[CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 12:51

De plooien bij het oog lopen bij de referentiefoto iets meer horizontaal. De contrasten mogen wat duidelijker weergegeven.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 12:57

Telpeva schreef:
. Echt suf dat de TS van deze art challenge het dit jaar zo liet afweten he :+ vind ik tenminste wel, maar goed, overmacht.
Vinden jullie het leuk als ik deze maand af en toe een update geef van mijn nanowrimo project?

Ahum, ik heb het inktober topic gestart, heb je gezien hoever ík gekomen ben...? :o
En ja natuurlijk geinteresseert in dat strip project, laat zien!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:00

Babootje schreef:
De plooien bij het oog lopen bij de referentiefoto iets meer horizontaal. De contrasten mogen wat duidelijker weergegeven.

Ik heb het gevoel dat het contrast opschroeven tov de referentie/realiteit bijna altijd een goed idee is.
En de schaakbord illusie heeft mijn ogen geopend voor de onbetrouwbaarheid van wat je dénkt te zien in dit opzicht. Doe mijn best value charts te gebruiken om dat te ondervangen.

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:10

@esterke,toch pastel, dan moet dat toch wel kunnen hoor. Maar dat is ook steeds mijn valkuil, te voorzichtig met contrast en niet donker of licht genoeg durven. Maak je ook fotos tussendoor? Daar zie je het vaak beter op.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 14:03

Jep maak foto's tussendoor, zal zo meteen 1 nemen van hoever ik nu sta, ben al iets donkerder gegaan.
Jep pastel is heel vergevingsgezind
Afbeelding

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 21:35

Begint er toch steeds meer op te lijken <3


Afbeelding


Wel behoorlijk vergroot dus kleur valt in t echt anders uit...zo meteen nieuwe foto proberen die een minder vertekend beeld geeft.
Voila vervangen door de niet vergrote versie, zo ziet hij er meer uit zoals hij in t echt is...wist niet dat vergroten zo vertekende :=
Laatst bijgewerkt door Esterke op 03-11-19 21:45, in het totaal 3 keer bewerkt

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 21:38

Zo op 't oog (pun intended) is er niets mis met je tekening. Goed bezig!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 23:17

Afbeelding

Net een klein uurtje gekliederd, mijn interpretatie van het woord confidence.

Ook wel eens leuk als afwisseling. Zwarte en bruine fineliner en witte verfpen (of zo) :).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 23:20

Esterke schreef:
Begint er toch steeds meer op te lijken <3


[ [url=m/eGiFDo.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wel behoorlijk vergroot dus kleur valt in t echt anders uit...zo meteen nieuwe foto proberen die een minder vertekend beeld geeft.
Voila vervangen door de niet vergrote versie, zo ziet hij er meer uit zoals hij in t echt is...wist niet dat vergroten zo vertekende :=

Het oog vind ik echt supermooi <3. Mooi contrast, veel kleur. Dat mis ik een beetje in de rest van het paard, dat lijkt wat 'plat'. Ik weet niet zo goed hoe ik t moet verwoorden.

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 23:32

Ik heb dit weekend weer eens iets heel anders geprobeerd :D

Ha ha, op zich totaal niet mijn smaak, maar het leek mij een goede oefening met acryl verf. Had nog nooit iets met acrylverf op doek gedaan, dus wou vooral technieken oefenen......Heb er dus een Bob Ross filmpje bij gepakt.

Om er halverwege achter te komen dat hij met olieverf schildert ipv acrylverf :+
Nou ja, evengoed veel geleerd, maar merkte wel dat op een gegeven moment dat de verf door elkaar heen begon te lopen. Vooral rechtsonderin werd het daardoor een beetje een rommeltje. Met olie kun je toch beter met lagen werken en ik had geen zin in tussendoor laten drogen. Maar ja, een landschap komt toch niet aan de muur. Ha ha, zo'n Bob Ross gaat wel lekker snel. Begon toen de F1 begon (stond op de achtergrond aan) en was 10 ronden voor het einde klaar. Merkte ook wel dat ik niet de juiste materialen had. Penselen van action zijn toch niet je van het en een paletmes waar hij veel mee werkt had ik ook niet, dus maar een plamuurmes uit de gereedschapskist gevist.

Afbeelding

Verder ook een beetje gespeeld met aquarel verf. Had ik ook geen ervaring mee. Gewoon free style. Ik vind het leuk om een beetje te spelen met materialen. Door de manen zit dus ook een kopereffect en in de achtergrond zit parelmoer wit effect. Beide met oliepastel aangebracht over de aquarel. Vond het koper in het schilderij van Faelynn zo'n leuk idee dat ik er zelf ook mee ben gaan experimenteren.

Afbeelding

Aquarelverf was van de action, niet al te best en wordt dus korrelig hier en daar. Van het weekend maar weer naar de snoep/verf winkel en eens een setje goede penselen en een doosje van gogh aquarel verf kopen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 23:39

Bob 'happy little accidents' Ross _O_. Gaaf schilderij :D.

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 23:44

_San87_ schreef:
Bob 'happy little accidents' Ross _O_.

:D Ha ha ja

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 00:37

_San87_ schreef:
Esterke schreef:
Begint er toch steeds meer op te lijken <3


[ [url=m/eGiFDo.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wel behoorlijk vergroot dus kleur valt in t echt anders uit...zo meteen nieuwe foto proberen die een minder vertekend beeld geeft.
Voila vervangen door de niet vergrote versie, zo ziet hij er meer uit zoals hij in t echt is...wist niet dat vergroten zo vertekende :=

Het oog vind ik echt supermooi <3. Mooi contrast, veel kleur. Dat mis ik een beetje in de rest van het paard, dat lijkt wat 'plat'. Ik weet niet zo goed hoe ik t moet verwoorden.


Thanks voor je feedback, ik denk dat ik snap wat je bedoeld.
Maar hoe krijg ik dat voor elkaar? Lichter gaan op de lichtere delen en nog donkerder op de donkere delen?
Vind het bij deze nog mee vallen.
Kan het ook liggen aan hoe ik een foto neem?

Afbeelding
Dit is exact dezelfde tekening alleen vanuit een andere hoek getrokken, hier ziet hij er minder plat uit, toch?
Of kijk ik fout?

Sorry alvast voor al mijn foto's van dezelfde tekening maar wil hem uiteraard zo goed mogelijk krijgen :o

_roodvos_

Berichten: 1318
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 00:42

Telpeva schreef:
*knip*
Vinden jullie het leuk als ik deze maand af en toe een update geef van mijn nanowrimo project? Ik maak elke dag een ruwe opzet/schets van een strippagina. Dat is totaal niet uitgewerkt, en af en toe een grote onduidelijke blur van schetslijnen. Maar ik zag bijvoorbeeld een tijdje terug de vraag voorbij komen: wanneer vind je jezelf goed genoeg om uit je hoofd dingen te gaan tekenen, en wat ik deze maand uitvreet is dus 100% uit mijn hoofd. Misschien dat mensen dat leuk vinden om een keer te zien, en anders dan ben ik er in december weer en post ik tot die tijd enkel reacties op jullie werk.



Ja!!! Kom maar op met die pagina's :D

Jis_

Berichten: 11589
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 16:43

Mooi San!


_roodvos_ schreef:
Telpeva schreef:
*knip*
Vinden jullie het leuk als ik deze maand af en toe een update geef van mijn nanowrimo project? Ik maak elke dag een ruwe opzet/schets van een strippagina. Dat is totaal niet uitgewerkt, en af en toe een grote onduidelijke blur van schetslijnen. Maar ik zag bijvoorbeeld een tijdje terug de vraag voorbij komen: wanneer vind je jezelf goed genoeg om uit je hoofd dingen te gaan tekenen, en wat ik deze maand uitvreet is dus 100% uit mijn hoofd. Misschien dat mensen dat leuk vinden om een keer te zien, en anders dan ben ik er in december weer en post ik tot die tijd enkel reacties op jullie werk.



Ja!!! Kom maar op met die pagina's :D



Jaaa ook heel benieuwd!

:D Geslaagd schilderij oji. :j

Ik ben nu onder andere met dit ventje uit het aanvragen topic bezig. 30x60 met olieverf op linnen.


Afbeelding

En ik heb de pelikaan af. 30x30, olieverf op linnen.


Afbeelding

Telpeva

Berichten: 14713
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-19 17:31

Jis wat ben je toch een duizendpoot, met zoveel projecten tegelijkertijd! Hoe is het eigenlijk gegaan met het schilderij van je zoon heb je die nog af gekregen? Die vind ik zo gaaf namelijk <3

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 17:43

Jeetje Jis, wat gaaf wordt dat weer. Hoeveel tijd besteed je aan schilderen? Jij gaat zo hard !

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 18:06

Gaaf weer Jis. Jij hebt wel een enorme productie snelheid!

Olieverf lijkt me erg gaaf maar ben wat huiverig voor de lucht in mijn huis en de droogtijd.

Ha ha ik vind Bob Ross echt vreselijk oubollig en die landschapjes horen in een bejaardensoos. Maar hij gebruikt wel veel technieken en geeft veel info over hoe je het materiaal allemaal kan gebruiken, dat maakt het heel leerzaam. Vooral het laag over laag en nat in nat schilderen had ik echt helemaal nog nooit gedaan. Vroeger schilderde ik meer zoals je ook tekent en met die lagen kun je zoveel meer. Heb echt veel geleerd in pak hem beet 2 uurtjes tijd. Maar als iemand tips heeft voor dergelijke filmpjes met een iets leukere schilder onderwerpen en stijl houd ik mij aanbevolen!!

Jis_

Berichten: 11589
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 18:21

Oudbollig misschien maar ik denk inderdaad heel leerzaam om met snelle kwaststreken iets meer te zetten.

Ga snel ja, niet gewend van mezelf haha! Maar ik schilderde altijd op groot formaat, die kleintjes gaan een stuk sneller.

Pelikaan duurde denk ik 30 uur Eva.

Die is af Telpeva, en hangt eindelijk ingelijst bij mijn zoon in studentenhuis, volgens mij ook geplaatst hier, ga even zoeken..edit: blz 37 staat het resultaat. :)

Telpeva

Berichten: 14713
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-19 18:43

Wat stom dat ik het eindresultaat heb gemist! Ik vind hem zo mooi!

Jis_

Berichten: 11589
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 20:40

:D Je had het druk zat. Dankjewel!

Jis_

Berichten: 11589
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 17:07

Achtergrond is klaar.


Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 17:40

Gaaf, Jis :D.

Afbeelding
Ik ben ook een stukje verder.

Jis_

Berichten: 11589
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 17:58

Mooi San! Wat gebruik je ook al weer voor materiaal hiervoor? Pastelpotlood?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 18:24

Jis_ schreef:
Mooi San! Wat gebruik je ook al weer voor materiaal hiervoor? Pastelpotlood?

Kleurpotlood, zwarte fineliner en witte en gouden gelpen :D. Pastelpotlood heb ik al heel lang niet meer aangeraakt :oo. Ook weer eens doen denk ik.