Tygo in de psychiatrie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
josien_m_
Berichten: 2403
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Tygo in de psychiatrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 12:11

1 op 1 klinkt mooi, maar is eigenlijk 4 of 5 op 1 he, besef dat wel. Want hulpverleners werken ook maar 8 uur op een dag en 5 dagen in de week....


SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 12:19

Meer plek in beschermende woonvormen zou het mooist zijn. Een veilige plek waar 24 upd begeleiding aanwezig is.

Shadow0
Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Tygo in de psychiatrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 12:51

Is 'wat het mooist zou zijn' niet afhankelijk van wat de persoon wil en nodig heeft?

Ik zie in elk geval wel een paar bezwaren. Allereerst omdat een woonvorm wel begeleiding maar geen behandeling is en in dat opzicht bv nog altijd niet zoveel doet aan herbelevingen en dissociatie. Wel zorgen voor een veilige omgeving tijdens die situaties, maar niet zorgen voor de puzzeltocht naar het verminderen ervan (terwijl dat me toch een vrij duidelijke wens lijkt.)

Daarnaast hebben veel vormen van beschermd wonen ook regels (en logisch ook), maar daarmee kan het wel makkelijk de trauma's triggeren van de dwingende omgeving van 'op de groep' bij jeugdzorg.

En tot slot: wat is het doel? Het minst problematische, of gericht op het echt leven? Die vraag speelt bv rond de studie: voor het studeren helpt een woonvorm niet zoveel, eerder helpt het (misschien) dat iemand naar de studie. En dat is niet iets dat woonvorm doen. Geen idee of er uberhaupt een grondslag voor dat soort ondersteuning is (WMO in het algemeen? Of moet de studie het aanbieden als ondersteuning? Zie hier 1 van de situaties waar onze hokjes beperkend zijn, en mensen met hoge intelligentie en een hoge zorgvraag daar vaak niet helemaal in passen.)

Overigens begin ik nu wel een soort idee te krijgen over een manier waarop het misschien te doorbreken zou zijn, met een PGB en dan via dat de juiste mensen zelf inhuren op momenten die ertoe doen. Punt is natuurlijk dat dat wel organiseren voor deskundige gevorderden is, en niet zo lekker combineert met bv depressie. Om van het structurele ontmoedigingsbeleid richting PGB maar te zwijgen. (Ik heb geen idee of het bv ooit al gedaan is, een PGB voor psychiatrische zorg en behandeling.)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 14:08

Maar die 1 op 1 begeleiding biedt toch ook geen behandeling? En wel de hele dag mensen om je heen. Ik zou er zelf gek van worden. In een woonvorm met wel je eigen appartement en voordeur, maar begeleiding op afroep heb je een veilige woonomgeving. En professionals in de buurt die je naar de juiste behandeling kunnen helpen. Zodat je het niet zelf uit hoeft te zoeken. Woonvorm betekent niet automatisch woongroep. En ja. Er zijn huisregels. Maar die heb je in een gewoon appartementengebouw ook. Lijkt me niet meer dan logisch om het leefbaar te houden.

Ook wbt studie kan een woonvorm zeer helpend zijn. Dagstructuur kan beter aangeboden worden waardoor je tot meer dingen kan komen. En kijkend vanuit de persoon, wat heb jij nodig als je dat doel (studeren) wil halen?

Shadow0
Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 15:15

SusanH schreef:
Maar die 1 op 1 begeleiding biedt toch ook geen behandeling?

Dat hangt er maar helemaal van af wie je daarnaast zet en wat diegene gaat doen.

Citaat:
En wel de hele dag mensen om je heen.


Ook dat hangt er erg vanaf hoe het ingevuld wordt. Misschien is 1 op 1 soms ook wel dat degene gewoon uit het zicht verdwijnt maar wel prompt beschikbaar is (dus zonder wachttijd en zonder 'sorry, ik ben nu even met iemand anders bezig.') Wie weet.

Wat me vooral opvalt aan dit gesprek is hoe moeilijk het is om na te denken vanuit de persoon (wat zou die willen, als we nu even alle regels over geld enzo negeren) en het toch meteen weer naar bestaande mogelijkheden toegeredeneerd wordt.

Citaat:
En professionals in de buurt die je naar de juiste behandeling kunnen helpen.


Maar... de juiste behandeling IS er voor een deel niet. Dat is het punt. Ook als anderen het uitzoeken kan de GGZ in teveel gevallen gewoon niets bieden aan mensen die slim zijn, meerdere diagnoses hebben en ernstig trauma. Iemand anders kan daar net zo min een plaats in toveren als de personen dat zelf konden. Wat niet bestaat bestaat gewoon niet of nauwelijks.
Idem voor de combinatie autisme/eetproblemen. Het begint een beetje op de radar te komen, maar de eetprobleem-aanpak werkt niet bij autisme (en maakt de problemen soms aanzienlijk groter) en autismeteams hebben weinig kennis over eetproblemen, en wat je woonvorm ook is, dat gat in de behandelopties loop je niet zomaar dicht.

Citaat:
Er zijn huisregels. Maar die heb je in een gewoon appartementengebouw ook. Lijkt me niet meer dan logisch om het leefbaar te houden.


Maar trauma is niet altijd logisch.

En beschermd wonen, in welke vorm dan ook, betekent dat de woonbegeleiding ergens een bepaalde zeggenschap krijgt. Dat is het idee ervan. Dat je op een bepaalde manier beschermd wordt en dat er dus een deel van je eigen regie wordt overgenomen.
En dat kan heel nuttig en nodig zijn voor veel mensen.

Maar het is niet gezegd dat dat ook werkelijk de beste vorm is voor iedereen. Voor mensen waar het ontnemen van die zeggenschap zoveel schade heeft gedaan kan het schadelijk zijn.

Citaat:
Ook wbt studie kan een woonvorm zeer helpend zijn. Dagstructuur kan beter aangeboden worden waardoor je tot meer dingen kan komen. En kijkend vanuit de persoon, wat heb jij nodig als je dat doel (studeren) wil halen?

Maar dit blijft toeredeneren naar een al bestaande vorm. Aanbodgericht ipv vraaggericht. Het aanbieden van een dagstructuur, terwijl we echt geen idee hebben of iemand dat wil of nodig heeft. Voor veel mensen werkt het helpend. Maar het kan ook heel makkelijk een bron van conflict worden als iemand dat niet wil. Die valkuil ligt heel snel op de loer, dit is waar men in de zorg vaak heel moeilijk los van kan komen.

En je geeft wel aan 'wat heb jij nodig om dat doel te halen', maar heeft iemand daar keuze in dan? Gaat de begeleid wonen dan wel met je mee in het OV? Ook dat kan heel makkelijk uitlopen op dingen die niet zozeer werkelijk helpend zijn voor de persoon maar die passen bij het idee dat anderen hebben wat helpend zou kunnen zijn. "Ok, we reizen niet mee naar je studie. Maar wat als we navragen hoe het met je huiswerk staat?"

Ik wil hierbij trouwens nog zeggen: ook het meereizen is maar mijn idee. Ik heb het niet gevraagd. Het kan net zo goed een valkuil zijn. Ook daar kan het verschilend zijn wat iemand nodig heeft: soms iemand die zegt 'het lukt ons wel met de tram', soms iemand die zegt 'ik zie dat de spanning oploopt, wil je naar huis?' en soms iemand die misschien helemaal niets zegt... En het is voor heel veel hulpverleners heel moeilijk om echt de persoon te volgen. Niet te zeggen 'jamaar als je nu weer naar huis gaat dan mis je het college.' Maar ook 'als je nu doorzet, zit je dan niet jezelf in de weg?'

(Daar bijten diagnoses elkaar ook al snel. Bij een angststoornis is vermijden iets slechts, bij bv psychosegevoeligheid probeert men juist de opbouw van teveel spanning te vermijden. Wat er op je label staat kan uitmaken in hoe er gereageerd wordt.)

Overigens, disclaimer: natuurlijk geldt niets hiervan voor iedereen of altijd in de zorg. Ik hoop vooral dat we veel vrijer kunnen worden in al die veelkleurigheid te bespreken, en de afwegingen, en de dilemma's, en de out-of-the-box benaderingen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 15:39

Woonbegeleiding die zeggenschap heeft. Dat zegt imo wel dat je echt geen ervaring hebt met hoe het er op dit moment binnen de zorg aan toe gaat. Zeggenschap voor de cliënt over de inhoud van het eigen ondersteuningsplan en de werkdoelen. Medezeggenschap in de vorm van een cliëntenraad. En door de nieuwe wet op de medezeggenschap die per 1 juli 2020 in gaat wordt dit nog verder versterkt. Wet zorg en dwang die in de plaats van de wet BOPZ komt. Ik ben helemaal voor out of the box. Maar je zit er op veel punten en dan mn het stukje zeggenschap behoorlijk naast.

Prrrr
Moderatorrrr
Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Tygo in de psychiatrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 16:07

Er is wel een serieus verschil tussen hoe het systeem bedacht is en hoe het uitwerkt voor de cliënten. Als een psycholoog zegt dat je A hebt, maar je denkt dat dat niet klopt, dan wordt een behandelplan toch gebaseerd op de diagnose en niet op wat de cliënt zelf denkt te moeten doen. Soms is dat heel terecht, maar het levert in ieder geval op dat de cliënt zich gepiepeld voelt.

Heb dat eens meegemaakt met een vriendin van mij waar ik bij bleef terwijl de peut met de familie praatte. Toen wij ook bij dat gesprek gehaald werden voelde dat voor haar alsof ze voor de rechtbank moest verschijnen. Daar kon zij geen woorden aan geven, maar ik wel: ik ken haar toevallig heel goed.

Bleek dat ze net alleen een beetje kennis hadden gemaakt en het helemaal niet over haar hadden gehad. De behandelaar had geen seconde stil gestaan hoe de situatie op haar over zou komen. Hij, bij uitstek, had daar iets mee moeten doen, want het vreet aan het vertrouwen dat je nodig hebt voor behandeling.
Overigens was er in haar geval geen twijfel aan de diagnose, en is die problematiek in de loop van de jaren steeds handelbaarder geworden. Leeftijd en inzicht doet een hoop.

(Mede-)zeggenschap is een heel glibberig concept bij een cliënt waarvan je de wil slecht kunt bepalen. Die wil is niet altijd hetzelfde en die wil is bij een kwetsbare psyche soms ook wel heel gemakkelijk te beïnvloeden. En het is praktisch alleen mogelijk om daar achteraf nog iets van te vinden. Lastig.

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 18:19

Prrrr schreef:
Er is wel een serieus verschil tussen hoe het systeem bedacht is en hoe het uitwerkt voor de cliënten. Als een psycholoog zegt dat je A hebt, maar je denkt dat dat niet klopt, dan wordt een behandelplan toch gebaseerd op de diagnose en niet op wat de cliënt zelf denkt te moeten doen. Soms is dat heel terecht, maar het levert in ieder geval op dat de cliënt zich gepiepeld voelt.

Heb dat eens meegemaakt met een vriendin van mij waar ik bij bleef terwijl de peut met de familie praatte. Toen wij ook bij dat gesprek gehaald werden voelde dat voor haar alsof ze voor de rechtbank moest verschijnen. Daar kon zij geen woorden aan geven, maar ik wel: ik ken haar toevallig heel goed.

Bleek dat ze net alleen een beetje kennis hadden gemaakt en het helemaal niet over haar hadden gehad. De behandelaar had geen seconde stil gestaan hoe de situatie op haar over zou komen. Hij, bij uitstek, had daar iets mee moeten doen, want het vreet aan het vertrouwen dat je nodig hebt voor behandeling.
Overigens was er in haar geval geen twijfel aan de diagnose, en is die problematiek in de loop van de jaren steeds handelbaarder geworden. Leeftijd en inzicht doet een hoop.

(Mede-)zeggenschap is een heel glibberig concept bij een cliënt waarvan je de wil slecht kunt bepalen. Die wil is niet altijd hetzelfde en die wil is bij een kwetsbare psyche soms ook wel heel gemakkelijk te beïnvloeden. En het is praktisch alleen mogelijk om daar achteraf nog iets van te vinden. Lastig.


Maar je hebt ook de keus voor een andere behandelaar en recht op een second opinion. Ook is het zo dat je een mentor aan kunt stellen als je op bepaalde punten wilsonbekwaam bent. Dus ook voor niet eens met de behandelaar zijn voldoende stappen die je kunt nemen.

Dat medezeggenschap een glibberig concept is ben ik het niet mee eens. Het is goed geborgd in de WMCZ ( wet op de medezeggenschap) en nog beter in de nieuwe WMCZ. Er zijn gewoon bepaalde punten waarop een bestuurder niet om het advies van de cliënten heen kan. Maar goed, ik moet er wel bij zeggen dat ik daarin vooral vanuit mijn ervaring in de verstandelijk gehandicapten zorg praat.

Shadow0
Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 19:29

SusanH schreef:
Ook is het zo dat je een mentor aan kunt stellen als je op bepaalde punten wilsonbekwaam bent. Dus ook voor niet eens met de behandelaar zijn voldoende stappen die je kunt nemen.

Maar toch, ook dit speelt: https://www.groene.nl/artikel/kritische ... en-ontzegd
Zorginstellingen die bij de rechter vragen om ontslag van de mentor als ze die te lastig vinden, en een rechter die daar vaak in meegaat vanuit de gedachte 'de zorginstelling zal het wel weten.'
Maar wie houdt er dan toezicht op?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 19:31

Ik heb de aflevering van de Monitor gekeken die hierover ging. Ik herken me er gelukkig niet in. Maar het is te erg voor woorden dat dit voorkomt. En alleen maar omdat mensen kritisch durven zijn. Zou niet moeten mogen gebeuren.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 09:47

josien_m_ schreef:
1 op 1 klinkt mooi, maar is eigenlijk 4 of 5 op 1 he, besef dat wel. Want hulpverleners werken ook maar 8 uur op een dag en 5 dagen in de week....


Dat blijft 1 op 1 heten, 1 persoon die aanwezig is voor 1 persoon.

Meestal is dat alleen gedurende de dag en avond, dus maximaal 2 personen door de dag heen.
In mijn 35 jaar werken in de zorg, heb ik naast de zorg in de allerallerlaatste fase, eigenlijk altijd betaald door client zelf of de familie, maar 1x meegemaakt dat er 1 op 1 begeleiding was gedurende de nacht, dit was tijdelijk, voor een kleine jongen met heftige hechtingsproblematiek.

Maar goed, als ik zo´n jongen als bv Jason zie, wat zou dat een hulp zijn om door deze periodes heen te komen.
Meer nog zou hij baat hebben bij een soort aanleunwoningsysteem.

Jersy, zwarte parel 1.71
Porky, witte lady 1.67
Bes, leonberger kruising 0.74
Summertime, leonberger/st bernard 0.85

ruitje
Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 18:28

Ik heb jaren 1 op 1, soms 2 op 1 gewerkt.

Ik vind dat een hele heftige maatregel en vraag mij af of mensen beseffen wat dat doet met iemand.

Het is niet niks om constant iemand naast je te hebben staan. Juist daarin zijn wij steeds meer van de echte 1 op 1 afgestapt.

Daarnaast heb ik het dan wel over hele heftige problematiek, echt nog vele malen heftiger dan Jason.

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 19:38

Idd dat is precies wat ik bedoel. Plus je kan mensen ook heel afhankelijk maken. En je wil nu juist dat mensen eigen regie weer kunnen pakken.

Shadow0
Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 20:19

Iemand kan ook buiten zicht toch beschikbaar zijn. (En hoe die beschikbaarheid moet worden geroosterd hangt af van meerdere dingen.)

Verder ben ik een groot voorstander van eigen regie! Maar eigen regie dwing je niet af door gewoon de deuren van behandeling gesloten te houden - dat is verwaarlozing, geen eigen regie.
Eigen regie betekent ook: expertise van buiten mogen vragen en dan krijgen.

Als je regie als begrip uit het theater gebruikt is het zelfs zo dat je als regisseur niet de actor bent. En als regisseur van je eigen leven mag je anderen inzetten waar jij dat als regisseur nodig acht. Dat is nu precies de mogelijkheid die Jason niet geboden wordt. (En met hem vele anderen die niet in behandeling komen of vastlopen op wachtlijsten of een heel rigide aanbodgericht programma.)

Nikass
Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 21:02

We zijn allemaal voorstander van een heel aantal dingen. Feit is dat er een groot capaciteit gebrek is en dat ook mensen in de zorg zichzelf niet in drieën kunnen splitsen. Zeker niet als je kwaliteit wil leveren. ;)

ruitje
Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 21:45

Iemand die 1 op 1 krijgt heeft hele heftige problematiek, en je bouwt dan dus af richting niet steeds in zicht zijn. Maar ik heb het hier dan over mensen die nog vele malen erger een gevaar voor zichzelf of een ander zijn dan Jason.

Wat je creëert door teveel 1 op 1 ( zowel buiten zicht als letterlijk bij iemand in dezelfde ruimte staan) is dat iemand zich alleen nog maar veilig voelt bij 1 op 1 begeleiding.

En dat is dus geen eigen regie. Dan ontneem je iemand de regie. Soms is eigen regie ook leren dat je iets wel kan, omdat iemand zegt: dit doen we zonder 1 op 1 begeleiding. Of : je vind dit spannend maar je gaat dit wel doen.

Wat jij aangeeft, is helemaal niet perse het beste voor mensen. Je beschrijft dit vanuit een emotie, vanuit jouw denken dat als iemand altijd maar de hulp krijgt die hij vraagt: dat dat eigen regie is.

Je gaat er vanuit dat mensen de juiste hulpvraag kunnen stellen, dat is gewoon niet altijd zo. Dus d.w.z. dat je opzoek moet naar de vraag achter de vraag.

Iemand die zegt ik voel mij heel erg onveilig alleen ik wil iemand constant bij mij , vraagt niet om 1 op 1, die vraagt om leer mij mezelf veilig voelen alleen en 1 op 1 kan een middel zijn dat iemand te leren.
Jij hebt het veel over de middelen en zet die neer als een doel.

En dat staat los van mensen die op wachtlijsten staan en niet de hulp krijgen die ze nodig hebben.

Nogmaals Shadow: heb je gewerkt in de zorg of enigzins ervaring in dit werkveld? Want ik heb echt het idee dat je inhoudelijk soms flink de plank misslaat ( en dat verbergt onder een stofwolk met : ' de zorg kan niet tegen kritiek' ) .

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 21:50

Buiten zicht beschikbaar zijn. Ik zie dat niet zo voor me. Zo werkt 1 op 1 ook niet in de zorg op dit moment. Als je buiten zicht voor de ene cliënt bent houdt dat gewoon in dat je 1 of meerdere andere cliënten aan het helpen bent. Het is wel heel kostbaar om iemand op afstand te laten wachten tot 1 persoon hulp nodig heeft. En daarbij, wat moet je in de tijd die je wacht dan doen?

En de deuren naar behandeling zijn niet gesloten maar er zijn gewoon mega wachtlijsten door het slechte beleid wat gevoerd wordt, en de grote personeelstekorten in de zorg.

Ruitje ik ben het helemaal met jouw post eens.

ruitje
Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 21:56

Ik heb hele uren gezeten op een stoel in iemands woonkamer, of op een bankje in de gang. En dat over laten nemen als je moest plassen. Echt 1 op 1 is best intens om te draaien :) .

En inderdaad mega kostbaar :o

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

belle_boef
Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 21:58

Het enige wat je iemand leert als er altijd een hulpverlener in de buurt is is dat iemand zich altijd afhankelijk kan opstellen en volledig hospitaliseert. Juist hetgeen wat eigen regie volledig in de weg staat.

Daarnaast leert iemand dat zijn behoefte direct bevredigd worden. Je leert iemand dus vooral niet om moeilijke momenten te ervaren en aan te gaan.

En 1 op 1 kan ook heel verstikkend en juist dwingend overkomen. Dan kan je nog zeggen dat iemand eigen regie heeft maar met zo’n context kan dat zijn keuzes wel danig beïnvloeden.
Niet iets wat je in het vrije kader gaat inzetten

Shadow0
Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 23:06

SusanH schreef:
En de deuren naar behandeling zijn niet gesloten maar er zijn gewoon mega wachtlijsten door het slechte beleid wat gevoerd wordt, en de grote personeelstekorten in de zorg.


Voor Jason (en vele anderen) zijn ze wel echt dicht. Ook de wachtlijsten zijn niet toegankelijk. Jason is meerdere malen afgewezen. In de uitzending vrij duidelijk: het traumacentrum is alleen voor stabiele patienten, maar hij is niet stabiel, want hij heeft last van PTSS.

Hoe wordt dat geacht te werken? Ik snap het echt niet.

ruitje schreef:
Maar ik heb het hier dan over mensen die nog vele malen erger een gevaar voor zichzelf of een ander zijn dan Jason.


Dat is hoe we dat nu bepalen. De ernst van het probleemgedrag bepaalt voor een groot deel wat we doen.
Maar we zouden ook kunnen besluiten om per persoon te kijken wat (waarschijnlijk) de effectiefste vorm van behandeling is, en dan dat proberen vorm te geven. Vooral bij ernstige problemen. Voor mij hoeft dat geen 1 op 1 te zijn want dat heeft helemaal niet per se meerwaarde, maar de vraag wat het beste werkt zou leidend moeten zijn, niet wat er toevallig in het aanbod zit.


Citaat:
Wat je creëert door teveel 1 op 1 ( zowel buiten zicht als letterlijk bij iemand in dezelfde ruimte staan) is dat iemand zich alleen nog maar veilig voelt bij 1 op 1 begeleiding.


Dat kun je zo beslist niet stellen. Dat hangt er bijvoorbeeld erg vanaf hoe iemand zich ontwikkelt: een gezonde ontwikkeling gaat over het algemeen naar een situatie waar men zelf ook zelfstandig wil worden en zelf afbouwt.

Maar het hangt ook van de omstandigheden af. Zo is het veel makkelijker om begeleiding dubbel in te zetten op een dagbesteding of een groepswoning, dan bij iemand die zelfstandig woont en een studie doet. Maar zou je iemand dan meer naar een groepswoning of dagbesteding sturen, dan gaat dat net zo goed niet om onafhankelijkheid.

Hier hebben mensen met fysieke beperkingen bijvoorbeeld al heel lang voor gestreden. Het is makkelijk om mensen die bv intensieve fysieke zorg nodig hebben bij elkaar te zetten... maar daarmee worden ze afgesneden van delen van de maatschappij. Willen ze wel 'in de buitenwereld' werken of studeren of uitgaan dan heb je dus vaak zorg nodig die met je meereist.
Ja, omdat je ervan afhankelijk bent, maar omdat iemand met die afhankelijkheid onafhankelijk wil kunnen zijn van de beperkende grenzen van een instellingsterrein.

Citaat:
Wat jij aangeeft, is helemaal niet perse het beste voor mensen. Je beschrijft dit vanuit een emotie, vanuit jouw denken dat als iemand altijd maar de hulp krijgt die hij vraagt: dat dat eigen regie is.


Nee, niet vanuit emotie, maar vanuit een echt geloof in wat eigen regie uiteindelijk is. Dat je zelf bepaalt. Dat je zelf mag kiezen hoe je geholpen wordt, en dat kan alleen maar als er wat te kiezen is.

Eigen regie is een moeilijk onderwerp in alle gevallen waarin het lastig is voor iemand om de gevolgen te overzien. Denk aan verstandelijke beperking, diepe depressie, dementie, verwardheid door koorts of medicijnen en nog een aantal oorzaken.
Maar als mensen al op voorhand afgewezen worden heeft dat niks met eigen regie te maken.

Citaat:
Je gaat er vanuit dat mensen de juiste hulpvraag kunnen stellen, dat is gewoon niet altijd zo. Dus d.w.z. dat je opzoek moet naar de vraag achter de vraag.


Maar het is niet van toepassing op de situatie, want er is geen behandelaar en dus niemand om op zoek te gaan naar 'de vraag achter de vraag' ofzo.
Dat is nou juist het probleem. Men vinkt de DSM af maar dan houdt het in een aantal gevallen ongeveer op. Er iwordt niet verdergezocht of doorgepuzzeld of opgebouwd naar een betere situatie... er is gewoon niks.

Citaat:
Nogmaals Shadow: heb je gewerkt in de zorg of enigzins ervaring in dit werkveld? Want ik heb echt het idee dat je inhoudelijk soms flink de plank misslaat ( en dat verbergt onder een stofwolk met : ' de zorg kan niet tegen kritiek' ) .

En ik negeer die vraag nogmaals omdat ik vind dat het daar niet om moet gaan. Hou het maar bij de inhoud.

ruitje
Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 00:07

Dat gebeurd gewoon, kijken naar wat de effectiefste vorm van behandeling is. Je kunt het probleemgedrag daarnaast niet negeren, want dat is er. Dus je zal daar toch iets mee moeten.

Verder vind ik het lastig met je discussie omdat je van het ene zijspoor in het andere zijspoor schiet.

Wat betreft het zelf willen afbouwen van 1 op 1, ga je het nu over mensen hebben die gezond ontwikkelen en mensen die zelf kunnen afbouwen hebben? Je kunt aan Jason zien hoe snel hij nog terugpakt naar de ISO als aangeleerde veiligheid. Of hoe vaak de man met de paniekaanvallen zijn begeleiders wil bellen.

Mensen die 1 op 1 nodig hebben, maken die ontwikkeling niet, anders hebben ze geen 1 op 1. Dat krijg je in NL niet voor je zweetvoeten, daar moet je wel wat voor mankeren ;) .

En ja, we zouden er voor kunnen kiezen dit aan te bieden aan de minder zware gevallen, maar dat is financieel een keuze van de overheid.

Je hele stuk over woonvormen of dagbestedingen: weer zo'n zijspoor waarbij je er van alles bijhaalt, al die zijwegen.

Eerst moet er hulp zijn voor iedereen en nu is een instellingsterrein weer niet goed? Mensen die niet op een instellingsterrein thuis horen, of zich daar vanaf ontwikkeld hebben, die wil je vanuit goede zorg z.s.m. laten wonen op een plek buiten het terrein. Maar ook financieel is het onhoudbaar iemand op een groot faciliterend terrein te laten wonen terwijl iemand een lage financiele indicatie heeft. Het is echt niet zo dat er hele hordes mensen op een terrein wonen die eigenlijk zelfstandig of met ambulant kunnen wonen :+ . Wat een aparte gedachtengang :+ .

Ik zou je bij deze eens willen uitnodigen op mijn werk, oprecht, ik denk dat het dan mogelijk zou zijn wat te kunnen bespreken op de inhoud :) .

Verder kies ik er nu voor om jouw posts verder te negeren, omdat je inhoudelijk gewoon niet weet waar je het over hebt :) .

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

NoGo
Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: ergens bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 02:10

Ik blijf het een mega interessant onderwerp vinden....
Tygo brengt het naar mijn inziens mooi en eerlijk naar buiten vanuit zichzelf met zijn mening en visie.

Shadow0 schreef:
Overigens begin ik nu wel een soort idee te krijgen over een manier waarop het misschien te doorbreken zou zijn, met een PGB en dan via dat de juiste mensen zelf inhuren op momenten die ertoe doen. Punt is natuurlijk dat dat wel organiseren voor deskundige gevorderden is, en niet zo lekker combineert met bv depressie. Om van het structurele ontmoedigingsbeleid richting PGB maar te zwijgen. (Ik heb geen idee of het bv ooit al gedaan is, een PGB voor psychiatrische zorg en behandeling.)

Naar mijn weten is er geen mogelijkheid tot behandeling vanuit het pgb, ik denk dat dit ook zo goed als niet realiseerbaar is.
Waarom denk jij dat het zelf iemand kunnen inhuren voor behandeling dan de oplossing is, als op dit moment de huidige ggz niet aan deze vraag kunnen voldoen omdat deze te complex is?

josien_m_ schreef:
1 op 1 klinkt mooi, maar is eigenlijk 4 of 5 op 1 he, besef dat wel. Want hulpverleners werken ook maar 8 uur op een dag en 5 dagen in de week....

Gedeeltelijk mee eens, maar dan vooral vanuit de wat grotere organisatie's gezien.
Iets wat dan ook veelvuldig zorgt voor extra complexiteit en iets is waarvan ik vind dat men er veel kritischer naar zou moeten kijken.

Citaat:
Wat me vooral opvalt aan dit gesprek is hoe moeilijk het is om na te denken vanuit de persoon (wat zou die willen, als we nu even alle regels over geld enzo negeren) en het toch meteen weer naar bestaande mogelijkheden toegeredeneerd wordt.

Maar dit blijft toeredeneren naar een al bestaande vorm. Aanbodgericht ipv vraaggericht. Het aanbieden van een dagstructuur, terwijl we echt geen idee hebben of iemand dat wil of nodig heeft. Voor veel mensen werkt het helpend. Maar het kan ook heel makkelijk een bron van conflict worden als iemand dat niet wil. Die valkuil ligt heel snel op de loer, dit is waar men in de zorg vaak heel moeilijk los van kan komen.

En je geeft wel aan 'wat heb jij nodig om dat doel te halen', maar heeft iemand daar keuze in dan? Gaat de begeleid wonen dan wel met je mee in het OV? Ook dat kan heel makkelijk uitlopen op dingen die niet zozeer werkelijk helpend zijn voor de persoon maar die passen bij het idee dat anderen hebben wat helpend zou kunnen zijn. "Ok, we reizen niet mee naar je studie. Maar wat als we navragen hoe het met je huiswerk staat?"

Ik wil hierbij trouwens nog zeggen: ook het meereizen is maar mijn idee. Ik heb het niet gevraagd. Het kan net zo goed een valkuil zijn. Ook daar kan het verschilend zijn wat iemand nodig heeft: soms iemand die zegt 'het lukt ons wel met de tram', soms iemand die zegt 'ik zie dat de spanning oploopt, wil je naar huis?' en soms iemand die misschien helemaal niets zegt... En het is voor heel veel hulpverleners heel moeilijk om echt de persoon te volgen. Niet te zeggen 'jamaar als je nu weer naar huis gaat dan mis je het college.' Maar ook 'als je nu doorzet, zit je dan niet jezelf in de weg?'

(Daar bijten diagnoses elkaar ook al snel. Bij een angststoornis is vermijden iets slechts, bij bv psychosegevoeligheid probeert men juist de opbouw van teveel spanning te vermijden. Wat er op je label staat kan uitmaken in hoe er gereageerd wordt.)

Overigens, disclaimer: natuurlijk geldt niets hiervan voor iedereen of altijd in de zorg. Ik hoop vooral dat we veel vrijer kunnen worden in al die veelkleurigheid te bespreken, en de afwegingen, en de dilemma's, en de out-of-the-box benaderingen.


Ik vind het erg jammer dat je ondertoon richting de zorg veelal negatief is, terwijl je zelf soms de plank finaal mis slaat en soms best duidelijk een punt hebt.
Waar mensen werken worden fouten gemaakt, of dit nu in de algehele zorg is of in een fabriek.
Ik geloof erin dat mensen OP de werkvloer voor 90% leerbaar en zeer kritisch in hun handelen zijn, dat zij er staan voor hun medemens en de zorg hebben gekozen vanuit hun hart en continu bezig zijn met de vraag wat de mensen waar zij zorg voor dragen nu willen en nodig hebben.
Dat zij niet zelf de keuze maken om zo een jongen als Jason aan zijn lot over te laten, maar wij als mensheid gewoon nog niet genoeg weten van wat er allemaal in het menselijk brein (lijf) speelt waardoor bij meerdere diagnoses de complexiteit toeneemt en de behandelmogeljkheden juist afnemen vind ik daardoor juist een interessant vraagstuk.
Want de vraag hierin zou niet het handelen an sich moeten zijn maar hoe aan te pakken en met welk doel.
(even ter verduidelijking/voorbeeld: al Jason zijn 13 diagnoses zijn per diagnose behandelbaar maar niemand weet bij welke diagnose te beginnen en alle diagnoses samen maakt een te complexe hulpvraag waardoor behandeling uit blijft en je dus van die rare telefoontjes krijgt zoals op het laatst).

bij een angststoornis dingen vermijden is niet slecht.....slecht voorbeeld ;)

ik ben gewoon wie ik ben, en als je dat niet hebben ken, blijf ik lekker toch wie ik ben
*klik*voor mijn [o]beestenbende

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 07:10

ruitje schreef:
Ik heb hele uren gezeten op een stoel in iemands woonkamer, of op een bankje in de gang. En dat over laten nemen als je moest plassen. Echt 1 op 1 is best intens om te draaien :) .

En inderdaad mega kostbaar :o


Daarom is het niks voor mij. Ik kan daar niet tegen. Heb het in de verstandelijk gehandicaptenzorg wel een tijdje gedaan. Maar de combinatie van soms hele tijden "niks" doen (je observeert wel continu natuurlijk) en ineens heel snel in moeten grijpen lag mij niet zo goed. Ik heb dan zelf ook de hele dag hoogspanning, omdat er wat kan gebeuren. En dat werkt averechts want dat voelt de client haarfijn aan natuurlijk.

Shadow: jij hebt het over een gezonde ontwikkeling. Het hele punt van de mensen die in het programma getoond zijn is nu juist dat ze geen gezonde ontwikkeling hebben doorgemaakt. Hadden ze dat wel gedaan, hadden ze de problemen waar ze nu mee zitten niet gehad even heel simpel gezegd.

En idd eigen regie is niet altijd makkelijk, maar ik vind het mijn taak als begeleider om daar op een integere manier mee om te gaan. En om waar de client het zelf niet lukt, degene te betrekken die de client daar bij kan ondersteunen. Zoals een familielid die de client goed kent, of een onafhankelijk mentor als de client geen familie meer heeft die dat voor hem of haar kan doen.

Verder ben ik het eens met ruitje, een discussie voeren

Shadow0
Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:37

NoGo schreef:
Naar mijn weten is er geen mogelijkheid tot behandeling vanuit het pgb, ik denk dat dit ook zo goed als niet realiseerbaar is.


Dat bedacht ik me gisteren eigenlijk ook, dat PGB alleen kan voor WLZ (en WMO, maar dan heb je in principe geen medische behandeling) en dat blijft dan heel erg op begeleidingsniveau, niet behandeling.

Citaat:
Waarom denk jij dat het zelf iemand kunnen inhuren voor behandeling dan de oplossing is, als op dit moment de huidige ggz niet aan deze vraag kunnen voldoen omdat deze te complex is?


Maar ik dacht zeker niet dat het 'de' oplossing is hoor. Ik geef een heleboel voorbehouden aan in mijn tekst. Ik schrijf dat het misschien een manier zou kunnen zijn om dit te doorbreken.

Citaat:
Dat zij niet zelf de keuze maken om zo een jongen als Jason aan zijn lot over te laten, maar wij als mensheid gewoon nog niet genoeg weten van wat er allemaal in het menselijk brein (lijf) speelt waardoor bij meerdere diagnoses de complexiteit toeneemt en de behandelmogeljkheden juist afnemen vind ik daardoor juist een interessant vraagstuk.


Maar... het is dus heel lastig om dit ter sprake te brengen, omdat zodra je probeert aan te geven dat dit een systematisch probleem is, men het desondanks opvat als persoonlijke kritiek op individuele zorgprofessionals.

En tegelijkertijd slaat het ook de deur dicht naar het kunnen bespreken dat er ook echt plekken zijn waar het niet goed loopt. Ook al doen de mensen die hier reageren hun uiterste best, als dat bv niet gebeurt in een organisatie die ook op organisatieniveau de boel op orde heeft, heb je daar als patient misschien niet genoeg aan. Doordat het perspectief in dit topic zo vanuit de medewerkers is, is er heel weinig ruimte om de patientervaringen ook te benoemen.

Citaat:
(even ter verduidelijking/voorbeeld: al Jason zijn 13 diagnoses zijn per diagnose behandelbaar maar niemand weet bij welke diagnose te beginnen en alle diagnoses samen maakt een te complexe hulpvraag waardoor behandeling uit blijft en je dus van die rare telefoontjes krijgt zoals op het laatst).


Maar Jason heeft wel een redelijk duidelijk idee over bij welke diagnose te beginnen: bij het trauma. Daar ligt de start, de oorzaak en de grens. Lijkt mij ook logisch. En dan is het goed om kennis mee te nemen van andere diagnoses (bijvoorbeeld: neem extra tijd, kijk nog specifieker hoe iets bij Jason werkt ipv 'bij de meeste mensen werkt het' en werk vanuit daar.)

Citaat:
bij een angststoornis dingen vermijden is niet slecht.....slecht voorbeeld ;)


Ik had dat wat genuanceerder moeten opschrijven ja. Een diagnose angststoornis kan leiden, vooral bij niet zo goed geinformeerde behandelaars, begeleiders en mensen die menen een oordeel te moeten hebben zonder kennis, dat vermijden verkeerd is en alleen maar de angst voedt... er kan dan druk worden uitgeoefend om mensen door die angst heen te laten gaan, vooral niet een stapje terug te laten doen. Terwijl dus omgekeerd een diagnose rond psychoses kan leiden tot het juist ontmoedigen van het aangaan van spannende dingen of risico's. De diagnoses kunnen een te leidende rol krijgen (en soms zelfs een tegengestelde uitwerking hebben) die overschaduwt wat die individuele persoon op dat moment kan, wil en nodig heeft.

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 15:11

Shadow0 schreef:
NoGo schreef:
Naar mijn weten is er geen mogelijkheid tot behandeling vanuit het pgb, ik denk dat dit ook zo goed als niet realiseerbaar is.


Dat bedacht ik me gisteren eigenlijk ook, dat PGB alleen kan voor WLZ (en WMO, maar dan heb je in principe geen medische behandeling) en dat blijft dan heel erg op begeleidingsniveau, niet behandeling.

Behandeling kan niet gefinancierd worden uit een PGB, ook niet binnen de WLZ. Een PGB is alleen voor begeleiding, huishoudelijke hulp etc. Behandeling is er alleen in natura.
En daar is een goede reden voor, namelijk dat er geen enkele controle is anders dat als behandeling in rekening wordt gebracht (met het bijbehorende tarief!) ook daadwerkelijk door een behandelaar wordt geleverd.
Wat veel mensen in dit soort discussies trouwens nogal eens vergeten is dat een PGB verre van een wondermiddel is. Het is in essentie vooral nuttig voor degenen die zelf de regie willen voeren over hun zorg met zo min mogelijk zorgverleners bijvoorbeeld. Maar het vraagt ook dat je zelf daadwerkelijk die regie kunt voeren en daarin zit nou net de beperking voor veel mensen.

Overigens heb je binnen de zorgverzekeringswet nog altijd de mogelijkheid om ongecontracteerde zorgaanbieders in te zetten. Dan heb je ook zelf de zeggenschap.

Even meer ontopic... gisteren ook de uitzending zitten kijken, maar wat was dat nou voor een hulpverleningsvorm daar in Engeland? Dat leek echt te simpel, maar voor die man echt werkzaam...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Damon26 en 35 bezoekers