Dakar 2018

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Siers83
Berichten: 7343
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 20:27

xMvGV schreef:
Voor ons zal Dakar nooit meer hetzelfde zijn na het verlies van onze lieve neef Ton, afgelopen zomer... Hij wordt zo gemist... Ook in het bivak en onder zijn Dakar collega's wordt hij gemist. Voor het in eerst in jaren dat ik er even een keer oversla...

Snap ik. Vond het stukje wat ze gemaakt hadden in de eerste aflevering heel mooi. Echt even een momentje voor Ton. Vond hem altijd een vrolijke vent als ie langs kwam op tv

JwZ6vNA4l, Gebruik mijn code bij Parfumado voor korting!


Freyr
Berichten: 690
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 23:39

xMvGV schreef:
Voor ons zal Dakar nooit meer hetzelfde zijn na het verlies van onze lieve neef Ton, afgelopen zomer... Hij wordt zo gemist... Ook in het bivak en onder zijn Dakar collega's wordt hij gemist. Voor het in eerst in jaren dat ik er even een keer oversla...


Zo, snap ik inderdaad. Heftig was dat nieuws, zo veel te vroeg...

Mooie aflevering weer vandaag, had een paar dagen overgeslagen en nu volledig op de hoogte! Die Kamaz is echt onverslaanbaar volgens mij... Tim en Tom die bij de auto's gewoon de beste Nederlandsers zijn, wat een toppers! En zo ontzettend gegund ondertussen eens.

Tikfouten zijn te danken aan mijn telefoon

Huertecilla
Berichten: 26849
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 12:51

De Villiers weer met 5 minuten straf, geen 5 uur.

Imo beetje vreemde beslissing om de 6e etappe in te korten. Begrijpelijk, maar achter de toppers rijdt iedereen elke dag over een kapot gereden route
Aan de ene kant is het een essentie dat de ook de toprijders hun snelheid aan moeten passen bij de omstandigheden, maar aan de andere kant is er de negatieve publieke opinie richting organisatie als er een ster verongelukt.

De drie tóp momenten voor mij tot nu toe:
1. Een deelnemer met pech rent naar een paar bedoeien die staan te kijken. Het steje stapt in de pickup, twee achterop in de bak.
Ze willlen de vrachtwagen met onderdelen die verderop voorbij gaat komen aanhouden.
Die vrachtwagen gaat niet te zuinig gard maar met de twee arabieren stuirende achterin, de gewaden wapperend als de cape van superman, halen ze de truck in en stoppen die met energiek gezwaai.

2. Toyota Landcruiser bij de classics duikelt over duintop en lift op de zijkant vást in het zand. Deelnemers graven, toeschouwers trekken het ding recht. Zit nu héél diep vast; geen beweging in te krijgen graaft zich alleen maar verder weg richting olie.
Komt een ploeg russen aan. Die grijpen de voorbumper en gaan TÍLLEN :wow: SpaziiiBA!, SpaziiiBA! en zetten het ding op de rannd van het gat.
Twee locals met 4x4s kunnen de deelnemers nu los trekken.
´Viva Rusia!!!´ op de groepsfoto.

3. De BRX van Nani Roma verliest een wiel:
Op de achtergrond van het beeld komt de auto tot stilstand, de deuren klappen omhoog, de twee Nani en copi stappen uit.
Onderwijl rolt het wiel met vaart steeds verder naar de camera toe, passeert en verdwijnt nog steeds rollend achter het beeld.
Volgende beeld in Nani op lange wandeling naar het wiel.
Laatste beeld van een berustende Nani het wiel terugrollend.

Het haast slow motion surrelaistische van het voorgaande is nét boven het achterwiel van Sainz wat hij verbluft kijkend met hoge snelheid naar de horizon stuiterend ziet voorbij komen.

www.homocaballus.net

Puera
Berichten: 8079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 13:39

Dat laatste kwam gisteren ook nog even voorbij. Dat was een mooi fragment. :))

Wat verdrietig van Ton van Geneugten. Mooi item hadden ze in het programma.

[o] Baard

Wyb_sterJarig
Berichten: 784
Geregistreerd: 22-10-14

Re: Dakar 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 13:53

Helaas heb ik het tweede moment niet gezien, klinkt geweldig, momenten 1 en 3 wel gezien en die waren inderdaad top.

Wat betreft het inkorten van de zesde etappe, Mirjam Pol gaf aan in de uitzending dat doordat de vrachtauto's en auto's over de track hadden gereden, er stenen omhoog waren gekomen maar door het dunne laagje zand erover was dat niet zichtbaar en dat maakte het vooral gevaarlijk. Zoiets had Toby Price ook op Instagram gepost. Toch deel ik je mening dat ook de top zijn snelheid moet kunnen aanpassen, het argument "we konden niet voluit" vond ik ook niet zo heel sterk.

Geluk is niet te vangen in een potje, wel in een pony

Huertecilla
Berichten: 26849
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 15:23

Wyb_ster schreef:
Wat betreft het inkorten van de zesde etappe, Mirjam Pol gaf aan in de uitzending dat doordat de vrachtauto's en auto's over de track hadden gereden, er stenen omhoog waren gekomen maar door het dunne laagje zand erover was dat niet zichtbaar en dat maakte het vooral gevaarlijk. Zoiets had Toby Price ook op Instagram gepost. Toch deel ik je mening dat ook de top zijn snelheid moet kunnen aanpassen, het argument "we konden niet voluit" vond ik ook niet zo heel sterk.


De Dakar bestaat voor een klein bovelaagje aan beroepsracers. De rest is amateur. Zo´n 85% minimaal. Die zijn ´de Dakar´. Die rijden elke dag over kapotgereden routes.
Het is helaas een lastige balans voor de organisatie en ik buig met heel veel respect heel diep voor hoe goed ze het doen.

Idem het geneuzel over het gewraakte vignet in het roadbook op de eerste etappe. Ja, dat had iedereen goed gedaan wellicht met een vignet extra. Zoals het was echter, waren er ook veel mótorrijders die het foutloos reden. Dat is echt dé lakmoestest want die hebben een dimensie minder tijd om te analyseren.
´En hoe komt het dan Nasser dat jullie het wél konden vinden?´ ¨Omdat wij de besten zijn *D ¨ _O-
Achteraf corrigeren zoals Carlos Sainz wilde? Echt niet! Dan straf je degenen die het goéd deden ten voordeel van ´de kwaden´; omgekeerde wereld. Dat hebben we al meer dan teveel in onze maatschappij -:(-

Idem, ja wederom geneuzel van Sainz, het benadelen van Audi. Mán jullie hebben de snelste auto, winnen etappes in het éérste jaar! We hebben nog nooit zo´n goed. Evenwichtig technisch reglement gehad wat de verschillende types autos kans geeft op winnen.
Jutta Kleinschmidt gaf er perfect antwoord op. Politiek correcte versie van wat Nasser Al-Attiyah opmerkt; ´Ach Carlos heeft altijd wat te klagen; dat is normaal.´

Ben benieuwd naar vandaag. Hoop dat er niet te hard van kiet gegaan wordt na de rust-/reviseerdag.

www.homocaballus.net

Huertecilla
Berichten: 26849
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 00:37

Morgen bij de motorfietsen 7 rijders goed genoeg om te winnen binnen 8 minuten :wow:

Bij de SxS is er een complexe situatie onstaan. Leider Jones staat 6 miunten voor op Farres op plaats 2.
Jones heeft een HEEL groet sponsor meegenomen (gerucht 1 milljoen) en Farres is gecontratceerd als ´mochillero´.
Bovendien is de markt voor deze voertuigen in de USA 600.000 / jaar.
Zo lang Jones in de wedstrijd is mág Farres niet winnen.
Tja, en morgen start Farres voor de vrachtwagen, Joner erachter. 20 minuten verschil....
De instructie zal zijn dat Farres net als vandaag wel de etappe mag winnen maar niet in het klassement. Maar ja, Jones heeft de route met vrachtwagensporen, wel grote druk. Kan nog ingewikkeld worden voor de team chef.

www.homocaballus.net

Freyr
Berichten: 690
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 08:15

Huertecilla schreef:
Morgen bij de motorfietsen 7 rijders goed genoeg om te winnen binnen 8 minuten :wow:

Bij de SxS is er een complexe situatie onstaan. Leider Jones staat 6 miunten voor op Farres op plaats 2.
Jones heeft een HEEL groet sponsor meegenomen (gerucht 1 milljoen) en Farres is gecontratceerd als ´mochillero´.
Bovendien is de markt voor deze voertuigen in de USA 600.000 / jaar.
Zo lang Jones in de wedstrijd is mág Farres niet winnen.
Tja, en morgen start Farres voor de vrachtwagen, Joner erachter. 20 minuten verschil....
De instructie zal zijn dat Farres net als vandaag wel de etappe mag winnen maar niet in het klassement. Maar ja, Jones heeft de route met vrachtwagensporen, wel grote druk. Kan nog ingewikkeld worden voor de team chef.



Dat laatste wat je verteld vind ik ergens zo jammer. Het gaat om de beste rijder, niet om de grootste sponsor oid. Aantal jaar geleden was zoiets toch ook het geval met Nani Roma en het team van Mini?

Tikfouten zijn te danken aan mijn telefoon

Huertecilla
Berichten: 26849
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 10:57

Freyr schreef:
Dat laatste wat je verteld vind ik ergens zo jammer. Het gaat om de beste rijder, niet om de grootste sponsor oid. Aantal jaar geleden was zoiets toch ook het geval met Nani Roma en het team van Mini?


Vroegah was het nog véél erger.
Toen racen begon waren straten allemaal onverhard en autoracen begon als betrouwbaarheidsstunt, marketing. Vrijwel direct werden het lange afstandsraces voor rijken over die onverharde wegen.
Off road´ rally lang voor dit heruitgevonden moest worden omdat alle wegen verhard waren.
Ok, race voor rijken.
Wel..... so :roll: ort van. De ´bijrijder´ was de monteur, de bediende, de .... chauffeur ;)
Het ging en gaat allemaal om geld versus sheeple.
Van vaccineerverplichting tot teamorders.
Ik ben héél blij dat ik de relatief anachistische jaren zeventig/tachtig avontuurlijk geleefd/geraced heb. De tijd dat sex safe was en racen gevaarlijk. Nu is racen veiliger dan een kop koffie in een café willen :x

www.homocaballus.net

Huertecilla
Berichten: 26849
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 16:16

Vandaag is bewezen hoeveel gelijk Sainz had met klagen dat Audi benadeeld was in de technische regels :)*

Het is niet eens onmogelijk dat Loeb wint!
Zal hij wel wat te mekkeren hebben over dat Loeb Frans is en daardoor voorgetrokken...

www.homocaballus.net

Freyr
Berichten: 690
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 19:42

Huertecilla schreef:
Vandaag is bewezen hoeveel gelijk Sainz had met klagen dat Audi benadeeld was in de technische regels :)*

Het is niet eens onmogelijk dat Loeb wint!
Zal hij wel wat te mekkeren hebben over dat Loeb Frans is en daardoor voorgetrokken...



Oh, kun je eens toelichten? Ik moet vandaag alles nog bijlezen/kijken :D

Tikfouten zijn te danken aan mijn telefoon

Wyb_sterJarig
Berichten: 784
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:41

Huertecilla schreef:
Morgen bij de motorfietsen 7 rijders goed genoeg om te winnen binnen 8 minuten :wow:

Bij de SxS is er een complexe situatie onstaan. Leider Jones staat 6 miunten voor op Farres op plaats 2.
Jones heeft een HEEL groet sponsor meegenomen (gerucht 1 milljoen) en Farres is gecontratceerd als ´mochillero´.
Bovendien is de markt voor deze voertuigen in de USA 600.000 / jaar.
Zo lang Jones in de wedstrijd is mág Farres niet winnen.
Tja, en morgen start Farres voor de vrachtwagen, Joner erachter. 20 minuten verschil....
De instructie zal zijn dat Farres net als vandaag wel de etappe mag winnen maar niet in het klassement. Maar ja, Jones heeft de route met vrachtwagensporen, wel grote druk. Kan nog ingewikkeld worden voor de team chef.


Echt zo zonde...


Ook heel jammer dat Tim en Tom eruit liggen, ik had het ze zo gegund.

Geluk is niet te vangen in een potje, wel in een pony

Huertecilla
Berichten: 26849
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 00:40

Freyr schreef:
Huertecilla schreef:
Vandaag is bewezen hoeveel gelijk Sainz had met klagen dat Audi benadeeld was in de technische regels :)*

Het is niet eens onmogelijk dat Loeb wint!
Zal hij wel wat te mekkeren hebben over dat Loeb Frans is en daardoor voorgetrokken...



Oh, kun je eens toelichten? Ik moet vandaag alles nog bijlezen/kijken :D


Begrijp je het inmiddels?
Bijna 400 km lange, zware etappe; 3 Audis bij de eerste 4. Hoezo benádeeld?? Indien íets, dan moeten ze méér gewicht :)*

Verder heeft Sainz zich al een keer eerder beklaagd over een Fransman óneerlijk bevoordeeld´ door de organisatie een etappe winnen. In dat geval Peterhansel, die welke déze Dakar een schokbreker van zijn Audi hands on met de copis onder die van Sainz geschroefd heeft. Sainz stond erbij en keek er naar.
Sainz is een briljant coureur maar een onsportieve verliezer.
Vandaag zou hij gewonnen hebben als hij geen twee lekke banden gehad zou hebben zei hij.
Tja.

Al-Attiya had het laatste deel in de duinen alleen maar FWD door een kapot diff. en toch slechts 7 min verloren op Loeb. ´Poeh, blij dat ik er ben; af en toe echt bang geweest!'

www.homocaballus.net

Huertecilla
Berichten: 26849
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 15:35

Vandaag Isaac Feliu hard ten val gekomen. Ligt in het ziekenhuis onder verdoving.

Zijn verhaal is zo basic amateur als maar mogelijk is. De man doet mee in de ´originals´ (zonder énige ondersteuning) op crowd finding en heeft de namen van álle bijna 800 ondersteuners op een sticker op zijn voorspatbord staan.
Bij interviews alléén maar enthousiasme uit zijn mond.
Chapeau _/-\o_

www.homocaballus.net

Wyb_sterJarig
Berichten: 784
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 15:49

Huertecilla schreef:
Vandaag Isaac Feliu hard ten val gekomen. Ligt in het ziekenhuis onder verdoving.

Zijn verhaal is zo basic amateur als maar mogelijk is. De man doet mee in de ´originals´ (zonder énige ondersteuning) op crowd finding en heeft de namen van álle bijna 800 ondersteuners op een sticker op zijn voorspatbord staan.
Bij interviews alléén maar enthousiasme uit zijn mond.
Chapeau _/-\o_


Respect!

Hier toch ook bewondering voor Al-Attiyah, je zou maar op FWD door de duinen moeten hahaha.
Sowieso vind ik hem altijd heel sympathiek ogen. Iets wat je van Sainz (nog bijna) nooit hebt kunnen zeggen :=

Ik geniet echt van die mensen die blijven stralen na elke stage, Paul Spierings of Ben van de Laar bijvoorbeeld.

Geluk is niet te vangen in een potje, wel in een pony

Huertecilla
Berichten: 26849
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 16:02

Wyb_ster schreef:
Hier toch ook bewondering voor Al-Attiyah, je zou maar op FWD door de duinen moeten hahaha.


Hij had trouwens óók nog een lekke band. Dit was oorzaak/gevolg met kapot diff.

www.homocaballus.net

Wyb_sterJarig
Berichten: 784
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 16:41

Huertecilla schreef:
Wyb_ster schreef:
Hier toch ook bewondering voor Al-Attiyah, je zou maar op FWD door de duinen moeten hahaha.


Hij had trouwens óók nog een lekke band. Dit was oorzaak/gevolg met kapot diff.


Jaa klopt, des te meer dat ik moest lachen om dit filmpje, Formule1 is er bijna niets bij: https://www.instagram.com/tv/CYj6E1uhhZ ... _copy_link

Geluk is niet te vangen in een potje, wel in een pony

Huertecilla
Berichten: 26849
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:33

Mijn hémel :roll:

Al-Atiya vijf minuten straf. Bij de snelle wielwisseling is hij weggereden terwijl hij zijn veiligheidsgordels van het HANS systeem nog niet vast had...

Dit was te zien op de vergelijkingsvideo waarvan hierboven een link gegeven is en ´men´heeft daarover geklaagd.
Tja, en dan kan de organisatie niet anders.
Zum kótzen :r illustratie van onze cultuur; onze níet-samenleving.

www.homocaballus.net

Huertecilla
Berichten: 26849
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Dakar 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 15:14

Audi 1-2-3 vandaag.

Vind dat de FIA een betere balans moet bedenken voor volgend jaar :-)

www.homocaballus.net

Huertecilla
Berichten: 26849
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 16:13

VETTE oepsie:

Farres keurig 11 minuten achter Jones.
Verliest JOnes 13 minuten,
Farres nu 1ste in algemeen klassement.
Moet hij morgen wachten.
Het is wat het is. Zonder enige eigen sponsoring 2de worden is _/-\o_ Een paar maanden geleden zat hij zonder deelname, met Dakar op de buis kijken als vooruitzicht.
Als hij nu bewijst dat hij én een toprijder is én teamorders opvolgt stijgt hij met stip op de wensenlijst.

www.homocaballus.net

Wyb_sterJarig
Berichten: 784
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 16:04

Huertecilla schreef:
VETTE oepsie:

Farres keurig 11 minuten achter Jones.
Verliest JOnes 13 minuten,
Farres nu 1ste in algemeen klassement.
Moet hij morgen wachten.
Het is wat het is. Zonder enige eigen sponsoring 2de worden is _/-\o_ Een paar maanden geleden zat hij zonder deelname, met Dakar op de buis kijken als vooruitzicht.
Als hij nu bewijst dat hij én een toprijder is én teamorders opvolgt stijgt hij met stip op de wensenlijst.


Echt heel knap !

Geluk is niet te vangen in een potje, wel in een pony

Huertecilla
Berichten: 26849
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 16:05

Vandaag perfecte uitvoering van de team prioriteiten bij de SxS +:)+

Dichtbij de eindstreep ´kreeg´ Gerard Farres electrische problemen. Jones kon hem daardoor in tijd voorbij gaan maar gelukkig kon het probleem opgelost worden vóór hij zijn tweede plaats kwijtraakte _O-

Jones 1
Farres 2

www.homocaballus.net

Wyb_sterJarig
Berichten: 784
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 15:14

Huertecilla schreef:
Vandaag perfecte uitvoering van de team prioriteiten bij de SxS +:)+

Dichtbij de eindstreep ´kreeg´ Gerard Farres electrische problemen. Jones kon hem daardoor in tijd voorbij gaan maar gelukkig kon het probleem opgelost worden vóór hij zijn tweede plaats kwijtraakte _O-

Jones 1
Farres 2


Ik moest er ook om lachen, maar toch een knappe prestatie !

Geluk is niet te vangen in een potje, wel in een pony

Freyr
Berichten: 690
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 17:55

Tijd voor een nieuw jaar! Ik zet net de eerste twee afleveringen aan om terug te kijken.

Geen Kamazzen dus ik ben heel erg benieuwd naar de vrachtwagens!

Tikfouten zijn te danken aan mijn telefoon

Siers83
Berichten: 7343
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Dakar 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 18:19

Ik kijk ook weer! Vorig jaar meeste gemist, hoop dit jaar meer te volgen

JwZ6vNA4l, Gebruik mijn code bij Parfumado voor korting!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Jara, paardje2013, Perros en 30 bezoekers