[HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
marley93
Berichten: 6028
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 09:46

Ik meld me ook! Misschien hebben sommigen hem al voorbij zien komen op Facebook in de groep 'Dravers als recreatiepaard'. :)

Sinds 2 september ben ik helemaal gelukkig met Mattie, voorheen beter bekend als Urbino Ludois. Hij komt uit Frankrijk, ik heb hem bij stal Westfriesedijk vandaan.

Op het moment staan we qua rijden helaas stil op advies van de osteopaat. Door familieomstandigheden in het buitenland heb ik hem ook niet consequent de beweging kunnen geven om hem voldoende zijn spieren te laten bijhouden. Grote geluk is wel dat ze door het lekkere weer zo lang op het land kunnen blijven, dus hij staat niet opgesloten in een stalletje. Sinds gisteren heb ik weer gewoon goed de tijd voor mijn Mattie, dus we zijn al lekker bezig met de fiets om zijn conditie weer op peil te krijgen.

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Overigens is hij wel een enorm varken. Hoe schoon je m ook poetst, een uur later zit hij weer onder de modder. :')

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.


marley93
Berichten: 6028
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 23:01

Ja, we hadden toevallig net gemaild toen ze de advertentie erop zette, en konden diezelfde middag komen kijken. De klik was er direct, Mattie is echt een bijzonder paard, ben enorm blij met hem. <3
Hij meet 164 cm, dus geen enorme reus op zich, maar wel even wennen na mijn vorige E-pony van 156 haha!

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

marley93
Berichten: 6028
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 22:28

Morgen komt de osteopaat weer voor Mattie.
Ik hoop dat we met wat meer bespiering weer groen licht krijgen om te rijden, maar zo niet dan laat ik toch een foto van zijn rug/heupen maken. Al is het maar voor de zekerheid!
Hij oefent in ieder geval graag op zijn nu echt bevestigde trucje:


[ img ]

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

marley93
Berichten: 6028
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 15:11

Yes, we mogen! Nu kan ik ein-de-lijk mijn zadel bestellen! *\o/*

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

marley93
Berichten: 6028
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 23:05

Ik wil voor een Heather Moffett Flexee gaan, die beviel ons goed bij het pasconsult (nog voor de osteopaat kwam).

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

marley93
Berichten: 6028
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 22:17

Ik voer Mattie nu Subli dieetmix met Equilin basic. Dat maak ik tot een slobber, wordt met smaak gegeten en hij reageert goed op het voer.

EDIT: Alleen daar zit weinig eiwit in uit mijn hoofd, dus daar heb je niet zoveel aan. Sorry!

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

marley93
Berichten: 6028
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 08:36

Jeetje Eluna, dat ziet er niet fijn uit! Gelukkig zijn de dokters positief over het type breuk, nu hopen dat je goed herstelt.

Dex. <3 Dat witte kinnetje, zo lief.

Ik heb gisteren mijn zadel ontvangen, na 8 weken wachten. Een Heather Moffett Flexee VSD. Nu moet het weer meewerken en stoppen met vriezen, dan is de weg niet zo glad meer.
[ img ]

Mattie heeft de beste manier van voerbakgebruik gevonden om goed in de hoekjes te komen trouwens. :roll:
[ img ]

En hij heeft een nieuwe deken gekregen! Een Horseware Amigo Hero 6. Zit hem supergoed! Met die harde wind van afgelopen week vond hij dat best wel lekker. Rood staat hem echt mooi op zijn winternacht.
[ img ]

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

marley93
Berichten: 6028
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 08:22

Pfff, gisteravond stond de dierenarts weer op de stoep hier. Mattie was een beetje (behoorlijk) in de stress geschoten omdat zijn buurvrouw een keet momentje buiten haar stal had, maar had zijn eten al.
En een Mattie met stress + eten = slokdarmverstopping.
Het zag er een stuk heftiger uit dan de vorige keer, maar het was wel sneller weer over. Na een paar flinke proesten op het eind is het via zijn neus naar buiten gekomen. Maar ja, de da was al onderweg, en ik wilde voor de zekerheid toch die sonde er even door hebben zodat je echt zeker weet dat er geen 'valse opluchting' is, zeg maar.
Vond Mattie niet zo'n strak plan, dus hij heeft uiteindelijk een roesje gehad, en toen lukte het. Geen achterblijfselen gelukkig. Hij moest natuurlijk wel een nacht op een kale stal zonder eten, en van de sonde had hij nog even een bloedneus.
[ img ]
Hier stond ie wakker te worden. :')

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

marley93
Berichten: 6028
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 15:53

Ja, ik kreeg het er zelf benauwd van zoals hij stond te hijgen en piepen. Zijn temperatuur houd ik goed in de gaten, inderdaad. Vanmorgen had hij keurig 37,1 dus dat was goed. Hij is vanmorgen weer aan zijn hooi gegaan, dat mocht van de DA wel, en deed dat gelukkig rustig.
Ik zit er ook aan te denken om de dual feeder aan te schaffen, maar dan wacht ik even een mooie kortingsactie af. :') https://www.ej.nl/stal-meer/stal/dual-feeder_16544.html

Het zadel wat ik nu heb is semi-boomloos. Er zit een leren boom in, dus dat maakt het wel flexibeler dan het gemiddelde boomzadel, maar is iets steviger dan een volledig boomloos zadel. Het is een Heather Moffett Flexee Finale VSD.

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

marley93
Berichten: 6028
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 13:29

Mattie kan muesli (hij krijgt dieetmix van subli idd) negen van de tien keer wel eten, maar alleen als hij rustig is. Zodra hij onrustig is, moet het slobber zijn. Of hjj krijgt het gewoon een keertje niet. Het enige wat hij krijgt dat van belang is, is vitalbix, maar dat een dag overslaan maakt niet direct een wereld van verschil.

Werkt ponybrok met lucerne dan niet eventueel? Ik weet niet precies hoe het dan zit met de voedingsstoffen?

Ik was dus van plan om vanmiddag te gaan rijden, maar lig nu op bed met zware menstruatiekrampen. Hopelijk zijn ze met een paar uurtjes over en kan het alsnog. *fingers crossed*

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

marley93
Berichten: 6028
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 18:13

Nou, net gereden met mijn moeder op de fiets ernaast. Mattie deed het super, super braaf, maar... Het zadel zakt naar rechts.
Mijn vermoeden is dat de singel wat te lang is en ongelijk is aangesingeld waardoor het zadel naar rechts wordt getrokken. Aan de ene kant hoop ik dat dat het is, want dan is het makkelijk opgelost, maar ik baal hier wel ontzettend van.
Eerst singel ruilen, en dan zien hoe het met een goed passende gaat.
(Kan natuurlijk ook dat Mattie niet recht in zijn bespiering zit. Ik denk niet dat het echt aan mij ligt, want ik ben juist op links een beetje scheef.)

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

marley93
Berichten: 6028
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 19:15

Wat leuk Kelly! Ziet eruit als een prachtig gebied. :j

Hier worden we ook een beetje gek van dit weer. Vooral de gladheid vergalt het steeds.

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

marley93
Berichten: 6028
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 10:05

Ah, lief! <3
Zaterdag zat ik op Barneveld in de les (doe module 2 van de opleiding tot dierentrainer), en daar zat een vrouw naast me met ook een Draver. Die herkende direct dat Mattie er ook één is van een foto. Ik zie dat zelf dus totaal niet. :+ Ja, met een Fries, een Fjord, of andere rassen die echt heel typische kenmerken hebben, maar dravers pik ik er niet uit. Vond dat wel heel knap van haar, haha!

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

marley93
Berichten: 6028
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 13:27

Ik heb Mattie ook niet laten keuren.

Vanmorgen een stukje gaan rijden, wat een lekker weer! Het ging super, tot Mattie schrik van een heel luide scooter. Die haalde keurig rustig in, maar helaas net op een stukje waar hij de vorige keer ook al van een reiger was geschrokken. Nou ja, toen ging het gas er even op. := Gelukkig is hij dan nog wel goed te sturen, maar pas een meter of vijftig en een galopje later was hij weer terug te nemen in stap. Het was heel rustig op straat, daar was ik dan wel weer blij mee.
Voorlopig gaan we dit rondje dus even lopen en fietsen, en rijdend doen we wel andere routes.


[ img ]

Dit was nog ruim voor de scooterschrik. Blij ei. :)

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

marley93
Berichten: 6028
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 09:22

Ziet er heel gezellig uit allemaal! :)

Ik ga straks weer naar Mattie, als het droog blijft even een stukje lopen met hem. Vrijdag komt de osteopaat, dus daar ben ik ook weer benieuwd naar. Zelf vind ik hem in zijn rug super vooruit gegaan, maar we zullen zien.

Afgelopen week is de hoefsmid langs geweest, die was tevreden over het voetenwerk. En meneer is al flink aan het verharen. Gisteravond kwamen we terug van een wandeling, en liet ik hem los om naar zijn stal te lopen. Mattie draait zich vervolgens in de gang om, gaat op de gebruikelijke poetsplaats staan, en kijkt me verwachtingsvol aan. Toen ik de borstels pakte scchoten zijn oren nog verder naar voren. Hij heeft staan genieten hoor! _O-

[ img ]

[ img ]
(Nu is het nog een keer zoveel haar wat eraf komt. :') )

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

marley93
Berichten: 6028
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 18:50

Mattie heeft ook wel een buik. :') Maar je kan keurig netjes zijn ribben voelen, dus ik maak me daar niet heel veel zorgen om. Hij krijgt onbeperkt hooi (voordroog), 's avonds een halve schep Dieetmix van Subli, en daarbij dan nog dieetmix met hier en daar een snoepje wanneer we clickeren. :)
Wanneer we echt wat meer aan het werk gaan, daarvoor moet ik nog even kijken wat ik hem dan ga geven. Hij reageert best wel sterk op suikers, heb ik gemerkt, daar wordt hij vrij druk van.

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

marley93
Berichten: 6028
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 08:52

Wat vervelend zeg, ik kan me voorstellen dat je er een beetje radeloos van zou worden. In ieder geval boft Fleur met een baasje die er wel echt moeite voor neemt om dit uit te zoeken. Ik ken mensen die hun schouders ophalen en gewoon doorgaan wanneer het paard weer 'beter is'. :n

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

marley93
Berichten: 6028
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 15:14

Mattie gaat de 22e naar de kliniek voor een scopie. Hij heeft zondag een slokdarmverstopping gehad, voor de derde keer in een halfjaar. Hij stond rustig te eten, en toen was het weer raak. Gelukkig terwijl ik en een stalgenoot erbij waren, dus ik kon snel de dierenarts bellen.
Het was niet zo heftig als de vorige keren, en ook sneller weer over, maar ik heb de dierenarts toch maar laten komen. Ze was immers al onderweg, en ik weet van mezelf dat ik gewoon niet goed slaap als ik dan toch niet een beoordeling over de situatie heb. Plus, ik wilde ook wel weten of ik nou zo overbezorgd ben om verder onderzoek te laten doen of niet, maar de DA was het wel met me eens.
Als we op de kliniek staan wil ik ook gelijk foto's laten maken van zijn achterhand, want hij heeft af en toe linksachter een raar loopje. Ik heb het idee dat het in de buurt van het SI-gewricht vandaan komt, misschien de lumbosacrale overgang.
We kwakkelen dus een beetje hier. #)

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

marley93
Berichten: 6028
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 22:50

Ik vind het juist wel een mooie oplossing! Met duidelijke afspraken is het ook wel haalbaar volgens mij.

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

marley93
Berichten: 6028
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 17:33

Oké, we zijn terug van de kliniek, en ik ben best opgelucht. (misschien hebben jullie het al op de FB groep gelezen hahaha :D)

In eerste instantie gingen we heen voor meneer zijn slokdarm. Na drie verstoppingen in zes maanden tijd, vond ik het wel reden genoeg om het eens van binnen te laten bekijken. Daar is gelukkig niks uitgekomen. Geen verwijdingen, vernauwingen, of verlammingen. Gewoon een keurig nette slokdarm.
Advies van de DA: even naast me neerleggen. Als hij na het weideseizoen zijn hooi slecht eet, raadt ze aan om nog wel verder onderzoek naar de maag te doen, want dan kan het nog wel eens op een zweer wijzen.

Dan het beenwerk. Eigenlijk dacht ik dat het vage loopje wat hij de laatste tijd steeds erger heeft, uit zijn bekken vandaan komt. Of misschien zelfs nog zijn rug. Ik had het er nog over met de hoefsmid, toen die er laatst was, en die vond het niet zo'n gekke gedachte. Maar goed, omdat we beide niet over röntgenogen noch een diergeneeskunde diploma beschikken, gelijk maar een kreupelheidsonderzoek erachteraan gegooid. (De geldboom achterin de tuin zal de komende tijd wel uitgebloeid zijn. := )
Resultaat: linksachter in zijn kogel heeft Mattie zeer lichte artose. Dit verbaasde die dierenarts niets, gezien Mattie lang gekoerst heeft. Hij voegde er ook nog aan toe dat hij verwacht dat het met voldoende beweging over tien jaar nog zo eruit ziet en dus niet schrikbarend gaat verergeren. Hij verwachtte ook niet dat dit de oorzaak was van het zo slecht lopen. (Ik ben heel erg geschrokken van hoe Mattie op de harde cirkel draafde. Hij durfde gewoon nauwelijks af te zetten met zijn achterbenen, ik kon wel janken.)
Dus hup, naar onderzoeksruimte nummer één, voor een echo van de pezen.
Daar bleek uit dat de tussenpezen in beide achterbenen best wel de banketstaaf waren van een te snelle overgang van hoe hij voor de koers werd bekapt en beslagen, en hoe hij er nu bij stond.
Op het moment dat ik hoorde dat het inderdaad een peesprobleem was, bekroop me een ontzettende angst. Ik hoor alleen maar horrorverhalen over peesblessures. Komt nooit meer goed, inslapen...
Gelukkig kwam de dierenarts wel met een goede 'maar': met goed bekap- en beslagwerk kan het worden opgelost. Hij vertelde dat we op zoek moeten gaan naar een gulden tussenweg in hoe hij erbij liep op de koers, en nu. Dat gaat even wat tijd kosten, en we mogen voorlopig alleen nog maar wandelen en stapritjes maken tot het echt beter gaat met zijn achterbenen.
Ik heb wel even een traan van opluchting gelaten. Ik was zo bang dat hij een blessure zou hebben waardoor hij niet meer pijnvrij kon leven. En dat is voor mij echt een no-go. Zeker bij een paard van 11 jaar.

Maar goed! Ik ga morgen even bellen naar Willem Otten (dank FB groep), die schijnt hier ervaring mee te hebben. Of in ieder geval met recreatiedravers en koersdravers.
Hopelijk kunnen we Mattie zo snel mogelijk van dit ongemak verlichten, want dat verdient hij gewoon. <3

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.


marley93
Berichten: 6028
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 21:34

Nou inderdaad!
Wel leuke en positieve updates so far! :D

Mattie en ik hebben afgelopen woensdag onze eerste les gehad. Ik durf er eindelijk echt op te klimmen na zijn overbelaste tussenpees. Gevolg is dat hij achter behoorlijk onbespierd is, en niet zo'n geweldige conditie meer heeft.
Maar dat gaan we dus weer opbouwen! Het was een enorm fijn lesje, woensdag gaan we weer. *\o/*
(Helaas geen foto's van, alleen filmpjes.)

[ img ]
Monsieur deze morgen. <3

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

marley93
Berichten: 6028
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 14:16

Scheer je hem dan gelijk helemaal of een model?
Ik merkte dat Mattie na de les ook behoorlijk aan het zweten was, dus zat te denken aan alleen hals/borst, maar doe het t liefst helemaal niet. O:)

De enige scheer die ik heb gedaan was het kevertje vier op zijn bil.
[ img ]

Edit: sorry, had niet gezien dat je intussen ook had gepost! We hebben nu een privé les van een halfuur, en dan zijn we echt met de basis bezig. Ook omdat ik nog wel wat last heb van spanning bij het rijden. Maar zo braaf als Mattie woensdag was geeft het me wel weer vertrouwen. :)
Laatst bijgewerkt door marley93 op 13-01-20 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

marley93
Berichten: 6028
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 15:54

Wat naar WendyBZ. Alsnog heel veel sterkte. Y;(

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

marley93
Berichten: 6028
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 17:35

Nee hoor! Het is al 15/20 minuten lopen naar de manege waar ik dan les krijg (heb geen bak op stal). Dan loop ik er wel naast. Maar 30 minuten werken is dan echt wel genoeg hoor. Meer heeft hij ook gewoon nog even niet in zich. :j

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

marley93
Berichten: 6028
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 20:50

Ik ging laatst helemaal stuk omdat een stalgenoot mij zowel verbijsterd als verrukt vertelde dat "Mattie kan galopperen!"
"Uhh,ja, hij is een paard he."
"Ja maar hij is toch een draver! Die kunnen niet galopperen!"
:')

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers