[INFO] Breitopic, deel 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 07:45

Die worden dan inderdaad verschillende afmetingen :j

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 10:40

Iriscope schreef:
Die worden dan inderdaad verschillende afmetingen :j

Jep. :j Vandaar dat in een patroon ook staat in welke steek je je swatch moet breien.

Paloedie
Berichten: 992
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Deventer/Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 22:48

JPitty schreef:
Tijdens het breien vanavond komt er ineens een vraag bij mij opborrelen, wie weet heeft iemand hier het antwoord of weet waar ik dan vinden kan...

Als ik 3 lapjes brei, alledrie van dezelfde bol garen en op dezelfde naalden. En deze lapjes zijn 20 steken bij 20 naalden, eentje in ribbelsteek, eentje in tricotsteek en eentje in gerstekorrelsteek. Zijn deze 3 lapjes dan alle 3 even groot in centimeters? Of zit er in lengte of breedte een verschil in?


De ribbel is denk ik korter, de tricot rolt om en de gerstekorrel is netjes plat. Gok ik haha

Op zoek naar heerlijke handgebreide sokken van kwalitatief goede sokkenwol, voor jezelf of voor een ander?
https://www.facebook.com/handgebreidesokkenvanFloor/

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 17:29

Even een schopje in dit topic.

Mijn IJslandse trui vordert gestaag. Nu ben ik toe aan de mouwen en moet ik voor het eerst ook meerderen. Op internet zie ik verschillende methoden om te meerderen. Wat gebruiken jullie voor methode om te meerderen in de mouwen en waarom?

IJslanderstal Efnisstaðir - http://www.efnisstadir.nl

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 18:05

meerderen in de mouwen doe ik eigenlijk niet anders dan dat ik meerder in de rest van mijn werk.
Als je in 2 kleuren werkt, wat ik wel gok aangezien je het over Ijslands hebt, dan vind ik het het mooiste om deze methode te gebruiken;


"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Paloedie
Berichten: 992
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Deventer/Epe

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 23:33

Ik neem om te meerderen het draadje tussen twee steken op, en brei die verdraaid.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]


[ img ]
Ik heb de aanstaande eigenaar aangeschreven of hij zijn aapje wil ophalen uit de ballenbak :D

Nu weer heel snel sokken breien, want er is een kleine plundering in m'n voorraad geweest met dank aan Bokt.

Op zoek naar heerlijke handgebreide sokken van kwalitatief goede sokkenwol, voor jezelf of voor een ander?
https://www.facebook.com/handgebreidesokkenvanFloor/

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 10:36

Dank jullie wel!

Gelukkig hoeven de meerderingen niet in twee kleuren, haha! De mouwen zijn in 1 kleur, later in de pas (maar daar hoef ik alleen maar te minderen) is het wel in 2 kleuren.

Dat aapje is echt super leuk, Paloedie! En die meerderingen zijn echt heel netjes :j

IJslanderstal Efnisstaðir - http://www.efnisstadir.nl

AbleToDream
Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 15:28

ik wil me hier ook graag even aanmelden, ik heb deze winter eindelijk mijn Babette cardigan afgemaakt van Veritas en sinds gisteren mijn eerste hoofdband/oorwarmer kunnen afwerken ook.


[ img ]

assie
Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 15:36

Wat leuk zo met die knoop erin.

De aapjes zijn ook echt zo schattig.

Ik meerder op verschillende manieren, afhankelijk van het patroon. Meestal staat er wel beschreven hoe je in dat patroon moet meerderen.

Ik was begonnen met mijn HP dekentje via stranded knitting
[ img ]

Maar dat werd vrij dun. Dus nu nog een keer begonnen, maar dan dubbelzijdig. Dat had ik nog nooit gedaan, dus een uitdaging, maar so far, so good. Ik moet alleen goed opletten dat de figuurtjes niet heel breed worden.
[ img ]

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.


Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 16:17

Assie, in dit patroon staat eigenlijk slechts (Engels patroon): "increase evenly spaced" en dan het aantal steken dat je moet meerderen. Ik heb inmiddels in andere patronen van dezelfde uitgever ook wel gezien dat er soms staat "knit x aantal steken, M1, knit x aantal steken", waarbij een M1 de manier is van het tussenlusje op de naald te nemen.
Alle Engelse instructiefilmpjes zeggen dat er 3 manieren zijn om te meerderen (yarn over, M1 en dan de "knit front and back"). Enige dat ik zeker weet is dat het geen "yarn over" is, dan krijg je een gat :P

Ik weet de meeste Nederlandse termen wel als ik ze zie, maar het is me even ontschoten hoe deze manieren van meerderen in het Nederlands heten, sorry.

Je deken ziet er leuk uit! Kan me voorstellen dat je hem eerst iets aan de dunne kant vond, je tweede poging ziet er veel meer uit als een dekentje. Erg leuk patroon ook!

IJslanderstal Efnisstaðir - http://www.efnisstadir.nl

Blue_flower
Berichten: 1924
Geregistreerd: 26-01-15

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:25

Heeft iemand hier een leuk patroon voor een hoofdband? Mag voor kind maar ook volwassenen. Ik weet dat er veel van Drops zijn, maar die snap ik niet... ben net weer begonnen met breien na een tijd alleen gehaakt te hebben.

Paloedie
Berichten: 992
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Deventer/Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 09:21

Blue_flower schreef:
Heeft iemand hier een leuk patroon voor een hoofdband? Mag voor kind maar ook volwassenen. Ik weet dat er veel van Drops zijn, maar die snap ik niet... ben net weer begonnen met breien na een tijd alleen gehaakt te hebben.


Heb je er al een gevonden? Ik twijfel of ik weet wie jij bent haha

Op zoek naar heerlijke handgebreide sokken van kwalitatief goede sokkenwol, voor jezelf of voor een ander?
https://www.facebook.com/handgebreidesokkenvanFloor/

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?
Berichten: 17976
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 09:29

Ravalry heeft er genoeg staan. Je moet een account aanmaken, maar die is echt gratis en ik heb nog nooit mail oid van ze gehad.
Maar als je dat niet wilt: Meest simpele is opmeten hoeveel steken je nodig hebt en simpelweg in de rondte gaan breien tot je de breedte bereikt die je hebben wil. Eventueel een paar wraps&turns erin en je hebt ook nog verbredingen voor over de oren.

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....
....do you need a friend?

Blue_flower
Berichten: 1924
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 09:58

Paloedie schreef:
Blue_flower schreef:
Heeft iemand hier een leuk patroon voor een hoofdband? Mag voor kind maar ook volwassenen. Ik weet dat er veel van Drops zijn, maar die snap ik niet... ben net weer begonnen met breien na een tijd alleen gehaakt te hebben.


Heb je er al een gevonden? Ik twijfel of ik weet wie jij bent haha


Jij weet wie ik ben. Ik zoek alleen nog meer.

Blue_flower
Berichten: 1924
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 09:58

Lalidan schreef:
Ravalry heeft er genoeg staan. Je moet een account aanmaken, maar die is echt gratis en ik heb nog nooit mail oid van ze gehad.
Maar als je dat niet wilt: Meest simpele is opmeten hoeveel steken je nodig hebt en simpelweg in de rondte gaan breien tot je de breedte bereikt die je hebben wil. Eventueel een paar wraps&turns erin en je hebt ook nog verbredingen voor over de oren.


Ravalry ga ik eens kijken, dank!

Paloedie
Berichten: 992
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Deventer/Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 12:43

Blue_flower schreef:
Jij weet wie ik ben. Ik zoek alleen nog meer.



Haha oke, anders was het heel toevallig! Ik zal even voor je kijken of er iets in mijn boeken staat

Op zoek naar heerlijke handgebreide sokken van kwalitatief goede sokkenwol, voor jezelf of voor een ander?
https://www.facebook.com/handgebreidesokkenvanFloor/

Blue_flower
Berichten: 1924
Geregistreerd: 26-01-15

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:32


assie
Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 23:21

Wat gaaf met al die kabels zo! Ik vind persoonlijk kabels echt een crime om te breien, dusss respect!

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Blue_flower
Berichten: 1924
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 23:23

assie schreef:
Wat gaaf met al die kabels zo! Ik vind persoonlijk kabels echt een crime om te breien, dusss respect!


Ik was er ook een beetje zenuwachtig voor, maar viel me erg mee.
Het is een herhaling van steeds 8 dezelfde toeren. De kabels maak je maar in 2 toeren. In 1 toer zitten er 4 van elk 4 steken (2 op kabelnaad en 2 eerst breien). En in de andere maar 2 kabels.

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 09:04

Als je een beetje handig wordt in kabels breien zonder kabelnaad, dan gaan kabels een stuk sneller.
Best eng in het begin om wat steken los te laten, maar zodra je het door hebt, de moeite waard!

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Blue_flower
Berichten: 1924
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 09:19

Iriscope schreef:
Als je een beetje handig wordt in kabels breien zonder kabelnaad, dan gaan kabels een stuk sneller.
Best eng in het begin om wat steken los te laten, maar zodra je het door hebt, de moeite waard!


Ik moet even heel hard lachen... ik kan nog geen steek ophalen of terug halen, dus los laten doen we maar niet :')

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 09:22

Gewoon een paar keer bewust laten vallen, en met een haaknaald ophalen! Dan zie je het echt sneller dan je denkt :)

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Blue_flower
Berichten: 1924
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 09:23

Iriscope schreef:
Gewoon een paar keer bewust laten vallen, en met een haaknaald ophalen! Dan zie je het echt sneller dan je denkt :)


Ik moest laatst een steek terug vinden... en stukje terug breien, nou dan begin ik liever opnieuw :D

assie
Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 09:32

Steken terugvinden en ophalen en extra toevoegen en creatief zijn lukt me inmiddels vrij aardig.
Maar inderdaad dat werken met die kabelnaald... vreselijk. Kan dus ook zonder? Interessant!

Ik ben nu nog even aan het puzzelen met 2 draden tegelijk op spanning houden als ik de ene over mijn wijsvinger en de andere over mijn middelvinger wil laten lopen. Die over de middelvinger blijft steeds zo los

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 09:37


Voor degene die het een kans willen geven!
Interessante stukje is na 1 min ongeveer.

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers