As overleden paard

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Anoniem

As overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 13:18

Inmiddels bijna een half jaar geleden heb ik mijn liefste vriendinnetje moeten laten gaan.
Ze is gecremeerd.
Inmiddels heb ik een hangertje met een klein beetje as van haar.
De rest staat nog thuis in een kistje.

Ik heb het er nog alle dagen moeilijk mee. Ik wil graag iets doen met een deel van haar as, maar weet niet goed wat.
Ik had daar bij kennissen staan waar mijn andere paarden nu ook nog staan.
Ik twijfel om daar nog wat uit te strooien en een boompje voor haar te planten, maar vind dit dubbel omdat je natuurlijk nooit zeker weet of die kennissen daar altijd blijven wonen, dat je nooit ruzie krijgt etc.

Wat hebben jullie met de as van je overleden paard of pony gedaan?

Xyris
Berichten: 9440
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: As overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 13:24

Op mij niet van toepassing, maar denk eens na over meer artistieke toepassingen. Sommige mensen laten zich tatoeëren met de as, maar ik ben er vrij zeker van dat er ook mee geschilderd kan worden bijvoorbeeld.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Jessix
Berichten: 16365
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 13:26

Mijn paarden zijn met Rendac meegegaan. Als ik as zou hebben dan zou ik het over de wei hebben uitgestrooid. Het mooie van cremeren is voor mij het uitstrooien, het teruggeven aan de aarde.

Nu heb ik wel eigen weide, maar ook ik weet natuurlijk niet of ik altijd hier blijf wonen. Dat zou me niet uitmaken, want voor mijn paarden was dat wel hun plek. Zelf heb ik ook niet perse behoefte om een plek in eren te houden. Een overledenen is voor mij overal en nergens, en zit niet meer in as of onder de grond.

Maar dat is heel persoonlijk natuurlijk. :)

Roodvos
Berichten: 6615
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 13:28

Ja, lastig is dat hè :(:) .

Ik heb de eerste maandag van dit jaar afscheid moeten nemen van mijn soulmate. Ik heb niets met as in hangertjes oid. Zijn as staat nu nog in de stal. Ik heb ook gedacht over verstrooien, maar bij nader inzien ga ik het toch begraven. Ik had hem de wintermaanden bij huis staan, dus hij gaat een passend plekje krijgen in zijn eigen weitje.
Nu nog beslissen wat het meest passende plekje is en waarvan ik ook zeker ben dat het daar niet verstoord wordt.

Sterkte met het verlies, nogmaals :(:)

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Anoniem

Re: As overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 14:46

Zelf nog nooit mee gemaakt maar ik denk er uiteraard wel over na voor “wat als”.

Een klein beetje as zou ik in een sieraad verwerken, een deel zou ik in een mooie urn willen bewaren. En het overige as zou ik willen uitstrooien op plaatsen waar wij ultiem hebben genoten van elkaar en van het leven.

Het liefst zou ik een deel van haar as willen uitstrooien in Ierland als ze er niet meer is. Hier is ze geboren namelijk. Volgens mij is dit niet echt mogelijk om met wat as te reizen in een vliegtuig maar goed de gedachte is mooi!

yenopi
Berichten: 920
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Ees (drenthe)

Re: As overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 15:01

Omdat wijzelf groot stuk land hebben, heb ik de as van mijn merrie uitgestrooid. terug naar de aarde.
Dat voelde voor ons heel passend, dus voel vooral ook wat bij jou/jullie past en waar jij je goed bij voelt. En ook wat jou rust geeft. Heel veel sterkte met het verlies !

"Our hoofbeats were many, but our hearts beat as one."

eclair98
Berichten: 11599
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: As overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 15:26

Heb je een plek waar je graag met haar kwam?

kimmie261
Berichten: 19189
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: As overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 15:28

heb je er geld voor over?

ik heb van mijn honden een beeld laten maken ( koppen) en hier kan je de as indoen ,deze kunstenares maakt ook paardenhoofd beelden waar je dan de as in kan doen ,kost alleen wel wat...

Anoniem

Re: As overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 16:56

Mooie dingen komen er al voorbij!

Tatoeëren met as heb ik me over laten informeren maar schijnt dat dat helemaal niet kan helaas... Leek mij ook wel mooi maar het schijnt dat de as helemaal niet in de tattoo komt.
Schilderij is ook nog een optie, had ik nog niet over nagedacht!

Wat betreft uitstrooien is dat natuurlijk ook zo... Ze zijn overal en nergens.

Dankjewel Roodvos, jij ook nog sterkte. Ga je alles begraven of een deel?

Dominique, ook mooi idee. Ik ken wel iemand die het gedaan heeft, wat as mee in het vliegtuig naar Spanje. Officieel mag het niet maar het is ze wel gelukt...

Dankjewel Yenopi! Heb je alles uitgestrooid?

Helaas kwamen wij de laatste jaren niet zo ver meer ivm blessures en ouderdom van haar. Vroeger wel, veel in het bos gereden. Dat is misschien ook nog wel een optie inderdaad, en dan misschien samen met mn pony...

Ik heb je een pb gedaan Kimmie!

eilleen333
Berichten: 12833
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 17:03

Onze stalhouder had 18 jaar geleden een paard in pension. Dat paard overleed en is gecremeerd en uitgestrooid over de weide waar hij altijd liep.
Dat is al mooi, maar het verhaal wordt mooier!!

Twee jaar terug kwam die stal te koop. Omstandigheden waren zo dat onze stalhouder sowieso moest verhuizen. De oude pensionstal bleek (net) binnen budget! Dus ze heeft het gekocht en de hele pensionstal daarheen verhuisd! Dus haar huidige paarden grazen nu op het land waar haar oude maatje altijd liep en is uitgestrooid. En elke ochtend als ze wakker wordt kijkt ze uit over datzelfde land.

Dus je weet niet hoe het loopt.

Eventueel kan je altijd een deel uitstrooien over de oude weide?

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

JoyCiej007
Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 19:01

Myrthe3 schreef:
Tatoeëren met as heb ik me over laten informeren maar schijnt dat dat helemaal niet kan helaas... Leek mij ook wel mooi maar het schijnt dat de as helemaal niet in de tattoo komt.


Het kán wel, maar heel officieel gezien mag dit eigenlijk niet. Het vormt een hoger risico voor de gezondheid (al is het laten zetten van een tatoeage altijd een risico dat je neemt, qua infecties e.d.).
Er zijn veel tattoo shops die het weigeren. Er zijn er ook die het eventueel wel doen, maar die lopen er vaak niet mee te koop. Belangrijk is dat het as niet echt van urn in potje en weer terug enzo is gegaan, dus liefst zo "schoon" mogelijk en onaangebroken.
De tattoo shop waar ik het vorig jaar heb gevraagd deed het wel heel soms eens, maar liepen er dus niet mee te koop. Dat ging over eventueel menselijk as.

Besef je aub wel dat het verwerken van dierlijk as in een tatoeage een nóg veel groter risico vormt. Ikzelf zou dat risico persoonlijk ECHT niet nemen. Het is wel dierlijk materiaal wat je in je lijf graveert....

Kaatje_S
Berichten: 1000
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: As overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 19:18

Een vriendin heeft een urn in de woonkamer staan met de naam van het paard erop en hangt er altijd een bloemstuk aan, welke ze 1 keer in de zoveel tijd vervangt

Groetjes Karen, Funi, Blíðfari en Sigþór

Anoniem

Re: As overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 19:25

Ik heb een hartje met een klein beetje as in de woonkamer staan en de overige 17 kg staat al 3 jaar in de schuur :o

senna21
Berichten: 11713
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 19:41

Er zijn ook dierenbegraafplaatsen. Misschien kun je daar eens informeren. En anders toch ergens in de buurt van de stal of een ander favoriet plekje van je paard en jou.

Voor jezelf kun je thuis een mooi gedenkplekje/altaartje maken met het hangertje/ wat as, een halster en mooie foto's.
Sterkte met het gemis.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 18-02-19 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Jessix
Berichten: 16365
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 19:48

Tarico schreef:
Ik heb een hartje met een klein beetje as in de woonkamer staan en de overige 17 kg staat al 3 jaar in de schuur :o

Ja ik had al eens ergens gelezen dat het best wel veel is... Past ook niet in een standaard urn denk ik zo.

KimD
Berichten: 20337
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 19:50

Xyris schreef:
Op mij niet van toepassing, maar denk eens na over meer artistieke toepassingen. Sommige mensen laten zich tatoeëren met de as, maar ik ben er vrij zeker van dat er ook mee geschilderd kan worden bijvoorbeeld.


Dit is overigens lariekoek, de as wordt zogenaamd gemengd, maar is te dik om daadwerkelijk mee getatoeëerd te worden.

Het blijft als het ware op de huid liggen en dus weggehaald met een doekje. Gaat bij deze tattoo's echt om het (fake) idee voor diegene die het wilt.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

JoyCiej007
Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 20:03

KimD schreef:
Xyris schreef:
Op mij niet van toepassing, maar denk eens na over meer artistieke toepassingen. Sommige mensen laten zich tatoeëren met de as, maar ik ben er vrij zeker van dat er ook mee geschilderd kan worden bijvoorbeeld.


Dit is overigens lariekoek, de as wordt zogenaamd gemengd, maar is te dik om daadwerkelijk mee getatoeëerd te worden.

Het blijft als het ware op de huid liggen en dus weggehaald met een doekje. Gaat bij deze tattoo's echt om het (fake) idee voor diegene die het wilt.


Hoe weet je dat? Waar haal je die info vandaan?
Volgens mij klopt dit namelijk echt niet. Waarom zou een tattoo-artiest hier over liegen?

KimD
Berichten: 20337
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 20:18

JoyCiej007 schreef:
KimD schreef:

Dit is overigens lariekoek, de as wordt zogenaamd gemengd, maar is te dik om daadwerkelijk mee getatoeëerd te worden.

Het blijft als het ware op de huid liggen en dus weggehaald met een doekje. Gaat bij deze tattoo's echt om het (fake) idee voor diegene die het wilt.


Hoe weet je dat? Waar haal je die info vandaan?
Volgens mij klopt dit namelijk echt niet. Waarom zou een tattoo-artiest hier over liegen?


Van een van onze beste vrienden, die is tatoeëerder. Die doet dat dus ook niet.

Het as van een van zijn eigen honden zit verwerkt in het knopje van een piercing wat hij gemaakt heeft. Dat kan wel, wel erg kostbaar.

Veel zeggen dat het kan, omdat het gaat om het idee. Wat niet weet, wat niet deert.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

mvdbijl
Berichten: 3662
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: As overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 20:54

Een tattoo nemen zou ik goed overnadenken. Ik wou het ook na het overlijden van mijn paard, nu een paar jaar later ben ik blij dat ik het niet heb gedaan. De mooie herinneringen zitten in mijn hoofd..

Ons veulen is gecremeerd, daar was maar een klein blikje as van over. Ik vond een paardenbeeldje wat hol was, daar zit het in en we hebben het dicht gekit.

Uitstrooien vind ik ook mooi, het gaat toch op in de wind en de natuur, ze blijven niet perse op die plek..

Je zou het ook in je eigen tuin kunnen begraven, mooie boom erop. Ga je verhuizen neem je ze mee..

Roodvos
Berichten: 6615
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 21:45

Myrthe3 schreef:
Dankjewel Roodvos, jij ook nog sterkte. Ga je alles begraven of een deel?

Dankjewel.
De bedoeling is om alles te begraven. Maar ik twijfel nog of ik een beetje apart zal houden in een klein flesje of potje.

Ik heb ook nagedacht over een beeld of een urn. Maar ooit moet je daar ook weer afscheid van nemen. Ik heb wel een fotobox gehaald bij de Action. Daar heb ik een memory box van gemaakt. Met haar van zijn staart, een paar (melk) tanden en kiezen, kaartjes. En een foto op de voorkant. Dan heb ik alles bij elkaar maar niet steeds in het oog. Daar zou ook best een flesje met een beetje as bij kunnen.

En ik heb een mooie foto collage gemaakt waarin ik geprobeerd heb alle facetten van zijn rijke en lange leven vast te leggen. Die staat op de schoorsteenmantel.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

DaraBariton
Berichten: 1301
Geregistreerd: 15-12-11
Woonplaats: Noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 22:11

Tarico schreef:
Ik heb een hartje met een klein beetje as in de woonkamer staan en de overige 17 kg staat al 3 jaar in de schuur



:wow: :oo

Ik was benieuwd hoeveel het ongeveer zou zijn. Nou, wel veel ja

Dara♡ Bedankt voor de mooie jaren samen...
*31-05-2001 - †27-06-2021
◇Wiebe◇|31-03-2023| Fryso 518 x Tsjalle 454|

LadyMadonna
Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: As overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 22:13


Hollyleaves
Berichten: 1943
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: As overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 22:27

De as van mijn eerste paard staat in de slaapkamer in een urn met gedenksteen erop, samen met een kaars en een ingelijste akte die je krijgt van het crematorium. De as van mijn tweede paard staat nog in de kist waarin ik het opgehaald heb van het crematorium. Ik ben er inmiddels na een dik jaar aan toe om hem uit te strooien en ga dat op onze favoriete plekken in de bossen doen waar we op vakantie gingen of gewoon graag heen gingen om te rijden. Op de een of andere manier voelt het goed om juist hem uit te strooien, juist omdat hij als levend dier absoluut niet opgesloten kon staan. Hij was een echt vurig paard met een enorme air om zich heen en helemaal in zijn element als we met de trailer weg gingen. Symbolisch gezien voel ik me dan ook goed bij dit idee. Een klein beetje as houd ik en gaat bij de urn van de andere pony in.

mvdbijl
Berichten: 3662
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: As overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 19:12

Hou er rekening mee dat uitstrooien niet overal mag, zorg dat je niet gezien wordt als je het gaat uitstrooien.

LadyMadonna
Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: As overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 19:15

Knappe ambtenaar die het terug stopt O:)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 2 bezoekers