[TEK][SCH] Materiaalkeuze

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Wendy15
Berichten: 11093
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

[TEK][SCH] Materiaalkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-20 17:45

Misschien vinden meer mensen het leuk om ervaringen met verschillende materialen uit te wisselen.

Dus wat heb jij aan teken en schilder spullen?
Wat voor merk potloden, verf of papier en hoe bevalt het?

Zelf werk ik graag met grafiet, verschillende merken en ook merkloze potloden en dat werkt voor mij allemaal prima. Het liefst op vrij glad papier. Momenteel gebruik ik een blok van crea art 170g.

Schilderen doe ik met Amsterdam acrylverf op doeken van de action. Fijne kwaliteit verf. Penselen scharrel ik overal op.

Kleurpotloden van derwent coloursoft en pastelpotloden van van gogh maar beide gebruik ik te weinig.

Momenteel wat begonnen met oost Indische inkt van talens en kroontjespen van een plaatselijke winkel hier.
In combinatie met ecoline en waterverf van de action.
Ook papier van de action wat mij niet zo goed bevalt. Dus nog een beetje zoekende naar goede kwaliteit papier daarvoor en fijne startset aquarel.

In het verleden ook wat met dry brush bezig geweest en daarvoor gebruikte ik cobra wateroplosbare olieverf en dat beviel goed maar ook nog wat zoekende wat betreft papier.


Ik ben benieuwd naar ervaringen of materialen die ik nog niet ken. Altijd leuk om ideetjes op te doen.


Selina
Berichten: 14270
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 18:00

Leuk idee! Ik probeer altijd de beste kwaliteit spullen te gebruiken.

Voor kleurpotlood gebruik ik Faber Castell Polychromos op Canson 1557 papier. Veel pigment en met het papier kan je veel laagjes tekenen.

Voor pastel Faber Castell Pitt, Caran D’Ache potloden en Rembrandt krijt op Pastelmat. Faber Castell is wat harder en gebruik ik als basis, Caran D’Ache meer pigment dus als aanvulling. De krijtjes voor de achtergrond.

Voor aquarel starterset Van Gogh met extra kleuren op Arches Hot & Cold pressed. Cold pressed gebruik ik als ik de textuur in de tekening wil, gebruik het zelf in combinatie met fineliner. Nu ik Cold heb gekocht vind ik dat papier fijner, textuur geeft een leuk effect. Maar bv in combinatie met handlettering is Hot beter.

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

vikawiek
Berichten: 1481
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 18:17

Ik probeer wel te investeren in kwaliteit, sowieso goede lichtvastheid

Voor kleurpotlood gebruik ik Faber Castell Polychromos op Strathmore Mixed media 400 series papier

Voor aquarel gebruik ik Schmincke Horadam op Schut Terschelling aquarel papier, zit tussen Canson en Arches in. En ik heb nog een paar losse tubetjes verf van Talens en 1 tube witte gouache, ook van de Schmincke Horadam lijn.

Qua kwasten gebruik ik ene Galaxy M lijn. Nooit eerder van gehoord maar het zijn fijne kwasten. En 1 ienie mini Da Vinci kwast met maar een paar haren voor hele kleine details.
Fineliners gebruik ik Microns in 005 en 02 en heb ik een witte Posca pen om foutjes weg te werken

Cartoonist found dead, details are sketchy

Wendy15
Berichten: 11093
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Re: [TEK][SCH] Materiaalkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-20 19:09

Acrylverf, kleurpotloden en pastel heb ik idd ook voor kwaliteit gekozen.

Waterverf ben ik echt nog wat mee aan het kliederen en proberen dus goedkoop spul. Daar wil ik wel op den duur ook betere kwaliteit van gaan aanschaffen als ik wat beter met het materiaal overweg kan.

Wat is het verschil in hot en cold pressed papier? Zit daar veel verschil in de textuur?

Wat heeft jullie voorkeur glad of grof papier?

Zijn die microns watervast?

Ik ben poosje terug begonnen met 'watervaste' fineliners maar toen ik daar met ecoline overheen ging liep het toch uit. Daarom oost Indische inkt gaan proberen en dat is wel echt watervast maar daarmee kan ik alleen aan tafel werken ivm het losse potje inkt. Om mee te nemen is fineliner makkelijker.

Selina
Berichten: 14270
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: [TEK][SCH] Materiaalkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 19:13

Ik gebruik Staedtler fineliners en als je ze even laat opdrogen kan ik er daarna makkelijk met aquarel overheen. Ecoline zou dan ook moeten werken denk ik.
Zoals in m’n berichtje stond heeft Cold pressed textuur en Hot niet. Voor mij was het echt beide proberen om erachter te komen wat ik het fijnste vond.

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

Jis_
Berichten: 11568
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 14:05

Ik ga ook graag voor kwaliteit, naast dat het gunstiger voor de echtheid/intensiteit van de kleuren en ook hoe lang een werk mooi blijft werkt het ook fijner.
Alleen bij mijn penselen lever ik een klein beetje kwaliteit in want ik wil geen dierenhaar gebruiken. Die zijn allemaal synthetisch.

Acryl, Golden Open. Merk penselen, verschillen.
Olieverf, N&W professionele. Merk penselen, verschillen.
Doeken, Linnen soms katoen.
Aquarel, N&W professionele. Merk Penselen, Da Vinci.
En een paar kleuren, zacht geel, roodbruin, blauw, groen en zacht roze aquarel potloden die ik nu alleen nog gebruik voor een schets/opzet. Merk, museum aquarelle caran d'ache
Papier Arches, hot pressed, 300 gr. Glad papier past goed bij mijn werk denk ik, nog maar net begonnen met aquarel.

Heb eens schelpenzand gebruikt door de acryl, geeft een leuk effect.

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama

Daihyo
Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [TEK][SCH] Materiaalkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 15:16

Ik werk graag met liners/pen. Ik heb verschillende pennen, maar Staedtler en Micron zijn wel heel fijn. En ik heb laatst ergens pigment liners gekocht die heel fijn waren, maar ik weet niet meer waar :+
Verder werk ik graag met Ecoline brushpennen. Als je goede fineliners hebt, dan kun je daar prima overheen.
Papier moet minimaal 200gr zijn voor pen en liefst 300gr bij de brushpennen vanwege ghosting. Merk moet ik even nakijken.
Ik ben recent begonnen met aquarel met potloden van Bruynzeel. Fijn medium. Ik heb nu aquarelpapier, maar ik zoek nog naar papier met minder structuur, maar wel dezelfde kwaliteit.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Inujojo
Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-06-08
Woonplaats: Glasgow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 16:03

Ik werk met aquarel. Ben om en nabij een jaar geleden begonnen en ben... lichtelijk... materiaal-hoarder, dus ik heb voornamelijk veel te veel liggen :+.

Begonnen met een Winsor and Newton Cotman-set. Op dit moment ben ik overgestapt op professionele aquarelmerken. Ik heb een aantal sets bij elkaar gesprokkeld die ik voor verschillende dingen gebruik.

- M.Graham en Sennelier voor portretten
- Schmincke Horadam voor landschappen
- Daniel Smith voor speciaalkleuren waarbij ik te hebberig was om ze te laten liggen :+
- Roman Szmal Aquarius voor studies en schetsen


Qua papier gebruik ik meestal Arches of Saunders Waterford van St. Cuthbert's Mill, zowel in cold press als hot press. Beiden super kwaliteit papier en vooral de Arches is ontzettend voorgevingsgezind. Ik heb dat papier echt door de mangel gehaald en het bleef perfect, terwijl ik papier heb gehad dat al verf begon af te stoten als ik er een keer met m'n hand over geveegd heb (Moulin du Roy.... rotpapier :+ ).

Zoals gezegd, is hot press helemaal glad en cold press heeft textuur. Je hebt ook nog rough, dat heeft nog meer textuur :j. Of hot press of cold press bij je past hangt deels van je eigen voorkeuren af en deels van je onderwerpen. Hotpress wordt veel gebruikt voor portretten, botanische kunst, en illustraties die gescand moeten worden. Ook als je met gedetailleerde lineart werkt gaat de voorkeur vaak uit naar hot press, juist omdat het geen structuur heeft. Het is makkelijker om hele fijne details in te tekenen op glad papier en de pennen hebben er minder moeite mee. Ik heb de punten van microns wel eens leeg/kapot gekregen na 2 a 3 stukken. Cold press wordt veel voor landschappen gebruikt, en dieren, voor zover ik gezien heb. Ook als je veel nat op nat werkt.
Ik vind, in mijn ervaring, cold press makkelijker werken. Het papier is vergevingsgezinder, droogt langzamer en je kan er langer op doorwerken. Nat op nat technieken en granulatie komen er ook vaak beter op uit. Hot press is bewerkelijker, je hebt minder tijd. Toch werk ik er liever op, ik vind de textuur fijner en om de een of andere reden vind ik dat de kleuren mooier blijven op hot press, maar dat is iets heel persoonlijks.

Microns zijn overigens volledig watervast, die heb ik zelf ook liggen :j.

Daihyo
Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 16:12

Ah bedankt voor de tip wat betreft papier. Dan ga ik een keer naar hot press papier kijken. Zeker omdat ik graag icm pen werk is des te gladder des te beter. Maar goed, aquarel moet ook wel weer kunnen hechten inderdaad :D
Ik heb laatst mixed media papier van Strathmore gehaald, dat was qua structuur heel fijn. Maar voor nat werk toch niet echt geschikt, ook al werd het me wel zo verkocht :x
Het Markerpapier van Strathmore is overigens wel super fijn voor werken met pen.

Dat hou ik maar voor pen en eventueel inktspray en brushpennen voor wat kleureffect, daar is het wel okee voor.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Bunn
Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:12

Qua traditionele medium doe ik eigenlijk alleen aquarel en werk ik met potloden. :P

Aquarellen doe ik op Arches Hot Pressed 300 grams en soms Strathmore Mixed Media (maar dat is zoals @Daihyo zegt voor hele natte aquarel niet zo heel geschikt).

Ik heb een compleet doosje napjes van Charvin Paris en nog een doosje met zomaar enkele napjes van Schmincke. M'n potloden zijn van Derwent: ik heb zelf een oude mix-doos met Studio's, wat grafiet-potloden en enkele aquarel-potloden. Verder heeft m'n moeder een hele mooie 72-kleuren doos met Derwent ProColour's die ik wel eens leen. Oh en verder heb ik dan nog een setje Prismacolour Col-Erase potloden (dat zijn uitgumbare kleurpotloden).

Maaaar, heel eerlijk gebruik ik 't liefste een iPad en Procreate, heb toen ik jong was zo veel digitaal getekend (toen nog met een hele oude Wacom met een draadje, oh memories) dat me dat toch het beste ligt, haha. :D :o

(Edit: Oh en ik heb nog eindeloos veel allerhande knutselmateriaal (zou een studio kunnen vullen), zo ook potjes acrylverf van Amsterdam, maar die gebruik ik niet voor op doek/papier. Ohja én nog een grote doos met Rembrandt olieverf, maar daar kan ik écht niet mee uit de voeten. := )

Wendy15
Berichten: 11093
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Re: [TEK][SCH] Materiaalkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-20 10:08

Bedankt voor de uitleg en tips wat betreft papier! Daar heb ik zeker wat aan.
Wil me ook een setje kwalitatief goede aquarel gaan aanschaffen omdat ik het materiaal toch steeds leuker vind.
Hoeveel kleuren hebben jullie in je palet? Meng je veel zelf?

Jis_
Berichten: 11568
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 11:18

10 kleuren heb ik voor mijn aquarel en daar zitten geen paars, groen, roze en zwart bij.

Ik meng veel zelf. :j

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama

Selina
Berichten: 14270
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 11:46

Ik had het starterssetje van Van Gogh gekocht en aangevuld met wat pasteltinten (roze, paars) en een zwart (zodat ik ook grijs kon) en nog een donkere blauw, groen en paars.

[ img ]

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl


vikawiek
Berichten: 1481
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 12:31

Ik heb eerst een set van Schmincke met 12 gekocht en die langzaam aangevuld met losse napjes. Ik vind zelf de kleurenselectie heel goed om mee te beginnen

Cartoonist found dead, details are sketchy

Wendy15
Berichten: 11093
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-20 15:31

Bij de action hebben ze hele leuke glitter aquarel. Dacht zal wel niks zijn maar toch even proberen en het is echt een heel gaaf effect.

Jindai
Berichten: 1877
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 23:46

Wendy15 schreef:
Bij de action hebben ze hele leuke glitter aquarel. Dacht zal wel niks zijn maar toch even proberen en het is echt een heel gaaf effect.


Leuk, ik had ze een tijdje terug ook meegenomen! En ze vallen idd helemaal niet tegen, en dat voor, ik geloof, 0,80 cent per stuk. :D

Verder heb ik best wel veel materiaal liggen.
- Faber Castell polychromos
- Prismacolor premier
- Stabilo Carbothello
- Van Gogh pastelkrijt
- Derwent pastel potloden
- Derwent Inktense
- Sakura aquarelverf (napjes)
- Reeves oliepastel
- Amsterdam acrylverf

Ik heb ook nog wat kleine setjes die ik niet heel vaak gebruik, de Koh I Noor Magic, een setje van Staedler (Norris Club :)) ) en de aquarel potloden van Maped. Die laatste twee zijn eigenlijk voor kinderen, maar vind ik echt verrassend fijn werken! :j

Papier vind ik moeilijk, het fijnste wat ik tot nu heb gebruikt is aquarel papier van een Pools merk. Kan ik hier kopen in de plaatselijke kunstwinkel, kost maar een paar euro en gebruik ik eigenlijk met alle media behalve acrylverf. :D


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Roihi en 34 bezoekers