[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2022

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
JodieR
Berichten: 2289
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: Nunspeet

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 15:33

@seven : wat een prachtig schilderij word het al, hoeveel lagen wil je er nog over doen? Alleen oogt voor mij het paard links, zijn voorste oor een beetje te lang.

@Myrsky: dikkertje dap moet ik gelijk aan denken. De neus spreekt mij al heel erg aan. Ben benieuwd hoe die verder word.

@Seven: die word mooi, ik kijk alleen nog beetje vreemd tegen het ‘bot’ onder z’n oog aan. Verder die kleurencombinatie en dat halster wauw!

Tweede foto is de achtergrond al veel mooier, door het lichte in het midden vind ik de paarden meer naar voren komen.

@Jis_ : ik wil voor beide stukken gaan, kijken wat mij het beste bevalt en vanuit daar door gaan

@_San87_ : wauw wat is dat rondje met bladgoud gaaf! Echt super gedaan heel mooi

@Jeika : wat is die gaaf! Vind de diepte hoe je daar mee speelt heel mooi. Wat voor achtergrond ga je er bij doen? Ik zou zelf een rustige achtergrond doen, zodat de dieren er echt uitspringen. Ik denk wel gelijk aan een bos

@Appeltjes_1: ik word gelijk de film Spider-Man in getrokken, netjes gedaan!


Hier weer een kaartje die ik heb gemaakt. Een ijsvogel
[ img ]

En even iets heel anders geprobeerd een zebra
[ img ]


Seven
Berichten: 21131
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 15:48

Geen idee nog Jodie
Ik verwacht een laag of drie maar kunnen ook nog meer worden.

Mooie ijsvogel mijn favo Vogel <3

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 20:17

Jeika: Wat een gave dingen maak je toch! :D Leuk ook om die close up van het haasje te zien, die is heel goed gelukt!

JodieR: Je leeuw ziet er veelbelovend uit! Met wat oefening kan dat alleen maar beter worden! Het ijsvogeltje vind ik heel tof - leuke stijl heb je!

San: Ik vind hem echt fantastisch. <3 Die uitdrukking is zo cute. <3

Seven: Mooi schilderij met die aangepaste achtergrond. :j Die eerste leek inderdaad een beetje op water - dit past beduidend beter. Je potloodtekening is ook gaaf! Mooie kleuren. :j

Myrsky: Ziet er netjes uit! Ik ben benieuwd naar je vorderingen!

Hier is het eerste werk van 2022 ook een feit:
[ img ]
De stadsmuur van Sighnaghi in Georgië met het plaatsje zelf in de achtergrond.

Ik heb net wat lopen rommelen hiermee. Dit is in aquarel om even te kijken wat ik van de kleuren vind (ik ben er nog niet helemaal over uit, haha), maar ik ben momenteel moed aan het verzamelen om olieverfspullen aan te schaffen en hem te gaan schilderen:
[ img ]

De kleurwaarden kloppen van geen kant overigens en het is wel héél grof en snel opgezet.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41323
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 20:22

Oh wat mooi <3. De ex-First Lady van Georgië zat me steeds te vertellen dat ik echt eens naar dat land moet, ik denk dat ze gelijk heeft :D.

Je bizon (?) is mooi, die kleuren! Waar woon je ergens, je mag mijn olieverf wel lenen om te kijken of je t wat vindt.

En thanks voor t compliment :D.

@Jodie, wat een leuke werken, ijsvogel <3.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 21:24

Dank je! Het is echt een héérlijk land! <3 Echt heel erg ondergewaardeerd imo (maar daarmee gelukkig nog niet zo overlopen door massatoerisme).

Ik woon in het westen des lands (Rotterdam), volgens mij best wel een eind bij jou vandaan, maar bedankt voor het aanbod! :D Het is een Camargue stier trouwens, haha.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-01-22 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41323
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 21:25

Mkango schreef:
Dank je! Het is echt een héérlijk land! <3 Echt heel erg ondergewaardeerd imo (maar daarmee gelukkig nog niet zo overlopen door massatoerisme).

Ik woon in het westen des lands (Rotterdam), volgens mij best wel een eind bij jou vandaan, maar bedankt voor het aanbod! :D

Ja, dat is iets te ver, haha :D.

Ik hoor het ja, toch maar op de lijst zetten.

Anoniem

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 22:00

Ik ben echt heel erg geneigd om toch weer m'n Wacom te pakken en die tekening digitaal uit te werken. _O- Ik vind het zoooooo eng om te gaan schilderen. :')

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41323
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 22:00

Mkango schreef:
Ik ben echt heel erg geneigd om toch weer m'n Wacom te pakken en die tekening digitaal uit te werken. _O- Ik vind het zoooooo eng om te gaan schilderen. :')

Doe beide?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 22:01

_San87_ schreef:
Mkango schreef:
Ik ben echt heel erg geneigd om toch weer m'n Wacom te pakken en die tekening digitaal uit te werken. _O- Ik vind het zoooooo eng om te gaan schilderen. :')

Doe beide?
Terwijl ik wacht op m'n schilderspullen is dat idd het plan. :j Hoewel ik ook nog low-key een opdracht heb liggen waar ik aan kan werken. :P

Shiloh
Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 23:34

@Jeike echt super knap die vos! En dat konijn erbij. Wouw. Ik zou dan op een gegeven moment niet meer door durven uit angst om het te verpesten.

@appeltje_1 knap hoor! Best lastig om een hoofd goed te vangen zonder neus/mond/haren. Vind hem echt goed hoor!

@_San87_ ik vind die stijl van jou met grafiet met die cirkel zo eromheen echt heel gaaf.

@Myrsky ook lekker bezig! Lekker dat neusje al zo. Linker oogje lijkt een beetje uit balans te gaan, maar dat kan ook liggen aan dat die kant nog niet zoveel detail heeft. Zeker door gaan hoor! Ben erg benieuwd!

@Seven gaat ook weer lekker. Echt knap hoe je je platen zo opbouwt. Ik probeer het, maar simpel vind ik het niet.

@JodieR leuke stijl!

Ik ben voor het eerst in tijden weer wat aan het prutsen en kom mijn gezicht dus weer eens laten zien. Ben voor het eerst ooit met pastel potloden aan de gang en mijn eerste kleur tekening die niet digitaal is. Vanaf een oog foto van mijn hond.

Oog zelf ben ik al best tevreden over en probeer nu up te bouwen naar de rest van het hoofd, maar vind het bijzonder lastig. Ik dacht ik breng eerst een onderlaag en ga dan met lichte highlights verder, omdat ik dacht dat kan met pastel, maar krijg je het toch niet goed voor elkaar.


[ img ]

[ img ]

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Seven
Berichten: 21131
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 10:11

Zier er al goed uit shiloh
Wat ik wat mis is het blauwe wat je in de foto zo terug ziet komen dese zal zeker in gradaties kwa kleuren veel meer diepte geven. Iets meer contrast in en rond om het oog en je bent er :j

Wat ik fijn vind met pastel is dat je gerust een haartjeslaag tussen door kan zetten zonder dat je gene kant meer op kan. Op welk papier teken je ?

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik

Shiloh
Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 11:21

Pastel mat (haha. Ik ben echt zo type dat als ik iets probeer moet het gelijk goed :P , als ik faal mag het niet aan de materialen liggen :P ). Ik merk dat ik het heel lastig vind om te bepalen hoe ik uiteindelijk bij de juiste kleur uit moet komen en hoe ik daar bovenop detail behoud. Met name kleur keuze en mengen van kleuren dus vind ik nog erg tricky. En ook hoe je de kleur verschillen op een klein oppervlak goed opbouwt.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 12:11

Shiloh schreef:
Pastel mat (haha. Ik ben echt zo type dat als ik iets probeer moet het gelijk goed :P , als ik faal mag het niet aan de materialen liggen :P ). Ik merk dat ik het heel lastig vind om te bepalen hoe ik uiteindelijk bij de juiste kleur uit moet komen en hoe ik daar bovenop detail behoud. Met name kleur keuze en mengen van kleuren dus vind ik nog erg tricky. En ook hoe je de kleur verschillen op een klein oppervlak goed opbouwt.
Herkenbaar. :)) Verder eens met Seven: er mist wat blauw in je tekening en wat contrast. Soms kan het helpen om de foto even zwart/wit te maken, dan zie je waar je wat moet aanpassen aan je values omdat je dan opeens ziet welke kleuren misschien schaduwen of hooglichten lijken, maar eigenlijk dezelfde kleurwaarde hebben als de middentonen.

Seven
Berichten: 21131
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 12:42

Ik snap je helemaal kleuren bepalen is ook lastiger zeker als een foto zoals deze blauwer is zijn er ook zeker roze paarse en zelfs groen en rood tinten nodig om de diepte in de vacht te creëren naast de meer duidelijke kleuren die je ziet.

Wat ik zelf doe is eigenlijk gewoon proberen als ik teken steeds weer wat kleur toevoegen en soms past dat totaal niet dan weet ik met de pastelmat dat ik dat gemakkelijk weer met een andere kleur kan oplossen omdat je er genoeg lagen op kwijt kan.
Ik begin normaal altijd met een basislaag en die zal ik in jou geval dan beginnen met donkerbruine,donkerblauw, antraciet, lichtblauw en zwarte maken om de high en lowlights alvast er in te verwerken. Daarna ga ik over op de haar details en daarin eerst lowlights en daarna highlights en als het moet herhaal ik dat proces met verschillende kleuren en tinten.


Ik denk dat je met een verhoogd contrast en een goede lichtblauwe highlight al veel meer de kleuren krijgt en de scherpheid van de haren als je dat over een goede basislaag zet.

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik

Shiloh
Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 12:56

De delen die nu getekend zijn zijn ook nog lang niet af hoor. Heb met grafiet tekeneningen wel geleerd dat je constant blijft opbouwen, maar dat je vaak pas ziet wat verder moet gebeuren als je meer van het geheel ziet. Dus snap helemaal wat jullie bedoelen kwa “meer blauw” maar daar ben ik gewoon nog niet aan toegekomen. Dat voelt voor mij als toplaag? Maar maar misschien zie ik dat fout. Zat voor mijn gevoel buiten het oog om nog heel erg in de basis laag. Maar was aan het zoeken hoe kom ik van een basislaag in de details. Misschien moet ik wat harder drukken of zo, maar heb soms het gevoel dat een detail erbovenop amper tot uiting komt.

Met over oog al best tevreden bedoelde ik dus echt letterlijk alleen de oogbal

Thanks Seven. Ga eens wat prutsen met de kleuren die je noemt. Ik heb de pastel potloden van Faber castell en daar staan helaas ten opzichte van de chromos potloden geen beschrijvingen op van kleuren. Alleen nummers.

Heb wel een kleuren palet/overzicht gemaakt.

Maar ga eens kijken. Dank voor de tips!

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Seven
Berichten: 21131
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 13:55

Super ben heel benieuwd hoe je hem gaat uitbouwen

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik

Jis_
Berichten: 11490
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 16:07

Zondag weer Project Rembrandt *\o/*


Benieuwd hoe je hem verder uit gaat werken Shiloh, begin ziet er al goed uit

Mooi Mkango Snap wat je bedoelt qua kleuren, het losse/ grove vind ik mooi. Leuk dat je olieverf gaat proberen

Heel leuk Jodie!

Prachtig weer Seven :j mooie kleuren

Ik vind ze zo leuk Mysky, mooi! <3

Mooi San! :j

Gaaf Jeika! <3

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 17:37

Mag ik meedoen :D
Mijn doel is verschillende dingen proberen, maar vooral lol hebben.

[ img ]

Shiloh, prachtig dat oog!

Mkango, wat een leuk doorkijkje. Hele andere stijl, mooi!
Mooie kleuren heb je gebruikt bij de stier. Grof opgezet, maar toch herkenbaar, knap!

JodieR, wat een schattig ijsvogeltje. Leuke combinatie van materialen.
Je zebra is ook leuk!

Seven, gewoon prachtig!

Myrsky, de neus heb je mooi gedaan! Ben benieuwd naar het eindresultaat.

San87, prachtig weer! Dat hartje maakt het helemaal af.
Ik ben benieuwd naar je veulentje.

Jeika, wat een schattig konijntje. Het doet me een beetje aan Rien Poortvliet denken

Jis_
Berichten: 11490
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 17:39

Gezellig amber, wat prachtig! :wow:

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama


_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41323
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 17:52

Dat ziet er al heel goed uit, Amber :D. Lekker doorgaan met lol hebben!

@Shiloh, goed bezig :j. Gewoon langzaamaan kleur toevoegen. Dat kan prima al in de basislaag, trouwens.

Verder, iedereen bedankt voor de complimenten :D.

Shiloh
Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 19:20

Pffff echt lastig hoor! Kwa basis laag wordt het opzich langzaam wel wat, maar echt geen idee hoe ik dan detail erin ga krijgen. Ik heb alleen geen echt licht blauw. Dus moet daarvoor beetje mengen, maar dat is met detail wel echt super lastig.

Geen idee of dit een beetje is wat jullie bedoelde met kleur in basis laag?

[ img ]


@amber gaaf! Echt heel knap zoveel detail met licht op donker. Ben onder de indruk!

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 19:42

Dankjulliewel!

Shiloh, ik heb geen ervaring met pastel, dus wat dat betreft kan ik je niet echt helpen. Maar als je nu met lichtere tinten de structuur van de haren neerzet op deze laag? Het oog is echt prachtig.

janouk
Blogger
Berichten: 17811
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 18:41

Vanmiddag een eerste opzet met pastelpotlood gemaakt met studie naar de juiste kleuren.
Puzzelen om de veren mooi neer te leggen

Buizerd, foto Endsng fotografie

[ img ]
[ img ]

@amber15 mooie stijl. Aansprekend
@jodier ik vind je zebra super leuk. mooie stijl
@seven, ik ben fan van jouw manier van tekenen.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 19:32

Zijn kop is echt al mooi zeg. Die veren lijken me ook lastig ja.

En hij is af. Ik zat te twijfelen of ik donkere stukken nog iets meer aan zou zetten met zwart potlood. Hebben jullie daar ervaring mee?
[ img ]

kosseh
Berichten: 2582
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 16:30

Leuk topic! Ook leuk om alle verschillende stijlen te zien.
Vind al die realistische tekeningen/schilderrijen zo gaaf!!

Ik ben sinds een maandje aan het tekenen. Zocht een hobby die ook met corona kon. Die niet actief was, doordat ik aan het herstellen ben van een enkel blessure.

Tot nu toe kom ik nog niet verder dan Doodlen, met een voorbeeld erbij. Zelf iets leuks bedenken vind ik nog lastig

[ img ]


Hebben jullie nog tips? Sites of filmpjes met uitleg op beginners niveau zijn welkom :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hiraeth, SemrushBot en 4 bezoekers