[VRAAG] transfer afbeelding naar hout (pyrografie)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Leo
Berichten: 50098
Geregistreerd: 06-12-02

[VRAAG] transfer afbeelding naar hout (pyrografie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-21 08:51

Na wat googlen ben ik er nog niet uit wat nu de beste manier lijkt dus ik doe een poging via Bokt. :)

Onlangs ben ik gestart met pyrografie, branden in hout. Ik sta nog echt in het begin hoor, het leren kennen van mijn apparaat, de verschillende opzetpennen en houtsoorten. Structuren leren maken, welke temperaturen etc. Ik vind het verschrikkelijk leuk!

In mijn uitprobeersels heb ik tekeningen met carbonpapier op het hout gezet, maar dat vlekt ontzettend en ik krijg overtollige lijntjes er niet goed afgeschuurd, het lijkt er meteen in te trekken.
Dat is natuurlijk zonde, dus ik vroeg me af wat andere handige methodes zijn om afbeeldingen/ tekeningen en teksten op hout te zetten (schematisch) zodat ik ze vervolgens kan branden.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..


Ibbel
Berichten: 49060
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [VRAAG] transfer afbeelding naar hout (pyrografie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 09:09

Ik zou zeggen, maak je schets op calceerpapier (overtrekpapier) en brand de grove outline door het papier heen? Dan kun je daarna zonder het papier het geheel verder afwerken.

8nnemiek
Berichten: 43372
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 09:10

Ik deed het ook altijd met carbon papier. Ik had geen problemen met vlekken, de truc is dat je er niet op leunt met je handpalm en niet schuift met het papier. Boven en onder vastplakken op het hout helpt.

Voordat ik carbon papier gebruikte deed ik een stukje transparante folie (bijvoorbeeld een voorblad uit een ringband klapper) door de inkjetprinter waar ik in spiegelbeeld een lijntekening op deed afdrukken. De inkt trekt er niet in, en als je dat vel dan direct op het hout legt dan kun je hem erop 'stempelen'. Maar heel mooi strak wordt het niet. Dus alleen handig om de hoofdlijnen op het hout te krijgen.

Verder heb je tegenwoordig ook van die projector/tracer apparaten. Daarmee kun je een foto/tekening projecteren op een wand/doek/hout en dan overtrekken. Zoiets: KLIK
Maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Leo
Berichten: 50098
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-21 09:14

Ibbel schreef:
Ik zou zeggen, maak je schets op calceerpapier (overtrekpapier) en brand de grove outline door het papier heen? Dan kun je daarna zonder het papier het geheel verder afwerken.


Ga ik opzoeken!


8nnemiek schreef:
Ik deed het ook altijd met carbon papier. Ik had geen problemen met vlekken, de truc is dat je er niet op leunt met je handpalm en niet schuift met het papier. Boven en onder vastplakken op het hout helpt.

Voordat ik carbon papier gebruikte deed ik een stukje transparante folie (bijvoorbeeld een voorblad uit een ringband klapper) door de inkjetprinter waar ik in spiegelbeeld een lijntekening op deed afdrukken. De inkt trekt er niet in, en als je dat vel dan direct op het hout legt dan kun je hem erop 'stempelen'. Maar heel mooi strak wordt het niet. Dus alleen handig om de hoofdlijnen op het hout te krijgen.

Verder heb je tegenwoordig ook van die projector/tracer apparaten. Daarmee kun je een foto/tekening projecteren op een wand/doek/hout en dan overtrekken. Zoiets: KLIK
Maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.


Ik heb nu steeds het carbonpapier op dezelfde maat als de tekening / tekst geknipt en vastgeplakt op het hout. Inderdaad niet leunen met je hand er op en zo min mogelijk druk. Toch heb ik tot nu toe steeds wel enkele kleine blauwe stipjes die er niet horen.

Ik ga die projector ook even bekijken! :)

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

8nnemiek
Berichten: 43372
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 09:24

Wat je eventueel nog kan proberen is het carbonpapier van tevoren even over een oude doek wrijven, zodat het wat minder afgeeft. Ik gebruikte mijn vellen tig keer totdat er echt niets meer vanaf kwam. Als ze wat vaker gebruikt zijn geven ze ook minder af, maar de lijnen blijven prima zichtbaar.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Solleke_Noah
Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: [VRAAG] transfer afbeelding naar hout (pyrografie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 09:26

Ik doe ook veel aan pyrografie en teken het gewoon uit de losse pols op het hout, dus zonder overzetten.

Inderdaad ook maar heel licht wat schetslijntjes en dan direct met de brander wat je wilt tekenen, omdat het potlood inderdaad moeilijk van het hout af gaat. Is dat een optie? Voor mij werkt dat het beste.

Meer pyrografie zien? : https://www.facebook.com/de-Vuurboom-10 ... _todo_tour

"Op jou wachten? Geen sprake van. Ik heb altijd al voor je uit moeten lopen om je de weg te wijzen." - Nachtogen

Ibbel
Berichten: 49060
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 09:29

Leo schreef:
Ibbel schreef:
Ik zou zeggen, maak je schets op calceerpapier (overtrekpapier) en brand de grove outline door het papier heen? Dan kun je daarna zonder het papier het geheel verder afwerken.


Ga ik opzoeken!


Wel heel kort/licht wat stipjes zetten, niet meer. Calceerpapier is vettig en brandt niet zo snel, maar kán wel in de fik vliegen natuurlijk ;)

Leo
Berichten: 50098
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-21 09:34

8nnemiek schreef:
Wat je eventueel nog kan proberen is het carbonpapier van tevoren even over een oude doek wrijven, zodat het wat minder afgeeft. Ik gebruikte mijn vellen tig keer totdat er echt niets meer vanaf kwam. Als ze wat vaker gebruikt zijn geven ze ook minder af, maar de lijnen blijven prima zichtbaar.


Goede tip, ga ik ook proberen! :j


Ibbel schreef:
Leo schreef:


Ga ik opzoeken!


Wel heel kort/licht wat stipjes zetten, niet meer. Calceerpapier is vettig en brandt niet zo snel, maar kán wel in de fik vliegen natuurlijk ;)


Goed om rekening mee te houden zo aan de keukentafel :')



Solleke_Noah schreef:
Ik doe ook veel aan pyrografie en teken het gewoon uit de losse pols op het hout, dus zonder overzetten.

Inderdaad ook maar heel licht wat schetslijntjes en dan direct met de brander wat je wilt tekenen, omdat het potlood inderdaad moeilijk van het hout af gaat. Is dat een optie? Voor mij werkt dat het beste.


Dat is natuurlijk ook zeker het proberen waard. Ik heb gister de tekst uiteindelijk inderdaad uit de losse pols gebrand, ik heb gelukkig een redelijk vaste hand dus dat ging wel. Het zal dan mogelijk alleen wat plaatjes hout kosten als het fout gaat :)) blijft wel dat ik het liefst teken op papier en daarna over zet, maar het is zeker het proberen waard. Het is ook een stukje durven en doen natuurlijk :j

Bedankt voor de tips zover!!

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Elanor
Berichten: 6774
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 11:40

In plaats van carbonpapier; neem een blaadje, kras dat met een zacht B-potlood flink vol. En gebruik dat zoals je carbon zou gebruiken om over te trekken. Het potlood vlekt niet en kun je gummen. :) Ook te koop als ‘grafietpapier’ als je het niet zo zelf wil maken trouwens. :)

Lola. <3

Anoniem

Re: [VRAAG] transfer afbeelding naar hout (pyrografie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 11:42

Of pastelkrijt, dat veeg je er zo weer af! Maar dat werkt denk ik beter uit de losse pols dan om mee over te trekken.

Seven
Berichten: 21188
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 21:33

Grafiet papier in plaats van carbon papier is wat ik altijd gebruik bij de naambordjes.
Dat heb je in wit en zwart en vlekt niet of in iedergeval veel minder en is dus ook makkelijk te gummen.

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik

Leo
Berichten: 50098
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VRAAG] transfer afbeelding naar hout (pyrografie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-21 09:16

Ik heb inderdaad grafiet papier gekocht en: *\o/* werkjes zonder kleine blauwe veegjes! Een foutje in een tekst schuurde ik zonder moeite weg. Ik ben blij!

Ik ben weer wat wijzer, er zijn flinke verschillen in carbonpapier. :))
Nu verder met het uittesten van deze toffe nieuwe hobby.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: claudtje en 32 bezoekers