[INFO] Breitopic, deel 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 11:37

Laat eens zien ! Ik ben erg benieuwd naar de MKAL

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 11:41

Ik doe het even in PB, vind het niet netjes om iemand anders foto te jatten.

Paloedie

Berichten: 992
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Deventer/Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 12:02

Ik frutsel weer lekker door aan mijn sokken, paar 412 en onder mijn neus weg verkocht.

Afbeelding

Als ik vanmiddag zin en tijd heb mijn wristruler afmaken. De getallen moeten er nog op en dan heb ik altijd meetgereedschap bij me <3 en ik mag er sowieso nog twee maken voor twee vrienden

Afbeelding

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 12:11

Wat een briljant idee! Leuk.

Hoe zorg jij ervoor dat de boord van de sokken niet te strak is?

Paloedie

Berichten: 992
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Deventer/Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 13:06

assie schreef:
Wat een briljant idee! Leuk.

Hoe zorg jij ervoor dat de boord van de sokken niet te strak is?



Bedoel je alleen de opzet of de hele boord?

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 13:42

De opzet. Ik brei meestal toe-up, en dan is de sluitrand het probleem.

Brei ik top-down dan is de opzet het probleem. De sok zelf past dan prima, maar er zit te weinig rek in de rand. Ik heb al geprobeerd om met naald 6 op te zetten (rest brei ik met 2/2,5), of door extra steken op de zetten, of door de eerste ronde niet in het rond te breien maar heen en weer waardoor je een 'knipje' aan de bovenkant hebt, maar tot dusver nog geen succes.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 15:02

Als je van teen af naar boven breit, kun je Jenny's surprisingly stretchy bind off gebruiken. YT staat vol met tutorials hiervoor!

Paloedie

Berichten: 992
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Deventer/Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 02:10

assie schreef:
De opzet. Ik brei meestal toe-up, en dan is de sluitrand het probleem.

Brei ik top-down dan is de opzet het probleem. De sok zelf past dan prima, maar er zit te weinig rek in de rand. Ik heb al geprobeerd om met naald 6 op te zetten (rest brei ik met 2/2,5), of door extra steken op de zetten, of door de eerste ronde niet in het rond te breien maar heen en weer waardoor je een 'knipje' aan de bovenkant hebt, maar tot dusver nog geen succes.


Ik brei altijd top down en volgens mij heb ik een eigen variant op breiend opzetten, maar ik ga morgen eens op onderzoek uit. Nog nooit klachten gehad dat het te strak is in elk geval!

Anoniem

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 22:35

Ik kom even binnenvallen: heeft iemand hier ervaring met garen van verschillende diktes combineren? In dit geval wil ik dit patroon breien, maar met twee strengen mohair. Moet ik daarvoor ook een dunner "hoofdgaren" gebruiken, of voegt het mohair zo weinig 'bulk' toe dat ik gewoon een chunky weight kan gebruiken zonder dat de stof extreem veel zwaarder wordt?

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 07:45

Ik zou denk ik voor een DK weight wol kiezen erbij, zodat de stof niet super zwaar wordt.
Ik weet dat het in Nederland niet altijd genoemd wordt. maar als je online op wol weight zoekt kan je wel aardig terug vinden welke wol DK is.
Je kunt altijd een proeflapje maken met misschien een DK die je al thuis hebt, om te kijken of je de stof dikte etc mooi vindt en of je de juiste steekverhouding krijgt.

Ik heb zelf vorig jaar ook met mohair gewerkt en naar mijn idee zijn 2 strengen mohair vergelijkbaar met fingering weight.

Anoniem

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:52

Top, dank je! Ik heb letterlijk uren lopen zoeken, maar kreeg niet echt een heel duidelijk antwoord gevonden.
Ik zoek sowieso altijd eerst online voordat ik naar een Nederlandse shop ga, dus dat zit wel goed! :D

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 11:54

Ik twijfel een beetje of DK niet te dun is, misschien zou je het met Aran of Worsted moeten proberen. Als je van alledrie een beetje in huis hebt, zou ik beginnen met de Aran testen, dan kan je altijd 1tje dunner of dikker gaan.

Als je een combinatie vindt die je mooi vindt, maar het niet de juiste stekenverhouding geeft voor het patroon, kun je ook besluiten om de maat die je breit aan te passen.
Omdat het hier zo heet is, brei ik eigenlijk nooit in Aran of Worsted Weight, maar als ik een patroon met dat gewicht wol wel wil breien, dan kies ik vaak voor een DK. Dan valt mijn proeflapje dus wat kleiner uit, en maak ik het patroon in 1 maat groter dan mn eigen maat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 14:28

Ik ben uiteindelijk voor Drops Nepal (aran) gegaan voor erbij. Dat, icm de mohair die ik heb, kwam precies uit op de lengte per 100gr die het aangeraden garen in het patroon ook heeft. :+ Het is wel even afwachten hoe de swatch eruit komt (de Nepal ben ik momenteel aan het verven), maar ik kan idd daar altijd nog wat aanpassingen in doen. :j Onwijs bedankt voor het meedenken!

Dit is overigens de kleurencombinatie (maar dan met sokkengaren, want dat had ik even geverfd bij wijze van test, en meteen maar even gekeken hoe de mohair erbij staat):
Afbeelding
Die zooi op de grond zijn de strengen mohair die ik heb geverfd. :')

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 14:48

Wat enorm gaaf dat je ze zelf verft. Hoe doe je dat? Is dat met natuurlijke stoffen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 15:20

Ik heb zakjes Jacquard verf van stoftotverven.nl. Natuurlijke stoffen werd me toch iets teveel werk. :o Verder is het een beetje aanrommelen in een pan met water en azijn. Ik heb de laatste weken veel YT-filmpjes gekeken en doe op basis daarvan een beetje m'n eigen ding, trial and error en wat niet meer. :D

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 15:41

Wat interessant. Ik vind het resultaat op de foto hierboven echt gaaf. Niks voor mij trouwens, daar heb ik het geduld niet voor haha.

Anoniem

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:51

De kleuren zijn een stuk geler uitgevallen dan gepland (toen het garen nat was, leek het de juiste roestbruinige kleur te hebben), maar ik ben niet ontevreden. :D Ik heb nu de voor- en achterkant af, alleen ik had verkeerd gerekend en te weinig mohair besteld, maar de nieuwe lading is als het goed is zojuist op de deurmat gevallen, dus dat ga ik zo verven en dan hopelijk vanavond door met de mouwen. Zo ziet het er tot nu toe uit:
Afbeelding

Afbeelding

De kabels aan de voorkant heb ik weggelaten, want die zitten precies op “vetrolhoogte” en zijn dus niet zo flatteus. :o Bovendien springen de kabels op de mouwen zo meer in het oog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 20:42

Klaaarrrrr!

Afbeelding

Inmiddels zijn alle eindjes weggewerkt en ligt hij nu te blocken. Morgen gaat hij op de bus! *D

Also, koekjes voor degene die mijn wolwinder weet te spotten. :))

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 20:44

Wat is ie mooi geworden! Heel gaaf.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17990
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 21:22

Bij je rechterbeen op de grond :)) waarom zit dat ding in een roze doos? :?

Leuk, die kabel in de mouw! En die smiley maakt het helemaal af :D

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 22:21

Mooie trui zo met die kabels! <3

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26279
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 22:37

Mooie trui met die kabels op de mouwen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 22:46

Lalidan schreef:
Bij je rechterbeen op de grond :)) waarom zit dat ding in een roze doos? :?

Leuk, die kabel in de mouw! En die smiley maakt het helemaal af :D

Jaaaaaa! *\o/* Geen idee waarom de doos roze is - waarschijnlijk omdat de accentkleuren op het ding zelf ook roze zijn. :P

Bedankt voor de complimenten! Ik ben er stiekem best trots op, want tot nu toe heb ik nog geen breiwerk afgemaakt, op een paar mislukte sokken na. :') Ik ga deze winter sowieso voor mezelf nog een bulky trui breien, want hij zit ook onwijs lekker.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26279
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 00:38

Tijdens het breien vanavond komt er ineens een vraag bij mij opborrelen, wie weet heeft iemand hier het antwoord of weet waar ik dan vinden kan...

Als ik 3 lapjes brei, alledrie van dezelfde bol garen en op dezelfde naalden. En deze lapjes zijn 20 steken bij 20 naalden, eentje in ribbelsteek, eentje in tricotsteek en eentje in gerstekorrelsteek. Zijn deze 3 lapjes dan alle 3 even groot in centimeters? Of zit er in lengte of breedte een verschil in?

Blue_flower
Berichten: 1928
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 07:11

Ik ken de steken niet, maar ik denk dat ze anders zullen zijn. Net als bij haken een vaste anders is dan een stokje.