Ga genieten in de eeuwig groene weilanden mijn lieve Moon!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mandymonica
Berichten: 800
Geregistreerd: 31-05-02

Ga genieten in de eeuwig groene weilanden mijn lieve Moon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-19 20:56

Anderhalve week geleden is het nu en het voelt nog steeds of het niet echt waar is... Mijn lieve Monica is er niet meer en het is of ik een stuk van mezelf mis.

[ img ]


[ img ]


Twintig jaar samen, ze kwam als 6-jarige bij me. Pluizig en nog helemaal "groen". Samen hebben we enorm veel geleerd en met vallen en opstaan zijn we uiteindelijk tot in de klasse III van de endurance geraakt, heeft ze voor mijn "trouwvervoer" gezorgd door in no-time voor de wagen beleerd te raken (op haar 16de!) en is ze ook nog een geweldige kinderpony geweest voor mijn zoon en dochter. Al mijn big-life-events heeft ze van dichtbij meegemaakt.

Vorig jaar werd een botsplinter en flinke artrose geconstateerd en had ze "met pensioen" gemoeten. Met veel rust, de juiste supplementen en een goed opbouwschema reed ik afgelopen winter, voorjaar en zomer echter weer met een blije pony door het bos, zowel onder het zadel als voor de kar. Ik heb er heel bewust en heel hard van genoten, omdat ik me inmiddels ook heel goed realiseerde dat het geen jaren meer zou duren.

Half juli kwam de pijn terug, eind juli was op het de grens van "ondragelijk". Mijn blije, jeugdige 26-jarige werd in 2 weken een oude pony. Ik gunde haar nog een paar weken van goed gras en mooi weer: met voldoende pijnstilling volgens de dierenarts verantwoord.

Vorige week werd het toch tijd om haar te laten gaan. Ondanks de pijnstilling bleek opstaan moeilijk en ik wilde haar het ongemak van niet meer durven gaan liggen of de angst van niet meer durven opstaan besparen.

Wat is het moeilijk de beslissing te nemen bij een pony die nog zo vrolijk is. Doe ik het wel goed?? De avond dat de dierenarts komt is ze rustig en ze blijft ook rustig. Ze laat het toe en slaapt onder mijn handen rustig in. Het is dus toch goed zo, ik kan er vrede mee hebben.

Maar wat is het moeilijk om je allerbeste vriendin niet meer bij je te hebben |(

Lieve, lieve Moon. Dank voor alles en voel je nu vrij en zonder pijn op de eeuwig groene velden. Je zal altijd in mijn hart zijn <3

[ img ]

(alle foto's zijn genomen op haar 1-na-laatste dag. Die geef je nog geen 26, toch? Waren haar benen maar net zo "jong" gebleven als haar hoofd....)

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

nuscaniels
Berichten: 1967
Geregistreerd: 17-05-14

Re: Ga genieten in de eeuwig groene weilanden mijn lieve Moon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 21:03

Wat een ontzettend zachte uitstraling heeft ze. Veel sterkte met het verlies.

Het leven is als een kerstmuts

xxCYNNxx
Berichten: 5660
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Ga genieten in de eeuwig groene weilanden mijn lieve Moon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 21:08

die geef ik idd geen 26 nee...idd jammer dat dr benen daar wel ver over heen zaten.
En idd wat een lieve uitstraling heeft ze.

Heel veel sterkte met je verlies

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

Amalarab
Berichten: 7454
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Ga genieten in de eeuwig groene weilanden mijn lieve Moon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 21:43

Wat een mooie pony! Heel veel sterkte met het verlies..

Lieve Baska 4-5-1993 - 27-9-2021

Deoro
Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Re: Ga genieten in de eeuwig groene weilanden mijn lieve Moon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 22:02

Wat een knap beestje. Heel veel sterkte.

callippo
Berichten: 3191
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 22:03

Wat intens verdrietig |(
Ik voel zo erg met je mee! Vorige week vrijdag mijn oude arabje laten gaan, vanwege artrose. Ook degene die overal bij was, van inrijden tot kinderpony en trouwvervoer.

Je kunt je troosten met het feit dat je het juiste gedaan hebt voor haar. Pijn bespaard, veel mooie herinneringen gemaakt, al helpt dat niet tegen het gemis :-(

Heel veel sterkte met het verwerken van je grote verlies :(:)

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Elisa2
Berichten: 36485
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ga genieten in de eeuwig groene weilanden mijn lieve Moon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 08:41

Heel veel sterkte! 26 zie je er inderdaad niet aan af, prachtige pony was het. Op de laatste foto kun je de pijn in de benen wel zien door de manier van staan.

Moeilijk is het, als het hoofd nog wil maar het lijf niet meer...

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Juut
Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 08:50

Nee, die zou ik geen 26 geven...wat een pretkop, ondanks haar pijn...

Ik heb eens de opmerking van een dierenarts gelezen, 'je kunt nooit te vroeg zijn met euthanasie, alleen te laat' Vond ik een mooie uitspraak, en gaat zeker op voor paarden. Het zit zo in hun intinct om door te vechten, pijn niet te tonen... Ok, dr zijn dramaqueens, maar over het algemeen, als een paard pijn toont, dan zit er echt iets niet goed.

Heel veel sterkte!

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd


mandymonica
Berichten: 800
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-19 09:31

Ze kon in het bos ook gewoon nog bloedjehard ;-) Niks pijn, lol maken! Mijn bijrijdsters hadden er soms nog hun handen vol aan. En in de bak doodbraaf, nooit een stap verkeerd.

Lieve woorden doen me goed, fijn dat mijn meissie toch nog gezien kan worden als de pony die ze was :)

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

BigOne
Berichten: 37974
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 09:37

Wat fijn dat jullie 20 jaar samen zijn geweest en bij alle belangrijke zaken in je leven er was. Pas wanneer ze weg zijn is er het gemis, niet alleen het paard maar ook de herinneringen aan deze momenten. Ik heb een paar weken geleden onze bijna 20 jarige kat laten gaan en juist om alle herinneringen verdomd moeilijk. Sterkte , het was een prachtig dier!!

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

mandymonica
Berichten: 800
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-19 17:42

bigone schreef:
Pas wanneer ze weg zijn is er het gemis, niet alleen het paard maar ook de herinneringen aan deze momenten. Ik heb een paar weken geleden onze bijna 20 jarige kat laten gaan en juist om alle herinneringen verdomd moeilijk. Sterkte , het was een prachtig dier!!


Dit is zo waar, je hebt zo'n bak vol herinneringen en ook zo veel plekken waar je samen geweest bent. Meestal gaat het goed, maar op de gekste momenten komen dan toch ineens weer die tranen...

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**


heidinuyten
Berichten: 232
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Rucphen.

Re: Ga genieten in de eeuwig groene weilanden mijn lieve Moon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 18:16

Veel sterkte.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers