[Info] Het digitaal tekenen topic!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Quebelle
Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-21 13:35

Met de wacom Cintiq modellen kun je niet op de bank zitten, met hun MobileStudio well. Ipad is erg goed maar let dus goed op welk model je koopt, de oudere modellen ondersteunen geen Procreate. Ook hebben de nieuwe ipadmodellen geen audio jack meer en hebben ze een andere kabel qua opladen. Procreate is eenmalig 10-15 euro en de Apple Pencil moet je ook apart kopen, die is nog eens 100 euro.

Tip; kijk eens bij de tweedekans toestellen van Coolblue, ze hebben vaak heel veel tweedehands ipads in alle prijsklassen en staat van gebruik. Kan je dikwijls voordelig zijn.

things get broken, and sometimes they get repaired,
and in most cases, you realize that no matter what gets damaged,
life rearranges itself to compensate for your loss, sometimes wonderfully


AnnoNiemand
Berichten: 867
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 14:06

Dankjewel voor de goede tips! Dat mobile studio is wel heel erg duur zie ik. }>

Goede tip ook van coolblue! Ga meteen even kijken. Ik zag inderdaad al dat procreate alleen op ipad pro's kan. Mijn oude ipad is recent stuk gegaan, dus nog niet zo verkeerd om dan toch meteen maar een nieuwe pro te nemen.

Quebelle
Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-21 14:10

Wacom is duur, daarom dat nieuwe merken zoals Huion het nu erg goed doen, hun modellen zijn van goeie kwaliteit maar ook veel betaalbaarder :j

things get broken, and sometimes they get repaired,
and in most cases, you realize that no matter what gets damaged,
life rearranges itself to compensate for your loss, sometimes wonderfully

Jolien87
Berichten: 17397
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 14:16

AnnoNiemand schreef:
Dankjewel voor de goede tips! Dat mobile studio is wel heel erg duur zie ik. }>

Goede tip ook van coolblue! Ga meteen even kijken. Ik zag inderdaad al dat procreate alleen op ipad pro's kan. Mijn oude ipad is recent stuk gegaan, dus nog niet zo verkeerd om dan toch meteen maar een nieuwe pro te nemen.


Procreate kan ook op gewone iPads van de laatste jaren.
Ik overweeg ook om een gewone (refurbished) te kopen want ik wil specifiek gebruikmaken van Procreate.

Het enige verschil in de praktijk tussen het gebruik van een gewone iPad of een iPad Air is dat je voor beide modellen een andere Apple pencil nodig hebt. Die hebben een paar minimale verschillen die je zou kunnen meenemen in je afweging.

Quebelle
Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-21 14:18

Jolien87 schreef:
AnnoNiemand schreef:
Dankjewel voor de goede tips! Dat mobile studio is wel heel erg duur zie ik. }>

Goede tip ook van coolblue! Ga meteen even kijken. Ik zag inderdaad al dat procreate alleen op ipad pro's kan. Mijn oude ipad is recent stuk gegaan, dus nog niet zo verkeerd om dan toch meteen maar een nieuwe pro te nemen.


Procreate kan ook op gewone iPads van de laatste jaren.
Ik overweeg ook om een gewone (refurbished) te kopen want ik wil specifiek gebruikmaken van Procreate.

Het enige verschil in de praktijk tussen het gebruik van een gewone iPad of een iPad Air is dat je voor beide modellen een andere Apple pencil nodig hebt. Die hebben een paar minimale verschillen die je zou kunnen meenemen in je afweging.

Ja, maar alleen de pro's. De oude air's draaien bvb geen Procreate als ik mij vergis.
Overigens gebruik ik ook een 2017 ipad pro :j

things get broken, and sometimes they get repaired,
and in most cases, you realize that no matter what gets damaged,
life rearranges itself to compensate for your loss, sometimes wonderfully

Jolien87
Berichten: 17397
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 14:25

Oh echt? Ik meende ook de gewone iPads maar dan heb ik dat mis.

Ik heb laatst nog in de Apple store gekeken naar de verschillende modellen en ondanks dat ik nog steeds graag de Air zou willen, vind ik het verschil in beeldscherm tussen de Air en de iPad 2020 minimaal. Qua body zijn ze even groot maar bij de gewone iPad heb je een bredere rand maar want ik er zo van zag, was dit langs de korte kant 1 cm aan beide zijden.

Ik vraag me af of ik dat verschil de moeite waard vind voor die meerprijs.

Quebelle
Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-21 14:32

Het zit em meer in de specs, de PRO heeft meer geheugen + dubbele camera etc.

things get broken, and sometimes they get repaired,
and in most cases, you realize that no matter what gets damaged,
life rearranges itself to compensate for your loss, sometimes wonderfully

MoniqueT
Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 16:21

Ik ben begonnen met Procreate op een IPad 2019, maar ben zo verslaafd geraakt dat ik inmiddels een iPad Pro 12,9 uit 2020 heb.

Een heel duidelijke uitleg over Procreate en welke iPad: https://lianneh.nl/blogs/blog/apple-ipa ... -procreate

Sowieso heeft deze site een schat aan info als je met Procreate aan de slag wil.

Webshop - digital art: MoTekent

Xyris
Berichten: 9444
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 11:43

Ik vraag dit even namens iemand anders, daar ik totaal niet thuis ben in de apple wereld:

- Werkt procreate op de Air 2 uit 2017?
- Welke stylus heb je nodig bij dit model?

Thanks!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Quebelle
Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-21 12:01

Xyris schreef:
Ik vraag dit even namens iemand anders, daar ik totaal niet thuis ben in de apple wereld:

- Werkt procreate op de Air 2 uit 2017?
- Welke stylus heb je nodig bij dit model?

Thanks!

Ik denk niet dat de apple pencil werkt op dit model. Procreate wel.

things get broken, and sometimes they get repaired,
and in most cases, you realize that no matter what gets damaged,
life rearranges itself to compensate for your loss, sometimes wonderfully

Xyris
Berichten: 9444
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 12:01

Oke, werkt het dan op vingeraanraking?

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Quebelle
Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-21 13:13

Geen idee, ik denk het niet. Als je echt procreate wilt gebruiken zal je moeten kijken naar een pencil van een ander merk of een andere ipad kopen.

things get broken, and sometimes they get repaired,
and in most cases, you realize that no matter what gets damaged,
life rearranges itself to compensate for your loss, sometimes wonderfully

MoniqueT
Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 14:47

Xyris, precies boven jouw vraag, plaatste ik een link waarin je dat kan vinden.

De 2017 is 5e generatie en werkt niet met Apple Pencil. Persoonlijk vind ik Procreate zonder Apple Pencil niet de moeite.

Webshop - digital art: MoTekent

AnnoNiemand
Berichten: 867
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 17:00

Ben ik weer met een vraag over Pro create.

Gebruiken jullie CMYK of RGB? Ik wil de afbeeldingen namelijk zowel digitaal laten zien als laten afdrukken. Vabdaar dat ik me afvraag wat de beste keuze is.

Ik heb nu RGB gedaan maar op mijn desktop en telefoon zien de kleuren warmer uit dan in procreate. Hoe kan dat?

Frost
Berichten: 804
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 17:05

CMYK wordt gebruikt in de drukwereld, dus als je wilt dat het er op je scherm net zo uit ziet als wanneer het gedrukt is raad ik je aan om die te gebruiken.

Alle beeldschermen hebben net weer andere kleurinstellingen/verschillen, dat is waarom de kleuren verschillen. Er zijn er wel een paar die natuurgetrouw zijn maar die kan ik zo uit mijn hoofd niet opnoemen

Xyris
Berichten: 9444
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 18:04

Mobiele telefoons en tablets hebben sowieso veel sterker kleur. Dat is een marketing strategie. De enige manier om zeker te weten of kleuren overeen komen is door je scherm te (laten) kallibreren. Dat is echter niet echt goedkoop en weinig artiesten doen dat.

Ik heb uiteindelijk maar wat af laten drukken en ben gaan kijken met welk scherm het resultaat het beste overeen kwam. (Ik heb er 3 staan). En heb aan de hand daarvan aangepast. Let wel: RGB is kleur vanuit licht. CMYK is kleur vanuit de drukwereld. Het is dus nooit 100% foolproof.

Aangeraden wordt om ALTIJD vanuit RGB te werken omdat dat het meest kleurgetrouw is op een scherm (want een scherm is immers licht). Het is onmogelijk om je drukwerk 100% overeen te laten komen met wat je op je scherm ziet. Dus werk lekker vanuit RGB en converteer je file alleen voor drukwerk naar CMYK.

Ik heb meestal het origineel en webimages (social media e.d.) in RGB opgeslagen en heb dan een aparte PDF-file in een CMYK profiel.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Anoniem

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 20:33

Zelfs voor prints gebruik ik gewoon RGB. De meeste mensen die iets willen laten afdrukken, weten überhaupt niet dat er nog verschil in zit, en toen ik jaren geleden een keer vroeg bij een drukkerij of ze het bestand in CMYK aangeleverd wilden hebben, werd ik een beetje schaapachtig aangekeken. :') Sindsdien altijd RGB en het werkt voor mij prima.

Bimmerd
Berichten: 778
Geregistreerd: 06-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 21:14

Mkango schreef:
Zelfs voor prints gebruik ik gewoon RGB. De meeste mensen die iets willen laten afdrukken, weten überhaupt niet dat er nog verschil in zit, en toen ik jaren geleden een keer vroeg bij een drukkerij of ze het bestand in CMYK aangeleverd wilden hebben, werd ik een beetje schaapachtig aangekeken. :') Sindsdien altijd RGB en het werkt voor mij prima.

Tja of je het zelf omzet naar cmyk of het rolt cmyk uit de printer is om het even inderdaad :j . De printer zet het zelf toch wel om. Enige is dat je dan de controle kwijt bent. Sommige kleuren zijn moeilijk. Bepaalde kleuren worden heel flets in cmyk. Zet je zelf je file om dan kan je zien wat er gebeurt en kan je er eventueel nog wat aan schroeven voor je het laat drukken.

Ik werk ook altijd in rgb en zet het achteraf om naar cmyk. Maar heb intussen voldoende laten drukken om ook te weten welke kleuren vervelend kunnen doen. Dus kan je daar al rekening mee houden tijdens het tekenen. Mocht je toch besluiten in cmyk te gaan werken moet je, als ik het me goed herinner, bij Photoshop tenminste een knop ingedrukt houden bij het kiezen van je kleur. Want je kleuren keuze menu blijft rgb. Met ingedrukte knop zie je de cmyk kleur die je kiest. Je kiest anders soms een kleur die echt kei anders in je canvas verschijnt.

the one and only
The quick brown fox jumps over the lazy dog ♪

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 18:10


~Riding is the best solution to any problem~

Telpeva
Berichten: 14667
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 18:22

Prachtig gemaakt! <3

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Xyris
Berichten: 9444
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 18:25

Prachtig kleurgebruik, vooral die mooiste komt mooi samen zo!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer
Berichten: 2637
Geregistreerd: 19-07-14

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 18:48

Geweldige stijl heb je <3

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

Chiren
Berichten: 534
Geregistreerd: 19-03-19

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 22:57

Prachtig zeg!

Waar tekenen jullie in? Ik teken nu vooral in Photoshop maar er zijn vast meer goede opties. Heb een jaar of 5 niets getekend en ben wel benieuwd naar nieuwe programma’s.

I won't stay quiet
'Cause staying silent's the same as dying


&if=1

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 00:11

Heel tof, DarkCupid! <3

Chiren: Ik heb Krita, een gratis programma, en Rebelle nog op m'n laptop staan. Maar ik gebruik eigenlijk alleen Photoshop, alleen wel met een brushset die ik vorig jaar gekocht heb. Procreate op de iPad is wel ontzettend populair, en ik weet dat veel Windowsgebruikers een paar jaar geleden en masse overstapten op Paint Tool SAI.

MoniqueT
Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 14:36

Ik teken ook in Procreate. Echt super! Maar dus wel alleen voor iPad.

Webshop - digital art: MoTekent


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Indy_Mouse_9 en 47 bezoekers