[TEK] Een jaar lang dieren op papier

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nevony
Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

[TEK] Een jaar lang dieren op papier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-21 16:30

Ik zie zulke prachtige overzichten voorbijkomen van het jaar van medetekenaars op Bokt dat ik het niet kan laten om ook te delen wat ik het afgelopen jaar op papier heb gezet :D

Het was een beetje een vreemd jaar.. met de coronamaatregelen die op en af zijn gegaan, maar tegelijkertijd was er door het wegvallen van andere hobby's tijdens de verschillende lockdowns meer tijd om te tekenen. Ik heb dan ook aardig wat gemaakt het afgelopen jaar (voor mijn doen dan haha).
Daarnaast werden er nog heel veel schetsen gemaakt, en natuurlijk nodeloos veel nieuwe tekenmaterialen aangeschaft. Potloden heb je nooit genoeg :D

Het jaar begon goed met een leuk konijn. Gemaakt op drafting film, dat is heel glad een beetje doorschijnend papier en je krijgt er met kleurpotloden mooi een 'fluffy' effect op, wat ik goed vond passen bij een zacht konijntje.

[ img ]

Daarna kwam Pepé een leuke en ondeugende jonge hond. Ik denk dat de gekleurde achtergronden mijn werk wel een beetje kenmerken, dus heerlijk om hier weer lekker los te kunnen gaan met veel kleur :D

[ img ]

Zwart en wit vind ik de meest uitdagende vachtkleuren om te tekenen. Laten die nou net balletwee terugkomen in het volgende portret.

[ img ]

Ik teken veel honden, maar dit jaar was ook een kattenjaar. Leuk, want hun pluizige vachten zijn weer heel anders om te tekenen dan die van een hond. Als eerste was Maud aan de beurt. De kattenvriendin van mijn beste vriendin.


[ img ]

En later kwam het portret van Kaz daarbij. Ook gemaakt met pastelpotloden

[ img ]

En deze twee grappige portretten, naar een idee van hun baasje

[ img ]
[ img ]

Het portret van dit vrolijke stel zond ik in voor de Bit en Paardverzameld cover competitie, het thema was 'Paard, passie en plezier'. Helaas kwam ik niet in de finale, maar het is heel leuk om mee te doen en te zien wat iedereen ervan maakt!

[ img ]

Paarden blijven toch een van mijn lievelingsonderwerpen. Dit was een wat kleiner werk, met pastelpotloden en -krijtjes op A5

[ img ]

Tussendoor vind ik het lekker om te experimenteren. Zo probeerde ik een nieuw soort papier uit met kleurpotloden (maar ik ben geen fan)

[ img ]

En kocht ik wateroplosbare wasco's die natuurlijk ook getest moesten worden (wel fan)

[ img ]

Ik werk meestal in kleur, voornamelijk met pastel en af en toe met kleurpotlood, maar het begon te kriebelen om weer eens in zwart-wit te werken. Voor de snorharen kocht ik speciaal een potje 'liquid white' en soort vloeibaar wit kleurpotlood en een ienieminie penseeltje om heel dunne lijntjes te kunnen maken... maar dat werkte niet echt :') en werd een smeerboel. Gelukkig was dat na even drogen weer redelijk opgelost en .. nouja, weer wat geleerd.

[ img ]

En dit kleine tekeningetje (A5-formaat) ligt nu op de tekentafel, ik moet nu nog wat inspiratie vinden voor de tak en de pootjes en dan lijkt het me leuk om nog meer van dit soort kleurrijke vogeltjes te tekenen. Gebruik je die felle kleuren tenminste ook nog eens :))

[ img ]

Als afsluiter nog een foto van mijn werkplekje en een klein overzicht van mij met mijn tekeningen.

[ img ]

[ img ]

Leuk dat je mijn tekeningen hebt bekeken en op naar een mooi en creatief 2022 voor iedereen!

Dag lieve Gullit *25-12-2016 <3
(Dieren)portretten in opdracht
Facebook Instagram


La_Lune
Berichten: 426
Geregistreerd: 07-01-18

Re: [TEK] Een jaar aan dieren op papier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 16:37

Mooie werken heb je dit jaar gemaakt! Ik blijf zo realistisch kunnen tekenen toch wel heel knap vinden.

Popstra
Berichten: 13705
Geregistreerd: 21-06-08

Re: [TEK] Een jaar lang dieren op papier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 16:39

WoW, echt prachtig dit zeg!!

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Selina
Berichten: 14255
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: [TEK] Een jaar lang dieren op papier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 16:43

Mooi overzicht zo Vera!
Ik vind die katten in uniform echt geniaal.

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

vikawiek
Berichten: 1476
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 17:15

Wauw <3 Ik vind de manier waarop je vacht neerzet echt heel mooi. En dat ei mag er ook zijn :D

Cartoonist found dead, details are sketchy

Appeltje_1
Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Re: [TEK] Een jaar lang dieren op papier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 17:31

Mooie samenvatting van je!
Ik vind het echt prachtig hoe je tekent, ik doe je het zeker niet na! O:)
En zelfs bij de gene waarvan jij zelf zegt dat die niet de aller beste zijn (bij en zwart-wit), vind ik absoluut prachtig! <3

Ook voor jou fijne feestdagen! [&] <|-

Valanee
Berichten: 829
Geregistreerd: 30-01-08
Woonplaats: Bussum

Re: [TEK] Een jaar lang dieren op papier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 17:44

Prachtig! Ik gaaf hoe je de bokeh ook zo realistisch hebt gekregen.

Wat wellicht een leuke kleurrijke vogel is, is de quetzal. Die hebben een staart waar je mee kan experimenteren in je compositie, mocht je naast kleur nog meer uitdaging zoeken haha

Graag mijn fotografiepassie volgen?
http://www.instagram.com/anouk_lubbers

Nevony
Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-21 17:54

Wat een leuke reacties allemaal! :D

@la_lune: dankjewel! Het is een kwestie van heel veel doen en ik heb ook veel gekeken bij anderen in het begin om de kunst letterlijk een beetje af te kijken :D

@Popstra: leuk, dankjewel voor je reactie!

@Selina: ik vond het bij jou ook zo leuk om te zien zo bij elkaar en toen dacht ik: dat ga ik ook doen! En dan verbaas je jezelf over hoeveel je eigenlijk nog gemaakt hebt tussen de bedrijven door :))
En die katten :)) ik had eerst zoiets van hmm.. wordt dit wat. Maar het was ook zo leuk om te doen met al die kleine details!

@vikawiek: haha ja die is grappig hè :)) een vriendin dacht toen ze de foto zag dat het een foto van een echt eitje was, dat vond ik wel heel grappig.

@Appeltje_1: wat super lief, dankjewel! Ik ben zelf ook altijd wel vrij kritisch, maar daarom is het extra leuk om zulke leuke berichten te krijgen.

@Valanee: De bokeh maak ik met pastelkrijtjes, dat wijdt net wat lekkerder in elkaar over dan potloden, en dan lekker wrijven met je vingers en dan krijg je een beetje dat ‘zachte’ effect. Wat een super leuke tip voor de vogel. Ik kende dit soort nog helemaal niet, maar hij ziet er echt guitig uit met die punkhaartjes op z’n hoofd en wat een mooie staart!

Dag lieve Gullit *25-12-2016 <3
(Dieren)portretten in opdracht
Facebook Instagram

Jis_
Berichten: 11565
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 14:35

Dat ei! :wow:

En de eerste vind ik het gaafst! <3 Daar blijf ik naar kijken maar allemaal prachtige werken!

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama

Suusjepluus
Berichten: 787
Geregistreerd: 14-09-17
Woonplaats: Tussen iets en niets

Re: [TEK] Een jaar lang dieren op papier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 14:50

Wauw knap gedaan! Vooral je konijn vind ik erg goed gelukt <3

De beste is niet altijd de leukste

Stacey
Berichten: 79
Geregistreerd: 27-10-21

Re: [TEK] Een jaar lang dieren op papier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 18:59

Zoooo die knallen van het papier af! Dat eerste konijntje spreekt mij heel erg aan, super mooi hoe zacht die overkomt! Welk merk kleurpotloden heb je daarvoor gebruikt?

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41537
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [TEK] Een jaar lang dieren op papier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 20:58

Hele mooie collectie <3. Ik vind vooral je achtergronden erg mooi, maar ook je kleurgebruik, mooie, levendige portretten. Mag je trots op zijn :j.

luxx
Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Re: [TEK] Een jaar lang dieren op papier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 21:57

Heel erg knap, wat een talent! Heb ervan genoten om ze te bekijken

Chère Mère Terre donne moi la sérénité d'accepter les choses que je ne peux changer, le courage de changer les choses que je peux et la sagesse d'en connaître la différence.

Nevony
Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Re: [TEK] Een jaar lang dieren op papier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-21 13:23

@Jis_: <3 dankjewel! Het konijntje is ook onder vrienden en familie populair, grappig om te merken :D
@Suusjepluus: Dankjewel voor je reactie.
@Stacey: Thnx! Het eerste konijntje heb ik gemaakt met kleurpotloden en dan met verschillende merken. Van Derwent Coloursoft heb ik een grote set. Daar kun je heel mooi subtiel kleuren opzetten, waardoor je mooie overgangen krijgt en goede onderlagen kunt maken op dit papier. Ik heb ook een aantal kleuren van de serie Polychromos van Faber Castell, die zijn wat harder en geven meer kleur in een keer af dan de Derwents, die gebruik ik dan weer voorbijvoorbeeld de ogen en het neusje en de details bovenop, zoals de losse haren. En ik heb ook nog een aantal Luminance kleuren van Caran d'acte, vooral de mooie huidskleuren eigenlijk, maar die pakken net wat minder lekker op dit papier, dus heb ik voor het konijntje weinig gebruikt.
Je kunt ook heel makkelijk gummen op dit papier, waardoor je dus ook weer makkelijk highlights maakt. Leuk dat je ernaar vraagt!
_San87_: Dankjewel <3 Het is zo heerlijk om die gekleurde achtergronden te maken, daar haal ik echt veel plezier uit. En het is ook gewoon lekker snel natuurlijk in vergelijking met alle haartjes op een vacht, maar dat zul je vast herkennen :))
@luxx: ah dankjewel, super leuk om te horen.

Omdat het konijntje zo in de smaak valt:

Ik heb kortgeleden toevallig een collage gemaakt met alle konijntjes (en een haas :P ) die ik de afgelopen tijd heb gemaakt

[ img ]

Dag lieve Gullit *25-12-2016 <3
(Dieren)portretten in opdracht
Facebook Instagram

Cookie2222
Berichten: 843
Geregistreerd: 09-03-10

Re: [TEK] Een jaar lang dieren op papier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 13:58

Wauw wat gaaf!

Brownie, Naida, Happy Day en Zoo Zoo <3
Volg ons op Instagram

Jis_
Berichten: 11565
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 11:16

Och! Dat onderste konijntje ook, zo super zacht, prachtig! <3 Wat tof ook dat je er daar 2 van hebt gemaakt in verschillende houdingen.

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama

Stacey
Berichten: 79
Geregistreerd: 27-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 00:14

Nevony schreef:
@Jis_: <3 dankjewel! Het konijntje is ook onder vrienden en familie populair, grappig om te merken :D
@Suusjepluus: Dankjewel voor je reactie.
@Stacey: Thnx! Het eerste konijntje heb ik gemaakt met kleurpotloden en dan met verschillende merken. Van Derwent Coloursoft heb ik een grote set. Daar kun je heel mooi subtiel kleuren opzetten, waardoor je mooie overgangen krijgt en goede onderlagen kunt maken op dit papier. Ik heb ook een aantal kleuren van de serie Polychromos van Faber Castell, die zijn wat harder en geven meer kleur in een keer af dan de Derwents, die gebruik ik dan weer voorbijvoorbeeld de ogen en het neusje en de details bovenop, zoals de losse haren. En ik heb ook nog een aantal Luminance kleuren van Caran d'acte, vooral de mooie huidskleuren eigenlijk, maar die pakken net wat minder lekker op dit papier, dus heb ik voor het konijntje weinig gebruikt.
Je kunt ook heel makkelijk gummen op dit papier, waardoor je dus ook weer makkelijk highlights maakt. Leuk dat je ernaar vraagt!
_San87_: Dankjewel <3 Het is zo heerlijk om die gekleurde achtergronden te maken, daar haal ik echt veel plezier uit. En het is ook gewoon lekker snel natuurlijk in vergelijking met alle haartjes op een vacht, maar dat zul je vast herkennen :))
@luxx: ah dankjewel, super leuk om te horen.

Omdat het konijntje zo in de smaak valt:

Ik heb kortgeleden toevallig een collage gemaakt met alle konijntjes (en een haas :P ) die ik de afgelopen tijd heb gemaakt

[ [url=m/VWJxgR.jpg]Afbeelding[/url] ]


Bedankt voor de gedetailleerde uitleg! Echt onwijs leuk die konijntjes!

AnnickT
Berichten: 1465
Geregistreerd: 14-07-15

Re: [TEK] Een jaar lang dieren op papier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 00:19

Die hommel, superleuk <3
Maar ik vind alle portretten prachtig geworden.

“Horses don’t love good technique. Horses love interaction that feels good to them.” ~ Lockie Philips

Nevony
Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Re: [TEK] Een jaar lang dieren op papier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-22 14:03

@ cookie2222: dankjewel <3

@jis_: ja die was erg leuk met z’n fluffy haartjes. Ik had een van de twee meegenomen naar een kunstmarkt en toen had ik twee gegadigden := (wat een luxe probleem :)) ) dus heb ik voor een van de dames hetzelfde konijntje nog een keer gemaakt, maar vond het wel leuk om niet twee keer hetzelfde te hebben.

@stacey: met wat mooie autocorrectfouten zie ik nu :’) , maar graag gedaan! Altijd leuk om info te delen. Teken je zelf ook met kleurpotloden?

@AnnickT: dankjewel, heel leuk om te horen!

Dag lieve Gullit *25-12-2016 <3
(Dieren)portretten in opdracht
Facebook Instagram

Jis_
Berichten: 11565
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 14:07

Wat leuk zo'n luxe probleem! :D

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama

Stacey
Berichten: 79
Geregistreerd: 27-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 00:29

Nevony schreef:
@ cookie2222: dankjewel <3

@jis_: ja die was erg leuk met z’n fluffy haartjes. Ik had een van de twee meegenomen naar een kunstmarkt en toen had ik twee gegadigden := (wat een luxe probleem :)) ) dus heb ik voor een van de dames hetzelfde konijntje nog een keer gemaakt, maar vond het wel leuk om niet twee keer hetzelfde te hebben.

@stacey: met wat mooie autocorrectfouten zie ik nu :’) , maar graag gedaan! Altijd leuk om info te delen. Teken je zelf ook met kleurpotloden?

@AnnickT: dankjewel, heel leuk om te horen!



Ja klopt! Alleen ben ik er niet zo'n ster in. :P Ik vind het makkelijker om in grafiet te werken, omdat je kleur dan lekker achter wegen kan laten. Maar met schilderen houd ik juist van veel kleur gebruiken. Ik heb ook wat luminance en polychromos liggen, misschien toch maar weer wat meer mee oefenen! :j


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers