[Vraag]Kleurpotlood, pastel? Welk merk/type?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ayasha
Blogger
Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

[Vraag]Kleurpotlood, pastel? Welk merk/type?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-19 11:39

Een paar maanden geleden kocht ik een setje aquarel potloden van Caran D'ache. Ervaring had geleerd dat ik slecht ben met kleur en met verven dus aquarel was een logische keuze. :j ;)

De aquarelpotloden werden een kleine verslaving. := Sinds teken ik nagenoeg dagelijks weer en heb ik al een groter doosje (meer kleurtjes dus) besteld. :j Mijn tattoo-meneer moedigde me maandag aan om ook eens wat werk met kleurpotloden te gaan doen. Tattoo meneer is fan van Caran d'ache.

Dus ik was een beetje aan het rond kijken welk kerst cadeau ik mezelf zou kunnen geven in de zin van kleurtjes. Maar nu loop ik tegen een paar dingen aan:
Caran D'ache lijkt meerdere "soorten" kleurpotloden te hebben?

Ik vind Luminance, Pablo, Supracolor, Prismalo, ik vind alleen niet goed het verschil?
Het enige wat ik tot nu toe uit gedokterd heb is dat Luminance aan de hand van de beschrijving iets tussen pastel en gewoon kleurpotlood in is?

Vraag twee is eigenlijk een beetje de twijfel die ik ook met tattoo-meneer besproken heb. Ik werk eigenlijk best graag met dat "zachte" van aquarel in de zin van: weinig moeite doen om fijn pigment op mijn papier te hebben. Waardoor we het ook even over pastel gehad hebben als mogelijkheid (ik werk bv ook heel graag met houtskool.) maar pastel heeft vrees ik hetzelfde "nadeel" als houtskool nl. dat je het moet fixeren als je niet wil dat alles van het papier over gaat op alles wat binnen een straal van 10m komt als je het wil op bergen?

Dus in het kort:
Wat is nu het echte verschil tussen de "types" kleurpotloden van Caran d'ache?
Is pastel wellicht een betere keuze voor mij?
De kleur potloodjes van cretacolor zijn nl. geen groot succes voor mij. :o

Nu ben ik bij caran d'ache aan het kijken omdat ik de aquarel potloden die ik er van heb fijn vindt. Wellicht zie ik ook merken over het oog?

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:46

Je hebt van Caran 'd Ache meerdere aquarel potloden. De Fancolor en Supracolor even uit mijn hoofd.

Pablo zijn watervaste, die kan je dus eventueel wel blenden met bijvoorbeeld olie of geurloze terpetine.

Luminance zijn echt geweldige potloden, heel hoog in pigment. Voor zover ik ook heb begrepen, zijn deze niet oplosbaar. Die kan je net als de Pablo wel blenden.

Andere goede kwaliteit potloden zijn Faber Castell potloden. Daar heb ik zelf de polychromos en de Albrecht Dürer van. Polychromos zijn niet water oplosbaar, de Albrecht Dürer wel. Ook verkopen zij de Pitt pastel potloden.

En Bruynzeel pastel potloden zijn ook heel erg goed, wel kwetsbaar. Bij Faber Castell zitten de kernen gelijmd, waardoor de stiften minder snel breken.

Maar ik vind zowel Faber Castell, als Caran 'd Ache geweldige merken. Het is gewoon een kwestie van proberen en voelen wat het beste bij je past :D

Edit: Ik zag ook je vraag over fixeren. Ik fixeer mijn tekeningen altijd, ongeacht of het aquarel/pastel of houtskool is. Sommige mensen doen dat met haarlak, maar dan heb je kans op verkleuren. Ik heb zelf een bus fixeer gekocht voor iets meer dan 2 euro bij de hobbywinkel. Daarvan weet ik dat het niet verkleurd en dat mijn tekening niet gaat vlekken.

Ayasha
Blogger
Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [Vraag]Kleurpotlood, pastel? Welk merk/type?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-19 14:31

Aha, ik heb dus de fancolor aquarel potloden. Wat zijn eigenlijk de onderlinge verschillen?
Die uitleg online is altijd zo heerlijk algemeen en ik zou hier in de buurt geen goede hobbywinkel weten waar ze het fatsoenlijk kunnen uitleggen. :=

De pablo kan je dus eigenlijk ook aquarel-achtig "blenden" met olie begrijp ik?

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Selina
Berichten: 14222
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: [Vraag]Kleurpotlood, pastel? Welk merk/type?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 14:38

Ik teken met pastel op pastelmat en op pastelmat kun je beter niet fixeren. Ik lijst ze of direct in of doe ze in een map als het me niet uitmaakt als het wat afgeeft.

Ik gebruik meestal Faber castell als basis set (zowel kleurpotlood als pastel) en dan caran d’ache als toevoeging, de wit en zwart bijv omdat caran d’ache meer pigment heeft.

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: [Vraag]Kleurpotlood, pastel? Welk merk/type?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 15:11

Ayasha schreef:
Aha, ik heb dus de fancolor aquarel potloden. Wat zijn eigenlijk de onderlinge verschillen?
Die uitleg online is altijd zo heerlijk algemeen en ik zou hier in de buurt geen goede hobbywinkel weten waar ze het fatsoenlijk kunnen uitleggen. :=

De pablo kan je dus eigenlijk ook aquarel-achtig "blenden" met olie begrijp ik?


Nou, supracolor en fancolor zijn onderling niet heel verschillend. Kosten liggen ook heel dicht op elkaar. Maar volgens mij zit het verschil voornamelijk in het pigment.

Pablo zijn watervast. Dus niet te vergelijken met aquarel potloden. Ik heb even 2 foto’s gezocht om het verschil te laten zien, maar uploaden lukt niet. -O-

Ayasha
Blogger
Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-19 16:41

Thx Selina, pastelmat ga ik ook eens opzoeken. Pastel blijft mij ook wel trekken op één of andere manier. Misschien investeer ik in een klein setje van beide. :o

Tallie1979: Ik zag inderdaad weinig tot geen prijsverschil, als mijn huidige op zijn misschien eens de supracolor aanschaffen.

Ik wil een setje "gewone" kleurpotloden. Dus ben eigenlijk niet op zoek naar aquarel. :D Ik heb nu een doosje van Karmina, de cretacolor maar die geven voor mijn gevoel echt heel weinig pigment af. Of ik doe echt iets mis er mee. :=

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 17:01

Als je dan echt goede potloden wilt waar je echt blij van wordt, investeer dan in de luminance, Pablo of in polychromos. Dat zijn allen watervaste potloden. Dan heb je meteen het neusje van de zalm.

Ik heb trouwens 2 foto’s kunnen uploaden. Ik hoop dat ik het een beetje kan uitleggen.

Dit is blenden. Dat houd in dat je de kleuren eigenlijk droog in elkaar wrijft. Je bouwt laagjes kleur op en wrijft het dan tot een glad geheel. Dit doe ik met geurloze terpentijn in combinatie met een doezelaar. Dan lopen de kleuren mooi in elkaar, maar je lost ze niet op. (Ik heb hier overigens ook gelpennen gebruikt, maar het is voor het idee)

[ img ]

Dit is met aquarelpotloden gedaan. Hierbij heb ik wat kleur aangezet op papier (300 grams) en daarna het potlood vloeibaar gemaakt met mijn waterbrush. Je ziet dat de kleur echt is opgelost zeg maar:

[ img ]

Wat ook een dikke aanrader is, op YouTube zoeken naar filmpjes over blending technieken, aquarel technieken etc. Daar doe je altijd leuke ideeën op! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 17:12

Als ik jou was zou ik losse kleurpotloden uitproberen en kijken welke het beste bevalt, daarop gebaseerd een set kopen die je het fijnste vindt :j Ik gebruik zelf geen aquarelpotloden, maar heb de kleurpotloden van Faber Castell <3 Het kostte wat maar ik ben er onwijs tevreden mee. Wit en zwart van Caran D'Ache omdat ik merk dat die daar toch net iets meer pigment hebben (vooral als ik wit over kleur wil gebruiken). Om te blenden gebruik ik Zest-It.

FV_Whisper
Berichten: 173
Geregistreerd: 15-01-06

Re: [Vraag]Kleurpotlood, pastel? Welk merk/type?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 02:44

Ik zie dit onderwerp nu wel erg laat, dus zal morgen (eigenlijk later vandaag) even wat uitgebreider reageren. Heb zelf verschillende soorten Caran d'ache potloden, dus kan er wel wat meer uitleg over geven.

FV_Whisper
Berichten: 173
Geregistreerd: 15-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 01:22

Okay, eindelijk tijd voor een reactie.

Caran d'ache heeft een aardig aantal verschillende lijnen van kleurpotloden, verdeeld in een hobby en een artists lijn. Het idee van de hobbylijn is een beetje het uitbrengen van kleurpotloden die wel kwalitatief goed zijn, maar niet dé kwaliteit hebben van de artiesten lijn, maar ipv betaalbaarder zijn. Tot de hobbylijn behoren Swisscolour, Fancolour en Prismalo. De laatste twee zijn beide aquarel, gelet op de prijs zou ik zeggen dat de tweede kwalitatief beter is.
(Hierbij toch even de opmerking dat eigenlijk alle varianten van Caran d'ache kwalitatief goed zijn, maar je hebt een beetje de keuze tussen A, A+ en A+++++, de potloden zijn niet te vergelijken met goedkopere merken)

Met de hobbylijn heb ik zelf weinig ervaring, hoewel hobbyist gebruik ik voornamelijk de artists lijn.

Supracolour - dit is de artists lijn van de aquarel potloden. Het zachte wat jij beschrijft, oftewel een fijne kleurafgifte met weinig druk herken ik ook zeker bij de Supracolour, de kern is redelijk zacht (ik moet de potloden vaker slijpen dan de Pablo's (zie hieronder) en ik krijg er ook veel piment mee. Erg fijne potloden om mee te werken

Pablo - de reguliere potloden van de artists lijn. Ik vind dit zelf fijne potloden om mee te werken (tot begin dit jaar was dit mijn favoriet), veel pigment in de kleur, maar ze geven dit minder dik af dan de Supracolour, waardoor je heel goed laagjes over elkaar kunt kleuren en mengen. Wat ik wel vaker over de Pablo's hoor is dat mensen zij vrij hard vinden (en ik gebruik zelf altijd een gelbeschermer om m'n vinger als ik hiermee kleur, omdat ik er anders last van krijg), dus ik zou ze voor jou eigenlijk afraden.

Luminance - <3 Dit is de A+ lijn van de artists lijn. Zachte kleurpotloden die heel veel kleur afgeven, je kunt er geweldig in laagjes mee werken (met laagjes bedoel ik dat je verschillende kleuren , of meerdere keren een kleur, over elkaar heen mengt om zo schaduw effecten uit te werken en de kleur intenser te maken). Qua zachtheid lijken ze denk ik het meeste op de aquarel. Ze zijn prijzig (en elke cent waard)
Ze hebben trouwens niet veel met pastel van doen.

Museum Aquarelle - De aquarel variant van Luminance. Alles ik daar al gezegd heb daar hier ook op.

Pastel - Deze staan nog op mijn verlanglijstje, maar heb ze ooit bij mij winkel in schilder en tekenbenodigdheden kunnen uitproberen. Ze zijn fantastisch <3 Ook heel zacht om mee te werken en kwalitatief de beste pastel potloden die ik ken. Voor pastel moet je er rekening mee houden dat je toch een wat andere techniek gebruikt, ik raad je aan om gewoon eens te gaan zoeken op verschilde technieken en filmpjes te kijken en uit te proberen. Bij pastel had ik zelf echt een 'where have you been all my life?' idee.

Ik heb het idee dat je met pastel potloden minder rotzooi hebt als met pastelkrijt en houtskool, maar het idee is wel hetzelfde. Wel even rekening mee houden dat ze iets dikker zijn dan gewone potloden en niet in een reguliere puntenslijper passen
Ik gebruik op het moment deze en heb die ook met het oog op de Pastel's gekocht
Ongeveer dezelfde prijsklasse als de Luminance en Museum Aquarelle (helaas ;) )


Andere merken.

Faber Castell is hier al genoemd. Hiervan heb ik ook een set reguliere potloden, Polychromos is dat (en de aquarel lijn is Albrecht Duhrer. Ook hier behoorlijk fan van, ik kan hier eigenlijk makkelijker mee in laagjes werken dan met de Pablo's en deze zijn ook zachter om mee te werken. Daarop kan ik ze ook aanraden.
Faber Castell heeft ook een lijn van Pitt pastel potloden. Ook fijn en zacht om mee te werken, maar ik heb de mijne nog niet genoeg kunnen gebruiken om er echt meer over te zeggen.

Van Derwent heb ik nog pastel potloden, die hebben een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding (72 voor 100 tegen 40 voor 100 van Caran d'ache) maar ze slijten sneller en breken makkelijker met slijpen. Wat niet wegneemt dat ze ook de moeite van het overwegen waard zijn.

Ik heb je al aangeraden om gewoon te kijken en te experimenteren met technieken, een andere tip die ik je nog wil geven is dat het mijn persoonlijke voorkeur heeft om een klein(er) doosje potloden van goede kwaliteit te hebben, dan een grotere doos van mindere kwaliteit. Bij mij hebben Caran d'ache en Faber Castell toch echt de voorkeu.

Nog een andere noot hier dat als je niet voor een een set aquarel en een set gewone potloden wilt gaan (wat op zich logisch is) ik eigenlijk al vlug aquarel aanraad. Juist omdat ze wat zachter zijn, maar ook omdat je twee in een hebt, je kunt ze als normale kleurpotloden gebruiken en je hebt de bonus van de aquarel. Wel oppassen dat je tekeningen in principe oplosbaar zijn met water (denk hierbij aan fixeren? Met fixeren heb ik dan weer geen ervaring)

Ayasha
Blogger
Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [Vraag]Kleurpotlood, pastel? Welk merk/type?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-19 12:14

Dankjewel voor je uitgebreide uitleg FV_Whisper! Zo is het helemaal duidelijk! Ik ga jouw bericht over de dagen nog een paar keer lezen eer ik bestel denk ik!

Ik heb eigenlijk nog nooit gedacht aan met aquarel potloden werken zoals gewone... misschien bestel ik ook een klein doosje pastel.. :j Ik ben behalve dat ik altijd alles vol hang echt gek van houtskool dus ergens blijft het me wel trekken. :j

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: [Vraag]Kleurpotlood, pastel? Welk merk/type?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 12:19

Overigens zijn er van Caran ‘D Ache en Faber Castell ook mooie grafiet potloden te verkrijgen.

Ik heb zelf de grafiet set van Caran ‘D Ache en ben er heel blij mee! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 18:46

komt ‘ie hoor:

er zit een verschil tussen kleurpotloden met een waxkern en met een oliekern. Dure potloden met een waxkern zijn vaak wat zachter, lekker veel kleurafgifte, bijna als vetkrijt vroeger, dus in principe echt wat voor jou als ik het zo lees. Dan kun je bv. denken aan prismacolor, derwent colorsoft, etc. Alleen die geven vaak een ‘wax bloom’ bij teveel lagen en dan kun je niet meer lekker werken.

Je hebt ook potloden met een oliekern, die zijn wat harder, zijn weel makkelijker te gummen vaak, houden langer een scherpere punt waardoor je gedetailleerderd kan werken, en je kunt met een oliepotlood vaak veel meer lagen over elkaar doen terwijl je bij wax dan een vettig onregelmatig laagje kunt krijgen. Da’s wel alleen als je echt dik werkt en het papier helemaal verzadigt. Ook hebben olie-potloden iets meer pigment waardoor er dus een iets meer verzadigde kleur vanaf komt. Voorbeelden van oliekern potloden zijn bv. Polychromos, De caran d’ache pablo en Derwent heeft onlangs een behoorlijk goed kleurpotlood op de markt gebracht genaamd ‘lightfast’ wat ook een oliekern heeft en lekker zacht is.
Ik denk dat de verschillen tussen deze potloden dan ook echt nuanceverschillen zijn. Dus dan moet je kijken naar prijs/vorm/ kleuren etc. Deze potloden zijn overigens alsnog wel heel veel zachter dan speelgoed en kantoorpotloden. Ik heb zelf een grote set en die vind ik zelf ook behoooorlijk zacht, maargoed. Prismacolor is wel nóg iets zachter dus, en luminance ook.

luminance is een klasse opzich! die combineren olie én wax, dus zijn een beetje best of both worlds. Zijn zacht als boter, maar kun je wel scherp krijgen en gummen. Geven ook het meeste kleur af. Zijn mensen die ze iets té vettig vinden, maar da’s persoonlijke voorkeur. Verder denk ik wel dat luminance zelfs in het pro-segment het neusje van de zalm is, maar daar is de prijs dan ook naar. En als je met bv. veel detail en hele scherpe punten werkt zijn de meeste olie-potloden toch iets geschikter,
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-12-19 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

eva1969
Berichten: 4025
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [Vraag]Kleurpotlood, pastel? Welk merk/type?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 18:59

Ik heb alleen ervaring met pastel potloden. Ik vind de pitt van faber castel erg fijn en heb daarnaast de carbothello van stabillo, de soft pastel van gioconda en pastel potloden van caran d'ache. Qua verwerking allemaal fijn, de caran d'ache geven het meest pigment af. Wit en zwart hiervan zijn ook de meest witte of zwarte pastelpotloden die er zijn. Ze zijn te slijpen met een speciaal mes waar ik niet mee overweg kan dus bij mij gaan ze in het grote gat van de dubbele metalen puntenslijper. Ik fixeer mijn pasteltekeningen nooit. Inlijsten achter glas of bewaren met van die speciale doorzichtige velletjes. Bij pastelmat papier komt elk vel automatisch met zo'n beschermvelletje.

Insta: ArtbyEvaRoeters

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 19:28

ooh, en wat betreft pastel... Da’s wel echt een heel ander medium hoor..... Wel heel vergelijkbaar met houtskool, want stukken droger dan kleurpotlood. Je kan idd snel veel vegen, maar daarmee veegt het er ook zo weer af. Kun je wel oplossen met speciaal papier met een tandje, ( pastelmat is fantastisch bv.) dat houdt het beter vast. Maar ik weet niet. Ik werk met zowel als pastel als kleurpotlood en vind het echt niet vergelijkbaar qua techniek

de tip van talli is dan wel weer een goede, als je dan toch investeert in een degelijke dure set kleurpotloden is een flesje pencil blender of terpentine (ik zou gaan voor zest-it, vinden je longen wat leuker wsl) bij kopen. Dan kun je het net als met aquarelpotlood makkelijk uitvegen over grote vlakken :)

Ayasha
Blogger
Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-19 19:56

Oh jullie zijn super!
Dankjewel dat jullie de tijd nemen om dit neer te typen!
Heerlijk veel informatie om doorheen te lezen. :+:

De tip van de pencil blender is ook een goeie! Zou ik zelf al niet aan gedacht hebben! :o

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, Freekieee, SemrushBot en 8 bezoekers