Dag lieve Irma, dag mijn wijze oude oma

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Misty12
Berichten: 7027
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Dag lieve Irma, dag mijn wijze oude oma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-19 15:23

Op maandag 27 mei kwam voor ons de dag waarvan je hoopt dat die nooit zal komen maar waarvan je weet dat die ooit komt. We moesten afscheid nemen van onze lieve Irma (Wolfgang x Pion). Ze is geboren op 23 mei 1990 , dat maakt haar 29 jaar en 5 dagen. Voor een kwpn merrie een hele mooi en respectabele leeftijd. Irma kwam als 15 jarige op ons pad Ze had weinig gedaan, alleen wat recreatief maar ze had wel een hele verzameling knappe veulens op de wereld gezet.
Wij (mijn dochter en ik) gingen met haar vooral lekker rijden, wat dressuur wat springen maar vooral lekker naar buiten. Hier en daar wat onderlinge dressuurwedstrijdjes (dochter) en springwedstrijdjes (ik) gereden. Vooral met springen werd ze fanatiek, dressuur vond ze maar zo-zo. Ze deed het wel hoor. Toen kwamen we in aanraking met endurance en toen zijn we dat gaan doen. Vooral dochter, maar ik heb ook wel 2 wedstrijden gereden in de kennismakingsklasse. Op haar 20ste heeft ze nog een klasse 2 uitgereden. Toen moesten we verhuizen, dochter kreeg haar endurancepaard en ik ben lekker gaan rijden. Ik was vooral trainingsmaatje. En dat hebben we tot 2 weken voor haar dood nog gedaan. Een klein rondje buiten meegereden. We hebben heel wat kilometers met z'n vieren door het bos gecrossed. Want dat deden we het liefst: lekker samen naar buiten. Zo zijn we door de tijd gehobbeld. Springen deden we al een tijd niet meer omdat haar lijf dat niet meer kon hebben. Langzaam kwamen wel de kwaaltjes opzetten; cushing, minder zicht, bij tijd en wijle een stram lijf omdat haar lijf de dingen niet aankon kon die zij deed.
Tot maandag 27 mei. Ik was smiddags nog op stal geweest. Lekker Irma gepoetst, gemasseerd en dat soort dingen. de paarden hadden de hele wei gekregen omdat er gemaaid was. Ze mochten de randjes kaal eten. Daar genoot ze volop van. Nog met stalgenootjes gepraat over dat ze er zo goed uit zag. Later nog even gelongeerd. Ze liep niet helemaal lekker, dus ik bedacht me dat ik deze week een fysio moest laten komen. Ik heb haar nog eten gegeven, dekentje op omdat ze regen hadden voorspeld en weer lekker in de wei gezet. 'sAvonds kwam mijn dochter op stal en die zag haar liggen middenin de wei. Ze heeft mensen van stal gevraagd of die konden helpen haar weer op de been te krijgen. Dat lukte niet. Toen heeft ze mij gebeld. Ik kwam uit de auto en zag haar liggen, languit. Er was amper een teken van herkenning dat ik er aankwam. Toen was het voor mij duidelijk; dit is klaar. We konden haar wel weer in de benen helpen, maar wanneer gaat ze weer liggen, over een uur, over 2 uur, morgen, volgende week? Dat wilden we niet afwachten. Dus ik heb de dierenarts gebeld. Die was er 10-15 minuten later. We hebben overlegd en hij gaf ons groot gelijk. Hij heeft zijn medicijnen gepakt. Hij heeft Irma de spuiten toegediend en ze is heel kalm en rustig ingeslapen zonder nare en rare stuiptrekkingen. Mijn dochter heeft haar paard opgehaald om afscheid te nemen maar dat hoefde hij niet perse. Ze vertelde nog dat terwijl zij bij Irma in de wei zat te wachten tot wij kwamen, alle paarden langs kwamen om afscheid te nemen van Irma. Zo lief en zo bijzonder. De dagen erna was de sfeer in de groep ook heel anders, heel lief en rustig, sereen. Ook kreeg ik van een stalgenootje de vraag of ik het goed vond dat zij haar paard afscheid liet nemen van Irma. Natuurlijk is dat goed, doen, hoort erbij. Er zijn nog een paar paarden geweest die afscheid wilde nemen. Er was er ook een die geen afscheid hoefde te nemen, er lag alleen nog een lichaam, Irma was al weg. En nu? Ik heb vrede met de situatie, maar het doet wel heel erg pijn. Ik mis het ontzettend. Ik was toch elke dag een paar uur op stal om voor haar te zorgen. Maar goed, ze is bijna 14 jaar bij ons geweest en ik hoop dat zij er net zo van genoten heeft als mijn dochter en ik. Ze was ook bijna 8 jaar het vriendinnetje van mijn dochters ruin. Hij deed altijd wel stoer, maar hij was ontzettend verdrietig dat Irma dood was. Hij was een paar dagen echt van slag en zocht steun bij mijn dochter en ook bij een grote ruin. Ging bij hem staan. legde zijn hoofd tegen dat andere paard. Hij wilde de volgende dag echt afscheid nemen, hij ging haar helemaal besnuffelen, met zijn neus tegen haar aan duwen. Ik weet nog niet wat ik smiddags met mijn tijd moet doen, nu ik thuis ben. Ik ga wel regelmatig naar stal, dochter helpen met haar paard als zij te weinig tijd heeft. Het is ontzettend wennen. Hier zijn foto's van mijn knappe lieve oude en wijze oma paard.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019

lies_sparkle
Berichten: 6110
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Dag lieve Irma, dag mijn wijze oude oma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 15:28

Veel sterkte!

robbie88
Berichten: 2073
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Dag lieve Irma, dag mijn wijze oude oma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 15:31

heel veel sterkte!

Cranio sacraal therapeut
Tante rikie : dressur L1 springen 120 +13 cross L +1
Siem : L1+1

Utixo
Berichten: 6545
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Dag lieve Irma, dag mijn wijze oude oma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 15:39

Heel veel sterkte. Je hebt toen op mijn Irma gereageerd, en we hoopte dat die van jou nog veel langer mee zou gaan. Ze heeft het toch nog wel een paar jaartjes volgehouden!

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 15:41

Sterkte. De liefde spreekt uit je hele verhaal. Y;(

Binck8
Berichten: 423
Geregistreerd: 21-05-19

Re: Dag lieve Irma, dag mijn wijze oude oma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 16:04

Veel sterkte, mooie leeftijd en liefdevol leven gehad zo te lezen.

When you get tired, learn to rest, not quit.

heidinuyten
Berichten: 232
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Rucphen.

Re: Dag lieve Irma, dag mijn wijze oude oma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 16:13

Veel sterkte.

sas66
Berichten: 625
Geregistreerd: 18-03-15

Re: Dag lieve Irma, dag mijn wijze oude oma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 16:25

Ach wat jammer. Heel veel sterkte in deze moeilijke tijd. Jullie zullen haar vast erg missen. Ze heeft een mooie leeftijd bereikt en jullie hebben samen een mooie tijd gehad. Altijd lastig, je hoofd weet dat het goed is, maar je hart mist haar zo.

janouk
Blogger
Berichten: 17809
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 16:30

Heel veel sterkte. :(:)

Lief dat zij Irma heet. De moeder van Pion heette ook Irma, Irma La Douce. Jouw Irma is dus genoemd naar haar grootmoeder. Oma Irma was jarenlang mijn verzorgpaard, toen ik klein was

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

freedomshet
Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 16:30

heel veel sterkte, heel mooi geschreven. ze heeft het zeker fijn gehad bij jullie Y;(

https://milavpphotography.mypixieset.com/
Instagram @hannover.biko of @milavp.photographynew :)

cariena1973
Berichten: 510
Geregistreerd: 07-04-09
Woonplaats: Oldenzijl

Re: Dag lieve Irma, dag mijn wijze oude oma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 18:44

Heel veel sterkte

beenjesshar
Berichten: 1210
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: uitgeest

Re: Dag lieve Irma, dag mijn wijze oude oma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 18:58

Heel veel sterkte

BellaSharon1
Berichten: 273
Geregistreerd: 26-07-17
Woonplaats: Stegeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 19:00

Heel veel sterkte met dit grote verlies :(:)

"Mi vida no es perfecta, pero tiene momentos maravillosos".

• P U C K •

Unseen
Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 19:00

Dag mooie Irma. Heel veel sterkte toegewenst. <3

Loreke2
Berichten: 316
Geregistreerd: 26-02-08

Re: Dag lieve Irma, dag mijn wijze oude oma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 20:39

Veel sterkte! Mooi geschreven ook, de liefde voor haar is supergroot, zoals jij ze omschrijft kan het ook niet anders!

Misty12
Berichten: 7027
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-19 11:45

Dank jullie allemaal voor alle lieve berichtjes. Idd de liefde voor Irma was ook groot. Maar ze was ook een ontzettend lief paard. Bijten of slaan of bokken kwam toch echt niet in haar woordenboek voor. Ze was top op het laatst echt een dame. En goudeerlijk.
Vandaag kreeg ik een kaartje van de dierenkliniek, om ons veel sterkte te wensen. Dat vind ik erg attent.
Vorige week van een andere kliniek ook een kaartje gehad.
ach en alle lieve berichtjes op facebook en van stalgenootjes en hier doen mij wel heel goed.
De eerste dagen kon ik de berichtjes op fb niet lezen zonder tranen. Ik heb aardig wat tissues gebruikt zeg maar.

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019

Muronia
Berichten: 19382
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Dag lieve Irma, dag mijn wijze oude oma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 12:48

Ach veel sterkte, een groot gemis.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) - Löwenprinz (v. Löwenkönig) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Misty12
Berichten: 7027
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-20 11:38

Inmiddels zijn we een jaar verder.
Zoals dochter op fb zette: Vandaag een jaar geleden werden we wakker sochtends met zoveel verdriet omdat we je die nacht moesten laten gaan. het was intens verdrietig maar ook mooi. Vol liefde en respect en al je paarden vriend(innet)jes. Je bent regelmatig in mijn gedachten, je hebt me zoveel geleerd in al die jaren, je hebt ons zoveel gegeven en we hebben zoveel meegemaakt. En dat zullen we nooit vergeten. Forever in our hearts.
Ik heb nog nooit zoveel tranen vergoten als afgelopen jaar. Ik had ( en heb) er vrede mee, maar ik mis haar nog dagelijks. Zo nu en dan overvalt het verdriet mij opeens en dan komen de waterlanders zonder rem. Ik had niet verwacht dat dit verdriet zo lang kon duren en dat het zoveel impact zou hebben. Er is nu een ander paard in mijn leven, ook erg leuk en lief, maar ja, het is niet.... je mag niet vergelijken en dat weet ik ook wel. Maar moeilijk is het soms wel.

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019

lies_sparkle
Berichten: 6110
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Dag lieve Irma, dag mijn wijze oude oma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 11:58

ach weet je, soms mag je wel vergelijken. Dat doe ik ook, en juist dan ontdek je wat er zo fijn was aan Irma en wat er nu zo mooi is aan je nieuwe paard.
Dat is niet hetzelfde, ik mis Jip, die ik 1.5 jaar geleden heb laten inslapen ook elke dag en soms lijkt mijn huidige pony wel op hem maar de band is gewoon anders, net als dat je met mensen allemaal een verschillende connectie hebt. Heel logisch toch?

Dikke knuffel op deze moeilijke dag voor jullie <3

freedomshet
Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Re: Dag lieve Irma, dag mijn wijze oude oma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 08:13

*knuffel* Y;(

https://milavpphotography.mypixieset.com/
Instagram @hannover.biko of @milavp.photographynew :)

Anoniem

Re: Dag lieve Irma, dag mijn wijze oude oma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 08:20

Ah wat een lieverd was het, straalt van de foto's af en je verhaal. Veel sterkte met dit verlies.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 6 bezoekers