[Info] Het digitaal tekenen topic!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 15:23

Ik heb besloten om me toch een iPad van aplle aan te schaffen. Maar ik weet niet welke ik goed zou nemen. Kunnen alle iPads dit aan? Of zijn er maar bepaalde waarbij dit kan? Ik zou procreate Dan willen gebruiken

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 15:40

2018 is nieuwste model maar heeft geen gaatje om koptelefoon op aan te sluiten - dit werkt alleen op bluetooth. 2017 model heeft dit wel nog en is ook het model dat ik heb. Nadeel van 2017 model is de apple pencil die apart opgeladen moet worden, bij de 2018 laad die samen met de ipad op. Ik heb overigens de 12" versie.

Koekeldoedel

Berichten: 64
Geregistreerd: 27-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 18:19

MimixDaina schreef:
[ [url=m/tKV1pV.png]Afbeelding[/url] ]

Aah kijk nu lukt het wel


Ziet er al heel goed! Ik vind je verhoudingen al heel goed kloppen.
Qua shading zou ik proberen wat meer in vlakken te werken in plaats van strepen.
Probeer na te denken waar de donkerste/lichtste plekken zitten op een paard. Nu is al de schaduw op je paard ongeveer even donker. Onderaan de buik, de onderkant van het hoofd en de nek mag nog wat donkerder, ook al is het grotendeels een wit paard. Probeer ook niet te veel met zwart te kleuren, zeker niet op een wit paard. Probeer meer beige/zalmroze tinten te gebruiken of bijvoorbeeld blauwgrijze tinten. Als je wil, wil ik wel even snel wat proberen shaden op jouw DA als voorbeeld. :)

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 17:06

ik zit met een probleempje... :D
De klant zegt dat er iets raars is met de neus maar ik zie niet wat het probleem is :o
Ik heb de tekening ook al even aan de kant gelegd en terug op nieuw bekeken maar ik vind het echt niet :(

Zien jullie het toevallig wel wat er mis is? :)

slechte kwaliteit komt door bokt upload :o


Afbeelding

Afbeelding

_roodvos_

Berichten: 1318
Geregistreerd: 20-02-12

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 17:44

Volgens mij loopt het streepje van de mond net niet helemaal lekker, waardoor de mond eerder op lijkt te houden dan op de foto en scheef lijkt te staan.

Het ziet er op de foto redelijk vergelijkbaar uit, maar in werkelijkheid loopt die streep langer door (alleen zie je dat niet), maar doordat hij bij jou iets meer een bochtje maakt en er nog een grijs stukje ziet heb je dat idee niet op de tekening en wel op de foto.

Wacht, dit is heel vaag, ik teken het even :P

vikawiek

Berichten: 1487
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 17:46

Ik snap wat je klant bedoeld, maar als ik het vergelijk met de referentie foto dan hoort er wat er hoort te zitten :?
Beetje gek, maar je tekening op de kop zetten en een beetje afstand nemen? Dat helpt mij vaak :')

_roodvos_

Berichten: 1318
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 17:56

uhm oke, hopelijk helpt dit iets (en ik weet ook niet zeker of ik gelijk heb, maar dit valt me op)

Afbeelding

Linksboven is de voorbeeldfoto met een cirkel rondom het stuk waar ik het over heb. Rechtsboven is jouw tekening.

Linksonder is een cirkel om het "grijze driehoekje" wat ik bedoelde en rechtonder is wat ik eigenlijk probeer te zeggen: De lip loopt door over de rode lijn, maar omdat je donkergrijze streepje eerder ophoudt (waardoor het grijze driehoekje linksonder bestaat) lijkt de mond niet zo ver door te lopen en krijgt ie een vreemd scheef pruilmondje.

Geen idee of dit het probleem oplost (en ik weet ook niet of alleen dat donkere streepje iets doortrekken/van richting veranderen het al volledig oplost) maar t zou kunnen.


edit: die rode lijn rechtsonder is heel slordig en snel getrokken en dus niet precies hoe die mond loopt, maar enkel om aan te geven wat ik bedoel.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 17:59

je canvas en referentiefoto even 'flippen' kan zeker helpen :j

_roodvos_

Berichten: 1318
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 18:10

Nog iets gevonden wat mogelijk bijdraagt:

Er mist een stukje (onderlip? of bovenlip? weet ik niet precies) onderaan, wat ervoor zorgt dat op de foto de neus "recht" loopt en bij jou wat schuin naar rechtsboven. (groen driehoekje) Er mist ook een stukje neusvleugel rechts (groen cirkeltje), daar zit op de foto een deukje, die bij de tekening mist.


Afbeelding

En nu valt de vorm van de rechterkant van het linkerneusgat me ook op (sorry :') ), op de foto loopt die als een bolling en bij jou eerst als een bolling die in een deuk veranderd. Maar ik weet niet of dat echt invloed heeft op dat het er "vreemd" uit ziet.

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 18:13

top dankjewel allemaal :D ik ga het allemaal zeker uitproberen! :o

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 22:48

Het oor klopt ook niet, die is te breed.

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 23:14

Omdat ik heel veel problemen had met Photoshop, heb ik me eindelijk een iPad aangeschaft met Procreate *\o/*
Ik heb nog nooit iets van Apple gehad dus het is zeker wennen :o
Ook het programma is zeker wennen :P maar tot nu toe ben ik er al tevreden over :D
Ik heb al een poging gedaan om in procreate te testen... het is zeker nog niet perfect maar het is al een begin }> ook ben ik uit mijn comfort zone gekomen en heb ik uit mijn hoofd een klein biggetje getekend.
Iets helemaal anders dan paarden :o
Hier het eindresultaat :D
(Bokt upload)

Afbeelding

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 21:49

Ik geef dit topic even een schopje.

Ik ben me aan het oriënteren op een tekentablet, echter zou ik graag draadloos werken. Ik lees dat een iPad Pro met Procreate ook een goede optie is. De iPad Pro is alleen wel aardig prijzig.. Zou de iPad 2020 hier ook geschikt voor zijn? Andere suggesties zijn ook welkom. :)

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 22:36

Sem_ schreef:
Ik geef dit topic even een schopje.

Ik ben me aan het oriënteren op een tekentablet, echter zou ik graag draadloos werken. Ik leers dat een iPad Pro met Procreate ook een goede optie is. De iPad Pro is alleen wel aardig prijzig.. Zou de iPad 2020 hier ook geschikt voor zijn? Andere suggesties zijn ook welkom. :)

Hele grote voorstander van de iPad pro en procreate <3 jaren in photoshop gewerkt met een Wacom tablet, nog geen seconde spijt gehad van de verandering naar iPad :D
Ik heb zelf de 2019 geloof ik. Heel tevreden van. De 2020 kan meer lagen aanmaken in procreate dan de 2019 :o heel veel mensen zijn naar de 2020 overgeschakeld. Dus het gaat zeker op de 2020 :D ik hoop dat er in dit topic wat leven komt :+
Veel succes met je zoektocht
Hier een tekening van mijn puppy die ik gemaakt heb in procreate

Afbeelding

Bimmerd

Berichten: 778
Geregistreerd: 06-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 23:05

Zolang de ipad een apple pencil ondersteunt, is deze geschikt +:)+
Ook de oudere/goedkopere modellen (altijd wel goed checken of en welke apple pencil werkt op het type ipad). Ik ken ook iemand met een samsung tablet die ze gebruikt voor digitaal tekenen maar dat werkt toch echt minder chill dan de ipad (zegt zij zelf ook).
Je hebt ook van de wacom wat cintiq modellen die je "draadloos" kan gebruiken maar die zijn vaak erg log en zwaar om mee op schoot op de bank te hangen (en de accu's gaan niet gek lang mee dus je moet al snel een stopcontact bij de hand hebben).

Ik werk op het moment ook volledig in procreate en gebruik photoshop op pc heel soms voor de finishing touches. Ik heb verder niks met apple, moet er echt geen telefoon of computer van hebben, maar voor deze maak ik een uitzondering O:)

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 23:20

Ik heb een iPad, geen pro, maar wel de 2019 versie. Top ding. Ben er echt gelukkig mee. Procreate en de apple pencil werken vlekkeloos, dus daarvoor hoef je niet perse een pro te hebben.

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 08:33

Bedankt voor de reacties! Dat klinkt goed. :) Dat op schoot op de bank tekenen is een beetje waar ik het voor zoek, met een bedrade of logge tekentablet ben ik bang dat ik het er toch niet snel bij pak. :j Ik ben ook maar een beginner dus het hoeft zeker niet het beste van het beste te zijn.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-20 08:59

Als je een beginner bent, zou ik toch opten voor een goedkoper tablet die je aan je pc kunt koppelen. Zo kun je eerst zien of je het inderdaad wat lijkt. Een nieuwe ipad vind je niet onder de 1000 euro + 100 euro voor de stylus, terwijl je voor 80 euro een prima huion tekentablet hebt die je kunt aansluiten op de pc met daarbij een programma als CPS voor zo'n 50 euro.

De ipad/procreate combo is een hele goeie, maar vraag je even af of je wel zo'n investering wil maken als 'beginner'.

Edit: ik dacht zelf te menen dat Huion grote screentablets heeft voor zo'n 400 euro

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 09:34

De (nieuwste) basis iPad is rond de 400 euro, deze werkt met de 1st gen pencil. De iPad Pro is me inderdaad te duur. :) Huion zal ik ook eens naar kijken!

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-20 10:04

De mini is er inderdaad, maar 7'9 inch is echt heel klein om op te tekenen imo...

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 10:06


d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 10:57

Ik ben momenteel aan een tekening bezig van een net overleden paardje...

Nu wil ik deze later afdrukken bij een drukker maar hoe weet ik dat de kleuren juist zijn? ik werk in cmyk.
Maar op mijn scherm ziet het er vaak anders uit dan op de tekening zelf, wat normaal is omdat een scherm rgb is. Maar hoe controleren jullie hoe het op een print er zou uitzien? :D

Dit is tot nu toe de tekening. ook hier (op mijn pc) zien de kleuren er helemaal anders uit dan op mijn tablet... :+

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-20 10:57

Zeker voor zoveel mogelijk geheugen gaan!

Jolien87

Berichten: 17421
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 23:50

Ik ben me aan het oriënteren voor een fijne tekentablet. Nu stuitte ik ook op het idee om voor een iPad met Apple pencil en Procreate te gaan. Ik heb alleen verder geen Apple producten, mijn laptop draait op Windows en mijn telefoon is 'gewoon' een Samsung. Kan ik bestanden die ik op de Ipad maak dan wel probleemloos openen op apparaten van andere merken of ontstaat er dan een conflict door het bestandstype?

Áls het allemaal bevalt en ik eindelijk over mijn besluiteloosheid ben heen gestapt om het wel of niet te doen, wil ik, zoals het er nu op lijkt, voor de 'gewone' iPad 2020 gaan.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 00:09

Het is natuurlijk een duurdere aankoop dan de doorsnee tablet, dus ik zou alleen voor een ipad gaan als dat in je budget zit. Verder kan je via Procreate exporteren naar photoshopnpng/tiff/jpg etc bestanden dus die kun je prima openen op je windows pc :j

Let wel op dat niet alle ipad compatibel zijn met procreate/apple pencil.