[WIP] [SCH] Herfst en Winter tafereeltje

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Jis_
Berichten: 11492
Geregistreerd: 13-07-08

[WIP] [SCH] Herfst en Winter tafereeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-21 14:37

In 2019 maakte ik een schilderijtje van een Pelikaan (van een foto die ik jaren terug gemaakt had in Avifauna), toen ontdenkte ik een grote liefde voor het schilderen van vogels en ben ik langzaam begonnen met een serie, 'vogels in Nederland'.
In Februari komt er nieuws wanneer ik voor het eerst een eigen serie ga exposeren in mijn woonplaats, super spannend vind ik. Dat kan al halverwege volgend jaar zijn dus ga er de komende tijd flink werk van maken om genoeg schilderijen af te krijgen. Heb er welgeteld nog maar 2 af :P maar heb veel werken al die een begin hebben of half of bijna af zijn, heel veel druk voel ik daarom (nog) niet. :D

Ik ga veel op pad met partner naar natuurgebieden met verrekijker en camera, daar haal ik voornamelijk mijn inspiratie vandaan, soms helpen afbeeldingen op internet ook mee. En creëer ik eigen originele beelden. Vrij bekende soorten, zoals het Roodborstje en de Gaai maar ook de wat onbekendere zoals de Baardman en Woudaap, komen aan bod. De laatste is helaas Zeldzaam geworden maar met de komst van steeds meer natuurgebieden komen er hopelijk straks weer wat meer van deze prachtige Reigersoort.

Nu had ik zin om te beginnen met Pimpelmezen in de sneeuw, het is een portrelinnen doekje geworden van 40x40.

Ik mag niet klagen over de opzet, voelde gelijk goed aan, dus wilde er graag een WIP van maken.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Mijn Goudvinken in herfskleuren, katoenen doekje van 20x40 is bijna af.


[ img ]

[ img ]

[ img ]


[ img ]

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama


silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Re: [WIP] [SCH] Herfst en Winter tafereeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 16:43

Jaa wat gaaf, wat leuk! Ik ben benieuwd naar je proces. Heb je zelf een inschatting of streven van hoeveel werken je serie gaat tellen?

Jis_
Berichten: 11492
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-21 17:51

Dankjewel! :D

Ik ben met 12 schilderijen bezig. Weet alleen nog niet hoeveel er bij de expositie opgehangen kunnen worden. Moeten gaan kiezen straks zal wel lastig worden maar het is ook wel fijn om op die manier een mooi geheel te krijgen bij de expo.

En de serie houdt niet op daarna. Zoveel vogelsoorten die ik graag nog wil schilderen. Het Puttertje en de Grauwe klauwier bijvoorbeeld, die kunnen niet overgeslagen worden. <3

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama

Jis_
Berichten: 11492
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-21 11:03

Sneeuw komt tevoorschijn. Nu even drogen en verder met de Goudvinken.

[ img ]

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama

Anoniem

Re: [WIP] [SCH] Herfst en Winter tafereeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 11:25

Wat tof! En fijn om zo af te wisselen tussen verschillende werken, lijkt me. Hoe lang duurt het meestal voordat een laag droogt? Je maakt zulke mooie dingen, deze worden vast ook weer prachtig!

Jis_
Berichten: 11492
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-21 11:47

Dank je! <3

Vind het inderdaad prettig om met meerdere werken tegelijk te werken. Ik laat hem nu een weekje staan ongeveer. Is nog een dunne laag maar er zit titaan wit doorheen en die droogt heel langzaam. Een olieverf schilderij is op zich met 2 weken wel handdroog.

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama

Nevony
Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Re: [WIP] [SCH] Herfst en Winter tafereeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 12:31

Wat zijn ze al prachtig <3 Gaaf formaat heeft het doek met de goudvinken en weer prachtige details. Vind het zo knap hoe je dat voor elkaar krijgt met een kwast. Mezen vind ik ook al aansprekend. Ze kijken je zo lekker guitig aan en hebben al prachtige kleuren.
Leuk die afwisseling tussen werken al lijkt me dat wel steeds even schakelen. Houdt je fris denk ik maar :))

Heel leuk dat je gaat exposeren, wordt vast een mooie verzameling met al je eigen werken :D en ik vind het ook super tof dat je zelf met de camera op pad gaat om foto's te verzamelen.

Dag lieve Gullit *25-12-2016 <3
(Dieren)portretten in opdracht
Facebook Instagram

Jis_
Berichten: 11492
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-21 14:35

Dank je! :):)

Het houd je fris ja, goed gezegd, :D ik kan niet te lang aan 1 werk werken. Sla misschien wel een beetje door met zoveel onaf werk maar als ik iets in mijn hoofd heb kan ik gewoon niet wachten met het er uit te halen. Of een gemaakte foto waar mijn handen van gaan jeuken. :D

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama

Nevony
Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Re: [WIP] [SCH] Herfst en Winter tafereeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 14:49

Ik snap het helemaal! Maak je uiteindelijk ook alles wel af? Daar zit mijn probleem vaak een beetje :))

Dag lieve Gullit *25-12-2016 <3
(Dieren)portretten in opdracht
Facebook Instagram

Jis_
Berichten: 11492
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-21 15:52

:D Herkenbaar maar tegenwoordig vrijwel alles wel. Soms zit er opzet niet lekker in elkaar, nu de enige reden om een werk niet af te maken.

Kan er ook jaren over doen om een werk af te maken omdat ik nog steeds potentie zie, alleen even een soort van door de bomen het bos niet meer kunnen zien gevoel heb bij dat werk. Heb ik er nu 1 van staan met paard.

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama

Nevony
Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Re: [WIP] [SCH] Herfst en Winter tafereeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 10:06

Super goed, en het is ook zonde eigenlijk anders.

Dag lieve Gullit *25-12-2016 <3
(Dieren)portretten in opdracht
Facebook Instagram

Jis_
Berichten: 11492
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-21 10:52

:j

Met de Goudvinken bijna klaar. Mijn Boomklever 30x30 zal ook niet zo lang meer duren. Roodborstje 24x50 (foto gemaakt in vogelhut) gaat nog wel wat meer tijd in zitten.


[ img ]

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama

hooi
Berichten: 334
Geregistreerd: 19-10-04
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 12:46

Oh die laatste! Schitterend <3
Waar komt de expositie?

- als de liefde maar blijft winnen -

Jis_
Berichten: 11492
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-21 12:51

Dankjewel! <3

In Leusden, midden Nederland.

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama

Anoniem

Re: [WIP] [SCH] Herfst en Winter tafereeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 08:28

Ohhh onwijs goed, zeg! <3

Indi_Vito
Berichten: 2740
Geregistreerd: 06-10-09

Re: [WIP] [SCH] Herfst en Winter tafereeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 09:14

Dat rood borstje is prachtig!!!

Jis_
Berichten: 11492
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-22 13:00

Dankjewel culaccino! <3

Dank je Indi_vito! :D Die valt bij meer mensen in de smaak. Deze wordt uitgesproken gedetailleerd, past mooi bij zo'n wazige achtergrond, natte veertjes en druppels.


[ img ]

De Goudvinken heb ik af maar wacht even op mooi weer voor een goede foto.

Weer een laagje verder met de Pimpels, ondereste Pimpel heeft nog maar 1 laag.


[ img ]

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama

Nevony
Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Re: [WIP] [SCH] Herfst en Winter tafereeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 21:54

<3 wouw, wouw, wouw wat gaaf dat roodborstjes. En wat een heerlijk eigenzinnig koppie heeft ie.

Dag lieve Gullit *25-12-2016 <3
(Dieren)portretten in opdracht
Facebook Instagram

Jis_
Berichten: 11492
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-22 09:36

:D Dankjewel!

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama

Jis_
Berichten: 11492
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-22 14:26

Meesjes nog geen verf gekregen na de laatste update maar wel kleine stapjes verder met de achtergrond en nog wel wat stapjes te gaan voor ik daar tevreden over ben.


[ img ]

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama

Sky_As
Berichten: 4662
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: [WIP] [SCH] Herfst en Winter tafereeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 14:36

Ik ben verliefd op je roodborstje, zoiets zou ik echt zo thuis ophangen!

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Jis_
Berichten: 11492
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-22 14:41

Leuk Sky! :D Ik ga hem er gauw weer eens bij pakken

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama

Sky_As
Berichten: 4662
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: [WIP] [SCH] Herfst en Winter tafereeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 14:53

Ik heb echt een zwak voor roodborstjes, en deze is ook echt heel mooi/gaaf. Voor mij zouden de kleuren misschien nog iets anders mogen (misschien komt dat omdat het een foto is en de kleuren natuurlijk altijd anders uit komen dan in het echt), maar nu zou het qua kleuren (niet qua snavel/bouw natuurlijk) ook bijna een ijsvogeltje kunnen zijn, misschien komt dat door de glans ofzo. Ik vind het oranje /bruin altijd zo mooi bij een roodborstje, echt een herfstvogeltje om te zien.

Hij zou ook heel gaaf in een drieluik staan!

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Elanor
Berichten: 6767
Geregistreerd: 25-08-04

Re: [WIP] [SCH] Herfst en Winter tafereeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:38

Wat een toffe serie! Gaaf hoeveel diepte er al in de takken achter de pimpels zit. En dat het niet ‘afschuwelijk druk’ is terwijl er toch zoveel takken zijn, werkt prachtig met die achterste onscherp. Knap!

Lola. <3

Jis_
Berichten: 11492
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-22 17:26

Sky_As schreef:
Ik heb echt een zwak voor roodborstjes, en deze is ook echt heel mooi/gaaf. Voor mij zouden de kleuren misschien nog iets anders mogen (misschien komt dat omdat het een foto is en de kleuren natuurlijk altijd anders uit komen dan in het echt), maar nu zou het qua kleuren (niet qua snavel/bouw natuurlijk) ook bijna een ijsvogeltje kunnen zijn, misschien komt dat door de glans ofzo. Ik vind het oranje /bruin altijd zo mooi bij een roodborstje, echt een herfstvogeltje om te zien.

Hij zou ook heel gaaf in een drieluik staan!


o no IJsvogeltje := de borst is nog verre van af maar moet zeggen dat ik ook nog niet helemaal tevreden ben over alle kleuren op het koppie en zijkant lijfje, wat meer bruin en groentinten mag nog wel. Hoop dat de kleuren straks mooi samenvallen.


Elanor schreef:
Wat een toffe serie! Gaaf hoeveel diepte er al in de takken achter de pimpels zit. En dat het niet ‘afschuwelijk druk’ is terwijl er toch zoveel takken zijn, werkt prachtig met die achterste onscherp. Knap!


Dankjewel! :):) Heel blij met die diepte. :j Ga proberen daar nog iets meer uit te halen, ook door meer scherpte van sneeuw vooraan.

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers