[TEK]Jaaroverzicht 2021 - mandala's 2.0

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Daihyo
Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

[TEK]Jaaroverzicht 2021 - mandala's 2.0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-21 14:07

Ik had heel erg het gevoel dat ik het afgelopen jaar niet veel had getekend, maar dat viel best nog mee. Ik ben vorig jaar begonnen met het toepassen van licht, schaduw en reliëf in mandala's en inmiddels kan ik zeggen dat ik de technieken aardig onder de knie krijg. Ik maak een mix van kleur en diepte/reliëf. Dat maakt dat de mandala's af en toe van het papier lijken te komen. En ik zie het als uitdaging om daar vooral mee te experimenteren en me zo verder te ontwikkelen.

Ik teken vooral op 30x30cm, af en toe 40x40 cm en als ik snel iets wil doen, dan 20x20cm. Maar eigenlijk vind ik dat al te klein en gebruik ik vooral om wat technieken uit te proberen.
Ik werk het meeste met Fabercastell Polychromos kleurpotloden, 1B, 2B en 4B grafietpotloden en zwarte fineliners van Staedtler 0,05, 0,1 en 0,3mm.

De eerste mandala die ik in 2021 maakte was de mandala met maanstenen en sterrenhemel.
[ img ]

[ img ]

Het leuke was dat ik parallel hier aan ook werkte aan een tekening van mijn eigen haflinger en deze ook afmaakte in januari.
[ img ]

Maar de mandala's zijn wel het meeste mijn ding.
Begin dit jaar verscheen er van mij een artikel in het tijdschrift van de Nederlandse Mandalavereniging over diepte in mandala's. Ik maakte toen 'Floral dance' om het effect van plateaus te laten zien.
[ img ]

Ik wilde al een tijdje iets met een soort oculus in een kerkgewelf, kijkend naar de sterrenhemel. Geïnspireerd door de film Angels and Demons. Daarbij wilde ik een nieuwe 3D techniek proberen.
[ img ]

En het geheel zag er uiteindelijk zo uit.
[ img ]

Ik ben gek op kleuren mengen in de meest onmogelijke combinaties. De kleuren die het verst van elkaar vandaan liggen noemen we complementaire kleuren. Ik vind de combinatie oranje en blauw echt heel mooi. Koninklijk. Dus ging ik daar iets mee doen.
Mengen, mengen, mengen.
[ img ]

En het eindresultaat
[ img ]

Tussendoor heb ik een kaartje voor mijn broertje en vriendin gemaakt voor hun aanstaande huwelijk.
[ img ]

Mijn man vond de complementaire kleuren zo mooi, dat hij vroeg er nog 1 te maken.
Bij deze :))
Een probeerseltje op papier met structuur. Niet zo mijn ding, maar het was een leuk probeersel :D
[ img ]

De sterrenhemel blijft wel favoriet. Toen ik deze mandala opzette had ik veel chaos in mijn hoofd en zocht rust in het tekenen. Dus chaos op papier gezet en heerlijk met de sterren aan de gang.
[ img ]

Voor het winternummer van het tijdschrift van de Nederlandse Mandalavereniging was het thema koud en warm. Naast een vervolgartikel over diepte in de mandala heb ik ook een mandala gemaakt.
Ik heb bijna een half jaar niet getekend ivm onze verhuizing. Geen inspiratie en geen rust. Het tijdschrift was een mooie aanleiding om de potloden weer eens op te zoeken.
Mijn versie van koud en warm:
[ img ]

En toen had ik de smaak weer te pakken. Geïnspireerd door het noorderlicht maakte ik deze mandala.
De laatste die in 2021 af komt denk ik, want inmiddels ben ik bezig met een 40x40cm mandala die iets meer tijd gaat kosten :D
[ img ]

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


vikawiek
Berichten: 1477
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Re: [TEK]Jaaroverzicht 2021 - mandala's 2.0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 14:37

Ik vind dit toch zo ontzettend knap <3 het lijkt alsof het zo uit steen gehouwen is

Cartoonist found dead, details are sketchy

Muurp
Fotograaf
Berichten: 15106
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 14:40

Prachtig! <3
Heel knap om zo die diepte erin te krijgen, en dat met kleurpotlood.

En ik herken Jim ook echt in je tekening!

        ''Even when you're gone, it never really ends...'' :)ddd

noox
Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Re: [TEK]Jaaroverzicht 2021 - mandala's 2.0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 20:27

Heel mooi overzicht!! Ik vind de tekening van je paard ook super mooi!
Lijkt me echt gaaf om je mandalas af te drukken op tegeltjes of zo :j

✰ P I N T O ✰

jokari
Berichten: 8761
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: [TEK]Jaaroverzicht 2021 - mandala's 2.0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 22:18

Wat leuk om een overzicht van je mandala’s te zien, ik vind ze werkelijk prachtig.

Stacey
Berichten: 79
Geregistreerd: 27-10-21

Re: [TEK]Jaaroverzicht 2021 - mandala's 2.0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 01:18

Wauw wat een detail!! Werk je veel met opmeten en linialen of doe je dit uit de losse hand? Vind de diepte die je creëert heel mooi

xSagan
Berichten: 659
Geregistreerd: 27-08-15

Re: [TEK]Jaaroverzicht 2021 - mandala's 2.0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 08:24

Deze zijn echt mijn smaak, super gaaf gedaan!
Vooral de chaos Mandela is super mooi!
Beseft me weer nog duidelijker dat ik dit zelf ook meer moet doen.:)
Dank voor het delen en de herinnering.:)

Daihyo
Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-21 10:06

Dank jullie wel!

Stacey schreef:
Wauw wat een detail!! Werk je veel met opmeten en linialen of doe je dit uit de losse hand? Vind de diepte die je creëert heel mooi

Beiden. Ik zet een basis op vanuit het midden van het papier. Dat bepaal ik met een liniaal. Dan maak ik een verdeling, vaak ik 6, 8, 12 of 16. Soms zet ik dan nog wat ringen met een passer, soms niet. Maar net hoeveel zin ik heb :D

Ik heb van de laatste verschillende stappen op de foto gezet. Misschien is dat nog interessant om te laten zien.
Bij deze zie je nog duidelijk de 12 verdeling met de potloodstrepen. Deze maak ik met een gradenboog of geodriehoek.
[ img ]

Dan trek ik de vaste lijnen over met fineliner en gum ik alles weer uit. De rest is uit de losse pols. Soms eerst met potlood en dan met fineliner er overheen. Soms meteen met fineliner.
[ img ]

[ img ]

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


Stacey
Berichten: 79
Geregistreerd: 27-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 00:15

Daihyo schreef:
Dank jullie wel!

Stacey schreef:
Wauw wat een detail!! Werk je veel met opmeten en linialen of doe je dit uit de losse hand? Vind de diepte die je creëert heel mooi

Beiden. Ik zet een basis op vanuit het midden van het papier. Dat bepaal ik met een liniaal. Dan maak ik een verdeling, vaak ik 6, 8, 12 of 16. Soms zet ik dan nog wat ringen met een passer, soms niet. Maar net hoeveel zin ik heb :D

Ik heb van de laatste verschillende stappen op de foto gezet. Misschien is dat nog interessant om te laten zien.
Bij deze zie je nog duidelijk de 12 verdeling met de potloodstrepen. Deze maak ik met een gradenboog of geodriehoek.
[ [url=m/hfmy4P.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dan trek ik de vaste lijnen over met fineliner en gum ik alles weer uit. De rest is uit de losse pols. Soms eerst met potlood en dan met fineliner er overheen. Soms meteen met fineliner.
[ [url=m/FXUbYy.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Ha4u4P.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat leuk die combinatie tussen losse pols en meten. Bedankt voor de gedetailleerde uitleg heel interessant!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: really_me en 22 bezoekers