[Volg] Koersdravers: Wij draven 2021 in vanaf pag 18!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muga

Berichten: 2067
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [Volg] Koersdravers: Wij draven 2020 in vanaf pag 12!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 08:38

M'n schoonvader gaat vandaag naar duinigt... Hij vindt dat hij als beste weet hoe het werkt allemaal. Ik vind het zo leuk dat ik door alle informatie hier het regelmatig 'beter' weet...

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 15:38

Muga schreef:
M'n schoonvader gaat vandaag naar duinigt... Hij vindt dat hij als beste weet hoe het werkt allemaal. Ik vind het zo leuk dat ik door alle informatie hier het regelmatig 'beter' weet...


Hahaha hier moest ik hard op om lachen :')

@Marigold, ik heb 'm even opgezocht maar die is zeker mooi!




Ik denk dat de drafsport niet populair is omdat je er niet snel inrolt. De kans dat je als paardenmeisje de dressuur of springsport in rolt is veel groter.

@Pandora: Kliko staat inderdaad nog wel op stal. Zo staan er wel meer oude koersdravers bij ons, als we ze kunnen weggeven aan een klant zullen we dat eigenlijk altijd doen :o .

Als je band lek is merk je dat je kar scheef trekt. Echt heel erg gevaarlijk is het niet, zolang je velg niet dubbel slaat :')

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 16:19

Fijn dat hij nog bij jullie staat !
En dat weggeven als ze voor de drafsport niet kunnen dienen, is gewoon een heel mooi gebaar <3

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 22:01

Ik voel mij zeer vereerd, ik heb vandaag gevoetbald met ruitje's onwaarschijnlijke voetbaltalent Mowie :D :D :D


fleurtjeuh
Berichten: 10309
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: [Volg] Koersdravers: Wij draven 2020 in vanaf pag 12!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 07:49

Wat een leuk filmpje <3
En die oren <3 <3

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 08:42

:D
Nog een beetje oefenen en die kan zo naar het nationale elftal :')

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: [Volg] Koersdravers: Wij draven 2020 in vanaf pag 12!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 14:35

Die Mowie, wat een topper :')

Marigold

Berichten: 12555
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: [Volg] Koersdravers: Wij draven 2020 in vanaf pag 12!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 15:18


ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 10:45

Leuk dat verslag!

Ja Mowie is mij een portret, inmiddels zijn we vriendinnen maar dat stoere gedrag heeft ook wel eens voor wat strijd gezorgd :')

Afgelopen week moest Ivar koersen:


Afbeelding

Hier zien jullie goed zijn nieuwe keelplaat, die er dus voor moet zorgen dat we hem niet meer kunnen dichttrekken en we niet weer een ongeluk krijgen. Die plaat zorgt ervoor dat hij niet zijn hoofd kan ' opkrullen'

We zijn evhter nog steeds bezig met de ' nasleep' van dat ongeluk en Ivar zijn drukke karakter.

Wat niet op beeld staat is dat als je naar de startauto rijd, je rechts de uitgang tegenkomt. Ivar had het buitenste startnummer, zag de uitgang en wilde rechtsafslaan.
Toen moest de rijder hem aantikken met de zweep om te corrigeren en dan krijg je dus dit:



Hij was van dat aantikken erg fel geworden, in de eerste bocht was er de keuze om achter het koppaard in te parkeren maar als hij dan zichzelf opfokt doordat hij aangetikt is en het veld schuift in elkaar kun je nergens heen. Vandaar de beslissing om door te rijden.
Dat betekend echter wel een opening in km tijd die absurd is.

Rond 1 minuut neemt iemand de kop over, daar was Ivar eigenlijk al veel rustiger( logisch want hij heeft alles al gegeven in de eerste kilometer :+ ) . Je ziet dat hij tot 2.10 meekan en daarna compleet verzuurd.

Hij liep zijn record ( dat wil zeggen dat hij heeft gelopen zo hard als hij ooit gelopen heeft) dus in die zin ben je tevreden, want hij heeft zo hard gelopen als hij tot nu toe kan.

Maar we blijven aanlopen tegen zijn nerveuze, hete karakter. Hierdoor is een koers niet in te delen zoals je zelf wil en dan kan je gewoon niet goed koersen.

Door de Corona hebben we dit natuurlijk ook een tijd niet kunnen oefenen, dus hoop dat hij het weer oppikt na een paar koersen.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 11:00

Ik ben even de draad kwijt. Of het is nog te vroeg op de dag, dat kan ook :')
Had Ivar een ongeluk door hem dicht te trekken ?

Uit welk materiaal bestaat zo'n keelplaat ?

Fijn dat hij zijn PR gelopen heeft. Dat ultra-nerveuze is minder natuurlijk.

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 11:15

Ik zal nog even deze quoten, van vorig jaar :)
ruitje schreef:
En als laatste Ivar, die laat zien dat verdriet en blijdschap enorm dicht bij elkaar liggen.

De vorige koers, op de vorige pagina, was Ivar echt enorm zenuwachtig. Vandaar nu besloten hem echt een leerkoers te willen geven. Opdracht was gewoon om hem mee te laten lopen en hem te leren koersen.
Hij ging mega snel van start, en ligt meteen 2e paard.
De baan was echt vreselijk zwaar en vies en in deze koers stonden enkele paarden die deze koers als voorbereidende koers hebben gebruikt voor de Derby. Dat is een beetje alsof je met je dikke shetlander Totilas bent tegengekomen in de B. Op 1.20 besluit de rijder mee te gaan op de rug naar voren, maar dat paard neemt meteen de kop over waardoor je ook een stuk het slechtste plekje hebt van de koers. Hij loopt echt een prima koers, komt niet meer 5 maar de rijder rijd er ook niet echt meer aan( waar we alleen maar blij mee waren, gezien Ivar vooral vertrouwen moet krijgen ) . We hadden zelf het idee dat deze koers heel erg goed voor hem is geweest, omdat hij positiewisselingen heeft gehad en daardoor veel heeft geleerd over hoe te koersen.
[ Video ]

21 juli

De volgende koers van Ivar, dit keer start hij rustiger. Waren we erg blij mee.
Ivar ligt als laatste paard aan de buitenkant. Met 1 minuut schuift het veld in elkaar. Ivar word heet en niet te sturen, hij gaat telgangen( je ziet hem telgangend uit beeld verdwijnen) en…
Stort zo stuurloos de baan af. De bocht van de drafbaan is een stuk hoger dan de grasbaan en op de grasbaan staan betonnen palen met een hek.
Ik heb gerend, vanaf de tribune. Als een gek. En ik zag zowel Ivar als de rijder niet meer. Alle mogelijke scenarios vliegen in die ene minuut door je hoofd en ik kan je zeggen dat was geen leuke minuut.
Toen ik aankwam zat de pikeur op zijn hoofd( vandaar dat ik die beiden niet meer zag), was allereerst zo blij dat de pikeur nog kon staan. Maar daarna zag ik meteen het bloed uit Ivar zijn neus stromen. Andere mensen waren bezig de kar en het tuig los te maken( er was serieus alleen een noodbuikriem stuk, de rest is allemaal nog heel, hoe dat kan na een val van 1,5 meter door een hek heen: engeltjes op schouders enzo ) . Uiteindelijk was alles los en hebben we Ivar omhoog gekregen. Direct de dierenarts erbij en die gaf aan dat ze bloed in zijn longen hoorde. Dat hadden we zelf ook al wel geconcludeerd met hoeveel bloed er uit zijn neus kwam lopen.

Vreselijk vond ik het, ik word weer emotioneel als ik er aan denk. Het zijn de momenten dat ik wil stoppen met paardensport, of misschien niet eens met paardensport, maar met paarden in het algemeen. De emoties die je voelt binnen 10 minuten, het is niet te beschrijven hoeveel zoiets je kan raken.

Wij, waren dus heel erg bang dat Ivar een ‘longbloeier’ zou zijn. In onze sport komt dit soms voor, een paard wat prima lijkt te functioneren op gewone snelheid, maar waarbij zijn longen de hele hoge snelheid niet trekken. Tot op heden hebben wij die nog nooit gehad( is ook niet dat dit veel voorkomt gelukkig ) . De rijder echter, was er van overtuigd dat dit niet het geval was, zeker gezien het moment in de koers en Ivar zijn eerdere koersen.

Ivar heeft een keelplaat, een ‘plastic dakpan’ die aan de keelriem zit. Als je namelijk een heel erg heet paard hebt, in het veld vol paarden en je gaat er aan trekken, dan trek je zijn hoofd naar zijn luchtpijp toe en dan ‘trek je hem dicht.’ . Als je dus een drukke draver hebt( zoals Ivar is ) , heb je dat onderhangen, zodat je geen ongelukken krijgt in de koers. De rijder echter was er van overtuigd dat die plaat verkeerd was geschoten doordat hij te los zat, en daardoor juist tegen Ivar zijn keel heeft gedrukt. Hierdoor moest de rijder, toen het veld ineenschoof aan Ivar trekken en trok die dus eigenlijk Ivar juist dicht. Waarschijnlijk raakte Ivar in paniek, kreeg minder lucht en werd daardoor stuurloos.
Ik vind het heel erg naar om dit te omschrijven, omdat dit ons in al die jaren nog nooit is overkomen, maar ook ongelukken horen bij onze sport en ik wil mijn sport neerzetten zoals hij is. Dus ja, voor het eerst jaren, hadden wij ook echt een gigantische rotdag. Ook vond ik het extra naar dat dit juist bij Ivar moest gebeuren, een paard waarbij we zo aan het werken waren aan het vertrouwen.

Daarna volgenden onzekere weken. Ivar hebben we laten scopen, we zijn steeds in overleg geweest met de dierenarts. Het bleef namelijk een beetje een kip/ei verhaal. Werd Ivar heet, is hij daardoor dichtgetrokken en bloedde hij. Of voelde Ivar dat hij ging bloeden, werd hij daardoor heet en is hij dichtgetrokken. Je moet dat gaan ‘testen’ op snelheid en dat is geen prettig idee natuurlijk. Ookal zegt de dierenarts dat het kan. Dan ga je eerst thuis voorzichtig werken, maar dan komt ook het moment dat je juist thuis een keer goed volgas wil werken, om te zien of het in de praktijk echt zo zou moeten zijn en dat het dus gewoon een stom ongeluk was.
Ivar werke goed, en dus hebben we hem ingeschreven voor zijn volgende koers. We waren allemaal nerveus. Was het echt een ongeluk door een fout in de aanspanning? Opdracht aan de rijder: meerijden en verder zie je maar waar je uitkomt, we zijn al blij als gewoon blijkt dat hij een koers kan uitlopen. We doen hem een vaste kap op, zodat hij helemaal doof is, geen proppen. Want we willen vooral dat hij rustig is, en sprinten het laatste stuk komen we waarschijnlijk toch niet aan toe.
Ivar heeft nummer 3( het riempje om het bordje vast te zetten brak vlak voor de start) Hij ligt vrij snel vierde paard.
[ Video ]


Ik geloof niet, dat ik ooit zo hard gehuild hebt terwijl een paard won. En het gaat mij zo niet om het winnen, het feit dat hij zo liep, dat hij gezond is, dat hij nog durft te koersen. Wat een respect heb ik voor dit dier. Ongekend.
De rijder gaf aan dat Ivar tot 1.25 op het filmpje gigantisch twijfelachtig liep, hij pakte even links vast, even rechts, maar was geen moment echt aan het bit. Op 1.25 begon hij het bit aan 2 kanten vast te pakken en op 1.35 ging hij pas lopen. Ik vind het lastig om het in te schatten, maar ik denk dat Ivar eerst die bocht voorbij moest zijn, of een stukje koers gehad moest hebben weer voordat hij vertrouwen kreeg. Het is toch frappant dat hij pas vanaf het stuk na het ongeluk ervoor wil gaan en gaat vechten in de koers.

Ik hoop dat ik door deze openheid niet een beeld neerzet van mijn sport, dat dit dagelijkse gang van zaken is, dit is echt een mega dom ongeluk geweest, maar ook dit hoort erbij en ik vind dat als je een volgtopic maakt, dat je alles moet delen.

Hieronder nog wat foto's, waarop ook meteen te zien is dat we de nieuwste versie van de keelplaat hebben aangeschaft, deze is zoveel langer dat hij niet meer verkeerd kan schieten.


[ [url=m/vCWaxO.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/08kjTj.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/aPc8sp.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/8RSxE7.jpg]Afbeelding[/url] ]


PS: Ivar was door alle gokkers het minst gespeeld, als je 1 euro had ingezet kreeg je 80 euro terug :')

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 11:29

Ik heb dit gewoon ergens gemist.
Jeetje...daar is een guardian angel aan te pas gekomen denk ik ! Brrrrrrrr...

En dan zijn volgende race gewoon winnen ! :wow: Wat een kanon !
Gezien het verloop van zijn koers hoe je het omschrijft, moest hij wel even al zijn moed bijeenrapen _/-\o_
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 26-07-20 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske
Berichten: 9897
Geregistreerd: 05-08-06

Re: [Volg] Koersdravers: Wij draven 2020 in vanaf pag 12!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 11:35

Zou magnesium of iets dergelijks hem niet helpen om net dat scherpe randje eraf te halen. Zodat hij zeg maar wel zijn felheid behoud. Maar toch net iets beter te controleren is door jullie

Marigold

Berichten: 12555
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: [Volg] Koersdravers: Wij draven 2020 in vanaf pag 12!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 12:42

We zien op Wolvega ook paarden met zo’n keelplaat idd, soms ook met iets wat lijkt op een stuk pvc buis. Wel zo slim om dat te gebruiken voor de veiligheid.
Had Ivar nu geen vaste kap meer op? Zover ik zie draagt hij nu een vliegenmasker en proppen?
Hoop voor jullie dat hij zich beter laat leiden door de wedstrijd heen. Zag op site van Duindigt dat hij als outsider getipt stond.
Fijn dat behalve het willen uitbreken bij de bocht naar de stallen toch goed de koers heeft uitgelopen. Elke keer een stapje verder, als jullie zo doorgaan kan hij vast gauw meedoen voor de winst!

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-20 13:57

FriesWytske schreef:
Zou magnesium of iets dergelijks hem niet helpen om net dat scherpe randje eraf te halen. Zodat hij zeg maar wel zijn felheid behoud. Maar toch net iets beter te controleren is door jullie


Wij voeren meerdere dravers magnesium inderdaad :) . Goede ervaring mee.

@Marigold, we hebben hem inderdaad nu proppen in i.p.v. een vaste kap. We overwegen hem weer de kap op te doen, of een ander bit. Nog even puzzelen dus :)

Ivar viel tegen. Soms heb je dat wel eens. Hij was weer heet de eerste kilometer en zoals hij in de koers lag hadden we verwacht dat hij beter zou afkomen. Hij liep weer ongeveer zijn record. Kan ook zijn dat hij gewoon niet harder kan dan 17, in dat geval zullen we van Duindigt naar de kleinere banen moeten gaan want dan gaat hij gewoon niet hard genoeg voor Duindigt.

Lastige is ook wel dat de top van de jaargang nu voorbereid word op het klassieke seizoen en er goede en veel paarden in staan omdat het koersen zijn met veel prijzengeld. Wij kunnen nooit meedoen tegen die kwaliteit paarden. Als wij winnen op grote banen ligt het niveau vaak wat lager :)

Anyway, hij komt echt te ver achter de winnaar binnen. Gewoon geen goede koers gelopen :o



Hier vlak voor we op reis gingen. Met de kap waar ik het eerder over had, deze is magnetisch en maakt sommige paarden rustiger( of zorgt voor een placebo effect, dat kan natuurlijk ook :') ) .

Vind het verder echt een mooi paard, mooie manen en mooi bespierd :D

Afbeelding

Hier nog wat anders boeiends: wat is jullie conclusie als je dit zo leest :D ?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Odetje92

Berichten: 2677
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: [Volg] Koersdravers: Wij draven 2020 in vanaf pag 12!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 14:04

Cool, is dit dat nieuwe meetsysteem dat Wim gebruikt?

fleurtjeuh
Berichten: 10309
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 14:33

Heel interesant!
Wat ik denk te zien is dat hij niet kreupel is, alles is vrij gelijk aan elkaar alleen de landing is met rechtsvoor iets anders dan links voor en dat hij rechtvoor meer op de teen land dan links waarmee hij vrij vlak land

snorkel1986

Berichten: 3006
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: [Volg] Koersdravers: Wij draven 2020 in vanaf pag 12!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 21:43

Hij zet de ene pas groten als de andere ( verschil links rechts) (scheef?)

Odetje92

Berichten: 2677
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: [Volg] Koersdravers: Wij draven 2020 in vanaf pag 12!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 05:44

Ik concludeer dat jullie lekker bezig zijn en hem goed voor elkaar hebben gezien de symmetrie :D

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 05:48

Odetje92 schreef:
Ik concludeer dat jullie lekker bezig zijn en hem goed voor elkaar hebben gezien de symmetrie :D


Dit icm met iets Frans rv?

Odetje92

Berichten: 2677
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 12:26

Rocamor schreef:
Odetje92 schreef:
Ik concludeer dat jullie lekker bezig zijn en hem goed voor elkaar hebben gezien de symmetrie :D


Dit icm met iets Frans rv?


Perfectie krijg je niet met een levend wezen, er zal altijd een gebied zijn met een drukverschil, als ik de getallen lees gaat het om kleine verschillen

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [Volg] Koersdravers: Wij draven 2020 in vanaf pag 12!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:18

Het was ook geen "verwijt".

Ik vind de foto's enorm interessant en viel me juist op dat alles zo symmetrisch lijkt te zijn. muv de locatie van afrollen en de landingslocatie.

Odetje92

Berichten: 2677
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: [Volg] Koersdravers: Wij draven 2020 in vanaf pag 12!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 15:59

Zo vatte ik het ook niet op, vind het juist ook heel leerzaam!

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 16:35

Rechtsvoor tilt ze hoger op, rolt ze niet in het midden af en belast ze de buitenkant van de hoef meer.
Als ik het goed begrijp tenminste :P

Allemaal heel minimaal, maar wel geregistreerd. :D
Wat een inventief meetapparaat is dit joh !

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 16:36

Odetje92 schreef:
Zo vatte ik het ook niet op, vind het juist ook heel leerzaam!


Excuus, dan heb ik je berichtje verkeerd opgevat.

Is deze test trouwens op een "rollerbank" :+ gedaan?