[Info] Het digitaal tekenen topic!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 19:59

Welke Windows versie de laptop heeft kun je kijken door met de rechter muisknop op jouw computer te klikken en dan op eigenschappen klikken met de linker muisknop (bijvoorbeeld in de verkenner). Dan opent er een venster waarin je ergens ziet of het 64 of 32 bits is, maar ik ga er vanuit dat het 64 bits is. In welk geval de versie van Photoshop niet uit maakt (een 64-bits systeem kan zowel 32-bits als ook 64-bits programma's draaien). Mocht je toch een 32-bits systeem hebben, dan moet je wel even de Photoshop versie controleren, want een 32-bits systeem kan geen 64-bits programma's draaien. Maar dan zou Photoshop eigenlijk niet eens moeten starten. Zodoende denk ik niet dat hier het probleem ligt.

Wat betreft het programma zelf, bij de meeste programma's kun je bovenin de menubalk (als je die niet ziet druk dan even de ALT-toets in) op iets van 'help' ofzoiets klikken (een van de of het laatste woordje in de menubalk) en dan staat er in het submenu iets van 'over'. Als je daarop klikt, dan zie je precies welke versie je hebt.

Het is, zoals anderen al aangeven, handig om te kijken naar hoeveel geheugen je hebt (staat ook daar waar je kunt zien hoeveel bits versie windows je hebt) en of je genoeg schijfruimte hebt (dit kun je zien in de verkenner bij computer). Naast eventuele Photoshop instellingen zoals dpi.

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:12

ik heb net eens tijd gehad en ik heb eens gekeken bij de info van het programma zelf, wat me direct opviel was dat er 70% geheugen gebruikt werd van mijn photoshop… weet er toevallig iemand waar ik kan zien wat er zo veel verbruikt van mijn geheugen en hoe ik dit kan oplossen? mijn nonkel heeft jammer genoeg geen tijd hiervoor :( en ik wil echt zo graag tekenen! :D

Bimmerd

Berichten: 778
Geregistreerd: 06-04-14

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 19:13

Het enige wat ik zou kunnen bedenken dan is dat je history misschien erg hoog staat (de optie hoe vaak je ctrl+z kan doen zegmaar). Kan je vinden onder Edit > Preferences > general preferences en..dan weet ik niet hoe het in het engels heet (nederlandse photoshop oeps), bij mij heet het "prestaties" en daar staat je history cache; die kan je van 1 tot 1000 instellen, hoe hoger die staat, hoe zwaarder photoshop het krijgt.

Of je files zelf zijn heel groot. Ik ken genoeg mensen waarbij photoshop al iets trager gaat werken bij A3 met 300dpi/ppi. Zeker als je je werk toch niet van plan bent te printen, maak het lekker op 72 dpi, ga voor pixel grootte 2000 bij 2000 pixels ofzo en dan zit je best op een mooi groot digitaal formaat.

Dus kijk even naar die ctrl+z history en de grootte van je files. Als je files al niet heel groot zijn ligt het hoogstwaarschijnlijk aan je computer zelf (te weinig werkgeheugen of slechte grafische kaart of iets in die trant; maar hoe dat allemaal werkt, geen idee, dat laat ik ook altijd aan anderen over := )

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 19:20

Bimmerd schreef:
Het enige wat ik zou kunnen bedenken dan is dat je history misschien erg hoog staat (de optie hoe vaak je ctrl+z kan doen zegmaar). Kan je vinden onder Edit > Preferences > general preferences en..dan weet ik niet hoe het in het engels heet (nederlandse photoshop oeps), bij mij heet het "prestaties" en daar staat je history cache; die kan je van 1 tot 1000 instellen, hoe hoger die staat, hoe zwaarder photoshop het krijgt.

Of je files zelf zijn heel groot. Ik ken genoeg mensen waarbij photoshop al iets trager gaat werken bij A3 met 300dpi/ppi. Zeker als je je werk toch niet van plan bent te printen, maak het lekker op 72 dpi, ga voor pixel grootte 2000 bij 2000 pixels ofzo en dan zit je best op een mooi groot digitaal formaat.

Dus kijk even naar die ctrl+z history en de grootte van je files. Als je files al niet heel groot zijn ligt het hoogstwaarschijnlijk aan je computer zelf (te weinig werkgeheugen of slechte grafische kaart of iets in die trant; maar hoe dat allemaal werkt, geen idee, dat laat ik ook altijd aan anderen over := )


bedankt! deze staat bij mij op 50 :) mijn bestanden zijn A4 formaat 300 dpi ook al print ik ze niet :o
dus misschien ligt het daar wel aan :D ik ga eens kleiner proberen werken :)

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 20:10

Photoshop is ook gewoon heel erg zwaar, kijk eens naar een gratis programma en probeer eens of dat lukt?

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 20:37

Quebelle schreef:
Photoshop is ook gewoon heel erg zwaar, kijk eens naar een gratis programma en probeer eens of dat lukt?


ik ken alleen maar gimp die gratis is maar vind dat niet zo'n goed programma :)

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 20:53

Bekijk de OP eens :j

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 22:21

Zijn er hier eigenlijk mensen die naast hun vaste baan vanuit huis hun artistieke baan beoefenen? Ik heb namelijk wat vragen mbt verzekeringen, loonheffing, huurtoeslag etc etc

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-19 22:36

Hier in België kun je tot een bepaald bedrag maandelijks in het zwart werken. Maar als je daarover zit moet je kijken naar bijberoep, als ik het goed heb. Geen idee hoe het in NL zit.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 22:49

Thanks, hier is dat ook het geval, maar die grens is nogal vaag, afhankelijk van wat je doet, hoe, hoe vaak en hoe veel. Schijnt dat ze soms ineens kunnen bepalen dat iets wat een bijverdienste is, toch als normaal inkomen gezien wordt. En ik kan niet voorspellen wanneer ik wat wanneer waarom waar en hoe doe, omdat ik dit jaar nog niet van plan ben actief klanten te werven en gewoon bij mijn huidige baan blijf werken. Maar moet niet ineens mijn huursubsidie kwijtraken want dan heb ik echt een gigantisch probleem (om maar wat te noemen).

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 22:52

Quebelle schreef:
Hier in België kun je tot een bepaald bedrag maandelijks in het zwart werken. Maar als je daarover zit moet je kijken naar bijberoep, als ik het goed heb. Geen idee hoe het in NL zit.


heb je hier toevallig meer informatie over hoe je het "legaal" doet (zwart werken) :+

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 23:31

Bij mijn weten wordt het als 'legaal' gezien zolang je niet meer dan een X bedrag per jaar verdient. Dit is natuurlijk nogal wazig. In NL moet je dat wel aangeven bij de belasting maar hoef je niks af te dragen. Natuurlijk is het nooit echt te controleren óf en hoeveel je zwart verdient. Maar als jij regelmatig grote bedragen op de bank zet, of dure dingen koopt via paypal (ik noem maar wat) die niet te verklaren zijn aan de hand van je geregistreerde inkomen, dan gaan ze wel op onderzoek uit.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 23:51

Ah, kom het hier net tegen, voor NL dan:

Ontheffing

Als u minder dan 1345 euro betaalt kunt u ontheffing aanvragen. Dit betekent dat u geen btw-aangifte meer hoeft te doen. U hoeft namelijk toch geen btw te betalen (en krijgt het ook niet terug). Ook hoeft u geen facturen meer te versturen. Als u toch facturen wil versturen, mag u geen btw rekenen. Let wel op dat als u juist btw terug gaat krijgen, bijvoorbeeld als u een grote investering gaat doen, dat u dit ook niet meer terug kunt krijgen als u ontheffing heeft. Vraag dus alleen ontheffing aan als u verwacht de komende tijd een kleine ondernemer te blijven.

Het heet de KOR (Kleine ondernemersregeling) https://www.e-boekhouden.nl/belastingdienst/kor

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 00:15

België is maandelijks zo’n 500 euro onbelast dat je kan bijverdienen :j

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:21

Quebelle schreef:
België is maandelijks zo’n 500 euro onbelast dat je kan bijverdienen :j

oh amai dat is nog veel :D

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 19:09

Maar het is ook maar voor bepaalde dingen dus je moet er even naar kijken, als je in belgië woont natuurlijk :j

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:17

Quebelle schreef:
Maar het is ook maar voor bepaalde dingen dus je moet er even naar kijken, als je in belgië woont natuurlijk :j

zal ik eens doen :D ik woon in belgie

Photograph

Berichten: 1372
Geregistreerd: 29-08-17
Woonplaats: Den Haah

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 20:20

Hallo, ik kom dit topic joinen. Ben nu ook bezig met een Star Stable paard aan t bewerken, dit is hoe die er nu uit ziet. Ik heb de manen even overgedaan, ze zijn nog niet klaar. Afbeelding

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 20:45

@ViennaDj, wat leuk zeg, ik denk dat, als je de manen net zo doet als de staart dat je een heel mooi effect krijgt!

Hoe werkt dat eigenlijk met Star Stable? Kleur je je eigen paarden in? Maak je ze helemaal zelf? Of is dit een commissie?



Vraagje mbt mijn eigen werken, ik zit in dubio met hoeveel ik ervoor moet vragen (voorbeelden hieronder). Het zijn 7 werken, elk op A2 formaat, drukkosten, plaatmateriaal en ophangsysteem, totaal 120,-. (Ik heb een expositie in een restaurant).

Hoeveel kan ik per print vragen?
En dan commissies: Ik heb, zonder dat mensen überhaupt hebben gevraagd hoeveel het kost, binnen een uur tijd 4 aanvragen gehad. Is het normaal om voor een gepersonaliseerde tekening meer te vragen? Zo ja, hoeveel? Zo nee, waarom niet?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lovelyfiefy

Berichten: 5093
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 20:48

Xyris schreef:
@ViennaDj, wat leuk zeg, ik denk dat, als je de manen net zo doet als de staart dat je een heel mooi effect krijgt!

Hoe werkt dat eigenlijk met Star Stable? Kleur je je eigen paarden in? Maak je ze helemaal zelf? Of is dit een commissie?



Vraagje mbt mijn eigen werken, ik zit in dubio met hoeveel ik ervoor moet vragen (voorbeelden hieronder). Het zijn 7 werken, elk op A2 formaat, drukkosten, plaatmateriaal en ophangsysteem, totaal 120,-. (Ik heb een expositie in een restaurant).

Hoeveel kan ik per print vragen?
En dan commissies: Ik heb, zonder dat mensen überhaupt hebben gevraagd hoeveel het kost, binnen een uur tijd 4 aanvragen gehad. Is het normaal om voor een gepersonaliseerde tekening meer te vragen? Zo ja, hoeveel? Zo nee, waarom niet?

[ [url=m/bFfoyI.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/3GJwlk.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/xIoHMe.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/TQ5GIF.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/AQBJWv.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/hT5V52.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/i6NNDh.jpg]Afbeelding[/url] ]


ik vind die landschappen wel echt heel gaaf!

Bimmerd

Berichten: 778
Geregistreerd: 06-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 22:12

Xyris schreef:
Vraagje mbt mijn eigen werken, ik zit in dubio met hoeveel ik ervoor moet vragen (voorbeelden hieronder). Het zijn 7 werken, elk op A2 formaat, drukkosten, plaatmateriaal en ophangsysteem, totaal 120,-. (Ik heb een expositie in een restaurant).

Hoeveel kan ik per print vragen?
En dan commissies: Ik heb, zonder dat mensen überhaupt hebben gevraagd hoeveel het kost, binnen een uur tijd 4 aanvragen gehad. Is het normaal om voor een gepersonaliseerde tekening meer te vragen? Zo ja, hoeveel? Zo nee, waarom niet?


Prijs is volledig afhankelijk van hoe lang jij aan het werk hebt gezeten. Uurloon + materiaalkosten is wel het minste wat je kan vragen. Al blijft "kunst" verkopen lastig.


Persoonlijke aanvragen kan je zeker meer voor vragen maar ook omdat je er vaak meer tijd in steekt. Als je bijv iemands labrador tekent, wil je wel dat het op die specifieke labrador lijkt en niet een willekeurige lab. Verder is het een werk wat je 1x verkoopt (uniek) terwijl je van een willekeurige print (bijvoorbeeld een mooi landschap, random mooi paard, etc) meerdere exemplaren kan verkopen.

Met digitaal heb je wel het geluk dat je het digitale werk (het portret van Kees de labrador bijvoorbeeld) kan toezenden en de koper zelf de keuze laten of en hoe ze het laten drukken. Dan verdien jij gewoon geld voor de tekening en kan de koper beslissen hoeveel geld ze nog aan het afdrukken kwijt willen zijn.
50 euro betalen voor een digitaal portret voelt voor veel mensen aantrekkelijker dan meteen 150 euro betalen voor het exemplaar voor aan de muur.
(Laten ze het zelf afdrukken zijn ze in totaal vaak nog meer kwijt maar dat is een psychologisch dingetje := )

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 22:43

Dank je LovelyFiefy!

Thanks voor je reactie Bimmerd! Ik had eigenlijk al prijzen bedacht (75 per stuk) maar iedereen zegt meer meer meer en werd zelfs vuil aangekeken door een traditionele kunstenaar omdat ik prijzen omlaag zou trekken (stukje concurrentie e.d.) nu heb ik inmiddels prijzen gehoord van 95 tot 150. Naar de 150 wil ik niet gaan, dus ik neig toch naar de 95, dat is inclusief forex doek en ophangsysteem, zonder frame. Het alternatief (dibond) gaat naar 105,-. Maar digitaal aanbieden en het ze zelf uit laten zoeken is ook niet zo'n gek idee (mits het een persoonlijke aanvraag is) dat kan ik inderdaad als optie aanbieden!.

Is 95 acceptabel met doek? (Ik voel me zo'n afzetter omdat ik het eindeloos kan kopiëren)
Hoeveel meer zouden jullie vragen voor een opdracht op aanvraag? (met doek om even 1 lijn te trekken).
En, hoe doen jullie dat met kennissen en close collega's enzo?

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 14:41

hey,
welke brushes gebruiken jullie voor paarden? :) welke textuur hebben die? :)
tegenwoordig struggel ik met welke brushes ik nu het beste moet werken … want tegenwoordig hebben mijn tekeningen een wazig effect :)

dus ben eens benieuwd

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 14:46

Wegblijven van airbrush, als je die gebruikt. Ook niet overdrijven met het smudgen. Verder gebruik ik voornamelijk een zachte ronde brush met lage opacity. :j

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 14:52

Quebelle schreef:
Wegblijven van airbrush, als je die gebruikt. Ook niet overdrijven met het smudgen. Verder gebruik ik voornamelijk een zachte ronde brush met lage opacity. :j


die 2 gebruik ik niet :+ ik gebruik wel het mixer penseel, ben niet zeker of dit de juiste benaming is van de tool. gebruik jij toevallig soms texture brushes?