[CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 18:11

Ik zou graag willen,maar dat is een van de nadelen van "in the middle of nowhere" wonen, dat soort dingen zijn niet beschikbaar.
Ik beklaag me niet hoor, zou niet anders willen, en er is veel online te vinden.

Wendy15

Berichten: 11095
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 09:11

Begin van dit jaar heb ik hier meegekletst maar door omstandigheden lange tijd niet met tekenen bezig geweest. Heb het nu weer lekker opgepakt en zou graag weer meekletsen :)

Wat recente werkjes van de laatste tijd


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 16:30

Komt er in januari terug zo'n challenge topic? :) ik zou dit keer wel willen mee doen :)
Alleen durf ik niet zo goed uit mijn comfort zone te stappen... ;( Ik teken alleen maar paarden of honden katten. En wil dit jaar wel helemaal andere dingen gaan tekenen, maar weet niet goed waar te beginnen :P iemand hier tips voor? :)

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 16:45

Eigenlijk is het heel simpel: gewoon doen :+
Ikzelf tekende alleen paarden en nu ik honden en katten heb getekend vind ik die stiekem leuker dan paarden.
Voor mij werkte verder aquarel kopen want daar teken ik dan weer hele andere dingen mee zoals bloemen, landschappen, illustratieve dingen enzo. Misschien dus een ander medium proberen?
Wil zelf in 2020 digitaal gaan tekenen zodat ik dat kan combineren met design.

_roodvos_
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 1318
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 16:55

Ik geloof dat er in het inktober topic ([UK] [TEK] Inktober 2019) plannen waren om in januari ook een topic met een promptlijst te starten, daar zou je aan mee kunnen doen. Dan hoef je niet zelf iets te verzinnen maar kan je de lijst volgen. (Een beetje een inktober-idee, maar dan in januari omdat dat een minder drukke maand is en met vrije materiaalkeuze)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 16:58

d4rkhorse schreef:
Komt er in januari terug zo'n challenge topic? :) ik zou dit keer wel willen mee doen :)
Alleen durf ik niet zo goed uit mijn comfort zone te stappen... ;( Ik teken alleen maar paarden of honden katten. En wil dit jaar wel helemaal andere dingen gaan tekenen, maar weet niet goed waar te beginnen :P iemand hier tips voor? :)

Steek voorzichtig mijn hand op...
Ik ben sinds ongeveer een jaar bezig tekenen wat serieuzer op te pakken, buro met tekenbord ingericht, mijn spullen opgegraven uit verschillende kastjes en verhuisdozen.

Ik tekende ook meestal dezelfde dingen doodles etc. Dus ik ben eens ga zitten en nadenken, wat kan ik, wat zijn mijn zwakke punten, en wat wil ik? Ik ben daar nog niet helemaal uit, het is een proces :D .

Voor mij was het zwakste punt wat ik wilde verbeteren, het tekenen van mensen, zowel helemaal als portretten.
Ook wilde ik de uitvoering iha verbeteren, ik stopte meestal na een schetsje (vaak op een of ander kladje), dus als doel tekeningen helemaal uitwerken.

Besloten kleur even te laten liggen, oefen nu bijna uitsluitend in zwart/wit media; houtskool, grafiet, pen en jnkt, en waarom makkelijk doen als het moeilijk kan, silverpoint.

Dus nu ben ik bezig basisvaardigheden te leren om deze doelen te bereiken, anatomie, gesture, en value voornamelijk.
Probeer ook zaken als perspectief en compositie mee te nemen.ik vermijd zaken als projectie, overtrekken en gebruik van rasters.

Je twee hoofdvragen zijn eigenlijk niet zo moeilijk, waar te beginnen? Hier en nu, waar is je papier en potlood ;)
Hoe stap ik uit mijn comfortzone? Gewoon doen, teken dingen die je normaal niet zou tekenen, en wel in geïnteresseerd bent. Vind een referentie, of een goede tutorial ( er is veel goed spul te vinden, op YT bv, maar het is wél zeven), en ga aan de slag.

Als je wat specifieker bent in welke richting je op wil heb ik mss wel wat tips voor je wat betreft dat laatste.

Vanuit inktober is er een idee ontstaan in januari een soortgelijke challenge hier op bokt te houden, er is al een prompt lijst gemaakt, misschien wil je mee doen.

Succes in ieder geval!

Telpeva

Berichten: 14707
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-19 17:01

Is er iemand die het leuk vind om het topic voor volgend jaar te openen? we wisselen elkaar geloof ik tot nu toe steeds af, dit jaar heb ik hem gemaakt en nu mag iemand anders de volgende in elkaar knutselen :D

Ik ben er volgend jaar ook weer bij!

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 17:20

Ik wil best het nieuwe topic make. Ben nog bezig met een 2020 illustratie die dan bv wel leuk in de OP kan.

Jis_

Berichten: 11580
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 19:25

Mooi Wendy, ik vind de kat geweldig!

Inderdaad gewoon doen d4arkhorse. Ben zelf van plan meer vogels te gaan schilderen volgend jaar. Deed ik heel weinig maar na 2 werkjes met vogels van dit jaar besloten dat veel meer te gaan doen. En landschappen wat echt heel nieuw is voor mij.

Leuk een nieuw tonic en leuk als je dat wil doen Selina, ik doe ook graag weer mee, en ga voor een werk per maand ipv 1 in 2 maanden af hebben.

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 19:47

Dankjewel allemaal! :D
Ik wil toch bij digitaal tekenen blijven :o ik teken af en toe ook wel in grafiet en aquarel maar het digitaal tekenen vind ik veel te leuk :+ ik zou meer in het cartoon/illustratieve willen verder gaan en even afstand houden van het realistische :D ik ga ook eens kijken in het topic, ik wist niet dat ze ook in januari 1 gingen opstarten *D

Telpeva

Berichten: 14707
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-19 20:35

Digitaal is ook leuk!
Volgend jaar ga ik het wat makkelijker maken voor mijzelf zodat ik het ook vol kan houden want dit jaar was gewoon sneu op dat vlak. Zelfs beloftes die ik vorige maand heb gedaan rondom striptekenen en mijn werk hier posten is niet gelukt. Ben er nog niet helemaal over uit wat ik wil bereiken aan doelen volgend jaar, momenteel ben ik vooral een beetje de lol er in kwijt en die wil ik graag weer terug, dat is het hoofddoel. Ik neig weer een beetje veel naar perfectionisme en dat moet ik even los zien te laten ofzo :D

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 20:45

Om dit jaar nog even af te sluiten, een kerstkaartje getekend :D (tekst digitaal toegevoegd overigens)

Afbeelding

Telpeva: Komt vast goed toch. Ik was die lol ook een beetje kwijt maar nu weer bijna dagelijks aan het tekenen. Het is ook menselijk om af en toe een dipje te hebben. Misschien je doelen wat lager inzetten.

sanneb
Berichten: 681
Geregistreerd: 18-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 22:42

Super leuk als er weer een nieuw topic komt in 2020 *\o/*

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 16:59


Jis_

Berichten: 11580
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 15:27

Vandaag af gekregen, veulen Jaxxon. Foto uit het aanvragen topic. referentiefoto Nikki de Kerf. Achtergrond foto is zwart, zelf deze achtergrond er bij bedacht.

30x60 linnen met olieverf.


Afbeelding

Afbeelding

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 15:30

Dat neusje, Jis. Wat aaibaar!

Okay, ik heb een probleem. Ik heb voor mijn schoonmoeder, mijn zoon getekend. Op de voorbeeldfoto is alles links van zijn gezicht en achter hem zwart. Hoe ga ik dit nu afmaken? En als ik het wel zwart maak, hoe krijg ik dit dekkend, donker genoeg en niet vlekkerig? Help.....Afbeelding

sanneb
Berichten: 681
Geregistreerd: 18-08-05

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 15:38

Vienanova, misschien kan je de foto wat oplichten zodat je toch wat meer contrast ziet? Ik zou het niet helemaal zwart maken.

Prachtig schilderij Jis en de lijst vind ik ook geweldig.

Jis_

Berichten: 11580
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 15:46

Dank jullie wel. :D

Foto oplichten inderdaad en komt daar niks uit dan nog een foto maken van je zoon met meer detail die je dan in deze tekening kunt verwerken? Mooie tekening! :j

vikawiek

Berichten: 1484
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 22:47

Hier mijn laatste tekening van het jaar, samen met een tekeningetje van m'n paard om te matchen met een ander die ik van m'n vorige paard heb gemaakt.

Afbeelding
Ik ben echt heel trots op de boom :')

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb mijn challenge niet gehaald, ik ben nog steeds even sloom :')
Ach ja, leuk geprobeerd :') Volgend jaar beter(of sneller, zou ik fijn vinden voor m'n klanten :=)

Telpeva

Berichten: 14707
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-19 23:34

Wat leuk die paardenkoppies! Je landschap vind ik ook gaaf, mij lukt dat nooit

Wendy15

Berichten: 11095
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 20:26

Jis, heel mooi zacht portret! Leuk ook een niet zo standaard maat doek.

Viennanova, ziet er goed uit. Zou ook het contrast wat verhogen. En anders eventueel een andere foto erbij nemen.

Vikawiek. Landschap is echt super goed gelukt. De paarden vind ik een gave stijl.


Ik had laatst oost Indische inkt gekocht en met een penseeltje wat mee bezig geweest. Nu ook een kroontjespen aangeschaft en eerste probeersel gemaakt. Had weinig geduld voor de schets omdat ik mn pen wilde proberen :')

Afbeelding

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 07:50

Het is een combi van foto oplichten (wat niet veel hielp) en real life natekenen geworden. Ontzettend moeilijk. Portret lijkt, ben er tevreden mee, zie nog 101 dingen maar mag er niet meer aankomen van mezelf :+ .
Afbeelding

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 07:55

Wendy en vikawiek, beide met aquarel en dan fineliner? Of wat is dan met oostindische inkt? Sorry, ik heb alleen maar een bult grijze potloden :D .

De paarden kijken lekker ondeugend en het eekhoorntje lijkt heel lief. Beide kunnen zo in een kinderboek als illustratie!

vikawiek

Berichten: 1484
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:44

Viennanova schreef:
Wendy en vikawiek, beide met aquarel en dan fineliner? Of wat is dan met oostindische inkt? Sorry, ik heb alleen maar een bult grijze potloden :D .

De paarden kijken lekker ondeugend en het eekhoorntje lijkt heel lief. Beide kunnen zo in een kinderboek als illustratie!

Dankjewel :D
De paarden zijn met fineliner en aquarel(en een beetje potlood en witte gelpen), het landschap met alleen aquarel en gouache. Oostindische inkt is een inkt type die je kan mengen met water en als het droog is is het watervast.
Mooi werk geworden Viennanova!
En wat een schattig eekhoorntje Wendy15

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:53

Laatste tekening van 2019. Had Strathmore Toned Tan papier gekregen met kerst en het leek me perfect voor tekeningen met fineliner en gelpen

Afbeelding

Viennanova: Lijkt me lastig om een bekende te tekenen, ziet er goed uit
Wendy: Toevallig ook een eekhoorn. Leuk!
Vikawiek: Goed gelukt, dat landschap lijkt me enorm lastig, knap!