Ervaringen temperament engels volbloed

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Zinzi_jewel
Berichten: 8695
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Ervaringen temperament engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-20 21:21

Wij zijn bezig met een paardje voor dochter lief
Bijna 13 jaar is ze

Nu zijn we een Engels volbloed tegen gekomen
12 jaar

Keurig gereden

Staat stempel op t paspoort " broodmare "
Ze is ook juist van een veulen af

Hoe is over t geheel gezien t temperament van eem Engels volbloed ?
Ze staat via handel stal en mag op proef. Dus geen probleem verder
Maar ikzelf heb alrijd new forrest en KWPN gehad
Vroeger een jaar n franse draver gereden. Die gekoerst had
Dat was n heethoofd

Misschien kunnen jullie me op weg helpen met ervaringen Engels volbloed als rijpaard voor een jonge griet
Overigens heeft ze al een tijd een new forrest pony
Maar deze is op , slechte benen
Zelfs in t land blesseert ze haar pezen opnieuw
Ze was harder versleten als ons verteld is bij aankoop

Chasing Dreams ...


Seventeen
Berichten: 1200
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Ervaringen temperament engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 21:28

Vind het fantastische paarden! Wij hebben er nu 6 staan, 3 voor in de wedstrijdsport, 1 voor basissport/recreatie en 2 veulens. En stuk voor stuk fantastisch! Goud eerlijk, superchill in het hoofd.

Stuk voor stuk makkelijk met binnen/buiten zetten, we kunnen er kleine kinderen opzetten, bijzetten. Allemaal paarden die ik echt vertrouw. Ik vind het topbeesten.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Ervaringen temperament engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 21:31

Ik heb er een paar gekend. Eerlijk idd maar ook behoorlijk ril en pittig. Mij te zenuwachtig als ik eerlijk ben.

Maar binnen elk ras komen alle karakters voor natuurlijk!

Ilse_123
Berichten: 3761
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 21:48

Ik denk dat het heel erg aan de lijnen ligt...je hebt zoveel types Engels volbloed. Degene die ik ken (Franse renpaarden) waren super relaxte, brave rustige dieren, maar de eigenaar was ook precies zo.
Andere die ik kende was een braaf dier, maar erg gevoelig voor de stemming van de mensen om hem heen.
Als ze op proef kan dan gewoon proberen toch? Dan weet je vanzelf of het klikt:D

Lante
Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Ervaringen temperament engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 21:50

Mijn ervaring; temperamentvol, snel, vaak wat heet, soms wat ril, maar er zijn ook hele moedige en het belangrijkst: meestal goudeerlijk.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Sas_Mon
Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Ervaringen temperament engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 22:01

Mijn ervaring is heet, snel, snel wisselen tussen relaxed en compleet ontploffen. En niet onbelangrijk mijn ervaring is dat ze slecht zijn in zichzelf heel houden. Degene die ik ken waren rond 14 al op pensioen door stompzinnige ongelukken die ze zichzelf aandeden. Waren geen paarden waar ik kinderen mee zou laten werken.

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl

Elin_
Berichten: 9624
Geregistreerd: 11-11-09

Re: Ervaringen temperament engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 22:05

Ik heb eentje proef gereden. Dus niet veel ervaring, maar vond hem super chill. Werklustig maar te controleren.


Lisa_WB
Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: Ervaringen temperament engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 22:10

Ik heb zelf nu ongeveer 3 jaar een engels volbloed, “ex” renpaard. Als ze met een kudde op het land staat en er ligt één spijker gegarandeerd dat die van mij erin gaat staan.

Aan de hand en op de grond zou ik er een peuter mee op pad sturen. Hoe meer/moeilijkere dingen je ze vraagt hoe meer het temperament op komt (mijn ervaring). Goudeerlijk zijn ze zeker!
Kunt me altijd een PB sturen als je nog vragen hebt :)

ikke
Berichten: 37461
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 22:20

Ik geef je een tip: keer dat beest helemaal binnenstebuiten, achterstevoren, ondersteboven voordat je d'r koopt......

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

lizy29
Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 22:21

You either love them or you hate them......

De een loopt er mee weg en de ander kan er helemaal niets mee. Het moet je echt liggen.
Goudeerlijk, sensibel en daardoor perfecte spiegels en weinig vergevingsgezind komen het eeste bij me op. Ze gaan voor je door het vuur zolang je ze met respect behandeld.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

ThioroJarig
Berichten: 3982
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 22:22

Meeste is al gezegd. Ze zijn eerlijk, werkwillig maar ook ril en kunnen flink heet worden.
Het is wel een apart soort ril, ze kunnen heel dapper overal op, over, langs of onder gaan en tegelijk een hartverzakking krijgen van een vallend blad.
En dat gaat er ook niet uit, mijn merrie kan na 10 jaar nog steeds drama maken voor een ritselende kabouter. Ze is superbetrouwbaar in die zin dat ze nooit zal wegrennen, omdraaien of me eraf proberen te werken maar dat constant schrikken om niets op slechte dagen kan wel vermoeiend zijn.

Sommige versies (merries :+ ) zijn ook snel beledigd en kunnen dan ook echt 3 dagen met de bokkenpruik rondlopen :') .
Ze pikken inderdaad ook makkelijk emoties op. Als ik een slecht humeur heb zal zij dat versterkt spiegelen.

Het kunnen hele fijne paarden zijn maar je moet wel met het temperament omkunnen.

Mijn ervaring is dat een volbloed voor een jong meisje geen goede keuze was. Nu kwam die merrie wel vers van de baan en was het het eerste eigen paard van een 16 jarig meisje zonder echt ruime ervaring. Die merrie is onbetrouwbaar geworden en kon op slechte dagen staatsgevaarlijk zijn.

Bij jullie is het paard al 12 en al doorgereden. Dus karakter ligt vast, als ze tijdens de proefperiode kalm is, zal ze dat waarschijnlijk ook wel blijven.

Yummy
Berichten: 413
Geregistreerd: 01-04-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 22:23

Zelf ook 2 gereden, zat een behoorlijk verschil in beide paarden. De ene was aardig kalm, maar de ander was echt een hittepetitje. Wel heerlijke beesten beide...

janna
Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Re: Ervaringen temperament engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 22:26

Een stempel in het paspoort? Betekent dat dat ze alleen nog geschikt is voor de fokkerij en afgekeurd is als sportpaard?

-

lizy29
Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 22:28

Oh god ja dat speciale ril. Dingen waarvan ik denk nu zal hij wel schrikken (een kraan die een boomtak naar beneden trekt bv.) loopt hij stoïcijns langs en vervolgens schrikt hij zich rot van een takje op de weg waar hij over struikelt met z'n achterhand :roll:

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

ThioroJarig
Berichten: 3982
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 22:33

Echt hé. De mijne gaat zonder morren langs een graandorser in werking op 2 meter afstand om vervolgens compleet te blokkeren vanwege een blauwe brievenbus.
Ik zal het nooit snappen :+ .

xGoldenHero
Berichten: 1902
Geregistreerd: 04-05-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 22:38

Ik heb sinds 3,5 jaar een Engels Volbloed en ik ben onwijs blij met haar. Gekocht toen ze 12 was. Ze is super relaxed. Ze kijkt vrijwel nergens naar.

Ik kan haar zo een aantal maanden stil zetten en haar weer oppakken zonder moeite.
Onder het zadel heeft ze echt looplust. Heerlijk paard.

Rex & Jazz

Elin_
Berichten: 9624
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 22:41

Thioro schreef:
Echt hé. De mijne gaat zonder morren langs een graandorser in werking op 2 meter afstand om vervolgens compleet te blokkeren vanwege een blauwe brievenbus.
Ik zal het nooit snappen :+ .

Maar dat deed mijn new forest ook.
Vrachtwagens motoren geen probleem, maar molshopen en hekjes *\o/*


Katyatje
Berichten: 1859
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 23:02

Thioro schreef:
Meeste is al gezegd. Ze zijn eerlijk, werkwillig maar ook ril en kunnen flink heet worden.
Het is wel een apart soort ril, ze kunnen heel dapper overal op, over, langs of onder gaan en tegelijk een hartverzakking krijgen van een vallend blad.
En dat gaat er ook niet uit, mijn merrie kan na 10 jaar nog steeds drama maken voor een ritselende kabouter. Ze is superbetrouwbaar in die zin dat ze nooit zal wegrennen, omdraaien of me eraf proberen te werken maar dat constant schrikken om niets op slechte dagen kan wel vermoeiend zijn.

Dit.
Ik had er zelf het woord nog niet voor gevonden maar ril past inderdaad perfect.

Verder is de mijne erg introvert, maar als hij het niet snapt of het wordt teveel dan is het een kleine ontploffing. Bij het longeren uitte zich dat in weglopen. Ik heb zijn signalen echt moeten leren lezen en begrijpen en nu gaan het veel vlotter.

Ik was als 13-jarige niet blij geweest met dit paard. Ik wou op die leeftijd een ongecompliceerd paard, en dat is de mijne niet.

Zinzi_jewel
Berichten: 8695
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-20 06:48

janna schreef:
Een stempel in het paspoort? Betekent dat dat ze alleen nog geschikt is voor de fokkerij en afgekeurd is als sportpaard?


Voor zover ik begrepen heb is ze ingezet voor de fokkerij en doen ze t zo op de grote stallen
In categorieën verdelen .
Zou niks te maken hebben met een afgekeurd paard .
Maar daarom vermeld ik t wel in mijn vraag
Omdat hier mensen zitten die al langer in de EV zitten

Chasing Dreams ...

_Nelleke_
Berichten: 8049
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Ervaringen temperament engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 06:56

Ik denk heel eerlijk dat een haflinger (of dergelijk type) leuker is voor je dochter dan een engels volbloed ex-fokmerrie. Haflingers gaan niet zo snel kapot, hebben vaak wel wat temperament en een kop erop maar zijn ook echte lol-met-je-knol paarden. Ze zijn super veelzijdig dus daarmee kan je dochter zich de komende jaren lekker ontwikkelen. Ik zou een 13-jarige in elk geval geen engels volbloed aanraden.

Ik zou als moeder zijnde er ook geruster op zijn als m'n dochter met een haf op pad gaat dan een EV. :+

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37155
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 06:56

Karuna was een maffe mix met engels volbloed. En oh wat had ze daar het karakter van. :+ herkenbaar idd voor niks en niemand bang. dapper maar eenmaal over de zeik van iets sufs was ook echt bijna oncontroleerbaar over de zeik. Werklust tot op haar dood. Rustige stapritjes waren meer een stuiterdribbel rit omdat ze zo graag harder wilde dan stap.

Geen respect voor haar was rennen voor je leven :') dan trapte ze je letterlijk uit de buurt. Maarwat een heerlijk dier voor me <3 . Ze werkte graag, leergierig, dapper, een beest van een conditie, trouw, lief, goed in troost geven, meest een goed humeur. Voor mij echt een wereld pony, voor anderen een nachtmerrie.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Zinzi_jewel
Berichten: 8695
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-20 07:01

_Nelleke_ schreef:
Ik denk heel eerlijk dat een haflinger (of dergelijk type) leuker is voor je dochter dan een engels volbloed ex-fokmerrie. Haflingers gaan niet zo snel kapot, hebben vaak wel wat temperament en een kop erop maar zijn ook echte lol-met-je-knol paarden. Ze zijn super veelzijdig dus daarmee kan je dochter zich de komende jaren lekker ontwikkelen. Ik zou een 13-jarige in elk geval geen engels volbloed aanraden.

Ik zou als moeder zijnde er ook geruster op zijn als m'n dochter met een haf op pad gaat dan een EV. :+


Dank
Maar een haf of consorten wordt t sowieso niet .
Vindt dat ook grote mensen paarden
Omdat ze zo dwars en stug zijn .

De EV mag op proef dus dat kunnen we proberen.
Dat is een groot voordeel .

Ikzelf stapte overal op toen in dr leeftijd van mijn dochter had .
Zij is anders
Rustig karakter, heel zacht ook .
We gaan t beleven

Ze heeft proefgereden met de merrie dat ging prima

Chasing Dreams ...

Uppojono
Berichten: 3619
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 07:25

Mijn eerste paard was een Engels volbloed. Écht een geweldig dier, maar wel met rare fratsen. Superbraaf buiten, de grootste tractorcombinaties/vrachtwagens/groepen motoren deden haar helemaal niets, maar moest ze langs een weiland waar een pony stond dan ging ze dwars/wijkend over de weg, omdat ze daar zo snel mogelijk voorbij/weg wilde. Zo ben ik ook een paar keer in een sloot (gelukkig met weinig water) terecht gekomen. Maar wat heb ik enorm veel plezier van dat dier gehad. Enorm hard voor zichzelf.

Voor altijd in mijn hart, Joy (†2011) en Novèl (†2020)
[EJL-ITP] JewelBridge v. Etoulon in een jaaroverzicht

Zinzi_jewel
Berichten: 8695
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-20 07:35

Uppojojo

Heb zelf vroeger Franse draver gehad
Die kon zo over de emmer gaan van zwarte runderen
Al de rest boeide niet
Was wel n paard waar je n klik mee moest hebben
Vandaar dat ik wel blij ben met proefperiode voor deze EV voor dochter

Chasing Dreams ...

lizy29
Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Ervaringen temperament engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 07:54

Eigenlijk is het heel simpel met een EV. Of je hebt er je droompaard aan of je kan er niets mee. Iets ertussen in bestaat eigenlijk niet bij ze.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker