Sunny, your fight is over

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
hiphorse
Berichten: 1031
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Hoogeveen (drenthe)

Sunny, your fight is over

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-21 17:49

Sunny voor mijn gevoel mijn echte eerste pony (eigenlijk 2e maar goed gevoel vindt het 1e), een leermeester.

Een klasgenootje had hem gevonden op marktplaats tijdens de les, mijn eerste reactie was; 'nee ik wil geen tinker'. Pas toen ze zei dat het geen tinker was wou ik beter naar de foto's kijken en wauw wat was hij leuk!

Op mijn verjaardag 10 maart 2013 ben ik Sunny (toen nog shy boy) gaan proefrijden. En ja ik moest en zou hem hebben!
23 maart heb ik hem opgehaald en toen begon ons avontuur.

Sun was geboren en opgegroeid bij Vrijepaarden en na 2 eigennaren bij mij terecht gekomen. Hij had altijd wat last van zijn rug gehad en hier was ook altijd een goed management voor. De dierenarts die hem klinisch had gekeurd had gezegd dat een goed zadel het probleem wel zou oplossen. Nu weet ik wel beter...

Sun kende alleen de basis en had nog maar 2x buitengereden, maar door de jaren heen waren we uiteindelijk op M-niveau qua trainen en buitenrijden was een wekelijks iets. Wedstijden hebben wij nooit gereden, geen behoefte aan en Sun had tijd nodig om te aarden in een nieuwe bak anders kon hij ontploffen. Ontploffen hield in als een rodeo paard rondbokken, dat kon al veroorzaakt worden doordat er geen bontje om zijn singel zat. Tja meneer had zijn eisen en maakte die flink duidelijk. Zo ook als hij op stal stond, vreselijk vond hij. Ontsnappen en steigeren werd het dan. :') Hierdoor heeft Sun bij mij bijna altijd (op ongeveer 2 weekjes in totaal) 24/7 buiten gestaan.

Oh en springen dat was het beste ooit volgens Sun! Zo leuk dat ik met vrijspringen soms niet eens de tijd kreeg om de hindernis goed klaar te zetten. 1x aan de kant moeten springen omdat hij er in volle vaart aan kwam, er overheen sprong en weer omdraaiden en weer terug kwam om weer te springen wat zich een aantal keer herhaalde :j

Maar helaas werd Sun vanaf eind 2017 slechter, het rijden ging niet goed. Wat het precies was wist ik niet. Veel geprobeerd in die tijd maar niks hielp voor langere tijd... buitenrijden en rechtdoor rijden ging altijd goed dus uiteindelijk gingen wij steeds meer buitenrijden en in de bak minder serieus aan het werk.
rond maart/april 2020 begon Sun heel heftig te headshaken, alles geprobeerd uit te sluiten op stal zelf maar niks kunnen vinden. Op een gegeven moment lukte het opstaan vanuit het liggen ook niet meer.
Machteloos voel je op dat moment want wat kan je doen om je pony te stoppen met headshaken? of helpen opstaan??
Toen door verwezen naar emmeloord. oei oei wat een waslijst kwam er naar boven :n
Om het kort te beschrijven, op meerdere plekken atrose en kissingspines. We hadden er voor gekozen om de si in te spuiten en mesotherapie te proberen. Na de behandelingen verdween de headshaking en ging het opstaan een stuk beter!
Uiterraad was er al besloten dat Sun met pensioen mocht want rijden wou ik niet met de wat ik nu weet.

Maar weer helaas kwam er weer slecht nieuws, Sun had plaveiselcarcinoom op de penis en waarschijnlijk ook bij het 3e ooglid...

Ja dan weet je niet meer wat wijsheid is, Sun was altijd nog vrolijk en deed alles nog goed dus nog even aangekeken.
Maar dat was slecht voor nog een maand of 2 dat het goed ging, Sun begon weer achteruit te gaan. Even gek doen in de wei resulteerde in 2 dagen kreupel. Een bultje op of af? kreupel. Wandelen? moe na een kwartiertje lopen.

Na overleg met de dierenarts uiteindelijk gekozen voor euthanasie. En ondertussen heeft dit plaats gevonden en plaats ik dit bericht hier.

Sun was een bijzondere pony een echte vechter letterlijk en figuurlijk. Altijd DE hengst van een kudde, altijd duidelijk maken wat hij van iets vond. Zijn geest was echt nog sterk maar zijn lichaam op en kapot. En hoe zweverig ook hij gaf zelf door dat het genoeg was. Want ja Sun praatte echt met je en kon heel duidelijk woorden doorgeven.

Nu is Sun's gevecht tegen zijn eigen lijf over en mag hij pijnvrij rond galopperen.

your fight is over 11.05.2007-18.01.2021

https://www.youtube.com/watch?v=vbrfvKxKIro
de eerste 4 jaar met sun.

doordat er geen windos movie maker meer is de andere bijna 4 jaar in een paar foto's, ik heb ze niet echt super netjes op volgorde

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

foto door Nikki de Kerf
[ img ]

[ img ]


En een filmpje die het schudden en opstaan samenvat. Graag geen commentaar op wat beter kon, wij hebben alles gedaan om sun zo comfortabel mogelijk leven als weipaard te geven.
https://www.youtube.com/watch?v=2Gdxf9- ... e=youtu.be

ik verstop mijn pony onder een deken zodat jij het mooie er niet van af kan kijken

FlashWolves
Berichten: 38
Geregistreerd: 28-12-13
Woonplaats: Coevorden

Re: Sunny, your fight is over

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 18:01

Ach lieve Sun. Wat een leuke pony was dat. Ik ga nooit de dingen vergeten als Bucky of William in de buurt kwamen, want het waren de merries van Sun en niet van de anderen

XxLiEsJuHhxX
Berichten: 6028
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Sunny, your fight is over

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 18:19

Heel veel sterkte! De foto van nikki kerf is echt prachtig!!

The Oily Barn, volg mij via insta voor leuke diy producten voor in en buiten huis en voor dieren. 100% natuurlijk en gezond


Leo
Berichten: 50035
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 18:21

Jeetje, wat een verlies en wat een moeilijke keuze. Maar zo te lezen voor hem de enige juiste keuze.
Heel veel sterkte met het gemis Y;(

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Veraaaaah
Berichten: 2330
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Sunny, your fight is over

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 19:22

Ah heel veel sterkte!

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

Hevonen
Berichten: 5593
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Sunny, your fight is over

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 19:24

Wat een leuk dier. Wat moeilijk. Heel veel sterkte!

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

siskeh
Berichten: 8663
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 19:29

O jeetje, neeee ik zag de gebruikersnaam en Sunny, dat moet haast wel "jullie" zijn, jeetje wat ontzettend naar...Met zo'n heel pakket kan je denk ik niet anders dan deze keuze maken.
Alsnog véél te jong. Heel Veel sterkte

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 19:29

Heel veel sterkte met dit verlies :knuffel:

Karaat_the_newforest op Instagram

hiphorse
Berichten: 1031
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Hoogeveen (drenthe)

Re: Sunny, your fight is over

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-21 18:51

Dank voor de lieve reacties

Flashwolves, bij bucky en vooral william reageerde sun wel heel extreem. Maar inderdaad niet iets wat je snel zal vergeten

Siskeh ik wou dat het anders was gelopen en nog lekker konden lessen en steeds verbeteren. Na de laatste les bij jou werdt sun al wat slechter en lukte de oefeningen hem gewoon niet dus gestopt met het van hem verlangen dat hij het deed omdat hij het eerder ook kon. Gewoon op het buitenrijden geconcetreerd en het samen zijn

ik verstop mijn pony onder een deken zodat jij het mooie er niet van af kan kijken

SensaHorses
Berichten: 707
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 11:55

Ik lees dit nu pas doordat ik je zag staan bij de vituele bloemetjes!

Wat een mooi eerbetoon aan Sun! Mooi geschreven en hele mooie foto's!
Sun was echt een persoonlijkheid met een sterk karakter, slim en ook lief.
Jullie hebben samen veel mooie dingen gedaan en ondernomen en heel veel van elkaar geleerd!
Hij heeft een top baasje aan jou gehad! +:)+
Het is heel erg jammer dat het afscheid zo vroeg al kwam. Maar het kon niet anders, zijn lijf was op en langer laten lijden was uiteraard ook geen optie.
Gelukkig heb je veel mooie foto's en filmpjes.
Nogmaals veel sterkte met het verlies van je maatje. Y;(

Rodevlinder
Berichten: 2262
Geregistreerd: 16-02-16

Re: Sunny, your fight is over

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 11:55

Heel veel sterkte!

MissMarije
Berichten: 145
Geregistreerd: 01-07-07

Re: Sunny, your fight is over

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 12:36

Heel veel sterkte! Wat jammer dat je maar zo kort van hem kon genieten.

We all start with innocence but the world leads us to guilt.
Volmer voor de laatste keer itp
Muse 19-6-2010/17-12-2012/4-6-2012/27-6-2019/12-9-2019
Don't waste your time or time will waste you.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers