Bronzen beeldje laten maken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Bronzen beeldje laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 19:26

Ik ben door omstandigheden met mijn shetlanders en alles wat daarbij kwam kijken gestopt. Dus ze staan ook niet meer in mijn tuin..

Nu wil ik ze eigenlijk terug in een bronzen variant.
Ik zoek dus een bronzen beeldje van 2 shetlanders. Niet gestileerd, gewoon ruw en grof. Maar duidelijk herkenbaar.
Eventueel kan ik het ook zelf kleien, maar dan moet ik het om laten gieten.

Wie heeft een idee hoe en waar ik dat kan laten doen? Budget is ruim, ik weet dat brons duur is en dat er voor kunst betaald moet worden. Eerst eens weten hoe ik dit moet gaan regelen :)

Tips en suggesties zijn heel erg welkom!
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 08-01-20 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Deel tekst verwijderen ivm vragen om een dienst

esmee_stip

Berichten: 319
Geregistreerd: 16-11-07
Woonplaats: Noordwijkerhout

Re: Bronzen beeldje laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 19:33

Wat een mooi idee! Ik kan je er niet bij helpen maar ik volg graag

Pferdchen
Berichten: 640
Geregistreerd: 02-12-12

Re: Bronzen beeldje laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 19:46

Hou er rekening mee dat alleen het gieten al snel honderden euro's gaat kosten. Verder is het zelf kleien pas het begin van het hele (maar leuke) proces. Als prijsvoorbeeld: een mensfiguur op "barbie-pop formaat" kostte jaren terug 500 euro om te laten gieten. De echte prijs verschilt per werkstuk

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Bronzen beeldje laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 19:47

Ik weet dat het veel geld kost. Maar like I said, daar ben ik op ingesteld en het budget is ruim :)

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 22:50

Ik heb het proces van dichtbij gevolgd omdat mijn moeder kunstenares was en ook figuren in brons heeft laten maken.

Het begint inderdaad met een beeldje kleien. Daarna wordt er met gips een mal gemaakt. Deze gips moet op de juiste manier in verschillende stukken worden geopend, zodat je overal bij kan om de klei er weer uit te halen. De gezuiverde stukken gips worden weer samen gezet; nu heb je een holle gipsfiguur.

Voor zover ik heb begrepen zijn er van daaruit meerdere mogelijkheden. Mijn moeder gebruikte de "verloren-was-techniek". De gipsen mal wordt met vloeibare bijenwas gevuld. Als je de gipsplaten nu opent heb je een wassen beeldje dat je nog met verhitte werktuigen kan bijwerken. De gieterij maakt van dit beeldje een definitieve mal (weet niet uit welk materiaal, dat kan ik voor je navragen) en giet het brons er van bovenaf in. De bijenwas smelt en loopt er onderaan weer uit.

Het zo ontstane bronzen beeldje moet nog met slijpschijven bijgewerkt worden en een "patina" krijgen (met chemische stoffen bewerken tot het de gewenste kleur/glans heeft).

Al met al een langdurig en moeilijk proces.

Mijn moeder reed vroeger vanuit Antwerpen naar een klokkengieterij in Nederland (Eijsbouts in Asten) waar men dit soort werk ook deed. Maar ik weet ook dat die gieterij dat steeds meer afbouwde, daar het werk voor hun financieel niet loonde en in verhouding te gecompliceerd was.

Ik zou in jouw geval eens contact opnemen met een goede kunstacademie. Die weten misschien wel adressen waar je terecht kunt.

Jis_

Berichten: 11580
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 11:52