Hoe vind je het perfecte dekbed?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 

Roosch
Berichten: 36596
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Hoe vind je het perfecte dekbed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-23 14:09

Tips gevraagd!

Ik ben al een hele tijd zoekende. Heb al vanalles geprobeerd maar ik slaap niet lekker. Een tijdje geleden een verzwaringsdeken gekocht en op zich vind ik dat oké, maar ik draai mezelf wel graag in de deken (been erover en hoppa). Dat werk met een verzwaringsdeken niet en daarom is die inmiddels geadopteerd door m'n vriend. Ik lig onder een van onze oude dekbedden maar daar slaap ik erg onrustig onder, waarschijnlijk omdat hij zo licht is. Wat zoek ik? Een dekbed dat niet licht is qua gewicht maar zeker niet te warm, want ik word onder dit lichte dekbed soms echt zwetend wakker. Eenpersoonsdekbed.

Tips om te voorkomen dat ik weer een miskoop doe? Waar hebben jullie gekeken voor een dekbed?

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!


pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Hoe vind je het perfecte dekbed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 14:14

Van welk materiaal is je huidige dekbed? Als het polyester is ofzo dan zweet het al snel :=

Mijn favoriete set-up is een katoenen laken om op te liggen. (satijn-katoen in de zomer en flanel-katoen in de winter). En dan een dekbed van zijde met een katoenen dekbedhoes. Hieronder is het zelf tijdens warmere zomernachten goed uit te houden.

Tijdens koudere nachten kan je er dan nog een echte wollen deken op leggen: lekker zwaar, goed verwarmend, maar ook ademend.

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Hoe vind je het perfecte dekbed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 14:15

wollen dekbed misschien? Zelf geen ervaring mee, maar weet dat het enigszins aanpast aan de omstandigheden én dat het gewicht heeft.

Dons valt voor je af omdat het nauwelijks gewicht heeft.
Synthetisch zou ik inderdaad ook overslaan.

♥ Rewrite the Stars ♥

Suzanne F.
Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 14:16

Oh jeetje dat is zo persoonlijk. Ik heb na een lange zoektocht eindelijk de perfecte gevonden maar ik wilde dus een zware die ook warm was. Maar zonder vulling die kon schuiven.
Dons is heel licht en warm, wol is heel zwaar en warm maar dat kan schuiven in de vulling. Ik ben dus uitgekomen op een synthetische microvezel 4 seizoenen. Dus eigenlijk 2 met een rits op elkaar.
Maar die zal voor jou dus veel te warm zijn. Dat zal dan lastig zijn omdat zwaar vaak ook warm is.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

lllaura
Berichten: 1260
Geregistreerd: 21-02-05

Re: Hoe vind je het perfecte dekbed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 14:25

Voor een wollen dekbed (redelijk zwaar maar niet te warm) kan je eens bij ‘herders bed’ kijken!

-

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 14:27

Ik ben een echte wol-liefhebber maar vond een 100% wollen dekbed toch echt snel te warm hoor.
Vandaar de optie om voor een dekbed van zijde te gaan, daar heb je het hele jaar wat aan en in de winter gooi je dan een lekker zware wollen deken er op +:)+

Emj_23
Berichten: 1153
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 14:29

In ieder geval niet synthetisch, die had ik gekocht omdat ik eigenlijk geen dons meer wilde. Veels te warm... Nu weer naar de IKEA geweest voor een donzen. Sorry ganzen en eendjes. Maar mijn lichte donzen dekbed is helaas niet zwaar. Inderdaad lastig als je niet warm en wel zwaar fijn vindt. En anders een ouderwetse sprei over je lichte/dunne dekbed heen?

Roosch
Berichten: 36596
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-23 14:50

Ik denk dat de mijne inderdaad polyester is.

En het is inderdaad zo onwijs persoonlijk, dat maakt het lastig. Voor m'n matras en kussen ben ik toen naar Beter Bed gegaan en zij hebben me van uitstekend advies voorzien maar ik heb het idee dat dat met dekbedden niet zo gewoon is.

Is wol niet ongelooflijk warm?
Een sprei is ook geen optie, dan rol ik mezelf helemaal in de knoop in de nacht. En als ik niet mezelf in de knoop rol dan m'n vriend wel. Niet voor niks twee dekbedden. :')

Ik ben ook best lui en zou liefst zowel in de zomer als winter hetzelfde dekbed hebben. Maar volgens mij is dat een utopie. :))

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Hoe vind je het perfecte dekbed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 15:00

Je hebt ook alpacowol en nog meer soorten.

♥ Rewrite the Stars ♥

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 15:08

Mijn ervaring is dus dat wol inderdaad erg warm is. Wij hebben een 100% wollen dekbed gehad, lekker in de winter maar rest van het jaar echt te warm. Daarna wol-zijde gehad. Was al wat beter, maar nog steeds te warm. Het zijden dekbed hebben we nu al een paar jaar en bevalt echt verreweg het beste.

In de winter dus met een wollen deken er overheen voor wat extra warmte, die is er 2 weken geleden vanaf gegaan. Ligt nog aan het voeteneind voor het geval het toch ineens nog wat kouder wordt :P

Je kan natuurlijk ook nog heel wat met wat je zelf in bed aantrekt. In de winter draag ik graag wol, in de zomer katoen-wol-zijde dat erg dun is.

Mando
Berichten: 15637
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Hoe vind je het perfecte dekbed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 15:14

Ik ben echt een miep met dekbedden maar ik heb nu een texels 4 seizoenen dekbed. Ik sliep ook met verzwaringsdeken maar het dekbed is best aan zijn gewicht.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

Berdien
Berichten: 64483
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 15:16

Wol :j Ademend, niet zweterig.. ik heb het heel snel warm maar zweer bij mijn 100% wollen dekbed. Heb een zomer- en herfstdekbed, samen maken ze dan winter. Maar heb ze nooit samen, alleen herfst is warm genoeg :))

Als het in de zomer heel warm is slaap ik onder een katoenen laken.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

mag
Berichten: 1601
Geregistreerd: 09-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 15:21

Ik ben ook op zoek naar een nieuw dekbed. Wil graag een zwaar dekbed waarbij je niet snel zweet. Voorkeur is 4 seizoenen, diervriendelijk, maar ook liever niet al te duur. Ook willen we 2x 1persoons.

Blue_flower
Berichten: 1918
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 16:27

Mando schreef:
Ik ben echt een miep met dekbedden maar ik heb nu een texels 4 seizoenen dekbed. Ik sliep ook met verzwaringsdeken maar het dekbed is best aan zijn gewicht.


Ook ik heb deze ervaring. Alleen nog geen idee hoe dit dekbed op warmere dagen is, in de winter was het heerlijk om onder te slapen. Wij hebben wel de 4-seizoenen versie.

Slmt9
Berichten: 4731
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 16:37

Ik heb ook verzwaringsdeken en synthetisch dekbed 4 seizoenen, dat is me nu al te warm terwijl ik een koukleum ben :+

Ik heb nu een wollen dekbed gekocht van 200gr (je hebt ze van Texels of bijv Terschellings wol) welke prima moet kunnen ik drie kwart van het jaar. Alleen in de winter naar de 400gr.
Zweten moet dan verleden tijd zijn. Ik heb vanavond de eerste testronde.

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 16:40

Een bamboe dekbed. 100% tevreden hier :D
Niet te warm, niet te koud. In de winter een echte wollen deken erover.

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Hoe vind je het perfecte dekbed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 17:03

Wol inderdaad. Heerlijk zwaar en het ademt heel goed.

Shiloh
Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Hoe vind je het perfecte dekbed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 17:10

Ik kwam er ook niet uit en heb er uiteindelijk twee, ieder met een eigen sloop.

Een dun dekbed (zomer deel van een 4 seizoenen) van dons. Die ligt onderop. Lekker zacht en fluffy. Die wikkel ik me dan ook regelmatig lekker in. Of sla ik tussen mijn benen.

Daarbovenop heb ik nu het zomer deel (in de winter het herfst deel) van een wollen 4 seizoenen dekbed. Die blijft lekker strak en is wat zwaarder.

Dus direct op mijn lijf de fluf van het donzen dekbed. Maar de warmte/ademing/gewicht van een wollen dekbed erboven op.

Voor mij werkt het heerlijk. Zeker in de winter. Hoog zomer moet ik het denk ik met 1 doen. Maar even aanzien nog welke dat dan wordt.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Mando
Berichten: 15637
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 18:08

Blue_flower schreef:
Mando schreef:
Ik ben echt een miep met dekbedden maar ik heb nu een texels 4 seizoenen dekbed. Ik sliep ook met verzwaringsdeken maar het dekbed is best aan zijn gewicht.


Ook ik heb deze ervaring. Alleen nog geen idee hoe dit dekbed op warmere dagen is, in de winter was het heerlijk om onder te slapen. Wij hebben wel de 4-seizoenen versie.


Voor de echte hete dagen heb ik een bamboe dekbed.
Ik moet altijd iets op me hebben en dit is prima

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

Dee_Es
Berichten: 3662
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Hoe vind je het perfecte dekbed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 18:18

Wij hebben een Texels schaap op bed, oftewel wollen dekbed, zelfs in de zomer kunnen we daar best lang onder blijven liggen zonder dat we het bed uit drijven.

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 7 [PR 191]

Marie111
Berichten: 4647
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Hoe vind je het perfecte dekbed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 18:37

Wij slapen het liefst onder katoenen dekbedden.

Een dunne voor de zoen een wat dikkere voor de winter

Nielojram
Berichten: 7790
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 18:56

Roosch schreef:
Tips gevraagd!

Ik ben al een hele tijd zoekende. Heb al vanalles geprobeerd maar ik slaap niet lekker. Een tijdje geleden een verzwaringsdeken gekocht en op zich vind ik dat oké, maar ik draai mezelf wel graag in de deken (been erover en hoppa). Dat werk met een verzwaringsdeken niet en daarom is die inmiddels geadopteerd door m'n vriend. Ik lig onder een van onze oude dekbedden maar daar slaap ik erg onrustig onder, waarschijnlijk omdat hij zo licht is. Wat zoek ik? Een dekbed dat niet licht is qua gewicht maar zeker niet te warm, want ik word onder dit lichte dekbed soms echt zwetend wakker. Eenpersoonsdekbed.

Tips om te voorkomen dat ik weer een miskoop doe? Waar hebben jullie gekeken voor een dekbed?

Met alle respect, maar als ik het zo lees ligt het niet aan je dekbed, maar iets tussen je oren. ( en dan bedoel ik dat er iets anders is wat je uit je slaap houdt, en dat dat wellicht niet aan je deken te wijten is)

Polyester is natuurlijk een broeikas.. Wol heb ik geen ervaring mee, maar schapen overleven het ook prima in de zomer, dus dat lijkt mij haalbaar.
Ik ben zelf een dons-fan, is inderdaad heel licht.

Je zou ook eens kunnen kijken naar een dekbedhoes die wat zwaarder is, sowieso 100% katoen ligt lekker vast. En dan de vulling sowieso natuurlijk zoeken (Katoen, wol, dons, bamboe) Hema heeft dat o.a.

Es war schön.

Roosch
Berichten: 36596
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-23 19:00

Joh maak het even. _/-\o_ _O-
Tussen m'n oren.. _O-

Dank voor de tips allemaal. Was vooral benieuwd hoe jullie een dekbed uitgezocht hebben. Wat voor type is heel persoonlijk voor iedereen, maar vroeg me vooral af hoe je er nou een uitzoekt.

Voor m'n matras ging ik naar Beter Bed, legde braaf uit hoe ik sliep en ging met matras en kussen naar wens de deur uit.

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

Berdien
Berichten: 64483
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Hoe vind je het perfecte dekbed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 19:30

Ik ben opgegroeid met wollen (Texels) dekbed, dus dat heb ik gewoon voortgezet :))

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Dieuwke_
Berichten: 4534
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 19:41

Ik volg even mee, ik heb hetzelfde probleem. Wel goed om te weten dat dat tussen de oren zit :j :')

Ik overweeg om toch eens bij de beddenzaak binnen te lopen. Die hebben me destijds ook aan een goed matras en kussen geholpen, misschien kunnen ze ook nog iets betekenen met het dekbed


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amand0, ComscoreBot, Frummel01, IASCrawler, Jenara, Kloesje, MaiMai, Malenka en 24 bezoekers