

Wat een dappere beslissing heb je gemaakt. _/-\o_
Ik denk dat veel mensen wat kunnen hebben aan je uitleg.
Heel veel sterkte :(:)

Zoolgangster
Berichten: 9523
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Snoopy’s afscheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 19:21

Heel veel sterkte met het verlies van je pony!

The older I get, the more I regret all the people I've lost over the years. Maybe being a trail guide wasn't such a great idea after all.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 19:31

Sterkte :(:)


kwita
Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Snoopy’s afscheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 19:38

Zeker het delen van weloverwogen besluiten is altijd fijn, je kunt er anderen zo enorm mee steunen in hun besluit!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers