[VRAAG][ART] Welk schetsboek?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JustMyZtje

Berichten: 1279
Geregistreerd: 09-08-11

[VRAAG][ART] Welk schetsboek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-19 13:28

Hoi allemaal!

ik moet voor mijn school een dummy bij houden. Dit wil ik serieus aanpakken, maar er zijn zoveel soorten papier en mogelijk heden waardoor ik er niet echt uit kom.

Wat ik in die dummy wil hebben:

- In het begin zullen er wat geplakte plaatjes komen (collages)
- Ik wil er stukken in kunnen schrijven
- maar het belangrijkste is dat ik ook met copic markers/acryl stiften aan de gang wil gaan, dus het moet goed papier zijn. Ik wil er zowel study's in maken als ook uitgewerkte werken.

Daarnaast wil ik op een groot formaat werken, dus ongeveer 30x40 en groter. Ook moeten er veel vellen inzitten. Ik had al wat watercolour boeken gezien, maar die zitten dus rondom vastgelijmd, en dat vind ik voor een dummy dus niet handig.

Is er iemand die mee kan denken en misschien tips heeft?

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 13:37

Ik weet niet of er een filiaal van Van Beek bij je in de buurt is; daar hebben ze een hele collectie 'dummy books' oa deze: https://www.vanbeekart.nl/papier-karton ... ite/19541/
Vaak gaan deze dummy boeken tot A3 formaat.
Hanemuhle is ook een merk dat ze heeft. Vaak 140gr. bladen, dus daar kan je redelijk veel mee. Of het goed gaat met markers durf ik je zo niet te zeggen; moet je echt even kijken of dat niet gaat 'bloeden'.
Moleskine is ook een leuk merk, het papier daarvan is alleen niet wit, maar creme kleurig, dat moet maar net je smaak zijn.

Anders zelf een dummy maken? Dan kun je de papiersoorten die je wilt gebruiken.

Warboel
Berichten: 14678
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 13:41

Ik vind zelf de dummy's van Hahnemühle erg fijn, ik gebruik dan de aquarel versies. Nadeel is dat er alleen niet zoveel vellen inzitten, maar dat is meestal het geval met aquarelblokken. https://www.gerstaecker.nl/HAHNEMUeHLE- ... sboek.html Deze is dat. Alleen is aquarelpapier denk ik niet zo heel geschikt voor copic markers. Daar moet je wel echt van dat markerpapier hebben, anders zijn je markers ook zo leeggezogen. Acrylstiften kunnen wel gewoon op aquarelpapier.

Misschien is dit wat? https://www.gerstaecker.nl/HAHNEMUeHLE- ... sboek.html

Op welke school zit je? Is het niet mogelijk om zelf een dummie te maken? Kan je gewoon papier wat je fijn vindt werken erin doen.

JustMyZtje

Berichten: 1279
Geregistreerd: 09-08-11

Re: Welk schetsboek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-19 13:46

bedankt voor het meedenken! ik zal zo eens de linkjes bekijken.
ik zit op het koning willem 1 college, opleiding mediavormgeving. alleen wordt een deel van dit project mee genomen naar een kunst academie om verder te studeren.

En ik lees iets over een eigen dummy maken? kan je dat ergens laten doen of zoek je zelf dan je papier en alles uit? want dan moet je ook een caft etc hebben?

Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 13:49

Voor mijn copics heb ik een keer zelf een boek gemaakt (zelf boekbinden zeg maar, dat bleek ook achteraf makkelijker om te doen als ik dacht, ik zou het zo weer doen) omdat er zo weinig tot geen goede kwaliteit boeken zijn met blanco markerpapier.
Uit mijn hoofd meen ik dat Molotow een hardcover dummy heeft met markerpapier, en Canson 'the wall' is geloof ik ook markerbestendig (die kan ik voor je testen ik heb hem thuis). Er is ook een nieuw merk op de markt, ik kom even niet op de naam... Maar dat is ook markerpapier, en het speciale daarvan is dat dat papier aan beide kanten te gebruiken is, volgens mij heeft dat merk ook een dummy. Ik ga zo even voor je kijken voor het merk, ik moet het ergens in huis hebben

JustMyZtje

Berichten: 1279
Geregistreerd: 09-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-19 14:02

Telpeva schreef:
Voor mijn copics heb ik een keer zelf een boek gemaakt (zelf boekbinden zeg maar, dat bleek ook achteraf makkelijker om te doen als ik dacht, ik zou het zo weer doen) omdat er zo weinig tot geen goede kwaliteit boeken zijn met blanco markerpapier.
Uit mijn hoofd meen ik dat Molotow een hardcover dummy heeft met markerpapier, en Canson 'the wall' is geloof ik ook markerbestendig (die kan ik voor je testen ik heb hem thuis). Er is ook een nieuw merk op de markt, ik kom even niet op de naam... Maar dat is ook markerpapier, en het speciale daarvan is dat dat papier aan beide kanten te gebruiken is, volgens mij heeft dat merk ook een dummy. Ik ga zo even voor je kijken voor het merk, ik moet het ergens in huis hebben


Die Canson ziet er goed uit! Mijn voorkeur gaat uit naar een boek met een ringband.

Mijn moeder had nog 2 schetsboeken liggen, eentje daarvan was een aquarelboek en daar deden de markers het ook goed op, zou dus ook een optie kunnen zijn?

Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 14:09

Ik heb mijn verzameling er even bij gepakt :+
Het merk waar ik even niet op kwam heet Crescent Rendr, dat is deze:
https://www.gerstaecker.nl/Crescent-REN ... hbook.html
Ik vind het zelf een leuk voordeel dat dit papier aan 2 kanten te gebruiken is, maar het papier is niet helemaal wit, het is heel lichtgrijs.

Canson the wall
https://www.gerstaecker.nl/Merken/CANSO ... -Wall.html

Molotow artbook
https://www.gerstaecker.nl/MOLOTOW-ONE4 ... tbook.html


Kanttekening: ik gebruikte vroegah de dummies van de boekenvoordeel, als je niet van plan bent om je copics of soortgelijke markers veel te gebruiken dan is zoiets of een andere dummy met dik tekenpapier misschien ook al voldoende. Als je echt van plan bent om pagina's ermee te gaan vullen, en/of blend technieken te gaan gebruiken dan kan je wel beter kijken naar marker papier. Gewoon papier daar gaan je stiften dwars doorheen, plus wat voor mij de grootste factor is: gewoon tekenpapier zuigt je copics leeg. Met dik, zuigend tekenpapier kan je een copic marker binnen 1 A4 tekening al helemaal leeg krijgen, I've been there and done that :D zonde van je bankrekening

JustMyZtje

Berichten: 1279
Geregistreerd: 09-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-19 14:18

oo ja daar gaat mn geld _O-
ik vind die canson er goed uitzien, dus ik ga waarschijnlijk voor die. Ik wou er ook nog wat markers bij bestellen, even vergeten wat die prijzen nou waren... :=

*edit: misschien nog alternatieven markers dan copic markers? :Y)

Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 15:32

De goedkoopste alternatieven die ik ooit ben tegen gekomen zijn te koop bij de action, die heten twinmarkers. Die hebben een harde medium/klein puntje en een brede beitelpunt, een beetje vergelijkbaar met een copic classic (zo'n vierkante) . Goedkope markers met brush tip zoals copic sketch modellen heb ik ook wel eens voorbij zien komen bij aliexpress.

Mijn copics bestel ik meestal hier: http://www.copicmarkerdirect.nl/
9 van de 10x zijn ze daar zijn ze het goedkoopst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 15:38

Tip van een kunstacademiestudent: geef er niet teveel geld aan uit. :+ Dummy's zitten altijd in je tas; kreuken, scheuren, er gaat koffie overheen, je houdt het 3 bladzijden vol om er netjes in te werken en daarna stop je daarmee en gaat het over tot snel schetsen en krabbelen en schots en scheef plakken, wat ook veel nuttiger is dan een jaar over een tekening doen. :j Tenzij je illustratie ofzo doet natuurlijk. :+ Neem ook vooral geen te grote; die past nergens in.

Warboel
Berichten: 14678
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 15:54

Illustratie studenten gaan niet veel anders met dummies om hoor Resistance _O-

ik heb op het moment niet eens echt een dummy waar ik veel in werk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 15:59

Warboel schreef:
Illustratie studenten gaan niet veel anders met dummies om hoor Resistance _O-

ik heb op het moment niet eens echt een dummy waar ik veel in werk



Hahahahahaha :') Ik dacht van, die kunnen ook nog een soort van tekenen dus wellicht gaan die er wat beter mee om. :+ Als je naar alles kijkt wat Advertising produceert op een dag vraag je je allereerst af hoe het kan dat die mensen nog minder goed dan een 3-jarige kunnen tekenen, en ten tweede hoeveel bomen deze actie gekost heeft.


Ik werk momenteel op A4'tjes
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-06-19 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

JustMyZtje

Berichten: 1279
Geregistreerd: 09-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-19 16:02

haha ik al heel wat verslonden dummies gezien idd :D maar ik zit voor nu 3 maanden thuis dus ik hoop er een beetje zuinig op te doen.
Ik ben in ieder geval voor die Canson gegaan, en ik heb de Brushmarker set van Winsor & Newtone erbij besteld, ben benieuwt! in ieder geval bedankt voor alle hulp hier :)

Warboel
Berichten: 14678
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 16:03

Als je zelf een dummie wil maken zal je idd zelf moeten boekbinden, is opzich niet moeilijk hoor. Wij hebben er op school faciliteiten voor, maar het kan ook met de hand.

Welke kunstacademie wil je heen? :)

Mijn iPad is m'n dummy nu, ideaal :D Werk bijna niet meer analoog. Gewoon lekker allemaal digitaal, minder zooi en het bespaart bomen :+

JustMyZtje

Berichten: 1279
Geregistreerd: 09-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-19 16:07

Dat heeft onze school denk ik niet.. we werken al weinig analoog, wat ik jammer vindt. Vandaar dat ik dit project lekker analoog wil gaan doen :D
Ik heb op 3 kunstacademies gekeken, Willem de kooning, Fontys en St. Joost in Den Bosch, en die laatste sprak mij het meeste aan, maar ik wil misschien nog verder kijken.
En een ipad is idd ideaal! ik heb er ook eentje, vind het zelfs fijner dan een tekentablet.

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 11:53

Die Canson ziet er goed uit! Mijn voorkeur gaat uit naar een boek met een ringband.

Mijn moeder had nog 2 schetsboeken liggen, eentje daarvan was een aquarelboek en daar deden de markers het ook goed op, zou dus ook een optie kunnen zijn?[/quote]


O, je wilt liever een ring? Dan is het toch helemaal makkelijk; papier kopen dat je fijn vindt, op maat snijden/laten snijden en dan een wire-o erin. Ik zou dan een grotere maat gebruiken; dan heb je nog ruimte als je dingen erin gaat plakken.