Na bijna 20 jaar moet mijn allebeste maatje mij verlaten

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Na bijna 20 jaar moet mijn allebeste maatje mij verlaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-14 19:15

Ik heb mijn merrie Jessica bijna 20 jaar bij me gehad op 3 maandjes na.
14 jaar was ik toen ik haar kreeg en vanaf mijn 16e heb ik altijd alles zelf betaald en geregeld.
Jessica was altijd mijn grootste maatje, in tijden dat niks meer ging was zij diegene waar ik me bij terug trok.
Al dik 8 jaar stat ze met pensioen vanwege artrose in benen, rug en hals en sinds twee jaar weten we zeker dat ze cushing heeft.
Ook dit ging nog heel erg goed, ze bleef heel fit en kon nog goed mee met haar groepje op de wei als er eens gek gedaan moest worden.

Helaas is er een heel abrupt einde aan gekomen nadat ze vorige week kreupel, ach ja dat had ze wel eens.
Maar ze begon stijver te worden en ik dacht aan haar rug die opspeelde of iets van hoefbevangenheid.
Zaterdagmorgen de da laten komen en de vage kreupelheid was idd HB, mijn grootste angst aangezien ik weet dat deze complicatie niet erg goed is bij cushing.
We hebben haar apart gezet en haar hooi iets geminderd, veel gras hadden we zowiezo nog niet maar toch maar geen risico.
Ze kreeg ook een pijnstiller en ik had het met de da over haar toekomst.
Hij kan geen beslissing nemen maar was wel heel duidelijk.
Het lag aan mij hoever ik wilde gaan en dat ikzelf ook wel wist hoe het ervoor stond.
Daarbij had ik toch nog steeds voor ogen dat mijn paard mocht blijven tot er pijn of ongemak komt en ze moest paard kunnen zijn, dus op de wei met vriendjes.
Nu stond ze apart met alleen mijn shet erbij en zonder gras, nou ja voor tijdelijk moest dat wel kunnen.

Van zaterdag t/m dinsdag ging dit goed, ze leek zelfs vooruit te gaan, toch bleef ik een vervelend onderbuik gevoel hebben.
En dit werd woensdagochtend bevestigd.
Ze bleef in de hoek in de stal staan en kwam niet ook zag ik dat de stal anders was dan normaal.
Ik wilde haar uit de stal halen en ze viel er zo wat uit en de tranen sprongen in mijn ogen, dit was niet goed.
Ik heb haar eerst de pijnstiller weer gegeven en stapje voor stapje naar de rijbak zodat ze in het koude zand kon gaan staan.
Mij was al duidelijk dat het echt niet meer alleen in de voorvoeten zat, ook leek ze buikpijn te hebben.
Ze had haar neusgaten continue helemaal groot en pompte van pijn, ook kiepte ze een paar keer bijna om.
Of dat ze wilde gaan liggen maar niet durfde.
De da zag ook al dat ze wel zeker insulineresistent moest zijn.
Kortom, opknappen werd heel lastig en een mooi pensioen zou nu alleen maar overleven worden.
Nooit meer op de volle wei en dan dus ook steeds van haar vriendjes gescheiden worden.
Ze keerde de laatste dagen helemaal in zichzelf.
Deze factoren en de ondragelijke pijn die ze had heeft me doen besluiten haar te laten gaan.

Weg was ze, het is net alsof er een stuk van mij dood is gegaan.
Ik voel me zo leeg.
En ik weet dat ik voor mijn paard de beste beslissing heb gemaakt, maar ja voor mijzelf???
Ik hoop dat ze nu weer lekker door de wei rent, maar hier zal ik haar vreselijk missen.
Iedere dag trouw ging ik haar en mijn shet verzorgen, gelukkig heb ik hem nog.
3/4 van mijn leven deelde ik alles met Jessica en nu is ze weg.
Ik kan hier niet eens opschrijven hoeveel pijn dat doet.
Rust zacht lieve Jessica Kasparonda!!

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

;(

DaisyRenee
Berichten: 7
Geregistreerd: 28-03-14

Re: Na bijna 20 jaar moet mijn allebeste maatje mij verlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 19:19

Wat ontroerend! Sterkte overal mee!

Speedster
Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 19:21

Wat een moeilijke beslissing... Heel veel sterkte...

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 19:21

Heel veel sterkte, je hebt het beste gedaan wat je kon doen, haar een goed einde geven zonder pijn. Er is nu een stuk van je leven weg maar later zal je met veel liefde en vreugde aan haar terug kunnen denken.
Er zijn er maar heel weinig die zo lang bij een lieve baas blijven, dikke knuffel.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

Re: Na bijna 20 jaar moet mijn allebeste maatje mij verlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 19:24

ik VOEL je pijn en verdriet haast. Heel erg veel sterkte! Y;(

maaike_j
Berichten: 79
Geregistreerd: 07-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 19:25

Wat een ontroerend verhaal! Heel veel sterkte . Je hebt voor Jessica de juiste beslissing gemaakt<3
Laatst bijgewerkt door maaike_j op 28-03-14 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

rijden doe je voor je plezier

geerke
Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 19:25

mooie merrie <3 Ze heeft het goed gehad bij je....denk daar maar aan als troost.
Heel veel sterkte :(:)
(ik moet ook een keer een beslissing maken....vreselijk)

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

kally
Berichten: 5243
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Na bijna 20 jaar moet mijn allebeste maatje mij verlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 19:59

Heel veel sterkte gewenst, mooi levensverhaal en wat zal ze het goed gehad hebben en hoe moeilijk de
beslissing ook was het was de juiste voor je lieveling.

Een dag niet gelachen, een dag niet geleefd......

Arabesk
Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Na bijna 20 jaar moet mijn allebeste maatje mij verlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 20:04

Wow 20 jaar, wat een lief paardje, sterkte!

Westerntrail
Berichten: 1742
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 20:04

Wat ontroerend, heel veel sterkte Y;(

Appelmoes_11
Berichten: 2340
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 20:07

Jeetje... ik moest hier toch een traantje bij wegpinken. Wat zijn jullie lang samen geweest en wat moet je van haar gehouden hebben. Zo'n beslissing maken is vreselijk... heel veel sterkte :(:)


Wir leben auf einem blauen Planeten der sich um einen Feuerball dreht, mit einem Mond der die Meere bewegt, und du glaubst nicht an Wunder?

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Na bijna 20 jaar moet mijn allebeste maatje mij verlaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-14 21:40

Ja ik heb er altijd voor proberen te zorgen dat ze het zo goed mogelijk had (tot verveling van veel pensioneigenaren aan toe)
Maar van mij had ze 40 mogen worden ondanks dat ik al jaren niks meer met haar kan doen.

jansje73
Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: Na bijna 20 jaar moet mijn allebeste maatje mij verlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 21:46

Heel veel sterkte ! En wat was ze mooi.

Jessix
Berichten: 16417
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 21:46

:(:) Wat triets... Ik leef met je mee. Heel veel sterkte.

Maflinger_S
Berichten: 12150
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 21:47

Wat heb je lang met en van haar mogen genieten. Sterkte met het verlies.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Hilli
Berichten: 22946
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Na bijna 20 jaar moet mijn allebeste maatje mij verlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 21:53

Jouw goede zorgen moeten je merrie een superleven gegeven hebben. Helaas hoort afscheid nemen erbij, al had deze merrie wel 100 mogen worden. Sterkte met het verlies.

Te koop: 7-jarige Arabische ruin

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

mika11
Berichten: 11101
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Na bijna 20 jaar moet mijn allebeste maatje mij verlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 21:57

Dat moet echt heel zwaar voor je zijn geweest, als je jouw merrie zo lang hebt gehad.
Ze heeft dan wel een heel mooi leven gehad, maar het gemis is heel groot.
Gelukkig had je de kracht om voor je merrie te kiezen toen het niet meer ging.
Heel veel sterkte met het verlies.

Buddyloveyou
Berichten: 330
Geregistreerd: 24-12-12
Woonplaats: Nederland

Re: Na bijna 20 jaar moet mijn allebeste maatje mij verlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 23:46

wat moet dat moeilijk zijn geweest voor je!
sterkte!

'teamwork makes dreamwork'

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 00:03

Och Jesito wat een verlies en wat is het toch nog plotseling en snel gegaan en toch bevangen geraakt, wat naar en verdrietig. Je hebt zo goed voor haar gezorgd en ze heeft het zo goed bij je gehad dankzij jouw goede zorgen. Ik weet hoe raar en vreemd het is als je zo lang zo intensief voor een paard gezorgd hebt en het ineens ophoudt. Het is raar en vreemd als dat wegvalt, al is het ergens ook een opluchting dat je paard verder lijden bespaard is gebleven - ik weet het als geen ander. Heel veel sterkte met het verlies, het was een prachtige parmantige dame.

Proud human of Whizzard & gek op onze stoere Gelderse ruinen! <3 <3 Voor Whizzemans: Het is onmogelijk', zei trots. 'Het is riskant', zei ervaring. 'Het is zinloos', zei rede. 'Probeer het', fluisterde het hart.
>> May The Horse Be With You!

shilady
Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Na bijna 20 jaar moet mijn allebeste maatje mij verlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 00:11

Ik kan het bijna niet geloven :(
Sterkte

franka75
Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 00:23

Jeetje joh wat naar, maar omdat jij voor haar de beste beslissing hebt genomen heb je dat ook voor jezelf gedaan. Je had het niet anders kunnen doen. Zo voelt het niet maar zo is het wel. veel sterkte, mooi paardje was het.

Lieve Mixie ik vergeet je nooit

XxLiEsJuHhxX
Berichten: 6030
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 00:23

Ahh daar is knappe Jessica, nog een keer schitteren.! En wat is het leeg op stal zonder haar..
Je bent echt een super baasje voor haar geweest. Ik hoop dat Nigito je heel veel kracht kan geven om dit grote verlies te verwerken.

The Oily Barn, volg mij via insta voor leuke diy producten voor in en buiten huis en voor dieren. 100% natuurlijk en gezond

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-14 08:10

fargo schreef:
Och Jesito wat een verlies en wat is het toch nog plotseling en snel gegaan en toch bevangen geraakt, wat naar en verdrietig. Je hebt zo goed voor haar gezorgd en ze heeft het zo goed bij je gehad dankzij jouw goede zorgen. Ik weet hoe raar en vreemd het is als je zo lang zo intensief voor een paard gezorgd hebt en het ineens ophoudt. Het is raar en vreemd als dat wegvalt, al is het ergens ook een opluchting dat je paard verder lijden bespaard is gebleven - ik weet het als geen ander. Heel veel sterkte met het verlies, het was een prachtige parmantige dame.


Die opluchting heb ik idd ook wel gevoeld idd.
Mijn zorgen om haar zijn nu omgezet in verdriet.
En het is idd allemaal heel snel gegaan, maar die ellende had ik ook niet langer aan kunnen zien.
Ik heb nog nooit pijn aan haar gezicht af kunnen lezen, maar de wijde neusgaten en het apart trekken met haar neus had ik nog nooit eerder gezien bij haar.
Ik denk dat ze haar al volledig plat hadden moeten spuiten als ze haar van de pijn af zouden moeten krijgen als ik het toch nog had willen proberen te rekken.
Maar voor wie doe je dat???

Ja Marlies, die lege box zal nog wel even moeilijk blijven voor me.
En ben nu bijv. steeds aan het denken dat ik haar deken even eraf moet gaan halen vanwege het mooie weer.
Na 20 jaar voor haar te hebben gezorgd zal dat even omschakelen zijn.

Dank jullie wel voor de lieve berichten.
Ik weet dat het de goede keuze was, maar het voelt nog steeds alsof ik het opgegeven heb en haar in de steek heb gelaten.

xApple
Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 08:32

Jeetje heftig zeg.. Heel veel sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:59

Tranen over mijn wangen bij het lezen van je mooie post. Wat heeft Jessica het getroffen met een baasje als jij.

Veel sterkte :(:)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 6 bezoekers