[ART] Bullet Journal

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [Info] Bullet Journal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 15:20

Maar ligt dat echt aan het boek dan? Of ben je daardoor consequenter?
Wat houdt de 54321 exercise in?

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 16:31

Thats_Me schreef:
Bedankt voor de inspiratie zo'n overzicht is zeker iets wat in mij bujo zou passen. Doet iemand ook iets met het paardrijden in de Bujo? Ik zou iets willen met het rijden van de manegelessen maar weet nog niet precies wat. Vorig jaar deed ik het als een soort dagboek maar wil het nu wat strakker.

Ik hou de trainingen erin bij, dus gewoon elke week een spread en daarin zet ik dan wat ik per dag heb gedaan en dan met een uitleg hoe het ging. Heel fijn om terug te kunnen kijken + leuk om terug te lezen.

Fellow
Berichten: 5117
Geregistreerd: 25-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:14

Faitherr schreef:
Thats_Me schreef:
Bedankt voor de inspiratie zo'n overzicht is zeker iets wat in mij bujo zou passen. Doet iemand ook iets met het paardrijden in de Bujo? Ik zou iets willen met het rijden van de manegelessen maar weet nog niet precies wat. Vorig jaar deed ik het als een soort dagboek maar wil het nu wat strakker.

Ik hou de trainingen erin bij, dus gewoon elke week een spread en daarin zet ik dan wat ik per dag heb gedaan en dan met een uitleg hoe het ging. Heel fijn om terug te kunnen kijken + leuk om terug te lezen.


Zou je daar eens een foto van willen plaatsen? Ben wel benieuwd hoe je dat indeelt! :D

RenskeFrea

Berichten: 866
Geregistreerd: 03-02-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 09:27

Maartje_M schreef:
Maar ligt dat echt aan het boek dan? Of ben je daardoor consequenter?
Wat houdt de 54321 exercise in?


Bij 5,4,3,2,1 begin je eerst met alle doelen die in je opkomen opschrijven.
Vervolgens ga je ze indelen in een spread van 5 rijen. (je kan een aparte spread maken voor prive en professionele doelen, dan heb je er 10 totaal).
Vervolgens deel je ze in in hoeveel moeite en tijd het gaat kosten.
5 jaar, 4 maanden, 3 weken, 2 dagen en 1 uur.

De bedoeling is erna om van elke rij 1 doel uit te kiezen en die te prioriteren, en niet naar de rest te kijken tot je die af hebt, om te focussen op dingen afmaken en niet met 100 dingen tegelijk bezig te zijn.
Als het huidige doel niet meer interessant is of niet lukt om af te maken dan zegt hij dat dat waarschijnlijk betekent dat het niet meer belangrijk is en moet je hem wegstrepen voor je aan een volgende bezig gaat.

De 2 dagen en 1 uur neem je direct op in je daily log. Hij zegt die kun je meteen doen, dan heb je al 4 van je 10 priority doelen gehaald en dat motiveert :)
Voor de andere 3 categorieën maak je een collection aan, zodat je dat doel kan opsplitsen in kleinere taken waardoor het interessant blijft en minder moeite kost en zodat je motivatie blijft houden.
Die kleinere taken zijn dan zogeheten sprints volgens mij, omdat bij grote projecten je vaak enthousiast begint en dan je aandacht verzwakt en je weer met iets nieuws begint wat interessanter is.
Die sprints zorgen ervoor dat je steeds kleine nieuwe projectjes start met uiteindelijk dat je het doel haalt.

(ik lees het boek in het engels dus is soms lastiger vertalen :P )

Ikzelf heb half wat bereikt, heb een collection voor de schoonmaak opgezet, en een paar kleine taakjes uitgevoerd zoals afspraak met huisarts, medicijnen bestellen en garage zoeken. Maar mijn hoofdstruikelblok is tijd nemen om aandachtig een uurtje per dag ook daadwerkelijk aan mijn Bujo te besteden, en dat kun je lastig ondervangen door dingen te noteren in je Bujo :P

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: [Info] Bullet Journal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 11:20

Hallo allemaal, ik kom me hier ook melden :)

Ik heb het topic helemaal doorgelezen en een berg inspiratie opgedaan. Van de week zelf maar eens een boekje gehaald (een knalroze Leuchtturm) en aan de slag gegaan. Ik ga hem niet gebruiken voor weeklies of iets dergelijks, daar heb ik mijn (online) agenda voor. Ik wil hem wel gebruiken voor lijstjes en het bijhouden van doelen en de training van de paarden.

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [Info] Bullet Journal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:28

Welkom bnet

Klinkt logisch renske! Ik heb inmiddels het e-book ook, dus ga hem binnenkort lezen

xChanelx
Berichten: 1920
Geregistreerd: 05-04-13

Re: [Info] Bullet Journal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 15:53

Ik ben onlangs ook begonnen met een BuJo en jat vooral mijn inspiratie van Pinterest :+
Heeft iemand nog ideeën voor een leuke, simpele, overzichtelijke lay-out voor een kasboekje? Dus inkomsten en uitgaven per maand.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 00:33

Thats_Me schreef:
Zou je daar eens een foto van willen plaatsen? Ben wel benieuwd hoe je dat indeelt! :D

Jaa natuurlijk, ik zal morgen even voor je kijken!

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 00:41

Seni schreef:
Hebben jullie het idee dat jullie met dit boek ook echt georganiseerder zijn?

Eigenlijk wel :j
Vooral de habbit tracker is wel handig om dingen in de gaten te houden dat een warhoofd als ik wel eens vergeet :D
Ik gebruik hem bv om bij te houden wanneer ik het beddengoed vervang, of ik dagelijks mijn vitaminen pak, wanneer ik mijn lenzen moet vervangen,...
Aan de hand daarvan kan ik beter inplannen en vergeet ik dus minder :D

Seni

Berichten: 2730
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 10:44

tessyke schreef:
Seni schreef:
Hebben jullie het idee dat jullie met dit boek ook echt georganiseerder zijn?

Eigenlijk wel :j
Vooral de habbit tracker is wel handig om dingen in de gaten te houden dat een warhoofd als ik wel eens vergeet :D
Ik gebruik hem bv om bij te houden wanneer ik het beddengoed vervang, of ik dagelijks mijn vitaminen pak, wanneer ik mijn lenzen moet vervangen,...
Aan de hand daarvan kan ik beter inplannen en vergeet ik dus minder :D


Hihi ik zeg het ook niet duidelijk denk ik. Ik bedoel door het boek van Carol. Carol gebruikt geen trackers toch? Maar ben het met je eens, trackers helpen mij ook echt om dingen op regelmatigere basis te doen!

black_kelpie

Berichten: 7815
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 01:41

Niet heel kunstig, maar ik vind hem toch leuk geworden; een lijst van mijn kamerplanten en de verzorging per soort. Best handig als je vingers niet altijd even groen zijn :=

En er kunnen er nog veel meer bij *\o/*


Afbeelding

spottedponie
Berichten: 2962
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 10:31

Ik heb me aan het begin van het topic al eens gemeld, en ben er toen mee bezig geweest maar kwam het slop in...

Nu loopt mijn hoofd over van de dingen die moeten gebeuren, planningen, ik vergeet zaken, kom nergens aan toe, en als ik wel ergens aan toe kom heb ik geen idee wat ik moet doen dus doe ik maar niks... -O-

Daarom ga ik maar weer starten met de bujo, en om het iets makkelijker maar wel leuk te maken voor mezelf heb ik gister de mus met de gouden veer gekocht, en het boekje met decoraties...

Ga er nu even lekker mee aan de slag!

Photograph

Berichten: 1372
Geregistreerd: 29-08-17
Woonplaats: Den Haah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:58

Heejj, mag ik me hier ook melden?

Ik heb dit topic vanaf pagina 1 tot 115 helemaal uitgelezen (dat duurde btw een week). Ik heb super veel inspiratie opgedaan en bijna al jullie foto’s opgeslagen! Ikzelf heb al vanaf augustus 2018 een Bullet Journal in huis.

Ik heb er in die week toen ik hem gekocht had veel in gewerkt, maar na een tijdje was ik het wel weer zat. Nu ben ik dit topic gaan lezen en ben ik tot de conclusie gekomen een nieuwe Bullet Journal te gaan kopen.

Nu heb ik dus een paar vragen. Welke Bullet Journal past bij mij? Dit zijn mijn eisen en welke Bullet Journals ik wel zou willen.

- Hij moet plat open liggen.
- Het moet een harde kaft zijn.
- Het moet minstens 100g papier zijn.
- Niet doordrukken, ghosting mag, geen problemen mee.
- Minimaal A5 formaat, A4 formaat vind ik zelf wel het fijnst, maar de kans is klein dat daar een goede Bullet Journal van is.
- Geen voorgedrukte pagina’s.

Ik heb al een beetje rondgekeken en ben uitgekomen dat de Dingbats en de Nuuna het meeste overeenkomen, dat zijn overigens ook de enige die ik ken. Maar welke past dus echt het beste bij mijn eisen en kan je via een betaalbare site kopen?

Dan heb ik nog een vraag. Ik heb nu de Pastel Stabilo stiften (drukken soms door), de Hema stiften (drukken enorm door), en 1 ecoline Brushpen (drukt niet door). Verders heb ik 6 verschillende potloden, 1 stabilo fineliner drukt soms door), en 1 stabilo zwarte stift (drukt niet door). Welke stiften/pennen/potloden/vulpennen/markers zijn nog echt een must voor een bullet journal en is betaalbaar? + Het liefste kopen bij een niet online winkel.

Derde vraag. Hoe houden jullie het Bullet Journaling leuk en zitten jullie ook echt élke dag een uurtje aan je Bullet Journal te werken?

Alvast bedankt voor de antwoorden :)

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [Info] Bullet Journal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:04

Ik heb deze van PaperStore: https://www.bol.com/nl/f/mijn-bullet-da ... 077200505/
Drukt niet door, tenzij ik met een marker (watervaste stift) werk. Maar dan drukt alles door volgens mij. Heeft een harde kaft, heel fijn.
Deze heeft geen voorgedrukte pagina's, alleen 2 pagina's met een korte handleiding/inleiding.

Qua fineliners zweer ik bij Stabilo of Staedtler. En ik heb nog een merk, maar daar moet ik thuis even voor kijken. Ecoline brushpennen zijn ook super :j

Ik werk er niet elke dag een uur aan, maar ik gebruik dan ook alleen simpele trackers voor een paar dingen. Verder is het voor mij vooral een agenda. Ik werk dan wel een paar maanden vooruit ivm afspraken.
De trackers werk ik wel elke dag bij, maar dat is geen uur werk omdat ik ze vrij simpel heb gemaakt. Ze maken was overigens wel iets langer werk, maar dat is 1x aan het begin van de maand.

Photograph

Berichten: 1372
Geregistreerd: 29-08-17
Woonplaats: Den Haah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:06

Amanda schreef:
Ik heb deze van PaperStore: https://www.bol.com/nl/f/mijn-bullet-da ... 077200505/
Drukt niet door, tenzij ik met een marker (watervaste stift) werk. Maar dan drukt alles door volgens mij. Heeft een harde kaft, heel fijn.
Deze heeft geen voorgedrukte pagina's, alleen 2 pagina's met een korte handleiding/inleiding.

Qua fineliners zweer ik bij Stabilo of Staedtler. En ik heb nog een merk, maar daar moet ik thuis even voor kijken. Ecoline brushpennen zijn ook super :j

Ik werk er niet elke dag een uur aan, maar ik gebruik dan ook alleen simpele trackers voor een paar dingen. Verder is het voor mij vooral een agenda. Ik werk dan wel een paar maanden vooruit ivm afspraken.
De trackers werk ik wel elke dag bij, maar dat is geen uur werk omdat ik ze vrij simpel heb gemaakt. Ze maken was overigens wel iets langer werk, maar dat is 1x aan het begin van de maand.


Ahh okee, twijfel nog even over die Bullet Journal..

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:17

Ik vind het ook lastig hoor. Heb er nu verschillende en allemaal hebben ze eigenlijk wel iets.
Ik merk dat deze met name met de stabilo stiften (dus niet de fineliners) wel ghosting geeft. Met Staedtler helemaal niet. Die van de Action deed dat weer wel. Het is ook echt afhankelijk van welke stift.

Dit is met deels Staedtler en dat andere merk (bovenste 3/4) en deels Stabilo (onderkant paars en zwarte deel).
Afbeelding

En de achterkant. Verschil is duidelijk tussen de stiften. En dit is de ergste pagina in heel mijn BuJo.
Afbeelding

Staedtler
Afbeelding

Andere kant. Hij schijnt wat door, omdat hij nu niet plat ligt. Teveel rommel voorin mijn BuJo waardoor hij niet plat kan liggen :+.
Maar plat is er niks te zien, geen ghosting, drukt niet door.
Afbeelding

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [Info] Bullet Journal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 15:12

Ik heb een nuuna, maar die heeft een zachte kaft, volgens mij hebben ze dat allemaal?
Ik schrijf met name met vulpen, micron en stabilo fineliners.

Mijn maandopzet kost veel tijd, verder ben ik dagelijks gemiddeld 15 minuutjes bezig in mijn bujo en dagboek (ik heb ze apart), dus onderhoudtijd is minimaal

Photograph

Berichten: 1372
Geregistreerd: 29-08-17
Woonplaats: Den Haah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 15:36

Maartje_M schreef:
Ik heb een nuuna, maar die heeft een zachte kaft, volgens mij hebben ze dat allemaal?
Ik schrijf met name met vulpen, micron en stabilo fineliners.

Mijn maandopzet kost veel tijd, verder ben ik dagelijks gemiddeld 15 minuutjes bezig in mijn bujo en dagboek (ik heb ze apart), dus onderhoudtijd is minimaal


Ahhh okee, dan gaat me voorkeur nu toch meer naar Dingbats

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [Info] Bullet Journal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 16:39

Die ik aangeef heeft een harde kaft :)

Photograph

Berichten: 1372
Geregistreerd: 29-08-17
Woonplaats: Den Haah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 17:01

Amanda schreef:
Die ik aangeef heeft een harde kaft :)


Ja, maar ik zit om die twijfelen aangezien die 2 voorgedrukte pagina’s heeft.. :)

Seni

Berichten: 2730
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Re: [Info] Bullet Journal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 18:51

De Dingbats heeft wel vrij gele paginas!

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 19:23

Seni schreef:
De Dingbats heeft wel vrij gele paginas!

Oew, gele pagina's zijn mooi!

Photograph

Berichten: 1372
Geregistreerd: 29-08-17
Woonplaats: Den Haah

Re: [Info] Bullet Journal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 19:27

Ik heb geen probleem met gele pagina’s.

Update: De Washi tape met glitter van de Hema is erg slecht, hij breekt af, scheurt in t midden en plakt niet.. Net 34 rollen Washi tape op Ali expres gekocht, weet alleen niet wanneer ze binnenkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 19:28

ViennaDj, ik zou als ik jou was dan voor een dingbats gaan. Ik heb die van mij gewoon via dingbats-notebooks.com besteld. Vind ze echt heel erg prettig. Ligt goed vlak, drukt niet door en als je een pagina echt verpest makkelijk eruit te halen door de ritslijn.

Photograph

Berichten: 1372
Geregistreerd: 29-08-17
Woonplaats: Den Haah

Re: [Info] Bullet Journal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 19:35

Jaa, dan ga k dat doen. Zal het opschrijven zodat ik het niet vergeet.