In 1 jaar van twee naar geen paard!!!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jesito
Berichten: 12790
Geregistreerd: 14-08-04

In 1 jaar van twee naar geen paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-15 10:07

Vorig jaar op 26-03-2014 heb ik mijn aller trouwste vriendin in moeten laten slapen.
Ze was 23 jaar, had cushing en dit sloeg behoorlijk om ineens.
Hier het toppic van toen: [IM] Na bijna 20 jaar moet mijn allebeste maatje mij verlaten

Dan hoop je eigenlijk dat je verder kunt genieten van de kleine man die nog hebt, maar helaas wist ik toen al dat dit ook geen jaren zou gaan duren.
Hij is al jaren ziek en steeds om onbeschrijfelijke redenen hoefbevangen, tot dat een dierenarts oppert eens te testen op cushing.
Het zal toch niet, hij is nog geen 9 jaar, dacht ik.
Met een waarde van 313 was het geen twijfelgeval en begonnen met medicatie.
Hier leek hij wat mee op te knappen, maar hij kampte ook met dingen als kortademigheid en diarree.
De laatste tijd kreeg hij ook vaker een kokerontsteking en rotstraal.
De laatste weken gingen langzaam steeds iets slechter met heel af en toe een dag iets beter, waar ik natuurlijk heel blij van werd.
Waarop meestal de dag erna het weer heel slecht ging, kortom geen pijl op te trekken.

De laatste week was hij zo slecht en op sommige momenten zo kortademig dat ik een beslissing moest gaan maken, maar ik kon het niet. [MD] Inslapen of niet?
Hij bleef zo vrolijk, maar heel kritisch gekeken in vergelijking tot een paar jaar terug was ook hij niet dezelfde meer, maar ik nam er maar steeds genoegen mee.
Op woensdag 18-02-2015 had ik de afspraak met de dierenarts gemaakt om hem te laten inslapen of bij verbetering in ieder geval te controleren.
Maar de dagen na dat ik de afspraak had gemaakt waren echt een hel en met veel pijnstilling leek het iets te gaan, maar met afbouwen kreeg hij de ene voet niet meer voor de andere.
Ook merkte ik dingen als dat hij niet meer naar de drinkbak liep of dit zo lang mogelijk uitstelde en ook liggen leek hij niet echt meer te durven.
Dit kon zo niet en die woensdag is hij dan ook vredig naar de eeuwige groene weides gegaan.

En dan............ blijf je achter.
Van meer dan 20 jaar eigen paardjes naar helemaal niks.
Ook het vriendinnetje van Nigito was helemaal van slag en dat maakte het allemaal niet makkelijker.
Nu een week later voelt het heel dubbel, het is een heel groot gemis, maar een enorme rust die over me heen komt.
Het laatste jaar was echt verschrikkelijk en hoewel ik voor beide paarden altijd graag gezorgd heb is de rust nu ook heel welkom.
Ik zal altijd in de paarden blijven, maar een eigen paard moet ik echt niet meer aan denken.
Een twee keer in de week wil ik op stal blijven komen en dan zien we wel hoe het gaat lopen.

Hopelijk zijn mijn twee vrienden nu voor altijd samen zonder pijn, heerlijk op de groene weides daar boven.
Maar ik mis ze hier beneden.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Deze heb ik laten maken door Knoesje memberlist.php?mode=viewprofile&u=18288
Ben hier nog steeds heel erg blij mee.

jesito
Berichten: 12790
Geregistreerd: 14-08-04

Re: In 1 jaar van twee naar geen paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-15 14:21

Pfff 2 paarden in zo'n korte tijd is ook noet niks vreselijk.
Jij ook veel sterkte.

jesito
Berichten: 12790
Geregistreerd: 14-08-04

Re: In 1 jaar van twee naar geen paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-15 17:16

Idd joyce de leeftijd klopt bij hem gewoon niet, bij jessica was dat enigzins acceptabel.
Nigito moest nu 4 mei nog 10 jaar worden dat is echt te jong.
Maar na 5,5 jaar dokteren ging het alleen maar berg af.
Een paard moet met z'n groep mee kunnen lopen en ieder geval kunnen lopen.
Maar die leegte zal echt heel erg wennen worden, ook het "geen zorgen" hebben is heel erg wennen.

Dank jullie voor de lieve berichten.

jesito
Berichten: 12790
Geregistreerd: 14-08-04

Re: In 1 jaar van twee naar geen paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-15 08:00

Ik heb zeker heel veel mooie herinneringen, gelukkig wel zeg.
En bij Jessica was de tijd van echte zorgen een week ongeveer en toen kwam al vrij snel de dag dat het compleet omsloeg en ze het zelf ook op gaf.
Tuurlijk was ze al jaren een zorgenkind omdat ze cushing had maar opzicht ging dat heel goed.

Bij nigito zijn het toch wel een dikke 5 jaar van veel zorgen geweest met momenten dat het heel goed ging.
Hele hoge pieken en hele lage dalen.
Dat was juist vaak het frustrerende op een moment dat het goed ging dacht je eindelijk rust te krijgen en dan ineens was er weer iets of ging het een stuk slechter.
Hij moet al vrij jong cushing hebben gehad volgens mij en ben eigenlijk ook wel eens benieuwd als onderzoeken verder zijn of daar meer uit duidelijk wordt.
Achteraf heb ik ook wel eens gedacht om Nigito af te staan voor onderzoek.
Maar goed dat is achteraf.

jesito
Berichten: 12790
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-15 08:47

meisje2000 schreef:
Heel veel sterkte hiermee. Ik zei ook nadat ik mijn paard in mei 2013 had ingeslapen (koliek) dat ik geen paard meer wou. Maar soms loopt het ingepland toch heel anders. Eind augustus 2013 dus ong een half jaar na het inslapen van mijn merrie ben ik toch weer eigenaar geworden van een paard. Het lag niet in de planning en was ook helemaal niet de bedoeling maar dit paard (toen 6 maanden oud) ken ik vanaf de geboorte en ben al vanaf het begin helemaal weg van hem.
Hij stond te koop maar de stal eigenaresse gaf hem liever gratis weg aan iemand die ze kon en vertrouwde dan dat ze hem moest verkopen aan een vreemde. Dus op 31 augustus 2013 kreeg ik chameur geschonken van de stal eigenaresse. Ik was net als jou, wou geen ander paard want het gemis van mijn merrie was er nog (nog steeds trouwens) maar dit dier had gelijk van de dag dat hij geboren was een plekje in mijn hart gestolen.
Maar ik snap je heel goed dat je er niet aan toe bent en vooral zo kort erna niet.


Wat fijn dat je weer een paardje hebt waar je je zo verbonden mee voelt.
Maar ik denk dat het bij mij toch iets anders ligt.
Ik kan sowieso niet rijden zoals ik zou willen door problemen met mijn eigen rug.
En ik wil absoluut geen paarden meer in pension, als ik al een paard neem dan wil ik die absoluut in eigen beheer hebben.
Daarbij zie ik om me heen zoveel problemen met paarden waar je natuurlijk nooit geen garanties op krijgt dat een paard die niet krijgt.
Ik zou dat echt niet aan kunnen als ik nu weer een paard aanschaf en daar weer zoveel zorgen om heb.

Mijn droom is toch wel om misschien ook eens iets te gaan kopen met grond erbij en dan wat afdankertjes en oudjes aan huis te hebben en die nog een mooie tijd te geven.
En verder kan ik op zoveel plekken terecht voor paardjes te verzorgen dat ik me daar niet zo'n zorgen om maak.
Wel lusten, geen lasten.


jesito
Berichten: 12790
Geregistreerd: 14-08-04

Re: In 1 jaar van twee naar geen paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-15 08:10

Dank je.
Voor die wens uit gaat komen maar eerst de loterij winnen, haha

jesito
Berichten: 12790
Geregistreerd: 14-08-04

Re: In 1 jaar van twee naar geen paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-15 08:14

Ja echt een super mooie tekening, ben daar zo blij mee.
En ik heb nog een stuk staart van ieder, heb van Jessica vorig jaar al wat laten maken.
Maar ben nu aan het kijken wat ik wil.

jesito
Berichten: 12790
Geregistreerd: 14-08-04

Re: In 1 jaar van twee naar geen paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-15 09:54

Indy29, ik heb de tekening ook laten maken nadat ik vorig jaar mijn grootste maatje ever heb moeten laten gaan.
Ik wilde ze graag samen getekend hebben en er is hier op Bokt veel aanbod qau tekeningen maken.
Maar knoesje gaf me het gevoel dit met alle zorg te doen, ze had het druk en ik kwam op de wachtlijst.
Ik werd netjes geïnformeerd wanneer ze ging beginnen en wanneer ongeveer klaar.
Ben er super blij mee.

Lous, wat vervelend dat je shet ook cushing heeft.
Op medicatie kunnen ze vaak best nog een tijdje mee, maar goed dat is net hoever je hier zelf in wilt gaan natuurlijk.
Nigito was helaas nog heel jong en vaak lijkt het alsof de ziekte dan harder toeslaat, maar dat komt misschien ook omdat oudere paarden wat rustiger van aard zijn en de verandering dus niet zo opvalt.
Hopelijk kan die nog jaren bij je blijven, heel veel succes en sterkte.

jesito
Berichten: 12790
Geregistreerd: 14-08-04

Re: In 1 jaar van twee naar geen paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-15 15:40

Vandaag alweer een maand geleden en vandaag is ook nog mijn vader 11 jaar geleden gestorven.
Hoop zich wel op alle ellende, maar goed we moeten verder al blijft het gewoon ***

jesito
Berichten: 12790
Geregistreerd: 14-08-04

Re: In 1 jaar van twee naar geen paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-15 08:06

Ja dat is zeker en ik heb al zoveel mensen en dieren verloren en nu kort achter elkaar twee paardjes, dat is wel heel erg zuur.
Ben niet zielig of zo, maar ik mis ze gewoon allemaal heel erg.
En dan relativeer ik maar weer dat ik ook een keer zal gaan, dat we gewoon niet het eeuwige leven hebben.
Maar gewoon de gedachte dat je diegene (mens of dier) niet meer zult zien is af en toe ondragelijk.

jesito
Berichten: 12790
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-15 12:18

HorseyDude schreef:
Zie dit topic nou pas via je onderschrift! Oh wat erg zeg, om zo snel achter elkaar je maatjes te verliezen... weet dat ze altijd bij je zijn in dat mooie plekje in je hart en dat zij jou ook nooit zullen vergeten. Ik hoop dat je het al een mooi plekje heeft gekregen.

Tikkie laat maar stevig gecondoleerd namens mijzelf. :(:)

Y;(


Dank je voor je sympathieke bericht en het is idd al weer een tijd geleden maar het gemis is vreselijk.
Maar ook de rust heerst nog steeds heel erg en voor mij wordt iedere dag weer duidelijk dat ik absoluut geen paard meer wil in pension, dus in die zin heb ik er vrede mee.

De rest ook bedankt.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers