[CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 09:21

Wat een prachtige tekeningen en schilderijen komen hier voorbij. De diversiteit inspireert me. De productiviteit van sommige van jullie is enorm! Ik ben al blij als ik mijn doel van drie dierenportretten dit jaar haal :)

Maar, mijn vosje is af:
Afbeelding
Pastelpotloden en krijt op pastelmat

Wat ik me trouwens afvraag, zitten jullie vast aan een bepaald materiaal of maken jullie alles door elkaar? Ik wil na mijn volgende pasteltekening ook eens proberen te schilderen, maar vind dat tegelijkertijd doodeng op de een of andere manier.....
Laatst bijgewerkt door eva1969 op 15-06-19 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 09:34

Wow .... Je productiviteit is misschien niet zo hoog, maar je werk is wel erg mooi.

Zo leuk om te zien in dit topic hoe iedereen lekker bezig is in zijn eigen stijl.

_roodvos_
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 1318
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 10:00

Sodeju eva echt heel mooi :oo
Met zo'n werk snap ik wel dat je daar niet drie per dag van tevoorschijn tovert :P Hoeveel uur zit daar in?

Wat betreft verschillende materialen: ik gebruik echt van alles door elkaar, af en toe ook in dezelfde tekening. Eigenlijk blijf ik nooit lang plakken bij één medium en wissel ik steeds af. Alleen schilderen en dingen met krijtjes doe ik bijna nooit :P (zou misschien eigenlijk wel eens moeten.. Hmm....)

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 10:12

@_roodvos_, ik denk als ik achter elkaar door had gedaan een uur of 25. Maar ik raak snel gedesillusioneerd als het even niet lukt dus dan heb ik moeite met doorgaan, iets met perfectionisme niet los kunnen laten en faalangst... Daarom vind ik het idee om met een materiaal dat ik niet ken aan de slag te gaan ook zo eng. Maar ik ga het zeker proberen. Het is soms net therapie hahaha.

Babootje

Berichten: 26249
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 13:33

Je vos is prachtig Eva! Mooi hoe je de aandacht meteen naar de kop trekt.

De tekeningen van roodvos vind ik ook echt heel origineel en illustratief.
Klopt dat er heel, heel veel uren in zitten. Ik houd zelf ook erg van realistisch werk en dat vergt heel erg veel geduld en tijd

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 15:52

Ik ben altijd erg onder de indruk van hyperrealisme. Maar de tijd die in dergelijke werken steekt is waanzin...
Ik zou me nooit tientallen (of zelfs honderden...) uren op één werk kunnen concentreren (en heb veel respect voor mensen met zo'n focus/uithoudingsvermogen). Ik werk liever losser en sneller zoals bv de laatse tijd in houtskool, waar je een redelijk uitgewerkte tekening in a3 formaat in een uurtje of twee kunt redden.
Eens zien of ik genoeg moed kan verzamelen hier eens wat te laten zien (ik sta érg kritisch tegenover m'n eigen gekrabbel....).

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 18:06

Ik ben erg benieuwd Kuggur

Babootje

Berichten: 26249
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 19:10

eva1969 schreef:
Ik ben erg benieuwd Kuggur


Ik ook.

Telpeva

Berichten: 14709
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-19 19:12

Kuggur schreef:
Ik ben altijd erg onder de indruk van hyperrealisme. Maar de tijd die in dergelijke werken steekt is waanzin...
Ik zou me nooit tientallen (of zelfs honderden...) uren op één werk kunnen concentreren (en heb veel respect voor mensen met zo'n focus/uithoudingsvermogen). Ik werk liever losser en sneller zoals bv de laatse tijd in houtskool, waar je een redelijk uitgewerkte tekening in a3 formaat in een uurtje of twee kunt redden.
Eens zien of ik genoeg moed kan verzamelen hier eens wat te laten zien (ik sta érg kritisch tegenover m'n eigen gekrabbel....).

Doe! *\o/*
Mijn record is 96 uur op een tekening van 1 A4tje, maar dat was een full color strippagina met een stuk of 7 kaders, dan gaan de uren al snel hard. En de kwaliteit na al die uren... nou daar hebben we het maar niet over _O-

Ik ben dan ook erg onder de indruk van het vosje hierboven, en dat die maar 25 uur heeft gekost... wow. Ik zou daar veel langer over doen en die kwaliteit niet halen. Heel mooi Eva!

lovelyfiefy

Berichten: 5093
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 08:30

eva1969 schreef:
Wat een prachtige tekeningen en schilderijen komen hier voorbij. De diversiteit inspireert me. De productiviteit van sommige van jullie is enorm! Ik ben al blij als ik mijn doel van drie dierenportretten dit jaar haal :)

Maar, mijn vosje is af:
[ [url=m/Cd35C2.jpg]Afbeelding[/url] ]
Pastelpotloden en krijt op pastelmat

Wat ik me trouwens afvraag, zitten jullie vast aan een bepaald materiaal of maken jullie alles door elkaar? Ik wil na mijn volgende pasteltekening ook eens proberen te schilderen, maar vind dat tegelijkertijd doodeng op de een of andere manier.....


Super gaaf vosje zeg!!
Echt alsof hij zo voor je staat <3

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:55

Oké die 'morgen' is iets later geworden dan gepland :')

p29
Sanneb, mooi hoor zo met dat abstracte en wat meer realistische zo door elkaar gemengd!
Babootje, hij wordt steeds mooier! het eindresultaat is ook echt mooi!
Lisette, wow die zijn echt mooi geworden! Vooral de rechter trekt mijn aandacht, die heeft zo'n serene sfeer. Ook je stad is mooi!
Nescafe, ook weer heel mooi! Vooral die hand vind ik mooi.
Selina, wat een lieve vos <3 heel leuk geworden!

p30
Caaramel, mooi hoor! Er straalt wel iets unieks vanaf.
Selina, ik vind je kaarten weer leuk!
Babootje, mooi begin al!
Roodvos, ze zijn weer leuk :D

p31
Eva, en dat is geen foto? Heel mooi, ook hoe je de achtergrond vager hebt weten te maken. Het hoofd trekt echt de aandacht.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 15:05

Okay ik geef me over ;)
Dit is mijn tweede uitgewerkte houtskooltekening sinds ik met dit medium aan de slag ben gegaan (a3).
wilgenhoutskool (zelf gebrand) medium houtskoolpotlood geperst houtskool. Poging tot highlights gedaan met krijt, niet aan te raden; ziet er prima uit tot je er fixatief op spuit; verdwijnt dan als sneeuw voor de zon :') . Inmiddels witte houtskool gekocht.
Het is overigens één van onze eigen lammetjes, van dit voorjaar.

Afbeelding

Telpeva

Berichten: 14709
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-19 15:14

Wat een schatje om te zien! Mooi ook met het witte stukken erdoorheen, en het stro oogt zo ook heel natuurlijk

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 15:18

Wat een fijne sfeer Kuggur, wat voor papier gebruik je. En je eigen houtskool maken, wat gaaf, hoe doe je dat? Of is dat een hele domme vraag...

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 21:52

Bedankt voor jullie aardige reacties.

Het tekenpapier is zuurvrij wit, 125 grams "medium fijn". Vrij standaard schets/tekenpapier.

Wilg is prima geschikt voor tekenhoutskool, gewone takken, minstens twee jaar oud, bast eraf halen ( wordt te hard bij verkolen) en let erop dat er geen knoestjes in zitten. Vinger/duim dik is prima, het krimpt iets tijdens verkoling. Het is niet beslist nodig maar ik droog ze eerst.

De truuk van houtskool maken is het verhitten van hout zonder zuurstof. Om dat simpel voor elkaar te krijgen stop je de stukjes hout in een blik waar je een deksel op kan drukken.
In het deksel moet een klein gaatje zitten, paar mm doorsnee. Nu stook je een houtvuurtje ( ik gebruikte een oude barbecue hiervoor) en legt het blikje daarin. Als de inhoud heet wordt ontstaat er brandbaar gas dat uit het gaatje ontsnapt, je hoort het gesis, en omdat het in het vuur ligt vat het vlam. Na een tijdje, in mijn ervaring klein half uurtje houdt dat proces op. HEEL belangrijk, niet meteen open maken, er zit nu hete houtskool in je blikje, en dat vat in contact met lucht onmiddellijk vlam, en dan heb je een hoopje as gemaakt. Eerst laten afkoelen dus.

Ik heb twee blikjes gebrand en heb genoeg voor lange tijd!

Ik had ook nog wat gekochte 'vine' houtskool liggen, en heb ze vergeleken, ik kan geen verschil vast stellen. Gedraagt zich hetzelfde op papier. (Geperste houtskool is anders, daar zit binder in en daar kun je donkerder mee tekenen).

Heel verhaal, als je zoekt kun je ook prima instructie filmpjes vinden bv op YT.

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 07:29

Bedankt voor je duidelijke uitleg. Ik vind het heel bijzonder en gaaf om je eigen materiaal te maken!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 15:56

Zelf materiaal maken is inderdaad erg bevredigend.

Een paar dagen geleden heb ik een stuk zilverdraad gekregen van een kennis die aan sieraden maken deed.
Ik heb er een "stylus" van gemaakt, daar kun je mee tekenen op een speciale wat ruwe ondergrond. Ik heb zelf wat overgebleven witte acryl muurverf met een beetje fijngemalen krijt gemixt, werkt goed. Heb er wat stukken masoniet mee gegrond en een stuk tekenpapier. Beetje mee gespeeld , en niet ontevreden over het effect .

Het is een oude techniek, algemener in gebruik vóór de uitvinding van het potlood, google maar eens op silver- of metalpoint.

Het strookt eigenlijk niet helemaal met mijn eerdere bericht; het is in tegenstelling tot houtskool een vrij tijdrovende techniek.

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 08:37

Begrijp ik dan goed dat je om het oneerbiedig te zeggen een soort van inkrast?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 11:17

Daar is niets oneerbiedigs aan hoor ( je bent heel beleefd ;) ).
Nee, je krast het niet jn het oppervlak.

Metalen gebruikt voor metalpoint, zilver is het geschikst, maar ook goud platina ( uiteraard vrij duur), koper zijn relatief zacht, maar niet zó zacht dat ze afgeven op een normaal oppervlak als papier. De gronding bevat ruwe deeltjes, zoals kalk, of fijngemalen been, gemalen marmer etc. Dit zorgt er voor dat je metaal afwrijft op het oppervlak. Er is een metaal dat zo zacht is datje er mee op gewoon papier kunt werken, lood, niet aan te raden; giftig.

De verschillende metalen hebben verschillende eigenschappen, mijn eerste experiment was met koper ( had een stukje koperdraad liggen), dat verkleurd mettertijd groenig.
Zilver wordt donkerder en verkleurd naar sepia, vooral als er zwavel in de lucht zit ( wachten op de volgende vulkaanuitbarsting of even bij het muggenmeer langs).
Goud en platina verkleuren niet.

De lijn die ik maak is dus zilver, grijs, en ziet er een beetje uit als van een hard grafiet potlood.
Heb alleen een beetje mee gespeelld tot nu toe, "vingeroefeningen". Ik denk dat het geschikt zou kunnen zijn voor niet al te grote gedetailleerde tekeningen , ik denk aan planten of bomen, mss stilleven met vogelschedels en veertjes, hmmm maar eens zien.

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 19:31

Bedankt voor je uitleg, klinkt interessant en ben benieuwd wat je ermee maakt.

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:11

Ik probeer een nieuwe stijl uit. Eens zien wat het gaat worden.

Afbeelding

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 22:05

Ooh wauw dat vosje. Zo mooi en gedetailleerd.

Het grote probleem bij mij is dat ik 0% geduld heb, dus als ik iets maak moet het nog redelijk snel "af" zijn.

Ik hoopte begin dit jaar al mee te kunnen posten maar verder dan wat schetsen en een terug ineen geduwd kleiwerkje ben ik nog niet geraakt. Tijd en inspiratiegebrek.

Maar, vandaag heb ik dus wat gemaakt. Mijn eerste schilderij ooit. Ben zot van de kleurtjes maar geen idee waarom die achtergrond, denk dat ik een beetje alle kleurtjes wou testen. :)) Maar ben nog niet zo zeker over de verhoudingen en vooral de neus enzo. Kon voor de manen wel een fijner penseeltje gebruikt hebben, eens moeten zien voor iets deftigs.

Heb gewerkt met 2 soorten verf die ik nog liggen had. Redelijk vaste en erg liquide. :')
En een canvasje van de action. :+

Even een snelle gsm foto, een beginnerswerkje. Maar of het ooit iets wordt...


Afbeelding

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 11:39

@Skyla Ik zou zeggen , het is al wat! Ik houd wel van zulk gedurft kleurgebruik.
@Malenca Leuk vosje, ga je hem nog verder uitwerken? ( dat kan een hele stomme vraag zijn als jij vindt dat hij af is realiseer ik me net...) Is dat houtskool of zacht grafiet?

Ik heb mijn eerste zilverstift werkje gemaakt, en weet nog niet helemaal of hij "af" is. Tijdrovende techniek, maar het heeft wel wat. Uitgummen is zo goed als onmogelijk, en het scala aan grijstinten is beperkt.
Één van de dingen die ik geleerd heb is dat het vermoedelijk een goed idee is de grond een lichte tint te geven, zo spierwit als deze is wel érg wit...
Overigens notoir moeilijk goed te fotograferen, deze fechniek (en ik ben al geen geweldige fotograaf). Het spiegelt, en dd fijne details zijn niet goed zichtbaar. Enfin, hier is mijn eerste poging;

Afbeelding

In de linkerboven hoek zie je nog net een hoekje van het onderwerp, en links ligt een verbouwde balpen, rechts twee andere stiften die ik geknutseld heb, allemaal met 0.5 mm zilverdraad.

NB. Als je je begrijpelijkerwijze afrvraagt wat het is, kun je het opschrift googlen ;)

Babootje

Berichten: 26249
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 18:43

Hahaha, een zeehond of een zeil...
Leuk Kuggur!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 01:22

Babootje schreef:
Hahaha, een zeehond of een zeil...
Leuk Kuggur!

Bedankt. Om precies te zijn het is het linker schouderblad van een zeehond. Gevonden aan het strand hier.