[ART]Naaldvilten / Needlefelting

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 

Madelief
Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 16:25

Hee, hoi, wat superleuk. Kijk voor tutorials vooral bij Sarafina fiber art.com. Daar heb ik een heleboel van geleerd, en één haar tutorials was de aanleiding voor het maken van de kleine merrie die hier als eerste op Bokt verscheen. En op youtube staan sowieso ontzettend veel leuke tutorials.
Heel veel plezier, ik ga dit topic heel zeker volgen!

Kijk ook eens op mijn site!
En we hebben natuurlijk ook nog facebook!


Madelief
Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 12:03

Ik vind vilten super rustgevend, dus misschien dat je er nu juist iets aan kunt hebben. Ik gebruik zelf meestal wat grovere naalden. Daarmee kun je sneller dingen vastprikken. Maar die maken wel grotere gaatjes. Omdat ik denk dat jij bolletjes moet gaan vilten is dat niet zo'n probleem. Die kun je ook in je hand ronddraaien, zoals je met een knikker of zo kunt doen. Zo wordt het mooi rond, de vezels grijpen al wat in elkaar en je ziet de gaatjes niet meer...... Ik heb ook een soort pen met drie fijne naaldjes erin, zo kun je drie keer zo snel werken op wat grotere vlakken. Maar met één gaat het ook heel goed, hoor.

Kijk ook eens op mijn site!
En we hebben natuurlijk ook nog facebook!

Madelief
Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 15:59

Goh, dat lijkt me geweldig, een hele afdeling met enkel maar viltspul... Ik denk dat ik daar erg arm vandaan zou komen. En een klein balletje kun je eventueel gewoon in je hand maken, maar misschien is dat voor een eerste project niet zo'n goed idee. Want je kunt je gemeen prikken aan die naalden, ze zijn heel scherp. Ik prik zelf weleens "los" dus niet op het kussen, bijvoorbeeld als je een lastig hoekje van een voetje of zo bij wilt werken, maar ik heb wel altijd pleisters bij de hand. En ik heb me ook al eens een keer geprikt met een houder met vijf naalden, en toen had ik ook echt vijf gaatjes in mijn hand. Ik snap nog niet hoe ik dat voor elkaar gekregen heb maar het lukte :)

Kijk ook eens op mijn site!
En we hebben natuurlijk ook nog facebook!

Madelief
Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:56

:)) Ik krijg mooie visioenen...

Kijk ook eens op mijn site!
En we hebben natuurlijk ook nog facebook!

Madelief
Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 22:00

Ik heb wekenlang filmpjes gekeken voor ik durfde te beginnen - en kon, trouwens, want ik had toen nog helemaal niks voor naaldvilten. En ik ben begonnen met de twee hondjes die de foto voor Wolliewat zijn. Ben en Hansi. Van pijpenragers met wat wol er omheen geprikt..... :) Vanaf toen was ik verslaafd!

Kijk ook eens op mijn site!
En we hebben natuurlijk ook nog facebook!

Madelief
Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 17:32

Ik denk dat je daar goed aan gedaan hebt. Het is niet fijn als je heel lang moet prikken om iets vast te krijgen. Ben je al begonnen?

Kijk ook eens op mijn site!
En we hebben natuurlijk ook nog facebook!

Madelief
Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 18:46

Ik zal je bemoedigende gedachten sturen!

Kijk ook eens op mijn site!
En we hebben natuurlijk ook nog facebook!

Madelief
Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 20:35

Met alleen een naald kom je niet ver..... :) Misschien kan Jans je een steuntje in de rug geven. Het zou leuk zijn als er hier een stel mensen met naaldvilten bezig was.... ik ken volgens mij niemand in Nederland die het doet.

Kijk ook eens op mijn site!
En we hebben natuurlijk ook nog facebook!

Madelief
Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 11:27

Ik bestel bij Meervilt. Daar kun je in elk geval eens kijken. Ze hebben er veel soorten wol en veel naaldviltspullen. Geen idee of het duur is maar ik kan er meestal wel ongeveer krijgen wat ik nodig heb. Je hebt ook nog Vilt-o-rama, daar hebben ze weer andere kleuren wol. Ik kan tijden doorbrengen met het gewoon neuzen naar wat er te krijgen is.....

Kijk ook eens op mijn site!
En we hebben natuurlijk ook nog facebook!

Madelief
Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 08:01

En dat is dus vandaag.... :) Ik ben benieuwd, Jans, hoe het gaat worden maar ook hoe je het vindt. Ik verheug me al op foto's!

Kijk ook eens op mijn site!
En we hebben natuurlijk ook nog facebook!

Madelief
Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 22:34

O, Jans, dat is al een mooie bol. En wat leuk dat je het ook leuk vindt! Ik ben heel benieuwd hoe het verder wordt. En pleisters... het hoort erbij :)

Julie0307, ik heb me net ook aangemeld bij een Facebookgroep die zich bezig houdt met naaldvilten... ik wist niet dat die bestond. Er zijn dus wel degelijk andere mensen die zich er ook mee bezig houden. Leuk om te zien wat anderen maken.....

Kijk ook eens op mijn site!
En we hebben natuurlijk ook nog facebook!

Madelief
Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 13:48

O, wat leuk toch... het is al een echt oortje! En Julie0307, ik heb je gezocht maar niet gevonden op het andere forum. Ik ga nog eens kijken.

Kijk ook eens op mijn site!
En we hebben natuurlijk ook nog facebook!

Madelief
Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 16:51

O, kijk nou, het wordt al een echt beestje... superleuk, Jans!

Kijk ook eens op mijn site!
En we hebben natuurlijk ook nog facebook!

Madelief
Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:53

Jij vindt het dus ook ontspannend :) . Denk je eraan dat je ook pleisters meeneemt? Welterusten en mooie viltdromen!

Freya6, hoe gaat dat met die schapenvachten? Prik je de afgeschoren wol dan aan de onderkant door of zo? Hoe ziet het eruit als het klaar is? En is die wol al gewassen? Ik kan het me niet helemaal voorstellen ...

Kijk ook eens op mijn site!
En we hebben natuurlijk ook nog facebook!

Madelief
Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 21:46

Wat een mooie dingen maakt je moeder.... en als je het leuk vindt, begin gewoon ook! Dan kunnen we onze eigen naaldviltgroep oprichten :)

Kijk ook eens op mijn site!
En we hebben natuurlijk ook nog facebook!

Madelief
Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 20:20

Voorzichtig prikken is denk ik een betere oplossing..... :) En af en toe gaat het gewoon mis. Het hoort er een beetje bij. Ik heb nu een heel eng schuimrubber prikkussen waar een afgebroken naald in zit die ik nergens meer kan vinden. Ik verheug me heel erg NIET op de dag dat ik die ineens tegen kom....

En Chardy, wat grappig dat je moeder met de kop begint, ik begin altijd met het lijf. Het hoofd komt pas helemaal op het eind!

Kijk ook eens op mijn site!
En we hebben natuurlijk ook nog facebook!

Madelief
Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 20:01

Jans, raad je haar dan ook dit topic aan? Dan heb je er weer een nieuwe volger bij..... :)

Kijk ook eens op mijn site!
En we hebben natuurlijk ook nog facebook!

Madelief
Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 18:13

Ja... dat is wel een beetje gemeen, ons nieuwsgierig maken en dan niks laten zien. Ik heb nu een oude blonde labrador klaar en ik zal jullie morgen een sneak preview geven!

Kijk ook eens op mijn site!
En we hebben natuurlijk ook nog facebook!

Madelief
Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 15:23

Zo. Dit is de labrador waar ik het over had.. .kan zijn dat er nog iets aan veranderd moet worden, ik heb nog geen goedkeuring van degene die hem besteld heeft.


[ img ]


[ img ]

Kijk ook eens op mijn site!
En we hebben natuurlijk ook nog facebook!

Madelief
Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 20:32

Dankjewel allemaal. Ik vond het heel leuk om te doen, ik vind oude honden altijd iets heel speciaals hebben. Er komt nog een oud zwart vriendje bij, daar ben ik nu mee bezig.... :)

Kijk ook eens op mijn site!
En we hebben natuurlijk ook nog facebook!

Madelief
Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 20:14

Hoi!

Ik zet deze hier alvast neer. Eigenlijk vind ik dat de eigenaar het beestje als eerste mag zien maar ik vind ook dat deze viltgroep een streepje vóór heeft... en hier kijken toch niet zoveel mensen :).



[ img ]


Het zwarte vriendje voor de blonde oude labrador is ook klaar. Hij viel om de één of andere reden groter uit dan de gele, terwijl ze op een frame met dezelfde maten gevilt zijn. Maar goed, het ging nog best, vond ik.....

[ img ]


Groetjes,
Elsbeth.

Kijk ook eens op mijn site!
En we hebben natuurlijk ook nog facebook!

Madelief
Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 20:37

Dankjewel! En Shirley, ik ben ook dol op die ouwetjes.... :)

Kijk ook eens op mijn site!
En we hebben natuurlijk ook nog facebook!

Madelief
Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 14:28

Viltspul koop ik bij Viltorama of bij Meervilt. Bij allebei hebben ze enorm veel viltspul maar soms heeft de één iets dat de ander mist, en dat heb ik dan net nodig.....

Veel sterkte in het ziekenhuis, en knap snel op zodat je gauw weer thuis bent. Ik duim!

Kijk ook eens op mijn site!
En we hebben natuurlijk ook nog facebook!

Madelief
Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 18:16

Super! En wat heb je lekker veel kleurtjes gekregen... ik heb er ook veel maar een groot deel ervan heb ik nauwelijks gebruikt. Gelukkig vroeg iemand om een regenboogbeestje, daar verheug ik me erg op. En die vingerhoedjes kwam ik ergens tegen..... maar ik prik niet meer zo heel vaak in mijn vingers dus ik waat het erop.

Kijk ook eens op mijn site!
En we hebben natuurlijk ook nog facebook!

Madelief
Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 07:34

Wat is het hier stil de laatste tijd..... Jans, heb je al iets gevilt? Ik heb net een krans met twee vogeltjes af als kerstcadeau voor twee vriendinnen, ik zal kijken of ik er vanmiddag foto's van kan maken als het licht wat beter is.

Kijk ook eens op mijn site!
En we hebben natuurlijk ook nog facebook!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers