[TEK][DIGI]Hersenstorm; over het leven met depressie

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Warboel
Berichten: 14642
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

[TEK][DIGI]Hersenstorm; over het leven met depressie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-19 20:11

Afgelopen 1 juli ben ik (eindelijk) afgestudeerd van mijn opleiding Illustratie aan de Willem de Kooning Academie (kunstacademie van Rotterdam).

Ik heb door omstandigheden best wat studievertraging opgelopen. In 2017 heb ik een ongeluk gehad waarbij ik een best wel ernstige hersenschudding opliep, en had ik ook al sinds 2015 posttraumatische dystrofie. Ik kon na die hersenschudding echt heel weinig en m’n mentale gezondheid stond al lichtelijk op losse schroeven door de chronische pijn :Y) dus ik kwam in een neerwaartse spiraal terecht en kreeg uiteindelijk de diagnose dysthyme stoornis, oftewel een chronische depressie.

Helaas merkte ik dat ik het moeilijk vond om te accepteren en te begrijpen, en blijven er ook nog steeds veel taboes bestaan over depressies.

Om het voor mezelf wat beter te leren begrijpen en te accepteren heb ik er dus voor gekozen om een boek hierover te maken voor mijn afstuderen.

Ik heb een aantal mensen geïnterviewd en naar aanleiding van hun verhalen dit boek geïllustreerd. Het boek bestaat uit 11 hoofdstukken, waarvan 7 van ervaringsdeskundigen, 3 van professionals (een huisarts, psycholoog en neuroloog) en het laatste hoofdstuk biedt ruimte voor ie eigen verhaal.

Het boek heet Hersenstorm, aangezien het soms zo voelt in mijn hoofd %) overigens heeft het boek maken en het hele proces ernaartoe me ontzettend geholpen.

Aangezien het boek uit 11 hoofdstukken van elk 6 pagina’s bestaat (totaal 76 pagina’s inclusief inleiding en inhoudsopgave en dergelijke) kan ik uiteraard niet alle illustraties plaatsen, maar ik heb een selectie gemaakt van degene die ik zelf het tofst vind :D

1.
[ img ]

2.
[ img ]

3.
[ img ]

4.
[ img ]

5.
[ img ]

6.
[ img ]

7.
[ img ]

8.
[ img ]

9.
[ img ]

10.
[ img ]

11.
[ img ]

12.
[ img ]

13.
[ img ]

14.
[ img ]

————

En tijdens de Graduation Show:


[ img ]

De tekst is een beetje gek zo zonder hele context van de hoofdstukken maargoed.

Overigens is alles handgeschreven en de illustraties gemaakt in ProCreate op de iPad Pro <3

Otje de assistentie windhond: [BB] Onze weg naar Otje de assistentiehond
Otje & Appa op Instagram: Otje_and_Appa

Illustraties instagram: @thewanderingwindsprite


Marjo
Berichten: 37154
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: [TEK][DIGI]Hersenstorm; over het leven met depressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 20:32

Wat ontzettend mooi! Gaat het boek uitgegeven worden?
Geeft echt een bijzonder beeld van depressie!

Mirranda
Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 20:33

Wauw, wat knap TS. Dit heeft jezelf inzicht gegeven en ook nog eens gemaakt dat je bent afgestudeerd. Iets om trots op te zijn. Tevens mooi naslagwerk voor anderen ;)


Op naar een mooie toekomst waarin ongetwijfeld de posttraumatische distrofie een rol blijft spelen, maar hopelijk slechts een bijrol en beheersbaar *\o/*

Grand Prix Haflinger Aragon GP+8 & SGW B +6 / Mara ZZZ +1 & Endurance Klasse II +4 / Almond (GGK Hengst) Z1 +7

mar_fay
Berichten: 2618
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: [TEK][DIGI]Hersenstorm; over het leven met depressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 21:06

Wauw, Warboel, je hebt de warboel in je hoofd overwonnen. Met depressie geen ervaring, met hoofdchaos des te meer. Wat een prachtig werk heb je geleverd en wat mooi dat je zoveel van jezelf hebt mogen en kunnen geven. Van harte met je afstuderen!

Mijn kleurrijke kunstwerken, vrij werk en in opdracht, vind je op mijn website, facebook of instagram :)

Snadrem
Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 21:09

Ik vind dit zo onwijs knap! En wat een ontzettend inspirerende manier om er mee om te gaan. Super van je!!

Ethelate
Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Re: [TEK][DIGI]Hersenstorm; over het leven met depressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 21:20

Wow, wat dapper om jezelf zo te tonen. Heel knap gemaakt.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

MarlindeRooz
Correspondent
Berichten: 33748
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 21:23

Heel knap zeg! Zou dit boek graag cadeau doen aan mijn beste vriendin (manisch depressief). Dus als je hem ergens kan kopen... :D

Fnanne
Berichten: 14265
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Iesselmuud'n

Re: [TEK][DIGI]Hersenstorm; over het leven met depressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 22:06

Wat ontzettend dapper en bijzonder weergegeven.
Heel bijzonder :j
Van harte met je afstuderen :)

"...Farewell my fallen idol and false friend, one by one I watched illusions shattered..."
Mijn Facebook met (p)aardige tekeningen en schilderijen; https://m.facebook.com/paardigekunst

Laurora
Berichten: 2630
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 22:08

Wat ontzettend knap hoe je alles zo weet te verwoorden _/-\o_
Ik ben maar al te bekend met depressies, en eigenlijk zou dit verplicht leesvoer moeten zijn!
Misschien dat dan de "je moet gewoon wat leuks gaan doen" en de "iedereen voelt zich wel eens rot" opmerkingen minder worden.

Word dit boek uitgegeven? Ik zou het graag kopen! :)

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

Mars
Berichten: 33223
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: [TEK][DIGI]Hersenstorm; over het leven met depressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 22:14

Prachtig vormgegeven en verwoord, herkenbaarheid alom.
Ik ben ook benieuwd of het te koop is :)

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

Selina
Berichten: 14218
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: [TEK][DIGI]Hersenstorm; over het leven met depressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 22:17

Wat een mooie manier om je ervaring om te zetten in iets positiefs. Gefeliciteerd met je diploma!

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

Anoniem

Re: [TEK][DIGI]Hersenstorm; over het leven met depressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 22:30

Heb het al 100 keer tegen je gezegd, hier nog maar eens.. ben onwijs trots op je! Ben nog steeds dankbaar dat ik een klein stukje mocht bijdragen aan deze zware en bijzondere reis <3

Je bent een topper! Gefeliciteerd!!

Warboel
Berichten: 14642
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: [TEK][DIGI]Hersenstorm; over het leven met depressie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-19 22:51

Wat een leuke reacties allemaal! <3

Echt ontzettend “fijn” (klinkt misschien gek, maar denk dat jullie wel begrijpen wat ik bedoel) om te lezen dat het zo herkenbaar is voor velen. Ik mistte echt een boek als dit, er zijn natuurlijk legio zelfhulpboeken of juist hele wetenschappelijke boeken, maar echt gevoelsboeken zijn er niet zo veel.

Wat ik zelf zo fijn vind eraan is dat het boek gewoon veel kanten belicht, iedereen beleefd zijn of haar depressie anders en dat is ook heel normaal. Daarom zijn stigma’s als “ga gewoon leuke dingen doen” of “maar je ziet er helemaal niet verdrietig uit” of “maar er is toch niks ernstigs gebeurd in je leven” of “je bent nog zo jong, je hebt zoveel om voor te leven en we hebben tegenwoordig toch alles” ook zo vervelend. Ik heb bijvoorbeeld gewoon doorgewerkt bij mijn bijbaan, omdat ik dat ook een fijne afleiding vond. Een ander wil juist niet werken. Allemaal prima, ik heb vooral geleerd dat je moet doen wat goed voor jezelf voelt. En dat is wat veel mensen moeilijk vinden. Ook door films en boeken en dergelijke heerst er gewoon een stigma dat mensen met een depressie altijd zielig in een hoekje onder de dekens liggen te huilen. En dat het wel overgaat als je maar gewoon genoeg leuke dingen doet. Dat wilde ik heel graag doorbreken.

Ik ga er zeker mee aan de slag dat het boek wellicht uitgegeven gaat worden. Ik heb natuurlijk geen idee of er interesse is vanuit uitgevers, maar daar ga ik binnenkort achteraan. Ben nu eerst nog even aan het genieten van m’n vakantie na de hectiek van het afstuderen! Mentaal is afstuderen al zwaar, laat staan met een depressie erbij :')

Voor nu is het boek via mij al wel te koop, wel een beperkte oplage. Als er interesse is mag je mij een PB’tje sturen :j

Otje de assistentie windhond: [BB] Onze weg naar Otje de assistentiehond
Otje & Appa op Instagram: Otje_and_Appa

Illustraties instagram: @thewanderingwindsprite

Loeky01
Berichten: 7312
Geregistreerd: 25-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 22:56

Van harte gefeliciteerd met je afstuderen! Ondanks alle tegenslagen doorgezet en dit prachtige boek neergezet.. Echt heel mooi, goed bezig. Fijn ook dat het jezelf heeft kunnen helpen in jouw situatie, fijn <3.

En ook voor mij geld, mocht je dit boek ooit uitgeven zou ik er graag eentje kopen! Ik ken de situatie en ik ga ook werken met mensen die in deze situatie zitten.

SvS88
Berichten: 320
Geregistreerd: 28-03-19

Re: [TEK][DIGI]Hersenstorm; over het leven met depressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 23:44

Wat knap gemaakt! En uiteraard gefeliciteerd met je afstuderen. Ook ik zou interesse hebben wanneer het boek uitgegeven word. Ben zelf heel lang depressief geweest; nu gaat het iets beter, maar het wisselt nog steeds. Lijkt me interessant om te lezen hoe anderen hun depressie ervaren en ermee omgaan.

Onderschrift

Tears are words from the heart that can't be spoken
*Voor altijd in mijn hart ♡ Rust zacht lieve Amarinske*

Mondy
Berichten: 11787
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: [TEK][DIGI]Hersenstorm; over het leven met depressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 07:01

Wauw wat onwijs knap !
Ik zat er laatst eens aan te denken dat het eigenlijk raar is dat er gezegd wordt je BENT depressief.
Voor mijn gevoel is het: je HEBT een depressie maar die ben je niet.
Jij bent jij en die jij krijgt er iets extra bij waar je tegen vecht/mee om leert gaan.
Alle andere ziektes heb je maar een depressie ben je. Dat zou niet zo moeten zijn toch. Je bent een mooi mens die het moeilijk heeft.

Ik hoop dat er uitgevers zijn die je boek willen uitgeven. Het mag gezien worden in woorden en tekeningen <3

Geniet van je vakantie en rust. Dik verdiend!

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

Daihyo
Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [TEK][DIGI]Hersenstorm; over het leven met depressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 07:16

Gefeliciteerd met je afstuderen. Wat een machtig mooi maar heftig afstudeerproject. Ontzettend dapper om jezelf zo te laten zien. Je bent een kanjer +:)+

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

parnassia
Berichten: 815
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 07:44

Heel mooi gedaan en van harte gefeliciteerd!!

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: [TEK][DIGI]Hersenstorm; over het leven met depressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 07:50

De tekening met die handen uit de put die spreekt mij 't meest aan. Ik kamp zelf ook met depressies.
Het lettertype kan ik nauwelijks lezen helaas. Daar had ik 'n leesbaardere voor gekozen eerlijk gezegd.

Noukie
Berichten: 10926
Geregistreerd: 27-12-01

Re: [TEK][DIGI]Hersenstorm; over het leven met depressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 07:55

Wat knap dat je van zoiets negatiefs zoiets moois en zinvols hebt gemaakt! Echt heel knap.
Van harte gefeliciteerd met je afstuderen!

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 08:15

Van harte met je afstuderen ! Wat een heel bijzonder, mooi en zwaar project heb je gekozen.
Echt heel veel respect hoor ! _/-\o_
Geniet van je welverdiende vakantie !

Sizzle
Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [TEK][DIGI]Hersenstorm; over het leven met depressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 08:25

Wow, petje af zeg! Over doorzettingsvermogen gesproken, daar ontbreekt bij jou in iedergeval niet aan :)

Ik hoop ook dat je boek op de markt mag komen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?
Berichten: 17914
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: [TEK][DIGI]Hersenstorm; over het leven met depressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 08:43

Al vanaf het eerste moment dat ik hier van hoorde, inmiddels al weer een tijdje geleden, ben ik erg nieuwsgierig naar je project. Het is geen makkelijk onderwerp om voor je scriptie te gebruiken, al helemaal niet als (een deel ervan) op jezelf van toepassing is. Onvoorstelbaar dapper om je zo open te stellen voor de wereld!

Plaatjes spreken me aan, tekst is helaas zo op de computer vrijwel niet te lezen, maar ik ga er vanuit dat dat in het echt beter is. Ik heb je dan ook zonder meer een pb'tje gestuurd, want ik zou heel graag een exemplaar willen hebben.

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....
....do you need a friend?

tiwi1969
Berichten: 7591
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: [TEK][DIGI]Hersenstorm; over het leven met depressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 09:01

Getrokken door de titel je topic geopend.
Wat een indrukwekkende illustraties.

Ik heb een hersenbeschadiging, daardoor heb ik altijd kermis in mijn hoofd. Dood vermoeiend en maak dat ik me soms depressief voel. Gelukkig altijd kort en dan is er wel weer een lichtje om me aan op te trekken.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Symke, Thrive en 8 bezoekers